|

2013-037-03-000

Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/

Date2016-01-08
Meeting2013/037
Agenda Item2013/037/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037053.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   107 < Page 108 > 109

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Dobré ráno, vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Přeji vám všem dobrý den. Dneska máme jubilejní, desátou diskusi k elektronické evidenci tržeb. Od zahájení projednávání tohoto návrhu zákona uplynulo již úctyhodných 236 dní. Průlet sondy New Horizons kolem Pluta, default Řecka na dluhu vůči Mezinárodnímu měnovému fondu a vypuknutí aféry Dieselgate. To jsou některé z událostí, které v mezidobí nastaly. Většina z nás také oslavila další narozeniny, ale s elektronickou evidencí tržeb jsme se příliš neposunuli. Čteme to tady 38 hodin a v rámci třetího čtení 23 hodin. Přesto bych chtěl poděkovat všem poslancům, kvůli kterým tady téměř tři čtvrtě roku diskutujeme o tom, jestli chceme v České republice zavést standardní nástroj pro boj s šedou ekonomikou, tedy evidenci tržeb, která v nějaké podobě funguje ve většině států Evropské unie. Jmenovitě děkuji panu Laudátovi, panu Kalouskovi, panu Fialovi, panu Stanjurovi, panu Kučerovi, panu Holečkovi, paní Langšádlové a tak dále. Omlouvám se těm, které jsem nevzpomněl. (V sále je silný hluk.)Protože jsme od začátku věděli, že tento zákon je dobrý a prospěšný, věděli jsme, že jde o nejefektivnější - Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane ministře, omlouvám se, že vás přerušuji, ale hladina hluku je opravdu vysoká. Prosím, abyste nepokračoval do doby, než se sněmovna ztiší. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš - věděli jsme, že jde o nejefektivnější nástroj k narovnání podnikatelského prostředí, který je současně nejlevnější pro podnikatele, na rozdíl od registračních pokladen s podporou pana Kalouska. Ale díky desítkám vašich vystoupení, interpelací, televizních debat, poznámek na twitteru a novinových článků, kterým jste se věnovali s mimořádnou pečlivostí a nadšením, jsme si teď naprosto jistí, že jde ještě o mnohem lepší nástroj, než jsme si původně mysleli. (Velký hluk v celém sále). Rád bych vás proto opět požádal, abychom nechali stranou nálepkování a stranické ideologie. Elektronická evidence tržeb není pravicový ani levicový projekt. Je to projekt, který pomůže narovnat podnikatelské prostředí v české ekonomice a současně pomůže efektivně vybrat daně... (Odmlka pro hluk v sále. Řečník se otáčí k mpř. Jermanové.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano, čekám, jestli se Sněmovna ztiší, nebo zda budu muset zvonit nebo jednotlivé poslance upozorňovat na to, aby nerušili... Poprosím pana kancléře, aby nerušil jednání Sněmovny... (Reakce na pravé straně sálu). Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš ... a současně pomůže efektivně vybrat daně tak, aby se vytvořil prostor pro snížení daňových sazeb, které by, myslím, uvítala většina přítomných, pokud ne všichni, jak jsem to včera pozoroval. Minulá diskuze bohužel pokračovala v nastoupeném trendu. Tedy opět ubylo věcných argumentů a připomínek a přibylo osobních útoků a vystoupení nesouvisejících s tématem. Budu tedy reagovat pouze krátce na věcné dotazy a připomínky, které během minulé diskuse padly k tématu. Je smutné, že paní poslankyně Adamová, pánové poslanci Vácha a Fiedler zde znovu zopakovali nepravdu o tom, že Ministerstvo financí řeší pouze drobné daňové úniky. A cituji: "Budeme honit ty malé a ty velké necháme, těch si nebudeme všímat, protože se jich bojíme." Tolik ta citace. bych nejprve podotkl, že Finanční ani Celní správa se určitě nebojí vybírat daně a není pravda, že řešíme drobné úniky. Naopak, zcela zásadně bojujeme proti velkým karuselovým podvodům, jde o reverse charge, daňovou Kobru, či kontrolní hlášení. Velmi intenzivně řešíme nelegální optimalizace a vyvádění zisků u nadnárodních korporací. Pracovníci Finanční správy se na tuto oblast v posledních dvou letech zaměřují s takovou aktivitou, která zde v minulosti rozhodně nebyla. Doporučuji zeptat se daňových odborníků na trhu, jak významně je aktivita Finanční správy v této oblasti vidět. Celní správa pak řeší velké úniky na spotřebních daních, zaznamenává historické úspěchy odhalováním nelegální výroby cigaret a tak dále. Nahlédněte prosím do stenozáznamu z 8. ledna, abych se zde nemusel opakovat. Současně není pravda, že se evidence bude týkat jen malých podnikatelů a živnostníků. To jsem tady také říkal několikrát, ale rád to zopakuji, protože pochopit fakta je důležité. Evidence tržeb bude pro všechny, kteří přijímají platby v hotovosti. Znovu opakuji, velké firmy, střední firmy, malé firmy, živnostníci, všichni, kdo přijímají hotovostní platby. A co stále dokola tvrdí například představitel Asociace podnikatelů a manažerů, že velké firmy budou mít výjimku, nebo výhodnější režim, je skutečně trapná lež. *** Jednoznačným důkazem toho je samotné znění návrhu zákona předloženého této Sněmovně a nic takového v něm není a nikdy ani nebylo. mohu potvrdit panu poslanci Karamazovi prostřednictvím paní předsedající, že evidence tržeb povede k narovnání podnikatelského prostředí právě proto, že nebude rozlišovat mezi velkým a malým podnikatelem a oba budou mít stejné podmínky. Ještě poznámka k poslancům, kteří zde minule označovali živnostníky za zloděje a za největší podvodníky v tomto státě. Navíc se snažíte tvrdit, že jsem něco takového řekl , a jen tím šíříte strach a nenávist. nikdy nic takového neřekl a říkat nebudu. si živnostníků vážím, a vůbec všech podnikatelů, protože jsou to v drtivé většině lidé, kteří v životě něco dokázali. Pan poslanec Vácha zde uvedl, že neustále měníme odhad výnosu elektronické evidence tržeb pro veřejné rozpočty. Není to pravda. A zde opakuji a rád to zopakuji znovu, že se bavíme o částce 12,5 mld. ročně po náběhu prvních dvou fází evidence tržeb a o částce 18 mld. ročně po plném náběhu celého projektu. A z těch 18 mld. jdou 4 mld. pro obce a města, 1,5 mld. pro kraje a zbytek 12,5 mld. do státního rozpočtu. Paní poslankyně Putnová a pan poslanec Svoboda zde argumentovali, že by se evidence tržeb neměla vztahovat na lékaře vzhledem k vysokému procentu lékařů v předdůchodovém a důchodovém věku. Upozorňovali na to, že 20 % lékařů nemá vůbec žádné elektronické vybavení a že je zde riziko, že raději se ordinace zavřou, než by si nějaké zařízení pořizovali a učili se s ním pracovat. si myslím, že paní poslankyně a pan poslanec dělají lékařům medvědí službu, protože lékaři jsou v podstatě vědci, vzdělaní a inteligentní lidé a prohlašovat o nich, že nezvládnou vyťukat částku do jednoduchého zařízení, je snižováním úrovně jejich vzdělání a inteligence. chci říci, že my rozhodně nechceme rozlišovat mezi seniorem provozujícím hospodu a seniorem lékařem. Podstatné je, že díky otevřenému technickému řešení evidence tržeb bude moci trh oběma skupinám nabídnout takové zařízení, které budou umět ovládat. chápu, že někoho může vyděsit, když zde mluvíme o tabletech, a určitě existuje skupina lékařů, kteří si pod pojmem tablety představují něco úplně jiného než elektronické zařízení k evidenci, ale i senioři dokážou snadno ovládat kalkulačku. A v zahraničí, kde evidence již funguje, existují jednodušší zařízení, vypadající právě jako kalkulačka. Zadám částku a je to. Například 800 za očkování proti klíšťové encefalitidě, potvrdit, odesláno. Zařízení samo tiskne účtenku a vše je hotovo dříve, než si pacient obleče kabát. A věřím, že to zvládnou všichni - doktoři, zdravotní sestry, prodejci na trzích, obsluha v kavárně. Pan poslanec Skalický se minule snažil rozklíčovat, jak jsme došli k očekávanému daňovému výnosu, s tím, že vycházel z částek odhadu šedé ekonomiky. Bohužel zde srovnával nesrovnatelné veličiny - mezeru DPH, takzvaný VAT gap, nelze rozhodně srovnávat s odhadem šedé ekonomiky. Navíc jedno je částka daně a druhé přinejlepším je částka základu daně. jsem zde měl 8. ledna druhý exkurs do teorie šedé ekonomiky a zmiňoval jsem jednoznačně chybné závěry na základě zprávy NKÚ. Pokud by pan poslanec měl zájem, mohu zajistit detailní představení celé analýzy mými kolegy z odborného aparátu Ministerstva financí. Zde chci jenom zopakovat, že s elektronickou evidencí tržeb míříme na 170 mld. zatajených příjmů ročně. Ano, 170 mld. se uskuteční prodejem za hotové, služeb nebo zboží, a tyto tržby jsou zatajeny. To je údaj Českého statistického úřadu. Panu poslanci Skalickému bych chtěl prostřednictvím paní předsedající ještě poděkovat za praktický dotaz k evidenci tržeb u pěstitelů zeleniny a vinařů. chci panu poslanci potvrdit, že zákon není diskriminační a evidenční povinnost se bude vztahovat na podnikatele, které zde pan poslanec minule zmiňoval, podnikají jako obchodníci, nebo jako zemědělci prodejem ze dvora či na trzích. Rozdíl bude pouze v tom, ve které fázi jim evidenční povinnost vznikne. K tomu směřuje pozměňovací návrh pana zpravodaje. Na závěr si pojďme ukázat v praxi smysl elektronické evidence tržeb, který je zde neustále demagogicky zpochybňován. Ukažme si to na příkladu dvou podnikatelů. Říkejme jim třeba pan X a pan Y. Oba pánové mají malé obchody se spotřební ekonomikou (elektronikou)v centru menšího města a dejme tomu, že v obou obchodech nabízejí zcela shodnou varnou konvici, solidní výrobek, který využije každá rodina. Pan X nabízí konvici k prodeji za 1210 , z čehož 1000 jde do jeho příjmů a 210 odvede do rozpočtu státu, obcí a krajů v podobě DPH. Při zjednodušení uvažujme, že náklady pana X na konvici jsou 700 , tedy 300 zisk a z něj zaplatí 45 daň z příjmu. Čistý zisk je tedy 255 . Pan Y jde na to jinak. Tržbu z prodeje konvice nikam neuvede. Odvod daní pana Y je ve výši nula. Stále prosím mějme na paměti, že obě varné konvice jsou naprosto stejné a že oba pánové jsou sympatičtí obchodníci a lidé k nim zajisté chodí rádi nakupovat. Vraťme se k čistému zisku pana X, tedy k částce 255 . Dejme tomu, že pan Y není hamoun a postačí mu stejně velký zisk. Spočítejme si tedy, za kolik může pan Y varnou konvici zákazníkům nabídnout. Jednoduchým výpočtem dojdeme k částce 955 . Stejná konvice jednou za 1210 , jednou za 955 . Rozdíl v ceně 255 , tedy téměř čtvrtina ceny. A co se tedy stane? První zákazník si konvici koupí u pana Y, druhý také, třetí si u něj koupí televizi, počítač, mikrovlnnou troubu atd. Uběhne měsíc, dva, rok, a pan X zavírá svůj obchod a odchází se registrovat na úřad práce. Večer vysvětluje své manželce a dětem, že selhal, že je neúspěšný. Počet podnikatelů ve městě poklesl, počet podnikavců zůstal stejný. Pan X není žádná fikce. Je to skutečný podnikatel, který pouze neměl šanci bojovat proti nekalé konkurenci. A my mu tu šanci dáváme. bych vás chtěl poprosit, abyste na chvíli zavřeli oči a představili si za tímto příběhem skutečné osoby. Představte si skutečné podnikatele. A potom oči otevřete a hlasujte konečně pro návrh zákona o elektronické evidenci tržeb. Děkuji. (Potlesk ze středu sálu.)

Download XMLDownload textCreate Person name