2013-031-06-045
45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane poslanče , já to místopředsedovi poslaneckého klubu ANO , nikoliv TOP 09 vyřídím .
Poslanec František Laudát
Promiňte , omlouvám se . (Pobavení.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Prosím , pokračujte , pane poslanče .
Poslanec František Laudát
Já se omlouvám , ale když tady ruší , tak potom samozřejmě ztrácím nit .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Jestli mohu , já vás na chvilku přeruším a budu konstatovat omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny , abych to snad nezanedbal . Pan kolega Zlatuška se omlouvá od 17.45 a od 18.30 pan poslanec Martin Komárek . Z důvodu opatrnosti budu konstatovat omluvy , protože jsem nezaznamenal , jestli je řekl můj kolega Gazdík : pan poslanec Sedláček se omlouvá z odpoledního jednání do 17 hodin , pan poslanec Koubek ze schůze Sněmovny od 15 do 19 , pan kolega Chalupa mezi 17.45 a 19.30 z pracovních důvodů a pan poslanec Martin Plíšek od 18.30 hodin . Tolik omluvy , které došly , ale ještě nejsou zařazeny mezi omluvami , které byly načteny . Prosím , pane poslanče , pokračujte .
Poslanec František Laudát
Děkuji za slovo . Jenom na odlehčení , protože chápu , že problematika hazardu je velice složitá a jednání dnes bylo únavné . Podařilo se mi dospět do stadia jednoho ctihodného senátora , který po zvolení Václava Klause podruhé prezidentem pogratuloval s konstatováním , že volba Václava Havla byla dobrá volba . Takže mně se povedlo v menším sice , ale něco obdobného . Jestli dovolíte , ctihodná instituce , já bych pokračoval . Aby se vám nestalo , že se ztratíte podobně jako já , kdy jsem se přeřekl , tak se dostaneme k části třetí k identifikaci problémů současné právní úpravy a problémů současného stavu a cílů , kterých by mělo být dosaženo , ke třetí stati pana profesora Mejstříka . Jenom pro vaši informaci , těch statí se myslím sedm , ne , osm dokonce se závěrem . Takže jsme u bodu číslo 3 Loterijní daň jako sektorová daň ? Následující část porovnává zdanění loterijních společností s ostatními odvětvími . Základním závěrem je konstatování , že loterijní společnosti jsou zdaněny více , tj . loterijní daň vykazuje charakteristiky tzv . sektorové daně , kdy vyšší sazba efektivní daně je postihem za indukci negativních externalit . Společnosti zabývající se loteriemi a jinými podobnými hrami jsou osvobozeny od daně z přidané hodnoty , avšak nemohou si odečíst DPH na vstupu . Naopak jsou zatíženy loterijní daní , jejíž sazba je podobná vyšší sazbě DPH na 20 % versus 21 % . Za předpokladu , že by loterijní společnosti namísto loterijní daně platily DPH z loterijní činnosti , byla by efektivní daň vyšší než 21 % z jejich přidané hodnoty , protože by musely odvádět daň i za velkou část přidané hodnoty , kterou mají pouze jako vstup . Výhry jsou vypláceny převážně fyzickým osobám , které nejsou plátci DPH . Sazba loterijní daně , jež by přibližně vyrovnala podmínky oproti ostatním odvětvím ekonomiky , která jsou plátci DPH , by odpovídala úrovni cca 17 až 19 % . Stávající loterijní daň ve výši 20 % je tak nad úrovní loterijní sazby odvozené z alternativy platby DPH . Rozdíl jednoho až tří procentních bodů tak představuje přirážku za způsobování negativních externalit spojených s loteriemi a jinými podobnými hrami oproti jiným standardním odvětvím ekonomiky . Nevím , zda toto bylo bráno v potaz v návrhu označovaném pracovně " Volný " . To byl můj komentář . Zrychlím to . Jsem rád , že aspoň někomu zlepším náladu . Za čtvrté . Ekonomické a socioekonomické důvody pro diferenciace sazeb . Diferenciace sazeb pro různé typy her je žádoucí zejména v případě , kdy určitá skupina her vytváří vyšší negativní externality v podobě společenských nákladů než ostatní hry . Diferenciace sazeb by tedy měla v daňové sazbě zohlednit společenské náklady spojené s existencí negativních externalit tak , aby dodatečné výnosy z daně snižovaly či přibližně kompenzovaly vzniklé náklady . Výše daňové sazby by ovšem měla zohledňovat riziko přechodu do šedé ekonomiky a s tím spojené náklady na kontrolu a eliminaci šedé ekonomiky v oblasti loterií a jiných podobných her . Diferenciace sazeb se tedy jeví jako jeden z vhodných nástrojů k ovlivňování struktury trhu loterií a jiných podobných her , který může stát využívat ke snižování negativních externalit spojených s hraním . Současná právní úprava již prostřednictvím existence pevné části dílčího základu pro technické herní zařízení s určitou nepřímou diferenciací sazeb loterijní daně pracuje , protože efektivní loterijní daň pro technická herní zařízení je vyšší než 20 % . V roce 2014 představovala efektivní loterijní daň pro technická herní zařízení 26,4 % , uváděn je zdroj Ministerstvo financí České republiky . Obecným pravidlem pro efektivnost regulace je její kontrolovatelnost a vynutitelnost . Pro dosažení požadovaného daňovému efektu diferenciace sazeb je tak důležité zavedení adekvátních kontrolních mechanismů a dalších podpůrných opatření . V tomto se tedy domnívám , že je do jisté míry , pokud to bude promyšleno a podloženo analýzami , sáhnout k diferenciaci daňových sazeb . Za páté . Problematika onshore versus offshore . S rozvojem on - line loterií a sázkových her se plně objevil problém nelicencovaných sázkových společností nabízejících možnost sázet přes internet . Tyto společnosti nemají licenci k provozování loterií a jiných podobných her na území České republiky , offshore společnosti , a neodvádí tak České republice loterijní daň . Již jsem zde o tom mluvil na začátku . Na základě odhadu příjmu ze hry plynoucího offshore společnostem České republiky , provedeným společností H 2 Capital , lze potenciální dodatečný příjem z loterijní daně v případě eliminace šedé zóny offshoru odhadovat na úrovni 300 až 450 mil . korun ročně . Společnost KPNG ve své studii z roku 2012 odhadovala výši ušlého přínosu pro Českou republiku z nelicencovaných sázkových společností na 350 mil . korun . Problematika offshore společností je úzce spjata s výší sazby loterijní daně a kontrolou a případnou regulací ze strany státu . V případě vysoké loterijní daně je motivace společnosti legalizovat svoje podnikání skrze získání licence nižší než v případě průměrné sazby , a je tak zapotřebí vynaložit určité prostředky na vytvoření bariér podnikání pro nelicencované společnosti a následné snížení podílu offshoru . S ohledem na charakter poskytované on - line služby je v případě neexistence takových bariér přechod pro hráče mezi legálním a nelegálním poskytovatelem velmi jednoduchý a rychlý . To znamená , hráči na internetu mohou velmi rychle porovnat nabídku jednotlivých poskytovatelů a vybrat si tu nejlepší . Mezi případné bariéry podnikání pro nelicencované společnosti může patřit např . sankce za reklamu na nepovolené hry či hry nelicencovaných společností , blokace platebních transakcí mezi sázejícími a nelicencovanými společnostmi , blokace internetových stránek nelicencovaných poskytovatelů apod . V poslední době některé státy , např . Velká Británie , přecházejí na tržně konformnější řešení , systém (nesroz.) , neboli ke zdanění na základě lokality sázejícího , nikoli na základě sídla provozovatele . Pokud by tento systém byl zaveden u nás , znamenalo by to , že v případě neplacení loterijní daně z příjmů ze hry na území České republiky by se jednalo o daňový delikt . Myslím si a doufám , že náměstek Závodský jde právě touto cestou , a rozhodně by to stálo za velkou pozornost , protože tím bychom se vyhnuli té zásadní námitce Evropské unie , co se týká jednotného unijního trhu , volného pohybu osob , kapitálu a tak . To znamená v zákoně přistoupit na to , že se daní podle lokality sázejícího , nikoli podle formálního , často zřejmě formálního místa , kde ta firma sídlí . Za šesté . Už se blížím ke konci , prosím ještě o pozornost . Návrh alternativního stanovení sazeb loterijní daně . Navržené alternativní stanovení sazeb zohledňuje nejenom stávající specifika trhu , to je výrazně nadprůměrný podíl THZ v České republice v porovnání se státy EU 28 , ale snaží se zohlednit i předpokládaný vývoj v odvětví po případném příjetí nové komplexní úpravy provozování loterií a jiných podobných her , jak byla popsána v kapitole jedna , to je problematika onshore versus offshore . Navržené alternativní stanovení sazeb ponechává rozlišení pouze na loterie a jí podobné hry a technická zařízení . Nejedná se tak o komplexní nový návrh zdanění , ale pouze o alternativní návrh zdanění k dnes již existujícím a diskutovaným alternativám , který však zohledňuje všechna výše uvedená specifika . Při navržení alternativního stanovení sazeb jsme vycházeli z následujících předpokladů - vycházel tedy zřejmě prof . Mejstřík . S ohledem na strukturu trhu v ČR a výši společenských nákladů pro jednotlivé hry a v souladu s programovým prohlášením vlády předkládáme vyšší zdanění pro THZ . Ze stávající efektivní loterijní daně pro THZ ve výši 26,4 % předpokládáme nárůst na 35 % . Za další . Zvýšení loterijní daně pro THZ se projeví poklesem příjmů z THZ o 5 až 10 % proti roku 2014 . Za další . Předpokládáme zachování 20 % sazby pro loterie a jim podobné hry . Za další . V důsledku souladu s právní úpravou Evropské unie a zachováním 20 % sazby daně pro kurzové sázky předpokládáme snížení podílu offshoru u kurzových sázek z 32 % v roce 2014 na 20 až 30 % . Za další . Předpokládáme i nadále možnost uplatnění 25 % slevy na dani pro loterie a kurzové sázky . Dále pan prof . Mejstřík uvádí graf Srovnání alternativního návrhu daňových sazeb v porovnání s rokem 2014 . Alternativní stanovení daňových sazeb přinese o 1 mld . 214 milionů korun vyšší odvod z loterijní daně . Vyšší odvod z loterijní daně je zajištěn jednak vyšším zdaněním THZ , ale také snížením podílu šedé ekonomiky , tj . podíl offshoru . Na druhou stranu dojde ke snížení jiných daňových příjmů státního rozpočtu v důsledku zvýšení loterijní daně . Celkový odhadovaný dopad na státní rozpočet v případě alternativního stanovení daňových sazeb tak činí 7 mld . 998 milionů korun , což představuje nárůst příjmů státního rozpočtu o 866 milionů korun proti stávajícímu stavu . Mimoto dojde i ke zvýšení příjmů Českého olympijského výboru k financování sportu o 57 milionů prostřednictvím uplatnění vyšší slevy na dani . Při zohlednění zpřístupnění online herního trhu z důvodu uvedení české legislativy s legislativou evropskou do souladu by finální dopad na státní rozpočet mohl být vyšší . - To jsou velice příznivé zprávy pro přítomného ministra financí . Samozřejmě v té stati máte potom graf . Za sedmé . Porovnání alternativního řešení , stanovení sazeb loterijní daně s vybranými poslaneckými návrhy . S ohledem na v současnosti velmi diskutovaný Volného návrh a jím navrhovanou změnu sazeb loterijní daně je níže uvedeno srovnání současného stavu s návrhem Volného . Návrh Volného byl přepočítán na základě nejnovějších čísel za rok 2014 tak , aby byl srovnatelný s aktuálními údaji . Pro výpočet byly použity následující předpoklady . Pane předsedající , poslanci sociální demokracie mě ruší .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name