2013-033-01-042
42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Ano , já eviduji váš návrh . Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem hlásí pan poslanec Laudát .
Poslanec František Laudát
Děkuji . Jelikož někteří poslanci z ÚPV mně avizují , že tam může být problém v tom , jak je tento zákon navrhován , tak jménem tří klubů - TOP 09 , ODS a Úsvitu - dávám veto na projednávání v režimu § 90 odst . 2 .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím řádně přihlášené do rozpravy pana poslance Plíška . Prosím , máte slovo .
Poslanec Martin Plíšek
Vážená paní místopředsedkyně , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se vyjádřil k předkládané novele zákona o státní službě . Na začátku si dovolím konstatovat , že příliš nerozumím tomu , proč několik měsíců po účinnosti , protože služební zákon nabyl účinnosti k 1 . lednu tohoto roku , a po samotné systemizaci pracovních míst , kde které došlo k 1 . 7 . tohoto roku , po tak krátké době musíme mít zde novelu služebního zákona , když si všichni ještě vzpomínáme , jak v loňském roce probíhala složitá jednání . Nakonec se vládní koalice s částí opozice dohodla na znění tohoto služebního zákona . U těch jednání byl také přítomen mj . pan ministr zahraniční a já si vzpomínám , že i tehdy se vedla debata , jestli zahraniční státní služba má mít určité výjimky z tohoto zákona , anebo zda tyto výjimky mají být spíše ojedinělé a výjimečné . Tehdy poslanci vládní koalice , a ten vládní návrh , který se vlastně začlenil do toho poslaneckého návrhu - nám říkali , že těch výjimek má být co nejméně i z hlediska notifikace této normy , tohoto služebního zákona , Evropskou komisí , ke které podle mých informací již došlo . Dnes je navrhována stručná , ale myslím si velmi zásadní novela , která stojí za to , aby byla řádně probrána v ústavněprávním výboru , a je proto v pořádku , že tři poslanecké kluby uplatnily veto na zrychlené projednání . Nyní se tedy budu věnovat již konkrétním připomínkám . Už o tom hovořili předřečníci , ale skutečně doplnění § 67 o ustanovení , věty , že státní zaměstnanec vykonávající službu v Ministerstvu zahraničních věcí nebo Ministerstvu obrany může být vyslán k výkonu zahraniční služby i bez svého souhlasu , nepřevyšuje - li doba jeho vyslání jeden rok . Toto je velmi sporné ustanovení . Já chápu vysílání bez souhlasu v ozbrojených složkách , u příslušníků ozbrojených sborů , kde panují určité jiné předpisy , jiné principy , ale u zaměstnanců ve státní službě toto pokládám za velmi sporné ustanovení . A já předpokládám , protože nenavrhuji zamítnutí nebo vrácení k přepracování , že toto ustanovení tohoto zákona bude podrobeno debatě v ústavněprávním výboru a že společně s kolegy přijdeme s pozměňovacím návrhem , protože nelze podle mého názoru zaměstnance ve státní službě takto striktně nutit k výkonu služby v rámci služebního zákona . To není všechno , i vládní legislativa - v připomínkovém řízení zůstaly některé nevypořádané věci , ke kterým bychom se měli dostat potom při projednávání v ústavněprávním výboru . Mám tím na mysli navrhovaný bod 2 návrhu novely služebního zákona , na základě něhož by byla vypuštěna povinnost konat výběrová řízení na služební místa na služebním působišti na území České republiky uvolněná v souvislosti s vysláním osoby k výkonu zahraniční služby . Tato služební místa by tak mohla být obsazena bez výběrového řízení osobou , která dosud nevykonává službu ve služebním poměru . Nekonáním výběrového řízení na obsazení volného služebního místa v takto širokém rozsahu by mohl být porušen jeden ze základních požadavků Evropské unie . Já si velmi vzpomínám , jak vládní koalice , když prosazovala služební zákon , tak říkala : je to jasný požadavek Evropské unie , musíme do 1 . ledna mít tento zákon účinný . A teď tady její vládní legislativa říká , že tam může být porušen základní požadavek Evropské unie na transparentní státní službu a s tím související transparentní výběrová řízení a systém obsazování volných služebních míst . Protože když už jsme se takto rozhodli zahraniční státní službu začlenit do služebního zákona , když už proběhla notifikace v Evropské komisi , tak teď se přichází s poměrně zásadními změnami . A částečně problematickým se pak také jeví bod 5 návrhu novely zákona , podle něhož by mohli na služebním místě vykonávat státní službu po dobu nejvýše dvou let státní zaměstnanci , kteří nemají uznanou nebo složenou zvláštní část úřednické zkoušky z oboru služby , který je stanoven pro jejich služební místo . Zase by mohlo dojít k porušení dalšího principu státní služby požadovaného Evropskou unií , a to konkrétně požadavku na profesionální státní správu . Takže jde na první pohled o nevinnou , stručnou novelu služebního zákona , která ale obsahuje hned tři sporná ustanovení . Na dvě už upozorňuje vládní legislativa , a to jedno , vysílání na dobu jednoho roku bez souhlasu státního zaměstnance proti jeho vůli , je samozřejmě velmi rozporné . Proto je v pořádku , že tento návrh bude projednáván v ústavněprávním výboru . Myslím si , že je nutné jej zásadním způsobem přepracovat . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name