|

2013-031-03-214

214. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2015-09-17
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/214
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b10521401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   013 < Page 014 > 015

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano, pane poslanče, to je relevantní návrh, protože jinak bychom ji projednávali podle vašeho původního návrhu ve čtvrtek příštího týdne schůze, kdežto na 32. schůzi jde o něco jiného. Jinak samozřejmě jste mohl navrhnout rovnou její zamítnutí a tam bych vás odhlásil z vlastní vůle, protože to je otázka trochu jiná. (Nesouhlasné gesto posl. Stanjury.)Je to vždycky vaší věcí, jestli máte zájem o zjištění přesného stavu, a se nechci plést do vašich záležitostí. Dobře. Čili návrh na přerušení do následující schůze. vás nejdřív odhlásím, požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami a počkám, se ustálí počet přítomných poslanců. Někteří se přihlásit stejně nechtějí, jsou tady přítomni. V tuto chvíli budeme hlasovat o přerušení projednávání této interpelace do následující schůze Poslanecké sněmovny, ve které se budou konat interpelace. Vynechávají se tím tedy schůze svolávané speciálně na podpisy. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 79 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám. V hlasování pořadové číslo 79 z přítomných 84 pro 83. Návrh byl přijat a tuto interpelaci budeme projednávat na následující řádné schůzi Poslanecké sněmovny. Pokračujeme interpelací poslance Zbyňka Stanjury ve věci liberalizace železniční dopravy, kdy odmítl odpověď pana ministra dopravy Dana Ťoka. Otevírám rozpravu a ptám se, jestli se hlásí jako první pan poslanec Zbyněk Stanjura. Ano, hlásí se. Pan ministr dopravy je přítomen, můžeme interpelaci bez problémů projednat. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Dneska máme samé speciální případy. si tedy nepamatuji, že by některý z ministrů odmítl odpovědět a podat informace, které po něm chce poslanec. V této interpelaci se tak stalo. jsem to včera konzultoval s panem předsedou Poslanecké sněmovny. On tady bohužel není, aby mi to potvrdil, ale když tak se můžete zeptat, a on to považuje stejně jako za něco nepřijatelného. Můžeme mít různé politické pohledy, můžeme různě interpretovat informace či data, která dostaneme, můžeme se o to přijít, ale nenuťte , abych psal podle zákona 106 a pak se soudil a vyžadoval informace. Podle je to ústavní právo k tomu, abych mohl vykonávat mandát poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Rovnou avizuji, že vyslovuji nesouhlas, protože jsem nedostal zhruba polovinu odpovědí. Na jednu část mi pan ministr odpověděl, na druhou část mi neodpověděl. se budu věnovat v této chvíli krátce první části a potom podrobněji druhé části, kde jsem se odpovědi nedočkal. jsem se ptal, jak tato vláda bude pokračovat v otevírání trhu osobní železniční dopravy. A když si to přečtete a přeložíte z úředního jazyka, tak se dozvíte, že v zásadě nijak. Po dobu fungování této vlády, tzn. od voleb 2013 do skončení volebního období, tj. někdy říjen 2017, se nezačne jezdit na vysoutěžených tratích nikde, co se týče soutěží Ministerstva dopravy. Takže jedna věc je vždycky proklamace, tisková zpráva, jak vláda pokračuje, a původně přijatý harmonogram se neustále odkládá. Abych byl spravedlivý k panu ministru Ťokovi, není první ministr, dva jeho předchůdci ve vládě odložili harmonogram. nezpochybňuji a jsem si toho vědom, a to není nová informace, že evropské směrnice a zákony umožňují i přímé zadání. Na to jsem se neptal, ale děkuji za edukativní okénko, že všichni poslanci, kteří si to můžou přečíst, kteří se třeba nezabývají osobní železniční dopravou, se tuto informaci dozvěděli. Nicméně jsem přesvědčen, že pro kvalitu cestování, pro lepší služby, pro cestující na dráze a také pro lepší ceny, pro lepší, otevřenější konkurenční boj jsou lepší cestou otevřená výběrová řízení, která by nenahrávala ani Českým dráhám, ale ani soukromým dopravcům. Myslím si, že se máme snažit. jsem v interpelaci popsal vlastní zkušenost. Když jsem šel na ministerstvo, tak jsem vlastně zdědil výsledky podané nabídky první pilotní soutěže, kde stát v osobě Ministerstva dopravy obdržel dvě nabídky. V jedné bohužel byla formální chyba, v době podle platného znění zákona o veřejných zakázkách, pokud jste měli jednu nabídku, jste byli nuceni soutěž zrušit, takže jsem ji zrušil. Současně jsem věděl, že ta nabídka tedy zůstala v soutěži, byla lepší než ta vyloučená. Tudíž jsem využil možnosti, o které píše i pan ministr v odpovědi, toho přímého zadání. To se ovšem musí notifikovat. Takže jsme poslali oznámení do Evropského věstníku, nicméně další ministr to zrušil. Takže ani ta jedna jediná trať, která byla vysoutěžená, byla to trať Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc, do dneška nemá vysoutěženo. A co se stalo v průběhu soutěže? Do doby, než jsme soutěžili, vykazovaly České dráhy ztrátu na jeden kilometr v nějaké částce. V okamžiku, když jsme vypsali soutěž, do které se České dráhy nepřihlásily, tak rok poté zázračným způsobem na této trati klesly náklady, resp. ztráta pro České dráhy, zhruba na polovinu. Budu vycházet z toho, že to jsou korektní údaje, že zvýšeným úsilím a větší efektivitou se to povedlo. Takže kdybychom to aplikovali na všech tratích a zhruba by to padlo na polovinu, tak ušetřené částky pro státní rozpočet jsou v řádu miliard. Jak v interpelaci píšu, celkové zdroje z veřejných rozpočtů na krytí ztráty z osobní železniční dopravy jsou přibližně 13 miliard korun ročně. Požádal jsem o některé údaje k hospodaření Českých drah a pan ministr mi odpověděl: Napsal jsem Českým dráhám a České dráhy mi napsaly, že je to jejich obchodní tajemství, že nic neřeknou ministrovi a ministerstvu, a tím pádem ministr a ministerstvo nemohou odpovědět poslanci Parlamentu. Tak mám doplňující otázky, na které znám odpověď, ale chtěl bych, aby ji řekl pan ministr a (nesrozumitelné). Kdo je vlastník Českých drah? Kdo je členem řídicího výboru Českých drah? Která ministerstva tam poslala kolik lidí? Kdo je členem Dozorčí rady Českých drah? Kolik lidí tam poslalo ministerstvo? My si hrajeme na to, že vlastník se zeptá managementu a management mu řekne: ti to, Vlastíku, nepovím, to je moje obchodní tajemství. A s tím se mám spokojit. A nejenom , ale i vy. tomu vůbec nerozumím. Nerozumím tomu, že pan ministr Ťok v okamžiku, kdy dostal takovou odpověď od managementu Českých drah, (ne)říká "Tak to teda ne, pánové. To jsou informace, které potřebuji do Poslanecké sněmovny, a vy mi je prostě napíšete." A kdyby ne, tak vlastník může konat. Řídicí výbor, dozorčí rada atd. Jsem stoprocentně přesvědčen, že když to ministerstvo bude chtít, tak management Českých drah splní požadavky Ministerstva dopravy. Tolik první vystoupení. Protože když ty údaje nemáme, nemá cenu spekulovat, zda otázky, které tam kladu, a ta data, měla ukázat odpověď, zda podezření na (nesrozumitelné)financování je oprávněné, není oprávněné. Zda dochází k férovému konkurenčnímu boji zejména na trati Ostrava-Praha, nebo nedochází. Bez těch podkladů to nejsme schopni zjistit. Jenom bych spekuloval a spekulovat nechci. bych rád debatoval nad fakty a porovnával možné mýty se skutečností. Bohužel to nemůžu ani vy, proto navrhuji, abychom vyslovili nesouhlas s odpovědí pana ministra. A kdybych chtěl parafrázovat dotaz pana ministra spravedlnosti "Co s tím?", tak znovu a lépe, znovu, a prosím o ty odpovědi. A pak se o nich pobavme. Pak se bavme o tom, zda ten plán, který vláda na otevírání železničního trhu nebo trhu s osobní železniční dopravou, je pomalý, přiměřený nebo rychlý. Bez konkrétních dat to prostě nevím. A chci říct, že jsem rád, a teď to opravdu nemyslím ironicky, že pan ministr bez ohledu na to, že ještě není registr smluv, zveřejňuje smlouvy i pod padesát tisíc. Ale vezměte si tu situaci - my si najdeme na internetu na stránkách Ministerstva dopravy každou smlouvu i třeba za pět nebo deset tisíc. A je to dobře. Ale když se chceme zeptat, jestli 13 miliard vydáváme správně, 13 miliard versus částka menší než 50 tisíc, tak se to prostě nedozvíme, protože je obchodní tajemství. A můj dlouholetý přístup k obchodnímu tajemství ve vztahu k veřejné sféře je jednoduchý. Jestli chceš obchodovat se státem, krajem nebo obcí, nemáš obchodní tajemství. Pokud chceš mít obchodní tajemství, najdi si privátní partnery. Pak státu po tom obchodním tajemství vůbec nic není. Nechtěl jsem žádné věci typu klíče, hesla, softwarové produkty. Tomu všemu rozumím. To nejsou ale obchodní tajemství jako spíš autorské právo apod. Chtěl jsem, podotýkám, že je pravda, že poměrně podrobné údaje, ale například nevím, proč se nemůžeme dozvědět, kolik pro České dráhy je průměrný náklad na jeden ujetý kilometr. Jak pak můžou fakturovat 13 miliard ročně ministerstvu, státu a krajům - je třeba říct, že velká část se platí z krajských rozpočtů -, když nevíme, kolik je průměrný náklad, a tím pádem i průměrný výnos, případně ztráta z jednoho ujetého kilometru z veřejně poskytované služby? tomu prostě nevěřím, že to je obchodní tajemství. A nevěřím tomu, že ta data neumí zpracovat velmi rychle na Českých dráhách. Ale je to jednoduché. Pokud si necháme přerůst kterýkoliv státní podnik přes hlavu, tak je jedno, kdo je ministr, je jedno, co říká vláda, rozhodovat bude management. Myslím si, že to není dobře. Management skládat účty vlastníkovi, v tomto případě státu, a stát největší měrou, ale ne stoprocentní, to je občas omyl, Ministerstvo dopravy nemá stoprocentní zastoupení například v řídicím výboru, dokonce nemá ani většinové, pokud se nepletu, tři ze sedmi, jestli se nepletu, nicméně věřím, že všichni zástupci ministerstva v řídicím výboru jsou schopni uložit managementu Českých drah, aby poskytli ministrovi dopravy informace tak, aby on mohl řádně odpovědět poslanci Parlamentu České republiky. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name