|

2013-037-05-000

Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/

Date2016-01-29
Meeting2013/037
Agenda Item2013/037/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037115.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   024 < Page 025 > 026

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Prosím s faktickou pana ministra financí. Prosím, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, paní předsedající. Pane Kučero prostřednictvím paní předsedající, fakt to nemá s vámi cenu. Toto je kontrolní hlášení. Je dokonce vyplněné. (Ukazuje daný formulář.)Nechal jsem ho vyplnit na firmu Vomáčka s.r.o. Je to fiktivní firma. A toto je přiznání k dani z přidané hodnoty. Tak prosím vás, přijďte na školení k nám a my vás to naučíme. bych se jednou fakt chtěl dožít, že naše Finanční správa bude jako údajně ve Švédsku. Finanční správa vlastně vyplní za občany daňové přiznání a potom přijde za nimi a zeptá se: dobře jsme to vyplnili? A občan řekne: Super! Tohoto bych se chtěl někdy dožít. Takže my jsme tady dali různé instrukce, a dokonce kontrolní hlášení můžete elektronicky vyplnit přímo v databázi Finanční správy. Prosím vás, zase říkáte nepravdy a platí to, co jsem řekl. A pokud chcete věcně diskutovat, tak diskutujme, ale neříkejte nepravdy! Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím řádně přihlášeného pana poslance Svobodu. Připraví se paní poslankyně Fischerová. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Bohuslav Svoboda Děkuji za slovo, paní předsedající. Páni ministři, dámy a pánové, mluvím již podruhé v tom omezeném čase deseti minut, čili budu vás obtěžovat celkem 20 minut pravděpodobně, nebo 19,5, ale musím nejprve znovu zopakovat, že pro tento návrh hlasovat nebudu a že budu hlasovat a navrhovat, aby byl vrácen do druhého čtení. Důvody pro to se pokusím v nějaké podobě shromáždit tak, aby si pan kolega Komárek mohl odškrtávat další náměty. Nebudu hovořit o pyšné princezně, ani o jejím střevíčku, budu hovořit o tom, jak ten střevíček bude některé naše spoluobčany tlačit. Hovoří se stále o tom, že máme 900, 970 tisíc osob samostatně výdělečně činných, kterých se ten zákon dotkne. Ale první byla vlastně kolegyně Putnová, která otevřela téma občanů, kterých se to dotkne, a to jsou lékaři, provozovatelé malých lékáren, speciální lékaři, tj. stomatologové, a celá oblast zdravotnické činnosti. bych velmi, velmi prosil o to, aby se tato sféra jako sféra specifická skutečně zvažovala a uvažovalo se o tom, co chceme udělat. V nedávné době tato Sněmovna odhlasovala zrušení poplatků u lékaře. My jsme proti tomu a i osobně jsme proti tomu snášeli celou řadu podkladů, proč je to špatně. Nikdo nám to nevěřil a dospělo to k tomu, že po zavedení tohoto zákona pan ministr financí musel říct, že to byla chyba. Naše ordinace se znovu naplnily čekajícími lidmi, kteří přicházejí bez jakéhokoliv důvodu, náklady na provozované praxe narostly. A to, že Ministerstvo zdravotnictví lékařům vrací tu částku peněz v podobě přímé platby místo zdravotnického poplatku, není pravda, protože to se odvíjí od čísel, která byla vykázána v roce předcházejícím, a samozřejmě v okamžiku, kdy poplatky nejsou a stav je neregulovaný, tak pacientů přichází bez objednání a bez přímého důvodu prevenčního daleko víc a náklady lékařů prostě narůstají a nejsou žádným způsobem kryty. Paní kolegyně Putnová hovořila o tom, že řada lékařů není schopna pracovat s takovýmito věcmi, protože nemají příslušné vybavení. A je to pravda. My víme od doby řešení elektronických receptů, že zhruba 20-25 % lékařů nemá vůbec žádné elektronické vybavení a nemohou napsat elektronický recept a nemohou napsat ani žádné kontrolní a jiné elektronické hlášení. Je jich 20 % úplně obecně a v některých oblastech medicínské činnosti jich je podstatně víc. Ono to zdánlivě vypadá, jako že ti lékaři jsou hloupí a nejsou schopni pracovat s jednoduchými pomůckami, ale my se musíme podívat na druhou věc. V oblasti praktických lékařů v předdůchodovém nebo důchodovém věku je prakticky 60 % lékařů. Tam je ta věková hranice posunuta. Celorepublikově průměr je asi okolo 40 %, tady je to výrazně posunuto. A samozřejmě je to skupina lidí, kteří nemají žádný zájem začínat něco nového. Není to proto, že by byli hloupí nebo neschopní, ale důvod investice do něčeho dalšího pro je velmi málo silný. V současné době jsou praktičtí lékaři v situaci, že jejich činnost a jejich práce je přetížena. Oni mají pacientů příliš mnoho, protože praktických lékařů je málo. Ordinace mají plné, čím dál tím víc nejrůznějších kontrolních hlášení se musí vyplňovat nejenom u praktických lékařů, ale u lékařů všeho typu. Čas je takový, že s pacientem strávíte 10 minut a to, co jste dělal, dokumentujete dalších 10 minut, ne-li víc, prostě proto, že svět je takový, že neustále se musíte zajišťovat proti tomu, aby na vás někdo nepodal žalobu, abyste měl všechno zdokumentováno, a teď navíc budete ještě vykazovat něco napřímo. Je to neskutečná ztráta času, když si představím, že praktický lékař bude muset vystavovat něco proto, že si pacient přál, aby například použil pomůcku, která je na jedno použití, za kterou si musí připlatit, a za těch 10 nebo 15 korun on ztratí zase další čas tím, že bude vykazovat nějakou tržbu nějakým mechanismem, který neumí a který se bude muset naučit, a počet pacientů, které udělá, klesne. Prostě klesne. Víc se nedá udělat. Když máte víc administrativy, uděláte méně medicíny. A to vůbec nehovořím o tom, že z těch lékařů, kteří přesluhují, jich pravděpodobně významná část odejde. *** V tuto chvíli máme po celé republice díry v praktických lékařích. Ministr zdravotnictví, čest a chvála mu za to, se to pokouší změnit tím, že připravuje nějaké náborové příplatky za to, když někdo půjde o oblasti, která je nezajímavá. Ale to nebude fungovat. V okamžiku, kdy odejde 20 % praktických lékařů do důchodu, a ta číslovka je reálná, 20 % jich přesluhuje, tak se celý systém primární péče zhroutí. Nedá se nahradit ze dne na den, bude to trvat řadu let, než se to posune, a my bychom takovéto situaci měli předcházet a neměli bychom ji dopustit. Stejná situace potom je u ambulantních specialistů, u zubařů, u malých lékáren. Jestliže tyto malé provozovny zmizí, ta péče bude zásadním způsobem omezena, ohrožena a úroveň naší medicíny a úroveň zdraví našeho obyvatelstva se velmi podstatným způsobem změní. Ten svět je různý. Všude a ve všech skupinách lidí jsou lidé, kteří nejsou úplně poctiví. Říká se, že u nás jich je jedno procento. Prosím. jsem měl nějakou možnost ve svém životě žít a pracovat v Itálii. A tam ten svět byl velmi jednoduchý. Když jste ošetřil pacienta v privátní praxi a on z praxe vyšel, mohlo se stát, že ho zastavil člověk, který se prokázal průkazem a řekl: Dal vám pan doktor účet? A když nedal, tak nastal takový malér, že ten lékař dokonce mohl o tu praxi přijít. A jenom možnost této hrozby, která tam existovala, v Itálii, která je velmi vynalézavá v oblasti uhnutí nějakým finančním povinnostem, si ty lékařské praxe nedovedly představit, že by mohly pacientovi účet nevystavit. To je nezdržovalo, psala to přijímací sestra, bylo to jednoduché, nevyžadovalo to žádnou investici a nevyžadovalo to žádnou principiální nedůvěru k lidem, že všichni podvádějí. To je samozřejmě věc, která je zdánlivě jednoduchá a měla by fungovat. Měla by fungovat daleko lépe než tato varianta, kterou teď chystáme, prostě proto, že kdyby toto fungovalo, tak by nehrozilo to, že primární péče, ale i péče v oblasti stomatologie a malých lékáren bude ohrožena tím, že ta zařízení skončí. A bych se velmi nerad dožíval toho, abychom po zavedení elektronické evidence tržeb, kontrolních hlášení a toho všeho se dozvěděli za tři měsíce, že nám ministr financí zase znovu sdělí: Byla to chyba. V této oblasti jsme to neměli dělat. Znovu tedy připomínám, že lidská činnost řadu a řadu aspektů, že je potřeba je zvažovat a že někdy nápad, který vypadá geniálně, geniálním vůbec nemusí být. Děkuji.

Download XMLDownload textCreate Person name