|

2013-033-01-028

28. Návrh poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 437/ - druhé čtení

Date2015-10-06
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/028
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b03102801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   026 < Page 027 > 028

Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, pane předsedo. Požádám vás, kolegyně a kolegové o ztišení. Přečtu ještě jednu omluvenku, která ke mně dorazila, a to je, že omlouvám pana poslance Ivana Gabala dnes od 22 do 7. 10. deváté hodiny ranní ze zdravotních důvodů. Požádám vás, abyste v případě, že máte něco důležitého k řešení, šli do předsálí, aby bylo slyšet, co se zde přednáší. Děkuji vám. Prosím, pokračujte. Poslanec Miroslav Kalousek Prosím vás, protože se domnívám, že definice hazardní hry je opravdu mimořádně důležitá a ten šum - ne že by mi to vadilo - byl velký, tak si ještě jednou dovolím ji zopakovat. Pište si: Hazardní hru tak na základě výše uvedeného postupu můžeme definovat jako úplatnou konsenzuální dvou- nebo vícestrannou aleatorní smlouvu, z níž vzniká závazkový právní vztah jednostranně nebo i vícestranně zavazující, která se řídí předem stanovenými nebo dohodnutými pravidly nebo která spočívá v potvrzení jednoho z protichůdných tvrzení smluvních stran o tom, zda určitá událost existovala, existuje či teprve nastane. Přičemž uzavírat tento druh smlouvy je umožněno pouze se subjektem, jemuž bylo k tomuto účelu uděleno povolení na základě a v mezích zákona. Definici hazardní hry je nutno chápat jako modifikaci obecných pojmů sázky a hry s veškerými specifiky a omezeními uvedenými v dalších částech mého připraveného vystoupení. Co jsou to loterie a jiné podobné hry. Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, jako právní předpis zabývající se převážně veřejnoprávní úpravou herní problematiky a zároveň jako nejvýznamnější právní předpis v této oblasti obsahuje vymezení specifického okruhu sázek a her spadajících do působnosti tohoto zákona. Tento okruh souhrnně pojmenovává jako loterie a jiné podobné hry a obsahuje jejich generální definici v § 1 odst. 2. Atributy, jež musí loterie a jiné podobné hry splňovat, jsou dále uvedeny v odst. 3 a 6. V odst. 5 nalezeme zpřesňující ustanovení podřazující pod pojem loterie a jiné podobné hry i jiné podobné činnosti, které jsou vzhledem ke své povaze zařaditelné do působnosti loterijního zákona. Dále v § 2 stanovujeme demonstrativním výčtem činnosti, kterými se rozumí loterie a jiné podobné hry a vymezujeme tak jednotlivé druhy zákonem upravených her. § 1 definuje loterie a jiné podobné hry jako hry, kterých se dobrovolně účastní každá fyzická osoba, která zaplatí vklad, tedy sázku, jehož návratnost se nezaručuje, přičemž o výhře nebo prohře rozhoduje náhoda nebo předem neznámá okolnost nebo událost uvedená provozovatelem v předem stanovených herních podmínkách, tedy něco, co můžeme označit slovy "herní plán". Zná to každý provozovatel. V odst. 3 a 6 stejného paragrafu jsou vymezeny podrobnější znaky loterií a jiných podobných her. Dle těchto ustanovení nesmí být okolnost určující výhru předem známa a musí být takového druhu, aby nemohla být provozovatelem nebo sázejícím ovlivněna. Zároveň platí, že hry nezaručující všem účastníkům rovné podmínky jsou zakázány. Definice loterií a jiných podobných her je v loterijním zákoně upravena z legislativního hlediska, bohužel, musím říct, mimořádně složitě a nepřehledně. Tady nezbývá než litovat, že neprojednáváme vládní návrh nebo že pan kolega Volný nevyužil příležitosti, neboť formulace, které jsou ve vládním návrhu rozjednaného prvního čtení, jsou výrazným pokrokem dnešního stavu. Jaké je právo hazardních her. Právo hazardních her - samo o sobě se jedná o polysémantický pojem zahrnující velké množství institutů a otázek s nimi spojených. Samotný pojem práva hazardních her v nás, nebo tedy aspoň ve mně, evokuje představu samostatného právního odvětví právního řádu České republiky, obdobně jako je tomu u práva obchodního, trestního, práva správního apod. Jelikož ale zcela autonomně nenaplňuje odvětvotvorná kritéria, není možné jej jako samostatné právní odvětví označit a jako takové označováno není. Právní úprava hazardních her je tak roztříštěna do různorodých právních předpisů několika právních odvětví. Spojujícím faktorem je však předmět právní úpravy, kterým je uskutečňování hazardních her. Vzhledem k charakteristice právních předpisů upravujících herní problematiku a norem v obsažených a v souvislosti s jejich účelem pak můžeme vymezit právo hazardních her. - se vám moc omlouvám. (Ke stolku stenografů.)Právo hazardních her představuje multioborovou právní disciplínu v podobě účelového souhrnu právních norem upravujících provozování a účast na hazardních hrách, vykonávání dozoru nad hazardními hrami a odvod finančních prostředků do veřejných rozpočtů. Kdo je to provozovatel hazardní hry? Provozovatelem hazardní hry může být dle dikce § 1 odst. 7 současně platného zákona pouze právnická osoba se sídlem na území České republiky, které oprávněný orgán vydal povolení k provozování hazardní hry. Shodně s tímto ustanovením pak v § 4 odst. 1 věta první stanovuje, že hazardní hry mohou být provozovány pouze na základě povolení, vydaného příslušným orgánem. Podmínkou pro vydání povolení je sídlo právnické osoby na území České republiky. A tady jsme u jednoho ze závažných problémů vytýkaných nám Evropskou unií v rámci společného evropského trhu, problému, který musela Česká republika akceptovat a který bude nezbytné z našeho právního předpisu odstranit. Pak máme nejen provozovatele hazardní hry, ale máme i provozovatele spotřebitelské soutěže jako hazardní hry. některé z vás odkazuji na své vystoupení k vládnímu návrhu zákona, kde jsem vyjadřoval mnohokrát nepochopení nad tím, proč předkladatel, v tomto případě ministr financí, zrovna spotřebitelské soutěže vyjímá a dává jim výjimku. Ono to pochopení podle mého názoru celkem jednoznačný obchodní důvod v obchodních vztazích společností vlastněných ministrem financí. Tomu se budeme věnovat v rámci vládního návrhu zákona. Jenom upozorňuji, že tak jak verbálně potírá hazard, pro spotřebitelské soutěže pan ministr financí neuvěřitelnou slabost, přestože se nepochybně jedná o hazardní hru. Dovolenou formu spotřebitelských loterií, tedy spotřebitelské soutěže, je totiž možno provozovat na základě pouhého oznámení místně příslušnému finančnímu úřadu. Povolení se tedy nevydává, a ani s tím vláda nepočítá, že by se vydávat mělo, a ve spojení s principem co není zakázáno, je povoleno, dojdeme snadno k závěru, že provozovatelem pak může být jakákoliv právnická a fyzická osoba, která splní v prováděcím předpise stanovené náležitosti oznámení. Na jedné straně je provozovatel, na druhé straně je účastník. Za účastníka hazardní hry tedy považujeme účastníka sázek a her upravených příslušným zákonem. Podmínky účastenství na hazardních hrách jsou v dosud platné úpravě stanoveny v § 1 odst. 1 a odst. 8, § 4 odst. 10 a pak také nejobecněji to nalezneme v občanském zákoníku. Opět se zde projevuje typický prvek v podobě roztříštěnosti úpravy jednotlivých institutů do několika na sebe nenavazujících ustanovení. Můžeme se však snadno shodnout a dovolte mi tedy, abych shrnul, že účastníkem hazardní hry může být pouze fyzická osoba starší 18 let, která předem již v hotovosti, či bezhotovostně uhradí vklad provozovateli hazardní hry. Osobám mladším 18 let je účast na hazardních hrách zakázána. Jelikož pod pojmem hazardní hry musíme nutně rozumět i spotřebitelské soutěže, je nutno konstatovat, že se zákaz vztahuje i na tento druh hazardních her. Bohužel je ale zákaz v praxi převážně právě v souvislosti se spotřebitelskými soutěžemi často porušován. Věkovým omezením účast na hazardních hrách loterijní zákon modifikuje obecná ustanovení občanského zákoníku o účastenství na závazkových právních vztazích z důvodu ochrany osob 18 let před negativními dopady hazardních her. V potaz je rovněž nutno brát možnosti zastoupení stanovené občanským zákoníkem. Takto lze zastupovat fyzickou osobu jako při úhradě vkladu provozovateli, například uzavření smlouvy o sázce a hře tak, za použití systematického a logického výkladu použitím argumentu při právních úkonech prováděných v rámci hazardní hry, tedy i při jejich samotném hraní. Účastníci hazardních her mají mít také zajištěny rovné podmínky jak v rámci samotné účasti na hře, tak i co se týká možnosti výhry. Loterijní zákon však omezuje účast na hazardních hrách i jiným způsobem než jen věkovou hranicí. Dle názoru, vyjádřeného v četbě, kterou si vám dovoluji vřele doporučit, publikace Herní právo, napsal autorský kolektiv Květoslava Kramáře, právní nejistotu způsobuje užití pojmu sázky místo v loterijním zákoně častěji užívaného pojmu vkladu. Rovněž pojem sázkové hry je zde nutno chápat nikoliv odděleně, ale v kontextu celého odstavce - v kontextu celého odstavce - pardon, tak jsem něco chtěl zdůraznit a trošku jsem se ztratil v textu, prosím, abyste mi to odpustili... v kontextu celého odstavce, omlouvám se, říkám to potřetí, jeho účelu a účelu zákona. Smyslem tohoto ustanovení zde pouze s ohledem na účastenství na zahraničních hrách je zabránit odlivu finančních prostředků do zahraničí. Zákazové ustanovení je tak uplatňováno na všechny typy zahraničních hazardních her. Omezení je ale stanoveno i pro osoby, které by se chtěly zúčastnit tuzemských hazardních her. Zákaz účasti je stanoven pro osoby zaměstnané v kasinu pro účast na sázkových hrách provozovaných v tomto kasinu. Přijmete-li zaměstnání v kasinu, rozlučte se s tím, že si tam zahrajete. Nesmíte. V oblasti kursových sázek je účast na nich zakázána pro osoby oprávněné přijímat sázky u provozovatele, u kterého jsou zaměstnány. Zákaz účasti na kursových sázkách platí i pro osoby stanovující kursy, a to u všech provozovatelů kursových sázek, povolených dle loterijního zákona. Zákaz účasti je rovněž stanoven u sázkových her na sportovní události a koňské dostihy pro osoby, které se přímo aktivně podílejí na těchto hrách, dále na události ve sportovních soutěžích, jejichž jsou účastníky nebo se na nich jinak podílejí nebo kterých se účastní sportovní klub, v němž zastávají funkci. Tato ustanovení mají přispět k zániku korupčního prostředí ve sportovních odvětvích, což lze jen ocenit, ovšem sami zvažte míru účinnosti, kterou to skutečně přináší. Co rozumíme pojmem vklad do hazardní hry. Omlouvám se, napiji se. Děkuji za pochopení. Vklad a jeho dobrovolné zaplacení je jedním z pojmových znaků hazardních her. Loterijní zákon pojem vkladu ztotožňuje s pojmem sázky pomocí umístění slova sázka do závorek za slovo vklad. V ustanoveních zákona tyto pojmy ale definovány nejsou, což s sebou bohužel v praxi často přináší interpretační problémy. V loterijním zákoně je totiž pojem vkladu užíván na několika místech s různými významy, obdobně jako pojem sázky. V odborné terminologii se tomu říká maglajs. Jednou vklad představuje finanční prostředky vložené do hry, jindy finanční prostředky k úhradě základního kapitálu. V ustanoveních zákona tak dochází k mísení pojmů několika právních odvětví, jelikož vklad je rovněž pojmem občanského práva v souvislosti s prvkem úplatnosti hazardních her. Pojem vklad je ustanovením § 1 odst. 2 užíván v užším smyslu než v občanském zákoníku a také v užším smyslu než v dalších ustanoveních loterijního zákona. Vklad, tedy sázka, je implicitně částečně upraven v § 1 odst. 8, zde je však stanoveno, že vklad musí být v souladu s herním plánem uhrazen provozovateli hazardní hry předem, a to v hotovosti nebo bezhotovostně. Představuje tak v rámci loterijního zákona především povinnost zaplatit finanční částku provozovateli hry, která vyplývá ze smlouvy o hazardní hře. Ze znění zákona také vyplývá, že vkladem do hazardních her nemohou být ani věci ani práva. Samozřejmě že v hazardní hře je možné vyhrát i prohrát, dovolte mi, abych začal tím veselejším, tedy co je to výhra v rámci hazardní hry. V současné právní úpravě pojem výhra vůbec není definován. Pravděpodobně tehdejší zákonodárce předpokládal notorickou známost tohoto pojmu a je na nás, abychom zvážili, zda budeme s tou notorickou známostí počítat dál, nebo zda se rozhodneme se o tu definici pokusit. Pan poslanec Volný se o to vůbec nepokusil, to pokládám za naprosto zbytečnou rezignaci a malou ambici a myslím, že bychom se o to v budoucnosti pokusit měli. Na základě výše uvedené definice hazardní hry si tedy lze představit výhru jako nárok smluvní strany, která ve hře uspěla nebo pronesla tvrzení o určité skutečnosti, které se ukázalo být pravdivé. Dle loterijního zákona mohou být předmětem výhry u peněžitých, číselných a okamžitých loterií a sázkových her výhradně peníze, pokud Ministerstvo financí výjimečně nepovolí i výhry v jejich movitých věcech. Přiznám se, nikdy nedoporučuji tyto výjimky. U věcných loterií a tombol mohou být a také zpravidla jsou i věci movité a naopak s vyloučením peněz, vkladních knížek a cenných papírů. Předpokládám, že se také nikdo z vás na plese na tombole nesetkal s výhrou pětistovky nebo s dluhopisem, to se nesmí. Tlačenka, vázička, obrázek, bažant, prase... (Nápověda z poslaneckých lavic.) jsem mile překvapen, jak hluboké znalosti loterijního zákona jsou v této Sněmovně, opravdu děkuji. Provozovatel výhru vyplácí bezprostředně po skončení hazardní hry. Není-li to možné, tak následně ve lhůtě stanovené herním plánem, nejpozději však do 60 dnů. Marným uplynutím lhůty stanovené v herním plánu se výhra stává soudně vymahatelnou. Předpokladem soudní vymahatelnosti je však uplatnění nároku na výhru u provozovatele hazardní hry, přičemž lhůta uplatnění nároku nesmí být kratší než 30 dnů a delší než 90 dnů. Pokud v této lhůtě nebude nárok u provozovatele uplatněn, nárok zaniká. Pokud by provozovatel plnil po zániku nároku výherce na výhru, jednalo by se ze strany příjemce o bezdůvodné obohacení, jehož vrácení by se mohl provozovatel domáhat právní cestou. Pokud však provozovatel , že vyplácí výhru z již zaniklého nároku, jedná se o dar a mezi provozovatelem hazardní hry a příjemcem plnění vzniká darovací smlouva. Tady prosím nezapomenout na darovací daň, pokud s provozovatelem nejste příbuzensky spřízněni ve skupinách, kde jste darovací daně zproštěni. Pojmem výhry, a to je zajímavé, se již několikrát zabývaly české soudy. Existuje judikát Nejvyššího soudu České republiky o tom, že v případě, kdy byla splněna podmínka pro úspěšné splnění nároku na výplatu výhry, kterou bylo předložení platného a nepoškozeného potvrzení o sázce v sázkové sběrně, nemusí být již toto potvrzení soudu předloženo, ale postačí prokázat uplatnění nároku u provozovatele. Dámy a pánové, prosím o pochopení. Prosím o pochopení, pane předsedající, tentokrát nepotřebuji konzultaci s odborníky v našem poslaneckém klubu, potřebuji něco úplně jiného, a proto prosím o desetiminutovou přestávku na poradu klubu.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name