22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekVáženédámy,váženípánové,přejivámpěknéodpoledne.Budemepokračovatvbodu,kterýjsmezačalipředobědovoupauzou,atímjevládnínávrhzákona,kterýmseměnízákončíslo111/1998Sb.,ovysokýchškoláchaozměněadoplněnídalšíchzákonů,zákonovysokýchškolách,vezněnípozdějšíchpředpisů,aněkterédalšízákony.Jetosněmovnítisk464,druhéčtení.ProsímzpravodajkutohototiskupaníposlankyniBerdychovou,abyzaujalamístoustolkuzpravodajů.StejnětakpožádámpaníministryniValachovou,abyzaujalamístojakopředkladatelka.Paníposlankyně,jestlivásmohupožádat,namístozpravodajky...(Poslankyně Berdychová zaujímá místo u stolku zpravodajů.)Tentobodjsmepředobědempřerušilivbodupředotevřenímobecnérozpravyajátedyotevírámobecnourozpravu.Evidujipětpřihlášených.PrvnísepřihlásilpanposlanecKaramazov,připravísepanposlanecKarelRais.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Simeon KaramazovVáženékolegyně,váženíkolegové,ležípřednámivcelkuambicióznínovelavysokoškolskéhozákona.Byťzpůvodníchzáměrůzbylapouzečást,mohlabyitavčeskémvysokémškolstvízpůsobitmalourevoluci,apokudjineuchopímesprávně,napáchávíceškodynežužitku.Novýsystéminstitucionálníakreditace,destrukceexistujícíhoalétyprověřenéhopostavenífakultuvnitřvysokéškolystejnějakonováúpravaodnímánítitulu,tojsouněkteré,nikolivvšakvšechnyzměny,jimižmáčeskévysokéškolstvíprojít.Nenípochyb,ževysokéškolstvístejnějakoceláspolečnostprocházívývojemavývojijistézměnyvyžaduje.Nesmíovšemjítozměnyzakaždoucenu.Soustřeďmesenapříkladvícenapropojeníjednotlivýchstupňůvzdělávání.Chcemepřece,abynakoncibylikvalifikovaníabsolventianejenpochybnézvýšenístatistikyvzdělanosti,kteroutakrádipočítajísoudruzivBruselu.Jakovysokoškolskýpedagogmámmožnostsedenněsetkávatsnašimistudentyačímdálčastějiisestudentyzezahraničí.Měljsemtakémožnostpobývatnařaděuniverzitvciziněamohutedysrovnávat.Přesvšechnytěžkosti,kterýmčeskévysokéškolymusíčelit,senašistudentianakonecaniabsolventinemajízacostydětavkonkurencidobřeobstojí.Změnyvesložitémnelineárnímsystémunašehoškolstvímusímetedyprovádětšetrně,neboťvícenežpřekotnézměnyzakaždoucenuprospějetuzemskémuvysokémuškolstvídlouhodobástabilita.Předkladatelůmnovelyrozhodněnemohuupřítsnahuzměnitvysokéškolství.Nejsemsiovšemjist,zdajdevždyokrokysprávnýmsměrem.Chybímitakévětšícelospolečenskádiskuse,donížbybylazapojenanejenpolitickáreprezentacevysokýchškol,tedyČeskákonferencerektorůaRadavysokýchškol,nýbržpředevšímstudentiapedagogové,aletakézaměstnavateléadalšíveřejnost.Zatímcodiskusestěmi,kteříjsoukvalitouvzdělávacíhosystémunejvícedotčeni,tedysestudentyapedagogy,zcelachybí,proenormnísnahuuchvátitveškeroumocapodmanitsijednotlivéfakultyvysokýchškolbyseČeskákonferencerektorůmohlaklidněpřejmenovatnaČeskoukonferencilobbistů.Dámyapánové,dovolteminyníblížesezaměřitnajednotlivéokruhypředkládanénovely,kteréjsemjižzmínilnazačátkuakterýchsetýkajíimépozměňovacínávrhy.Půjdeoproblematikuinstitucionálníakreditace,onavrhovanéomezeníprávfakultaněkolikdalších,spíšetechnickýchvylepšení.Změnamivodebíránítitulusezabývatnebudu,byťjdeoproblematikumediálnězajímavou,zhlediskakaždodenníhofungovánívysokýchškoljdeozáležitostzcelaokrajovou.Vsamotnémjádrunovelytedystojízavedeníjižzmíněnéinstitucionálníakreditace.Protyzvás,kteřínejsouúplnězběhlívtétooblasti,sepokusímkrátcevysvětlit.Studentijsoudnesnavysokýchškoláchvyučovánivestudijníchprogramech,kteréseještědělínastudijníobory.Prokaždýoborzvlášťmusívysokáškolanebofakultavysokéškolyprokázatschopnostdanýoborvyučovatazískattakpříslušnouakreditaci,tedyjakésioprávnění,odAkreditačníkomise.Novelanavrhuje,zjednodušeněřečeno,abyvysokáškolaprokázalaschopnostakvalitujakocelekapotésiužvdefinovanémobdobísamatvořilastudijníprogramy.Předněbychchtělříci,žemyšlenkasamotnásemilíbí.Vřadězemítentosystémfunguje.Každouzměnu,kteráulehčívysokýmškolámživotaposílíjejichsamosprávu,vítám.Užméněalevítámimplementacitétomyšlenky,kterounámvládapředkládá.Prokazováníkvalityvzdělávánímábýtnovězaloženonasystémuvnitřníhoavnějšíhohodnocení.Vnitřníhodnoceníbymělaprovádětsamavysokáškola,vnějšíhodnocenípakNárodníakreditačníúřad.Nejdřívsevyjádřímkvnějšímuhodnocení.DosavadníAkreditačníkomisemábýtnahrazenaNárodnímakreditačnímúřadem.Pomineme-lifakt,žestrochounadsázkybudememítmístoAkreditačníkomisestokrátvětšíNárodníakreditačníúřad,samozřejměsestokrátvětšíadministrativouasestokrátvětšímináklady,jenutnéříci,ženějakýorgán,kterýposoudíschopnostvysokéškolysamostatnětvořitstudijníprogram,býtmusí.Jejasné,žeakreditačníčinnostbudouvykonávatstáletisamílidé,kteřísepouzepřeskupíajinakpojmenujíaasijichbudevíce.Pokudalebudevýsledkemposíleníakreditačníhoprocesuskutečnákvalitaapřestaneplatit,ženanašichpřemnoženýchvysokýchškoláchmůžestudovatkaždý,kdoudržítužkuvruce,taksemněskorochceříct-pročne?Nechápuvšak,pročjeNárodníakreditačníúřadvydávánzanezávislý,kdyžsepřímovnávrhuzákonadočteme,žebudeorganizačníjednotkouMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovyaministerstvomateriálně,administrativněafinančnězajistíjehočinnost.Nemusímanidodávat,žeonezávislostiúřaduzatétosituacenemůžebýtaniřeči.Vnitřníhodnoceníkvalityvzdělávánímábýtnaopakponechánonasamotnévysokéškole,konkrétněnanovězřizovanéraděprovnitřníhodnocení.Zatímcovpřípaděvnějšíhohodnocenímáhodnoticíorgánsvéopodstatnění,vpřípaděvnitřníhohodnoceníjejnenacházím.Jakmůževysokáškolaajakákolivinstitucehodnotitsamasebe?Colzeodtakovéhohodnoceníočekávat?Maximálnětakoslavnouódunarektora,nato,jakvysokouškoludobřeřídí.Vždyťpodlepůvodníhonávrhumělbýtprávěrektornejenpředsedouradyprovnitřníhodnocení,nýbržměltakéjmenovataodvolávatvšechnyjejíčleny.Jistěsamiodhadnete,jakjsouvtakovémpřípaděslovaonezávislostiradyprovnitřníhodnocenívěrohodná.Osobněsedomnívám,žebysesystéminstitucionálníakreditaceúplněobešelbezceléradyprovnitřníhodnocení.UNárodníhoakreditačníhoúřadusiještědovedupředstaviturčitýpersonálnípohybaomezenounezávislost,uradyprovnitřníhodnocenívšaknikoliv.Budoutonaprostostejnílidé,jakopůsobínapříkladvevědeckýchčioborovýchradáchdanévysokéškoly.Jiníprostěnejsou.Aještěbudetěžkéněkteréznichpřesvědčitkdalšífunkci.Jsempřesvědčen,žebyfungovaldosavadnímechanismusžádostíoakreditaci,protožejinaktostejněnebude.Budetopořádstejnážádostoakreditace,kterábudeopětstokrátvětšíabudesejmenovatvnitřníhodnocení.Nepředpokládám,žebyprošelpozměňovacínávrh,kterýbyraduprovnitřníhodnocenízrušil.Ztohotodůvoduakposílenínezávislostijsemvesvémpozměňovacímnávrhupožádal,abyrektornebylpředsedouradyprovnitřníhodnoceníaabyjejíčlenyvolilyakademickésenátyjednotlivýchfakultveřejnévysokéškoly,cožbohuželnebylovpozměňovacímnávrhuministerstvaakceptováno.Jsemalerádaoceňuji,žealespoňdrobnýposunsprávnýmsměremjeobsaženvministerskémpozměňovacímnávrhu.Tenpodmiňujetřetinurektoremjmenovanýchčlenůnávrhemakademickéhosenátuadalšítřetinupotomnávrhemvědeckérady.Kdyžsiovšemuvědomíme,žečlenyvědeckéradyjmenujeprávěrektor,jezřejmé,žesejednáozměnupouzekosmetickou.Druhýmůjpozměňovacínávrh,kterýsetýkáinstitucionálníakreditace,jespíšetechnickéhocharakteru.Dosudnavrhovanéustanovení§81burčujedobuplatnostiinstitucionálníakreditaceprooblastnebooblastivzdělávánínadesetlet.Zároveňstanoví,žeseinstitucionálníakreditaceudělujenadobupětlet,pokudbylavysokéškoledřívějšížádostzamítnuta.Vtétosouvislostinavrhujinahraditpojem"dřívější"pojmem"bezprostředněpředcházející".Stávajícíformulacetotižumožňujevyvolatsankcivpodobězkrácenídobytrváníakreditacekdykolivipoté,covysokáškolaužinstitucionálníakreditacizískala,avprůběhuprvníhozkrácenéhoobdobíosvědčila,žejítatoakreditacebylaudělenaoprávněně.Váženékolegyně,váženíkolegové,nyníjsmesevypořádalisedvěmapozměňovacíminávrhy,kterésetýkajíinstitucionálníakreditacearadyprovnitřníhodnocení.Dalšítřipozměňovacínávrhybudouspíšetechnické.Jižzúvoduméhovystoupeníjezřejmé,žepředkládanánovelavysokoškolskéhozákonabudívelkémnožstvírozpaků,anejenomumne.Tutoskutečnostdokazujeinezvyklevysokýpočetpodanýchpozměňovacíchnávrhů.Vdobě,kdyjsempřipravovaltotovystoupení,jichbylo21.Okojehezkéčísloprokarbaníky,alecotoznamenápronás?Buďjsouposlancipřílišaktivní,nebojesnovelouněcošpatně.Můjtřetípozměňovacínávrhsetýkásociálníhostipendia.Cílemstávajícíhonovelizačníhobodu271jezvýšenísociálníhostipendiazčástky1620korunna2100korun.Sdůvody,prokterémákezvýšenídojít,nelzenežsouhlasit.Zatímcoživotnínákladysezvyšují,částkasociálníhostipendiazůstávápomnoholetnezměněna,cožmůžesociálněznevýhodněnýmjedincůmvytvářetpřekážkupřidosahováníkvalitníhovzdělávání.Původněnavrhovanáúpravanicménědanýproblémřešípouzesdočasnýmúčinkem,neboťfixníčástkupřepíšejinoufixníčástkou,byťvyšší.Vbudoucnubytakbylizákonodárcinucenivpřípaděpotřebyvalorizaceopětsložitěměnitzákon.Vhodnějšímřešenímseprotojevínavázatvýšisociálníhostipendianajinýčíselnýúdaj,kjehožzměnámpravidelnědochází.Tímtočíselnýmúdajemmůžebýtminimálnímzdastanovenánařízenímvlády.Navrhljsemproto,abysociálnístipendiumčinilojednučtvrtinuminimálnímzdy.Tímsevbudoucnuodbouránutnostopětovnéholegislativníhoprocesu,neboťkezvýšenísociálníhostipendiadojdeautomatickyvždypřikaždémzvýšeníminimálnímzdy.DěkujitímtopaníministryniValachové,ženamůjnávrhpřistoupilaazahrnulajejdoministerskéhopozměňovacíhonávrhupraktickyveshodnémznění.Čtvrtýpozměňovacínávrhsetýkáprávníúpravyzadáváníveřejnýchzakázek.Podlesoučasnéhozněnízákonaoveřejnýchzakázkáchsezaveřejnéhozadavatelepovažujevysokáškolajakocelek,anikolivjejíjednotlivéfakulty.Tosseboupřinášíněkoliknepříjemnýchkonsekvencí,nakteréjsemjižvesvýchvystoupeníchainterpelacíchupozorňoval.Zákonozadáváníveřejnýchzakázeknepřinášítotižjensamédobro,jaksimnozínaivněmyslí,alevýsledkemječastosituace,kdypokudsivůbecmůžeteněcopodletohotozákonapořídit,jetopředražené,mizernékvalityatrvátověčnost.Zákonozadáváníveřejnýchzakázekjetotižskvělýnástrojproty,kteřívtomumíchodit.Veřejnézájmytoalevětšinounejsou.Oceňuji,žeslovapanapremiéraSobotky,paníministryněŠlechtovéiValachovéseskutečněnaplnilaazáměr,abyveřejnýmzadavatelembylytakéfakulty,sevnovémzákonuoveřejnýchzakázkách,kterýjižbylrozeslán,objevil.Nebudusetedykesvémupozměňovacímunávrhupřihlašovat.Můjpátýapředposlednípozměňovacínávrhjezaměřennafungováníakademickýchsenátůveřejnýchvysokýchškolajejichfakult.Vsoučasnostiúčinnáprávastavíakademickésenátydopozicesotvakontrolníhoorgánu,kterýpozbýváefektivníchnástrojůnaovlivněníchoduvysokéškoly.Akademickýsenátjesicesamosprávnýmzastupitelskýmorgánemveřejnévysokéškolynebojejífakulty,nicméněpokudnemámožnostsámnavrhovatzměnyvnitřníchpředpisů,pozbývázřízenítohotoorgánutéměřsmysl.Tímdocházíknežádoucíkonzervacistavuvysokéhoškolství.Navrhovanázměnasikladezacílumožnitčlenůmakademickýchsenátůpředkládatvlastnínávrhyvnitřníchpředpisů,cožbysnížilodemokratickýdeficitvakademickéobciavkonečnémdůsledkuzvýšilokvalituvysokoškolskéhovzdělávání.Takovýnávrhvšakjepropředkladatelezřejměpřílišdemokratickýanebyldopozměňovacíhonávrhuministerstvazahrnut.Váženékolegyněakolegové,posledníanejdůležitějšíoblastí,nakterousezaměřím,jeprávnípostavenífakultvysokýchškol.Současnéznění§24vysokoškolskéhozákonapřiznáváorgánůmfakultvysokýchškolurčitémnožstvípravomocívyjmenovanýchvodstavci1téhožustanovení.Fakultytaknynímohoutvořitauskutečňovatstudijníprogramy,nakládatsesvěřenýmiprostředky,rozhodovatvpracovněprávníchzáležitostechčiuskutečňovatjinoudoplňkovoučinnostavyužívatprostředkyznízískané.TvůrcinovelypřistoupilinalacinýlobbingČeskékonferencerektorůaveškeroumocchtělisoustředitvrukourektorů.Bylobyzcelanavůlistatutuveřejnévysokéškoly,kteráprávafakultámpřiznáavjakémrozsahu.Vpraxibytoovšemznamenalo,ževeškeroukontrolunadfakultamibypřevzalrektor.Šlobyotakvelkoukoncentracimoci,kteroubymohliibývalíbolševičtíaparátčícirektorůmjenzávidět.Takovýzásahdoakademickýchsvobodbynemělporoce1989obdoby.Uvědommesi,ževeškerádůležitáčástakademickéhoživotaseneodehrávánasekretariátechjednotlivýchrektorátů,aleprávěnajednotlivýchfakultáchveřejnýchvysokýchškol.Nejsoutorektor,natožjehoúředníci,kdobyorganizovalpřednáškyaseminářeprostudentyaprodukovalvědeckou,výzkumnoučijinoutvůrčíčinnost.Naopakjsoutojednotlivéfakultyajejichakademičtípracovníci,kdopředstavujeskutečnýmotorakademickéhoživota.Totakéznamenávelkouzodpovědnostasamozřejmětovyžadujeipříslušnépravomoci.Osobnějsempřesvědčen,žeprávějen§24,tedyprávafakult,jedůvodempodporynovelyodČeskékonferencerektorů.Rektořitotižvyhandlovalisvojipodporunovelyzasvojiabsolutnímoc.Neníjistěbezzajímavosti,žedůvodovázprávao§24zcela,aleúplnězcelamlčí.Jsemopravdurád,žesoučasnápaníministryněsitentoproblém,kterýjípředchůdcezanechal,uvědomilaamělasnahujejřešit.Výsledkemjetakokruhčtyřpravomocí,kterémajífakultámdleministerskéhopozměňovacíhonávrhuinadálenáležetpřímozezákonaaježnebudemocifakultámodebratanistatutveřejnévysokéškoly.Fakultysibudoumociurčovatvnitřnístrukturu,samosprávu,budoumítvpravomocihabilitačníaprofesorskářízeníanovětakénakládánísesvěřenýmiprostředky.Pracovněprávnívztahydovýhradníchprávfakultvšakanipodleministerskéhopozměňovacíhonávrhunepatří.Nepatřítamaniurčovánísměrutvůrčíčinnostiaanivedlejšíčinnost,tedyřekněmekomerčníaktivityfakulty.Vzhledemktomu,žeosobnínákladytvoříobvyklenejvětšíčástrozpočtu,jenaprostoabsurdní,abyděkanfakulty,kterýmáabudemítzodpovědnostzarozpočet,nemělvpravomociipracovněprávnívztahy.Dálepředstava,ženapříkladrektorvzdělánímfilozofbudeurčovatsměřovánítvůrčíčinnoststrojnífakulty,bybylaksmíchu,kdybytonebylovnávrhumyšlenovážně.Rovněžvýsledkyvedlejšíčinnostifakultybylogickymělypatřitdorozpočtufakultyanikolivrektorátu.Řadazvásprošlakomunálnípolitikou.Představtesi,žejsteprimátorneboprimátorkaavašeměstovlastnídivadlo.Řediteldivadlajezodpovědnýzachoddivadla,alenebudemocirozhodnoutotom,jacíhercibudouvdivadlepůsobit.Anejento.Vyjakoprimátorbudeteurčovat,jakýžánrajakéhrysebudouhrát.Aabytohonebylomálo,výtěžekzprodejevstupnéhonebudeinvestovánzpětdodivadla,alenapříkladdodopravníhopodniku.Jakasitakovédivadlobudefungovat?Přesnětatonezáviděníhodnásituacesenafakultyvnovelevysokoškolskéhozákonachystá.Pokudváspřipředcházejícíchslovechnapadlo,žeprimátorpřecenemůžerozhodovatsám,žeexistujetakénějakáradaazastupitelstvo,takuvažujetesprávně.Žádnépodobnédemokratickéstrukturyalenavysokýchškoláchnenajdete.Ne,nezapomněljsemnaakademickýsenát,aletenpraktickyoničemnerozhodujeanavícnenínezávislý.Jepřecetvořenzaměstnanciastudenty.Oběskupinyjsouvelmi,velmizávislénamanažerskýchstrukturáchškoly.Senátsiceschvalujerozpočetjakorámcovýdokument,alejednotlivékapitolyužjsouzcelavrukourektora.Nenítomujakoveměstě,kdeovšechoperacíchrozhodujeradanebouvyššíchhodnotnezávislézastupitelstvo.Možnávámto,cojsempopisoval,nepřipadátakdůležité.Možnásimyslíte,žeaninejdeonijakvelképrostředky.Vždyťakademicisinaškoláchjennadněčímbádajíneboučíastejněpořádbrečí,žemajímálopeněz.Ano,prostředkůnejdecelkovědoškolstvímnoho,alemožnáváspřekvapí,žerozpočetuniverzityvkrajskémměstěbýváobvyklevětšínežrozpočettohotokrajskéhoměsta,tedyřekněmeněkdekolempůldruhéaždvoumiliardkorun.RozpočetKarlovyuniverzitypaknapříkladčiní9mld.korun.Pokudjstebylinazačátkukmýmslovůmnedůvěřiví,možnáužzačínátechápat,pročrektořitakbojujíoabsolutnímoc,kteroubyjimužnynímohlivšichniprimátořijenzávidět.Znovuopakuji,žádnárada,žádnézastupitelstvo.Ovšemrozhodujepouzejedinýčlověk.Zatímrovnováhuudržujeexistenceurčiténezávislostifakult.Obvyklejichbývádodeseti.Jednotlivéfakultymusíobstátuvnitřsvéuniverzityatakévkonkurencipodobnýchfakultjinýchuniverzit.Toužjeslušnýregulačnímechanismus.Cobysemohlostátpopřijetípůvodněnavrženénovely,vekteréfakultyvšechnaprávamohouztratit,sijistědovedetepředstavit.Žádámvásprotoopodporuméhopozměňovacíhonávrhu,kterýfakultámprávovrací.Váženékolegyně,váženíkolegové,vesvémvystoupeníjsemsepokusilnastínitnejpalčivějšíproblémypředkládanénovelyvysokoškolskéhozákonaavněkterýchpasážíchjsemmuselbýtkritický.Chcialezdůraznit,žesivážímpřístupupaníministryně,kteránoveluzdědila.Jsemrád,žepřijednánísníadalšímipracovníkyministerstvasepůvodnídělenínakoaličníaopozičnípozměňovacínávrhyzměnilovkonstruktivnídebatu,vekterénešloanitakopolitikujakospíšonázoryazkušenostitěch,kteřímajímnohaletoupraxisvedenímuniverzitafakult.Vznikltakpozměňovacínávrhministerstva,kterýpůvodnínoveluurčitěvylepšíaobsahujeřadumýchnávrhůinávrhůkolegůposlanců.Nemělbychproblémpodpořitnovelu,kterázavádíinstitucionálníakreditaci,byťzatímskrývámnohospíštechnickýchproblémů,kteréjsemsepokusilvysvětlit,anavrhnoutněkterázlepšení.Nemohuvšaksouhlasit,abydošloklikvidacizákladníchčlánkůnašehovysokéhoškolství,tedyjednotlivýchfakult.Razantněsestavímzato,abychomfakultámjejichprávaponechalivplnémanijaknezměněnémrozsahu.Pevněvěřím,žeivyrozumnězvážítevšechnaproaproti.Děkujizapozornost.