Poslanec Ivan PilnýDěkujizaslovo,panepředsedající.Váženékolegyněakolegové,jábudutakéreagovatfaktickoupoznámkounavystoupenípanaposlanceKalouska,kteréhotadynevidím.Chtělbychjenomkonstatovat,ženevím,odkudsevzalúdaj6mld.nacentrálníúložištědat,dokteréhobysemělyukládatúdajeoEET.Podletoho,covímacodokážuodhadnout,takjetonaprostýnesmysl.Možnábystálo6mld.datovéúložiště,dokteréhobysemělavejítvšechnavystoupenípanaposlanceKalouska,alerozhodněneEET.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.Žádnádalšífaktickápoznámkanahlášenanení.Vtompřípaděspřednostnímprávempanministr.(K mikrofonu přichází místopředseda Gazdík.)Jáseomlouvám,vtompřípaděminebylopředánopořadí.Omlouvámse.TakžepankolegaGazdíkspřednostnímprávem.Prosím.Místopředseda PSP Petr GazdíkOmlouvámse,nechtěljsempředběhnoutpanaministra,nicméněopravdujsembylřádněpřihlášen,pomněpanpředsedaStanjura,potépanministr.Najdetetovestenozáznamu,panřídícíschůzepředsedaHamáčektoopakoval.Dámyapánové,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,jásinazačátekdovolímvjednédrobnévěcinesouhlasitsesvýmctěnýmkolegoupanempředsedouODSZbyňkemFialou.Onříkal,ženechceopakovattyvěci,kterétadyříkal,žesetospíšehodínavysokouškolu,nicméněpředchozídebata,předchozífakticképoznámkymězcelajasněpřesvědčilyotom,žejenutnétafaktaopakovat,žejenutnétadytorozebírat,amyslím,žetadyprávěmůžePoslaneckásněmovnadojítsvéhoúčelu,protožePoslaneckásněmovnaaParlamentmábýtodiskusi,mábýtoargumentechaovzájemnémpřesvědčování.Pročnezavádětelektronickouevidencitržeb?Mnozízvástadyříkají,žeelektronickáevidencetržebbudeznamenatzrovnoprávněnípodnikatelskéhoprostředí,žekonečněskončímesdaňovýmiúniky.Tosimyslím,žejezákladníomyl.Nato,kolikcelátavěcbudestát,amůžemesetadyspolečněspanempředsedouhospodářskéhovýboru,prostřednictvímpanapředsedajícího,přít,jestlinákladynazavedenídatovéhocentrabudouskutečně6miliard,nižšínebovyšší,kolikbudestátročníprovoz,kolikbudounákladyprojednotlivépodnikatele,nicméněasisevšichnishodnemenatom,žetonebudouúplněmaléčástky.Plánovanézavedeníelektronickéevidencetržebkaždopádněvelmiztížíživotpodnikatelům.Přibudoujimnovépovinnosti,amychcemejítjinoucestou.Amyslím,žetadymusíjasnězaznítiargumenty,jaktojdeudělatjinak.Nenípravda,žejetuzlápravice,kteránechcebojovatsdaňovýmiúniky.Myslím,žepředchozívlády,aťmělyjakékoliúspěchyneboneúspěchy,taklzečíselněvyjádřitadokázat,ževelmiúspěšněbojovalysdaňovýmiúniky.JenomnaarbitrážíchsepodařilominulýmvládámzastavitprohryarbitrážíaČeskárepublikanepřišlaomnohomiliardkorun.Podařilysetakévýraznělépevybíratdaně.Navrhujemeznovuzavéstjednoinkasnímísto.Tojevěc,okterébychomveSněmovněmělidiskutovat.Novéjednotnéinkasnímístobylprojekt,kterývýraznýmzpůsobemsnižovalpodnikatelůmadministrativu.Tatovládaserozhodlajejznepochopitelnýchdůvodůzrušit,aprotomybychomvelmirádisvámidiskutovaliotom,pročnezavéstnovějednotnékontrolnímístoajednotnéinkasnímísto.Neexistujestudie,kterábypotvrzovala,žeevidenceúčtenekmálepšívlivnadaňzpřidanéhodnoty.Myjsmesetadytentotýdenbaviliorozpočtovémurčenídaní.Panministrvesvéúvodnířečizcelajasněříkal,žeprávěbychommělipodporovatzavedeníelektronickéevidencetržebakontrolníhlášení,apakdojdektomu,žeztohobudouprofitovatiobce.Jásepřiznám,žetomupřílišnevěřím,žesamozřejměrozpočetobcíirozpočetstátumajíbýtnasebenavázány,majídýchatspolečně,ajápevněvěřím,žetakupravíme,jakslíbilpanministr,itenzákonorozpočtovémurčenídaní,protožesvýmhlasovánímvminulýchdnechjsteminimálnězpůsobili,žedaňzpříjmufyzickýchosobuobcíaustátuspolečnědýchatnebude.Neexistujestudie,kterábypotvrzovala,žeevidenceúčtenekmálepšívlivnavýběrdanězpřidanéhodnoty.ZezemíbývaléevropsképatnáctkymajíněkterouzforemevidenceúčtenekpouzeBelgie,Švédsko,Itálie,kterájeprosluláobrovskýmmnožstvímdaňovýchúnikůaukterétokničemunevedlo,protožetydaňovéúnikyjsoutamdodnesasamaitalskávládatopřiznává.NapříkladRakouskojizatímzásadněodmítlo,byťpanministrříkal,žeonějakéformějejíhozavedeníRakouskouvažuje.Touvidímevnásledujícíchměsícíchaletech.ČastoseuvádíjakopříkladChorvatsko,kteréúdajněvylepšilosvůjvýběrDPHzavedenímelektronickéevidencetržeb.Toalevůbecnenípravda.ÚdajechorvatskéhoMinisterstvafinancítotižpotvrzují,ževýběrdanězpřidanéhodnotysepozavedeníelektronickéevidencetržebpraktickynezměnil.Určitěcojepravda,je,žepropodnikatelebudeznamenatevidencefinančnízátěž.Celkováfinančnízátěžpropodnikatelskýsektorsemůževyšplhatasik20mld.korun.Mimojednorázovýchnákladůnapořízenípokladnyatiskárnyjenutnépřipočítatitolikdiskutovanéinternetovépřipojení,sekterýmjsmesetadypotýkalivefaktickýchpoznámkách.Vpřípaděregistračníchpokladenseveškerépovinnostianákladyspojenésesplněnímpovinnostidanézákonempřenášínapodnikatele.Konkrétněbytedybylpodnikatelpovinensipoříditelektronickézařízení,takésoftwareschopnýkomunikovatseserveremFinančnísprávy,zříditsidatovépřipojení.Tadybychseponěkudzastavil,protoževpříštímtýdnunamimořádnéschůzibudemediskutovatokontrolnímhlášení.Aměvelmizaujalo,aobrátilosenaměmnohopodnikatelů,protoženakoncilistopaduMinisterstvofinancízveřejnilo,jakbudouvypadatpokutyasankcevpřípaděneplněnípovinnostívyplývajícíchzezákonaokontrolnímhlášení.Samonasvýchstránkáchdaňovésprávyuvedlo,žefunkčnírozhranízveřejnípropodnikatele30.listopadu.Aejhle,4.prosinceještěžádnétakovérozhranínebylo.Podnikatelésistěžovali,protožebudouVánoceaonivědí,žebohuželodledna,pokudsepříštítýdennepodaří,apokudneprozřete,aiktomubymělosměřovatmojevystoupení,pokudzavedetekontrolníhlášenískutečnětak,jaktenzákonjepřipravenkuvedenívplatnost,takstejnýproblémmůžememítuelektronickéevidencetržeb.AtadybychvelmipoprosilMinisterstvofinancíapanaministraosobně,abypokudskutečněnedojdektomu,žetatoSněmovnaschválíelektronickouevidencitržeb,abyzvážilialespoňtenkomfortnáběhupropodnikateleanejprvesesnažilitorozhranízveřejnitaažpakvyhrožovalisankcemi.Jetovůčidaňovýmpoplatníkůmvelmineohleduplné.Vrátímsezpátky.Nasvénákladybudemusettakovézařízeníprovozovatpodnikatel,provádětjehoservis,údržbu,inovovatjeadálehraditpravidelnépoplatkyposkytovatelidatovéhopřipojení.Tovšemávykonávatproto,abymohlstátusdělitpožadovanéinformacepředepsanýmzpůsobem.Finančnízátěžpadáinastát,kterýbudemusetzaplatitvíceúředníkůvřádustoveklidí,kteřítutoevidencibudouadministrovat.Tojsmevidělivestátnímrozpočtu,kterýbohuželpočítájenomselektronickouevidencítržebasise700úředníkyasdalšímitisícinajinéčinnosti.Myslím,váženíkolegové,žemálokdozvás,kdyžkandidovaldoSněmovny,slibovalobčanům,voličůmadaňovýmpoplatníkům,žebudevýraznýmzpůsobemnavyšovatpočtyúředníkůvtétozemi.Technickárealizaceevidencebudeextrémněnáročná.Myslím,žeiministerstvositouvědomuje,avýznamnýmproblémemtétojeprávětechnickástránkavěci.Návrhzákonatotižpočításezavedenímelektronickéevidenceúčtenekvtermínu2016až2017,cožjepodleITexpertůnepřílišreálné.Předevšímproto,žesystémproevidenciúčteneknelzevtakkrátkémčasovémúsekunaprogramovat,otestovatispustit.MinisterstvofinancíseodvolávánaúdajněfungujícísystémvChorvatsku,opomíjívšak,žeChorvatskomápouhéčtyřimilionyobyvatel,cožvynakládámnohemmenšínápornakaždodenníchodtohosystému,avpřípadědesetimilionovéČeskérepublikytomubudezcelajistějinak.Ministerstvofinancísebudemusettakévypořádatseskladováním,analýzouakontroloumnohemvětšíhomnožstvídatnežvchorvatskémpřípadě.Protobudenutnésystémupravitnebovytvořitúplněnovýsystém.Podnikatelésesamibudoumusetvypořádatstechnickýmipřekážkamiprofunkčnostsystému,budepotřebapřipojeníkinternetu,které,jaktadyzaznělovdebatě,nenínaněkterýchmístechČeskérepublikydosudspolehlivéanavícjdeodalšíinvesticipropodnikatele.JásenemůžutadyprostřednictvímpanapředsedajícíhoshodovatskolegouZlatuškou.Jájsempříznivcemsvobody,apokudjakýkolivpankolega,abychmunedělalreklamu,jakpankolegapředsedaObčanskédemokratickéstranyžádal,taknebudujmenovatjménem,takpřecenemusízměnitsvéhooperátorajenomproto,žesistátvymyslel,žechcenějakýnovýsystémproelektronickouevidencitržeb,kdyžtřebautohosvéhostávajícíhooperátoramámnohemvýhodnějšípodmínky.PodleITexpertůbudevelmitechnologickynáročnéspustitsystémtak,abyfungovalospojenímeziobchodníkemaMinisterstvemfinancí.Představa,žektomubudoupodnikatelépoužívatjentabletynebomobilnítelefony,vsoučasnédoběneníúplněreálná.Státbymělefektivněvybíratdaně,alezároveňpodnikateleconejménězatěžovat.Vdlouhodobédoběprosazujemespíšezjednodušeníprostátipodnikatele,jakjsemsejižbavilojednotnéminkasnímmístu,kterésnižujenákladydaňovýchpoplatníkůastátupřinášípřehledný,jednotný,stabilnídaňovýsystém.Jábychsvéargumentyshrnuldoněkolikabodů,pročnezavádětelektronickouevidencitržeb,abystemělitaképřehledotomvglobále.Zaprvé.Neexistujeserióznísrovnávacístudie,kterábypotvrdilazvýšenívýběruDPHpozavedeníevidence.Zadruhé.Zezemíbývaléevropsképatnáctkymajíevidenciúčtenekpouzetřizemě,jetoBelgie,ŠvédskoaItálie.OItáliijsemtadyjižhovořil.Tamtomnožstvídaňovýchúnikůjestálepoměrněvysoké.Samaitalskávládatopřiznává,byťnovýpremiérsestímvelmisnažífunkčněbojovat.Zatřetí.EvidencebudevČeskérepubliceznamenatzátěžpropodnikatelskýsektorvevýši20miliardkorun.TadysenaměkolegaPilnýurčitěbudezledívat,protožeonmájináčísla.Otěchčíslechsemůžemeskutečněpřítajábychbylvelmirád,kdybyjehočíslasepotvrdilaatazátěž,pokudsetakovávěcbudezavádět,bylamnohemnižší.Podnikatelémusímítpokladnupropojenoustiskárnouasoftwareapřipojeníkinternetu.Obchodnícibezprovozovnybudoumítproblémspřipojením.Prostátznamenázavedeníevidencezvýšenípočtuúředníků.Tojáosobněpovažujizajedenznejzásadnějšíchargumentů.Mybychompřecemělistátspíšezmenšovat,nesejejsnažilizvětšovatazavádětnovéanovépovinnosti.Zašesté.Nenítechnickyreálnésystémspustitvletech2016až2017.Utohobychsetrochuzastavil,protožemyjsmetadyzažilirůznésystémyelektronickéajávesvépamětisiskutečněnepamatuji,kdybyjakýkolivelektronickýsystém,aťtobylyřidičáky,dopravníevidence,tzv.sKarty,aťtobylysociálnísystémyzakterékolivvlády,takprostěžádnýznichnebylplněfunkčníihned.Způsobovalotoobčanůmpřílišnéproblémy.Osobněbychsepřimlouvalzato,adíkyněkterýmvašimkolegůmadíkypanuministruvnitrasenatomdaříspolupracovat,abychomspíšeřešilitensystémopačně.MetodouEstonska,zavedenímeGovernmentuaspíšesitensystémnastavilicelekapakseteprvuchylovaliktěmtojednotlivostem,jakojenapříkladelektronickáevidencetržeb.Ažbudefunkčníelektronickáevidencetěchkonkrétníchjednotlivců,mělibychomnatomspolupracovat.Jetřebabankovníasociace.Ministerstvofinancí-tojesedmýbod-sebudemusetvypořádatsesprávouobrovskéhomnožstvídat.Tojejaksivěc,kteroulzevelmilehcezneužít.Mluvíseotom,žejetoelektronickáevidencetržeb,apanministrtoříká,jezásadníprotikorupčníbodazpůsobíomezeníkorupce.Jásimyslímpřesnýopak.Velmišpatně,bohužel,placeníúřednícidaňovésprávybudoumítmotivaciktomu,abypřípadnádatajakýmkolivzpůsobemzneužili,přeprodali,zničilinějakéhopodnikatele,prodalijehokonkurenci.Jásimyslím,žebychommělivytvářetzákony,kterénezavádějítaktokorupčnímožnosti.Osmýbod.Všichnipodnikatelébudoumusetmítpřipojeníkinternetu.Uněkterýchživnostísitopřílišnedovedupředstavit,nebojetoznovuzbytečnázátěžproněkoho,kdotopřílišnepotřebuje.Zedník,kterýpracujenaživnost,nevím,pročbychommumělinařizovat,žemusímítnutněsvojepřipojeníkinternetu.Odezvasystémuačekánínanějzpomalívobchodecharestauracích.Rádspanemministremzajdunapivo,jestliženěkdybudeelektronickáevidencetržebzavedena.Myslímsi,žeužtostouobsluhoubudemnohemtěžší,amyslím,žesipropivospíšbudememusetchodit,pakližebychommělistoprocentnědodržetdikcizákona.Sámjsemzvědavnato,jaktobudefungovat.Teďsedostávámkpříkladuzemíselektronickouevidencítržeb.NejprvesepodívejmenaSlovensko.Slovenskozavedlopovinnostprovozovatregistračnípokladnysfiskálnípamětíužvroce2008aznovutadyproběhladiskuse.Registračnípokladnynejsoutosamécoelektronickáevidencetržeb.Vroce2013Slovenskosystémdoplnilooúčtenkovouloterii,kterájeicílemnávrhuzákonaoelektronickéevidencitržeb.ZnovýchúdajůslovenskéhoMinisterstvafinancívyplývá,žeúčtenkováloteriepomáházvýšitpříjmystátupouzenepatrněapomohlazvýšitvybranéDPHzarok2013pouzeo0,17procenta.CelkověsenaDPHzarok2013vybralo4,74miliardyeuraúčtenkováloteriektomutedypřispělasedmiažosmimilionyeur.Toskutečněnenívzhledemknákladůmnijakfatálníčástka.Navíczájemoúčtenkovouloteriivlednuklesl.SlovenskomělovýběrDPHposedmiletechčtyřikráthoršíatřikrátlepší,přičemžlepšíbylvroce2010oprotiroku2013,kdybylazavedenaonaúčtenkováloteriearelativněsevybíralovíce,nežbylmeziročnírůstHDP.Vletech2007a2008sevybraloméně,nežbyodpovídalorůstučipoklesuhrubéhodomácíhoproduktu.Dostávámesekstátu,kterýsetadyvelmiskloňuje,atojeChorvatsko.Předrokem2013DPHvChorvatskustátvybíralpouzeproněkteréprodukty,nebylaunějzavedenažádnáelektronickáevidenceakvůliharmonizacisprávemEvropskéuniebylonutnézavéstvýběrDPH.ChorvatskoprotozavedloregistračnípokladnyzároveňsevstupemdoEvropskéunievčervenci2013.Játadymámgraf,jaktovypadá.Zcelajejasnéztoho,žetenvýběrjenižší.TadatajsouzMinisterstvafinancíChorvatskérepubliky.Panekolegoprostřednictvímpanapředsedajícího,jestlinatošpatněvidíte,jávámjejvelmirádposvémkrátkémprojevutengrafpropůjčím.Jemýmcílemvásedukovatabuduvelmirád,pokudsitengrafprohlédnete.ConefungujevChorvatsku.Přibyloadministrativynastraněpodnikatelů.Tojeprvnízásadníbod.VChorvatskuproběhlocelkem35tisíckontrolpodnikatelůzajedenrokažosmlettrvajícíchjedenapůldenvjednéfirmě.Úředníkúřaduje,zaměstnancisevěnujíjemumístozákazníkůmafirmypřicházejíozakázky.Znamenátovíceadministrativytaképrostát.Ministerstvofinancípočításnárůstemkontrolorůo900lidívČeskérepublice,snárůstemadministrativynastraněkontrolovanýchpodnikatelůbohuželnikdopřílišnepočítá,vtěchmateriálechtonení.Registračnípokladnyplatípodnikatelé.VChorvatskustojípokladnaprůměrnětisíceur.Promnohépodnikateletoznamenalofinancovatfirmuzdvouměsíčníhopříjmu.Pokladnysenebudoumusetvyměňovat,tvrdíMinisterstvofinancíČeskérepubliky,aleu90%případůtovůbecnemusíbýtpravda.Navícspoluúčaststátu,evropskýchfondůaCzechInvestu,tobylaprosímcitacezamateriáluMinisterstvafinancí,připřechodunapokladnybudepouzeprovelkéfirmy,svysvětlením,promaléžadatelebyvyplňovánížádostíbyloneefektivní,protouvažujemejenopodpořefirem,kteréprokážoustatisícovénáklady.Malýmživnostníkůmbohuželopětnikdonepomůže,jenjimzavedenímelektronickéevidencetržebpřitížíme.Aopět,pokudsebavímeorovnémprostředí,takzjevnětadynenírovnýpřístupkvelkýmfirmámakdrobnýmpodnikatelům.Ibanálníchybakončílikvidačnípokutou.PokudkontrolorvChorvatskunajdenesrovnalost,byťjetotřebapouhýchšesteur,selektronickýmvýjezdem,hnedzavřeprovozovnunebopřijdelikvidačnípokuta.Tojedruhývelmikorupčnímoment,kdynalibovůliúředníkůbudeto,jestlinějakouprovozovnuzavřou.AitadytotomůževýraznýmzpůsobemomezitpodnikatelsképrostředívČeskérepublice.VChorvatskujetotak,že17%kontrolkončípokutounebozákazemčinnosti,cožjetisícpřípadůz35tisíckontrol.Pokutyseudělujízanesouhlasícístavpokladny,aleizachybnéDPH,nevydáníúčtenky,aleitřebazachybnýčasvydání.Chyboujeičástkanulakunnebošpatnýnázevzboží.Dataoplatbáchnejdouodeslat.OdzavedeníregistračníchpokladenjevChorvatskupřetíženámobilní3Gsíť,kterásevyužívákpřenosudatpokladen.Tadysidovolímříct,žeprávětadytotopřetíženísítíunásučtvrtégeneracevevětšiněúzemímůžemítvlivnejenomnasamotnépodnikateleanajejichodesílánídatzelektronickéevidencetržeb,alemůžemítvlivnavšechnyostatní,protožeti,kteříbudoupoužívatmobilnísítěkjakýmkolivjinýmúčelům,prostěmohoumítproblémy,můžetobýtcelévelmipomalejší,víceztěžovatživotvšemlidemvČeskérepublice.Pokudsíťnefunguje,neseodpovědnostzadodánídatpodnikatel.Aikdyžtonemohlovlivnit,nesezatoodpovědnost.Navrženýmodelřešení-přivýpadkusítědo200kundodámedatasodstupem48hodin-,kterýnavrhujeMinisterstvofinancí,jejendalšíkomplikací.Nedávnýkolapsregistruřidičůjetohonaprostojasnýmdůkazem,žeaniČeskárepublikanenípřipravenanaprovozovánítaktokomplexníhosystému.SamahospodářskákomoraChorvatskapakpřiznává,žetutoproblematikunemáuspokojivěvyřešenou.Odzavedenísystémuvroce2013stálevymýšlířešení.JakájerealitavChorvatsku?VněkterýchpodnicíchvChorvatskudošloknavýšenítržebažo900%,tvrdíosituacivChorvatskunašeMinisterstvofinancíipanministrsám.PodlehospodářskékomoryChorvatskatovšakvrestauracíchbyloo50%,uobchodníkůo24%audrobnýchostatníchslužebo10%.Játoprojistotuzopakuju.Nenítožádných900%,ale50%vrestauracích,uobchodníků24%audrobnýchostatníchslužebo10%.Tojezačátekargumentáře,okterémbychmohlmluvitdáladál,alejakomístopředsedaSněmovnynebuduzatímpředkládatanipřipomínkysdruženípodnikatelůadalšíchorganizací,alepodívámsenazasedáníLegislativníradyvlády.Myslím,žemezináminenímnohotěch,kdopodrobněstudovalizápisyzLegislativníradyvlády,kteráseelektronickouevidencízabývalaužvkvětnutohotoroku.Azejménadvěstanoviska,tatodvěstanoviskaze7.květnaa28.května,simyslím,žebytadyurčitězaznítměla.PřečtunejprvezpravodajskouzprávuknávrhuzákonaoelektronickéevidencitržebprojednáníLegislativníradyvlády,kteráseuskutečnilatentorok7.května2015.A.Nezbytnostnavrženéprávníúpravy.Předloženýnávrhprávníúpravyjeodůvodněnsnahouzvýšittransparentnostplatebatokuinformacístím,žekonečnýmcílemjezvýšenídaněapotažmofiskálníefektivity.Zdůvodněnívdůvodovézprávějepolitické,věčněstavínahypotézách,kteréjsouobtížněverifikovatelné,atovčetněknowlidgetransferuzChorvatska.Rizikalegaltransplantátůjsouvšeobecněznámá.TakpravízatímzpravodajskázprávaknávrhuzákonaoevidencitržebprojednáníLegislativníradyvládyzedne7.května.Obdobněnenízdůvodněno,pročsenavrhujeurychlenáúčinnostsminimálnílegisvakancí,přičemžnákladyzpočátkunesoumimojinéSME.Tojeostatnějedenznejspornějšíchbodůceléhotextu,totižpřenosnákladůnaSME.Zanalýzyplyne,byťjakpodotýkázprávaRIAaněkterápřipomínkovámísta,nejsoudostatečné,žezátěžsebudepohybovatvdesítkáchtisíckorun.AtadyužsenaměopětzledívápanposlanecPilný,kterýbudemíturčitějináčísla.Nicménětadyvidíterelevantnífakt,žeizprávaLegislativníradyvládyhovoříotom,ženákladysebudoupohybovatvdesítkáchtisíckorun,anikdenenípopsáno,jaktytonákladybudestátinternalizovat.Jezjevné,žecílemceléhoprocesujeprimárníposíleníkontrolnírolestátu,atozvelkéčástinanákladysoukromýchosob,cožjevrozporusprincipyievropskéhopráva,jakpodotýkáOKOM.Nesmímenavícopomíjetspotřebitele,kteréhosetentozákondotknepřisamotnýchobchodech.Současněsdílímdalšípřipomínkuohledněpožadavkůnavypracovánívěcnéhozáměru,jakpožadujílegislativnípravidlavlády.Zákonnostlegislativníhoprocesujejednímzezákladníchprojevůprávníhostátuavýjimka,kteroupravidlapřipouštějí,nebylynijakzdůvodněna.ČástBtétozpravodajskézprávy.Souladsústavnímpořádkemasevropskýmprávem.Nelzeprimafacieříci,ženávrhzákonajevrozporusústavnímpořádkem.Kroměvýtkyvlegislativnímprocesu,vizvýše,nicméněpřiabsenciskutečnéanalýzydopadunadaňovépoplatníkyapřizajištění,ženákladyprocesunesebuďdaňovýpoplatníkneboSME,jedůvodnéseptát,zdasejednáopřiměřenýzásahdosoukroméhopráva.Zdenejdeoextenzimožnýchveřejnoprávníchzásahů.Neníúkolemzpravodajetakovouanalýzuprovádět.Domnívámsenicméně,ženahraněústavnostijetéměřneomezenámožnostaplikaceobdobyagentaprovokatérapodle§25avjehovolnéúvazeohledněnáslednéhoodstoupeníodsmlouvy.Atoitehdy,kdyžpoplatníkžádnoupovinnostneporuší.Má-liveřejnámockonatto,cojevzákoněvymezeno,musínésttakénásledkyachránitdobrouvírusoukromýchosob.Ohlednězávěrůtýkajícíchsesouladusevropskýmprávemzpravodajpodotýká,žespoléhánazávěryOCOMstím,ževzhledemkodlišnostiodbornostinenízpravodajstopodstoupitpovinnostnotifikace,aponechávápanzpravodajtutodiskusipovolanějšímvprůběhuLegislativníradyvlády.Přehlednostprávníúpravy.Právníúpravanesplňujepožadavkypřehlednosti.Tojevelkýargument,nadkterýmbychomsemělizamyslet,protožepřecenikdoznásjakovolenýchzástupcůlidunechce,abychompřijímalitakovéprávníúpravy,kterénesplňujípožadavkypřehlednosti.Jetovýsledekceléřadyvážnýchnedostatků,píšepanzpravodaj.Zejménajetřebaužzdeříci,žezatímcotextnávrhuzákonamá12stran,návrhstanoviskaLegislativníradyvládymájiž15strananavrženézměnynejsoujenzměnamikosmetickýmičilegislativními.Mohutakjistěkonstatovat,žezdeprojednávámevřadějednotlivostíjinýzákon,nežkterýbylpředložendopřipomínkovéhořízení.Domnívámse,žetojemimojinéjedenzdůsledkůabsencevěcnéhozáměru,vdetailuvizdále.DostávámesekčástiD-Jednoznačnostpojmůazákladníchinstitutů.Zákonjejednoduchýakrátký,nicménětéměřkaždýjehoparagrafvzbuzujeinterpretačníotázky.Tojeskutečnězávadavelkédůležitosti,pokudtoříkápanzpravodajLegislativníradyvlády.Jsoutootázky,kterénejsouzcelatriviální,cožjepřiexistencibudoucíchvynakládanýchnákladůvelmižádoucí.Aťsebudemejakkolipřítovýšitěchnákladů,takpřecejenomnenítriviální,žetenzákonvzbuzujeinterpretačníotázky.NamátkověvdetailukboduE-Vymezenípředmětuevidencetržeb.Evidencítržebjetakétautologie.Platbavhotovostineníčiněnaprostřednictvímhotovosti,vnímáníprostředkůplaceníjearbitrárníapodobně.Důvodovázprávajesicerozsáhlá,alenenísoučástíprávníhopředpisuajebohuželnezávazná.Tedyprovýkladvlastněnezajímavá.Navícpraxeukazuje,ževýkladysevždylišípodletoho,jakýsprávcedanějezrovnapříslušný,právnínormamusíbýtprotootojasnější.DostávámesekčástiEzprávyzpravodajeproLegislativníraduvládyatojesrozumitelnostnavrhovanýchustanovení.Jsemrád,žemojevystoupenípodnítilokdiskusiipředseduLegislativníradyvlády.