|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   020 < Page 021 > 022

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane poslanče, to místopředsedovi poslaneckého klubu ANO, nikoliv TOP 09 vyřídím. Poslanec František Laudát Promiňte, omlouvám se. (Pobavení.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Prosím, pokračujte, pane poslanče. Poslanec František Laudát se omlouvám, ale když tady ruší, tak potom samozřejmě ztrácím nit. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Jestli mohu, vás na chvilku přeruším a budu konstatovat omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, abych to snad nezanedbal. Pan kolega Zlatuška se omlouvá od 17.45 a od 18.30 pan poslanec Martin Komárek. Z důvodu opatrnosti budu konstatovat omluvy, protože jsem nezaznamenal, jestli je řekl můj kolega Gazdík: pan poslanec Sedláček se omlouvá z odpoledního jednání do 17 hodin, pan poslanec Koubek ze schůze Sněmovny od 15 do 19, pan kolega Chalupa mezi 17.45 a 19.30 z pracovních důvodů a pan poslanec Martin Plíšek od 18.30 hodin. Tolik omluvy, které došly, ale ještě nejsou zařazeny mezi omluvami, které byly načteny. Prosím, pane poslanče, pokračujte. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo. Jenom na odlehčení, protože chápu, že problematika hazardu je velice složitá a jednání dnes bylo únavné. Podařilo se mi dospět do stadia jednoho ctihodného senátora, který po zvolení Václava Klause podruhé prezidentem pogratuloval s konstatováním, že volba Václava Havla byla dobrá volba. Takže mně se povedlo v menším sice, ale něco obdobného. Jestli dovolíte, ctihodná instituce, bych pokračoval. Aby se vám nestalo, že se ztratíte podobně jako , kdy jsem se přeřekl, tak se dostaneme k části třetí k identifikaci problémů současné právní úpravy a problémů současného stavu a cílů, kterých by mělo být dosaženo, ke třetí stati pana profesora Mejstříka. Jenom pro vaši informaci, těch statí se myslím sedm, ne, osm dokonce se závěrem. Takže jsme u bodu číslo 3 Loterijní daň jako sektorová daň? Následující část porovnává zdanění loterijních společností s ostatními odvětvími. Základním závěrem je konstatování, že loterijní společnosti jsou zdaněny více, tj. loterijní daň vykazuje charakteristiky tzv. sektorové daně, kdy vyšší sazba efektivní daně je postihem za indukci negativních externalit. Společnosti zabývající se loteriemi a jinými podobnými hrami jsou osvobozeny od daně z přidané hodnoty, avšak nemohou si odečíst DPH na vstupu. Naopak jsou zatíženy loterijní daní, jejíž sazba je podobná vyšší sazbě DPH na 20 % versus 21 %. Za předpokladu, že by loterijní společnosti namísto loterijní daně platily DPH z loterijní činnosti, byla by efektivní daň vyšší než 21 % z jejich přidané hodnoty, protože by musely odvádět daň i za velkou část přidané hodnoty, kterou mají pouze jako vstup. Výhry jsou vypláceny převážně fyzickým osobám, které nejsou plátci DPH. Sazba loterijní daně, jež by přibližně vyrovnala podmínky oproti ostatním odvětvím ekonomiky, která jsou plátci DPH, by odpovídala úrovni cca 17 19 %. Stávající loterijní daň ve výši 20 % je tak nad úrovní loterijní sazby odvozené z alternativy platby DPH. Rozdíl jednoho tří procentních bodů tak představuje přirážku za způsobování negativních externalit spojených s loteriemi a jinými podobnými hrami oproti jiným standardním odvětvím ekonomiky. Nevím, zda toto bylo bráno v potaz v návrhu označovaném pracovně "Volný". To byl můj komentář. Zrychlím to. Jsem rád, že aspoň někomu zlepším náladu. Za čtvrté. Ekonomické a socioekonomické důvody pro diferenciace sazeb. Diferenciace sazeb pro různé typy her je žádoucí zejména v případě, kdy určitá skupina her vytváří vyšší negativní externality v podobě společenských nákladů než ostatní hry. Diferenciace sazeb by tedy měla v daňové sazbě zohlednit společenské náklady spojené s existencí negativních externalit tak, aby dodatečné výnosy z daně snižovaly či přibližně kompenzovaly vzniklé náklady. Výše daňové sazby by ovšem měla zohledňovat riziko přechodu do šedé ekonomiky a s tím spojené náklady na kontrolu a eliminaci šedé ekonomiky v oblasti loterií a jiných podobných her. Diferenciace sazeb se tedy jeví jako jeden z vhodných nástrojů k ovlivňování struktury trhu loterií a jiných podobných her, který může stát využívat ke snižování negativních externalit spojených s hraním. Současná právní úprava již prostřednictvím existence pevné části dílčího základu pro technické herní zařízení s určitou nepřímou diferenciací sazeb loterijní daně pracuje, protože efektivní loterijní daň pro technická herní zařízení je vyšší než 20 %. V roce 2014 představovala efektivní loterijní daň pro technická herní zařízení 26,4 %, uváděn je zdroj Ministerstvo financí České republiky. Obecným pravidlem pro efektivnost regulace je její kontrolovatelnost a vynutitelnost. Pro dosažení požadovaného daňovému efektu diferenciace sazeb je tak důležité zavedení adekvátních kontrolních mechanismů a dalších podpůrných opatření. V tomto se tedy domnívám, že je do jisté míry, pokud to bude promyšleno a podloženo analýzami, sáhnout k diferenciaci daňových sazeb. Za páté. Problematika onshore versus offshore. S rozvojem on-line loterií a sázkových her se plně objevil problém nelicencovaných sázkových společností nabízejících možnost sázet přes internet. Tyto společnosti nemají licenci k provozování loterií a jiných podobných her na území České republiky, offshore společnosti, a neodvádí tak České republice loterijní daň. Již jsem zde o tom mluvil na začátku. Na základě odhadu příjmu ze hry plynoucího offshore společnostem České republiky, provedeným společností H2 Capital, lze potenciální dodatečný příjem z loterijní daně v případě eliminace šedé zóny offshoru odhadovat na úrovni 300 450 mil. korun ročně. Společnost KPNG ve své studii z roku 2012 odhadovala výši ušlého přínosu pro Českou republiku z nelicencovaných sázkových společností na 350 mil. korun. Problematika offshore společností je úzce spjata s výší sazby loterijní daně a kontrolou a případnou regulací ze strany státu. V případě vysoké loterijní daně je motivace společnosti legalizovat svoje podnikání skrze získání licence nižší než v případě průměrné sazby, a je tak zapotřebí vynaložit určité prostředky na vytvoření bariér podnikání pro nelicencované společnosti a následné snížení podílu offshoru. S ohledem na charakter poskytované on-line služby je v případě neexistence takových bariér přechod pro hráče mezi legálním a nelegálním poskytovatelem velmi jednoduchý a rychlý. To znamená, hráči na internetu mohou velmi rychle porovnat nabídku jednotlivých poskytovatelů a vybrat si tu nejlepší. Mezi případné bariéry podnikání pro nelicencované společnosti může patřit např. sankce za reklamu na nepovolené hry či hry nelicencovaných společností, blokace platebních transakcí mezi sázejícími a nelicencovanými společnostmi, blokace internetových stránek nelicencovaných poskytovatelů apod. V poslední době některé státy, např. Velká Británie, přecházejí na tržně konformnější řešení, systém (nesroz.), neboli ke zdanění na základě lokality sázejícího, nikoli na základě sídla provozovatele. Pokud by tento systém byl zaveden u nás, znamenalo by to, že v případě neplacení loterijní daně z příjmů ze hry na území České republiky by se jednalo o daňový delikt. Myslím si a doufám, že náměstek Závodský jde právě touto cestou, a rozhodně by to stálo za velkou pozornost, protože tím bychom se vyhnuli zásadní námitce Evropské unie, co se týká jednotného unijního trhu, volného pohybu osob, kapitálu a tak. To znamená v zákoně přistoupit na to, že se daní podle lokality sázejícího, nikoli podle formálního, často zřejmě formálního místa, kde ta firma sídlí. Za šesté. se blížím ke konci, prosím ještě o pozornost. Návrh alternativního stanovení sazeb loterijní daně. Navržené alternativní stanovení sazeb zohledňuje nejenom stávající specifika trhu, to je výrazně nadprůměrný podíl THZ v České republice v porovnání se státy EU 28, ale snaží se zohlednit i předpokládaný vývoj v odvětví po případném příjetí nové komplexní úpravy provozování loterií a jiných podobných her, jak byla popsána v kapitole jedna, to je problematika onshore versus offshore. Navržené alternativní stanovení sazeb ponechává rozlišení pouze na loterie a podobné hry a technická zařízení. Nejedná se tak o komplexní nový návrh zdanění, ale pouze o alternativní návrh zdanění k dnes již existujícím a diskutovaným alternativám, který však zohledňuje všechna výše uvedená specifika. Při navržení alternativního stanovení sazeb jsme vycházeli z následujících předpokladů - vycházel tedy zřejmě prof. Mejstřík. S ohledem na strukturu trhu v ČR a výši společenských nákladů pro jednotlivé hry a v souladu s programovým prohlášením vlády předkládáme vyšší zdanění pro THZ. Ze stávající efektivní loterijní daně pro THZ ve výši 26,4 % předpokládáme nárůst na 35 %. Za další. Zvýšení loterijní daně pro THZ se projeví poklesem příjmů z THZ o 5 10 % proti roku 2014. Za další. Předpokládáme zachování 20% sazby pro loterie a jim podobné hry. Za další. V důsledku souladu s právní úpravou Evropské unie a zachováním 20% sazby daně pro kurzové sázky předpokládáme snížení podílu offshoru u kurzových sázek z 32 % v roce 2014 na 20 30 %. Za další. Předpokládáme i nadále možnost uplatnění 25% slevy na dani pro loterie a kurzové sázky. Dále pan prof. Mejstřík uvádí graf Srovnání alternativního návrhu daňových sazeb v porovnání s rokem 2014. Alternativní stanovení daňových sazeb přinese o 1 mld. 214 milionů korun vyšší odvod z loterijní daně. Vyšší odvod z loterijní daně je zajištěn jednak vyšším zdaněním THZ, ale také snížením podílu šedé ekonomiky, tj. podíl offshoru. Na druhou stranu dojde ke snížení jiných daňových příjmů státního rozpočtu v důsledku zvýšení loterijní daně. Celkový odhadovaný dopad na státní rozpočet v případě alternativního stanovení daňových sazeb tak činí 7 mld. 998 milionů korun, což představuje nárůst příjmů státního rozpočtu o 866 milionů korun proti stávajícímu stavu. Mimoto dojde i ke zvýšení příjmů Českého olympijského výboru k financování sportu o 57 milionů prostřednictvím uplatnění vyšší slevy na dani. Při zohlednění zpřístupnění online herního trhu z důvodu uvedení české legislativy s legislativou evropskou do souladu by finální dopad na státní rozpočet mohl být vyšší. - To jsou velice příznivé zprávy pro přítomného ministra financí. Samozřejmě v stati máte potom graf. Za sedmé. Porovnání alternativního řešení, stanovení sazeb loterijní daně s vybranými poslaneckými návrhy. S ohledem na v současnosti velmi diskutovaný Volného návrh a jím navrhovanou změnu sazeb loterijní daně je níže uvedeno srovnání současného stavu s návrhem Volného. Návrh Volného byl přepočítán na základě nejnovějších čísel za rok 2014 tak, aby byl srovnatelný s aktuálními údaji. Pro výpočet byly použity následující předpoklady. Pane předsedající, poslanci sociální demokracie ruší.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name