22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paneposlanče.DalšípřihlášenýdorozpravyjepanposlanecKarelRais.Máteslovo.Poslanec Karel RaisDěkuji.Váženýpanepředsedající,váženíministři-momentálnětadynejsou-váženékolegyněakolegové,obdobímeziprvnímadruhýmčtenímbylovyužitoknalezeníkonsenzumezi-Místopředseda PSP Jan BartošekJáseomlouvám,paneposlanče.Vzhledemknepřítomnostianijednohoministramusímtentobodpřerušitdokudalespoňjedenčlenvládysenedostaví.(Chvíli čeká.)Vzhledemktomu,žepřišlapaníministryněapanministrDienstbier,můžemepokračovatvjednání.Prosím.Poslanec Karel RaisTaktakéněcopříjemného.Obdobímeziprvnímadruhýmčtenímbylovyužitoknalezeníkonsenzumezijednotlivýmizástupcipolitickýchstranakvytvořeníkomplexníhopozměňovacíhonávrhuzákona,takjaktadypředřečníkřekl.Játopovažujizavelicepřínosné.Kdyžsepodívámenaprocesúpravtohozákona,taksimyslím,ževtomtojepaníministryněpříkladná,protožeskutečněvytvořilaprostorproširokoudiskusivšechstakeholderů.Vkontextutoho,cozapármožnáminutnebohodinbudemeprojednávat,kdyprávěnaopakzasetamjenedostatekdiskuse,taksimyslím,žetohlejespíšepříkladnávěc,protožemimojinétoušetřívzácnýčaszdepřítomnýmposlancům.Nevšesevyřešilo,řešísetotaképomocípozměňovacíchnávrhů.Jepotřebavidětnebosiuvědomit,žepokusyozměnusystémuceléhoterciárníhovzdělánízapočalyvletech2004a2006.Tobylasnahaudělatzměnuterciárníhovzděláníatosenakoneczúžiloaždonovely,kteroumámepředsebou,kdejeřadavěcí,kteréúplněchybí,jakbylozmiňovánofinancováníuniverzit,nebochybíčástečněposíleníroleuniverzit,otevřenostuniverzitvespolečnostiapodobně.Předkládanánovela,kterádnesdoputovaladodruhéhočtení,jeněkolikaletýmvýsledkemřadyobtížněvyjednanýchkompromisůmeziněkterýmizájmovýmiskupinamivysokoškolskéhovzdělávacíhosystému,atozejménakonferencírektorů,radouvysokýchškol,zaměstnavateliabsolventůaMinisterstvemškolství.Zajedenzvelkýchazákladníchnedostatkůtétonovely,okterémtadyzatímnebylohovořeno,považujifakt,žeMinisterstvoškolstvípředkládáještěprostřednictvímbývaléhoministraChládkadoparlamentumateriál,sjímžneníspojenažádnáanalýzastávajícíhostavu.Posledníkomplexníanalyticképrácebylyprovedenyvletech2004až2006připříležitostispoluprácevmezinárodnímprojektusexpertyOECD,kteřísenásledněpodílelinatvorběBíléknihyterciárníhovzdělávání.Odtédobybylaprovedenasamozřejměřadadílčíchanalytickýchprací,alekomplexníanalytickérozbory,kterébybylyvykonánynezávislýmimezinárodnímiexpertyakterébybylypodepřenyostrategickérozvojovésměryMinisterstvaškolství,seneuskutečnily.Přestonovelapřinášíurčitápozitiva.Osobněpovažuji(za pozitivní?)narozdílodpředřečníkačástečnéposílenípravomocírektoravevztahukfakultám.Rektormusínavrhnout,kterépravomocichcesvěřitfakultám,samozřejměposouhlasudalšíchorgánůvysokéškoly,toznamená§24,znamenátoomezeníprávfakult,jakjsmetadyslyšeli,acentralizaciřízenívysokéškolydorukourektoraatosenelíbímanagementufakult,alejetotakéotom,kdonesezodpovědnostpředorgányčinnýmivtrestnímřízení.Jetorektor,nenítoděkan.Možnostvyužitízahraničníchprofesorůprogaranciakreditovanýchstudijníchprogramůnačeskýchuniverzitách-dalšípozitivum.Možnostjmenovatmimořádnéhoprofesorazřadodborníkůzpraxe,anižbyprocházeltradičnímijmenovacímiproceduramiprojmenovánídocentem,popřípaděprofesorem.Přísnějšídohlednapůsobenípobočekzahraničníchvysokýchškol-topřinášízpřehledněnívysokoškolskéhotrhu,možnosteliminacenežádoucíchaktérů.Studentibudoumocibezpoplatkůstudovatdruhýadalšístudijníprogram,pokudpředcházejícístudijníprogramúspěšnědokončí.Tosouvisísexistencimezioborůatakéstím,ževdnešnídoběnemusístačitjedentypvzdělánínacelýživot.Osobněpovažujizaškodu,žesezatímnepodařilonaléztshoduvmožnostizakládatuniverzitoutakzvanávévéíčka,veřejnévědecko-výzkumnéinstituce,kterébyformouspin-offfirmysnížilydopadpřípadnéhokrachu,vuvozovkách,některézcentrálníchčiregionálníchvýzkumnýchorganizací,kterébylyvrámcidotacíEUhojněvminulýchletechzakládány.Klademnověvzniklýchvévéíčekbybylasnadnějšíapružnějšíspoluprácepracovníkůuniverzitspraxi,zejménavoblastiaplikovanéhovýzkumu.Jezdesamozřejměmožnostprosaditobdobnoumyšlenkuvrámcinovelyzákonaověděavýzkumu,kterýnedávnoprocházelvrámciprvníhočteníakterýmámevlastnězachvíliřešitvrámcidruhéhočtení.Radějibychvšakviděl,kdybyctihodnáSněmovnatentopozměňovacínávrhprojednávanénovelyovysokýchškolách,možnostzakládatuniverzitouvévéíčka,schválila,popřípaděčástivěnovanézpřesněnímorganizacíařízenívévéíčekodmítlajakopřílepek,kterýsnovelouasesystémemřízenínemánicspolečného.Protožemůjpozměňovacínávrhjevpodstatězahrnutdozmiňovanéhokomplexníhonávrhuministerstva,nebudusevpodrobnérozpravěkněmupřihlašovat,protožejedándotohokomplexníhonávrhu.Vrámcidalšíchpozměňovacíchnávrhůjsemupozornilnaněkolikformálníchzpřesnění,jejichžopomenutívšakmůžepřinéstzávažnéproblémy.Jsoutopozměňovacínávrhyčíslo2678a2687ajejichobsahjetakézahrnutdotohospolečnéhonávrhu.Jsemvelmirád,žekoaličnínávrhobsahujemyšlenky,kteréjsemjiždřívevložildoinformačníhosystému,atomožnostustanovitnauniverzitěmimořádnéprofesoryzřadzahraničníchčituzemskýchexpertů,kteřímajídlouhodobou-vnávrhujeasidvacetiletou-zkušenostvdanéstudijníproblematice,atakmohoustudentůmpředatzkušenosti,kterésenedajízískatjinaknežreálnýmživotem.Dálepovažujizapřínosné,žekonečněexistujemožnost,abyzahraničníprofesoři,kteřípůsobínačeskýchuniverzitáchavysokýchškolách,mohlibýtgarantystudijníchprogramů.Tytomojedvanávrhybylyakceptoványkoalicíajsouvloženydotohospolečnéhopozměňovacíhonávrhu.Průběhvlastníhoakreditačníhoprocesubylpodrobenmožnáněkolikaletýmdiskusímmezijednotlivýmistakeholdery.Osobněsinejsemzcelajist,zdauvedenýnávrhjeoptimálníprorychlý,korektníaodborněfundovanýprůběhakreditačníhoprocesunanašichuniverzitách.Určitěvšakzřízeníakreditačníhoúřadu,profesionalizacepracovníkůtohotoúřaduajejich-alespoňdoufám-nezávislostnauniverzitníveřejnostinásnejenompřiblížízvyklostemaprůběhuakreditačníchprocesůuniverzitzápadníEvropy,aleurychlívlastníakreditačníprocesyapřinesezvýšenínezávislostiuniverzit,rychloureakcivysokýchškolnaměnícísefiremníaodbornéprostředí.Osobněsedomnívám,žerigidnějšíodděleníinstitucionálníakreditaceodakreditacestudijníhooborubybyloprocelýprocespřínosné.Vtomtoduchujsemvypracovaltextpozměňovacíhonávrhuavložiljsemhodoinformačníhosystému.Buduvšakakceptovatvětšinovýnávrhkoaliceaktomutopozměňovacímunávrhusenepřihlásím.Věřímvšak,žeminimálněmyšlenky,kteréjsemtamuvedl,mohoubýtvyužitypřitvorběnáslednýchpodzákonnýchnorem.Jdeoto,abymyšlenkaflexibilityapřenesenízodpovědnostinauniverzitybylavakreditačnímprocesuzachovaná.Častoslyšímepožadavky,amnohdyioprávněné,ževeškolstvíjemálopeněz.NaposledyPetrFialapředobědemtotadyříkalvrámciprojednávánístátníhorozpočtu.Každétvrzenímáidruhoustranu.Mám-liparafrázovatvýrokjednohodřívějšíhopolitika,paklzeříci:vevysokoškolskémprostředízdrojejsou.Druhávěcje,jakjesniminakládáno.Mimořádněvelkázátěžpřímévýukyvedenéjenomkbiflováníabezduchémumentorovánízestranystudentů,kteřínerozvíjejísvojiosobnost,alezejménakladevelkénákladynamzdyučitelů.Sníženípřímévýukyzdotace24na20hodintýdněbylstrategickýcílmnohauniverzitjižpřed10či15lety,apodívejtesenadnešnírealitu.Vesrovnánísezápadnímiuniverzitamimámevřaděpřípadůkapacitnědvojnásobnědražšívýuku,potřebujemenastejnýtituldvakrátvícpřímévýukynežnapříkladanglickéuniverzity.Tojepikantnízejménapřiorganizacitěchněkolikamáloskutečnýchspolečnýchstudijníchprogramůsezahraničnímiuniverzitami,kteréčeskéuniverzitymají.Pročtomutakje?Protožesenechovámemanažersky,protožejsmemnohokrátevpoziciúřadupráce,kteráproněkteréjedincenauniverzitáchbezpublikačníavědeckéčinnostizajišťujejejichexistenci.Samozřejměkaždýsedlákví,žejestližechce,abymukrávadojila,musíjídátpořádněkvalitnístravudokoryta.Nenímožnébudovatprestižvysokýchškolbezodpovídajícíchfinančníchdotací.Alesoučasnějepotřebasedívataauditovat,jakjsouvresortufinančníprostředkyvyužívány,jakfakultyavysokéškolysnižujínákladynaprovozamnohdyinavýuku.Dalšíchybuvidímvlehkovážnémpředáváníakademickýchsvobodmimouniverzitnísystém.Vprvnířaděsimusímeříct,cojsouvlastněakademickésvobody.Tudefiniciužzanásprovedlive40.letechminuléhostoletíameričtíprofesoři,AmericanAssociationofUniversityProfessors,kterávroce1940deklarovalaprincipyakademickýchsvobod.Meziuznávanéakademickésvobodypatřízejménaplnásvobodabádáníapublikovánívýsledkůpřiplněnídalšíchakademickýchpovinností,plnásvobodaprojevuvevýucemimokontroverznítémata,kteránesouvisíspředmětemvýuky,azajištěnásvobodaprojevu,přičemžakademicimusírespektovatskutečnost,žejsoudojistémírytvůrciveřejnéhomínění.Zmediálnězajímavýchpřípadůpředávání,respektivezbavováníseakademickýchsvobodbychuvedlpříkladjmenováníprofesorůprezidentemrepubliky.Domnívámse,žepokudakademickáobecreprezentovanávědeckouradouvysokéškolysvobodněakorektněprojevísvojivůlijmenovatkonkrétníhodocentazajehoceloživotnípedagogickouavědeckovýzkumnoupráciprofesorem,pakbychomnemělitentoprocesjmenovánípředávatmimouniverzitníprostředí.Jezřejmé,žejdeonesystémovýkrok,kdyžcelýprocesjmenováníprofesoremprobíhávrámciresortu,apak,ažsenávrhnajmenováníoctnenaministerstvunaKarmelitské,obrazněřečenorychlesnímúředníciběžíkmocnáři.Mělibychomspíšeakademickésvobodyrozvíjetapodporovatje,anesejichzbavovatkvůlipochybnémupozlátkujednorázovékomunikacesprezidentem.Tentorituál,kterýnásdnespřibližujespíšekByzanciakvýchodnímzemímnežktradičnímuniverzitnímzemímEvropy,jakojenapříkladItálieaAnglie,bymohlzůstatdleméhonázorunauniverzitní,popřípaděresortnípůdě.Abybylovšemzcelajasno,cochciříci:Jmenováníprofesorembymělozůstatvrukouministraneboministryněškolství.Jmenovacíproceskončícínaúrovniministraneboministryněškolstvíjejistougarancí,žezískanýprofesorskýtitulbudemítzhrubastejnoukvalituabudeakceptovánvrámciceléhorezortu.Asibychomnašliřadukladůaminusůpředkládanénovely.Rádbychalenazávěrzdůraznilskutečnost,žejenaprostonutné,abyvedeníministerstvatrvalevěnovalo,tambychpodtrhltotrvale,pozornostproblematicekvalityvysokýchškol,jejichfinancováníatéžsezamyslelonadmetodami,jakzvýšitprestižavážnostučitelůvrámcinašíspolečnosti,atonejenomvysokoškolskéhostupně,alevčetněvšechstupňů,toznamenáodmateřskýchpřeszákladníažpostředníškoly.Děkujivámzapozornost.