2013-031-02-156
156. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 309/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji , paní poslankyně . Přeji všem hezké dopoledne . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Zahradníka , který je přihlášen jako další do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jan Zahradník
Vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové , já bych chtěl k tomuto tématu vystoupit proto , že se otázkou regionálního rozvoje zabývám posledních patnáct let . Zrovna v této době jsem si ho připomněl proto , že v těchto dnech je tomu právě patnáct let , kdy byly do naší veřejné soustavy , do našeho systému veřejné správy zavedeny kraje . A ty kraje patnáct let úspěšně fungují . Myslím si , že nikoho nenapadne , aby zpochybňoval význam regionální samosprávy , její pravomoci . A chtěl bych zároveň také vyjádřit své přesvědčení , že v uplynulém programovém období , které vlastně skončilo 2013 - 2014 , kraje odvedly obrovský kus práce , zejména v podobě své účasti v regionech soudržnosti , účastí svých volených představitelů v radách regionů soudržnosti a také v tom , že konstituovaly a zajistily řádnou funkci úřadů regionálních rad soudržnosti . Tyto úřady fungovaly , fungují . Je tam veliké množství odborníků . Část z nich tedy přejde do Centra regionálního rozvoje , část zřejmě se vydá cestou soukromého podnikání nebo bude směřovat do jiných institucí , ale správně paní kolegyně Fischerová navrhuje , aby závěr jejich činnosti byl určitým způsobem modifikován , a já její návrh podporuji . Zároveň si dovoluji připomenout jednu věc a tou věcí je to , že tento zákon vnáší do systému regionálního rozvoje a jeho podpory ze strany evropských fondů významnou nerovnováhu . Zatímco u těch sedmi regionů bude regionální rozvoj a jeho podpora organizována formou integrovaných územních investic , jsou zde regiony , které tuto výsadu nemají . Mezi ně patří například České Budějovice , tedy celý Jihočeský kraj , Jihlava , Karlovy Vary , Liberec , Mladá Boleslav a Zlín . To jsou regiony , které jaksi jsou co do schopnosti podílet se na čerpání prostředků pro podporu regionálního rozvoje o kategorii níže . Ono se to projeví také samozřejmě i v množství prostředků , které by měly plynout z evropských fondů do těchto území . U území zařazených mezi území integrovaných územních investic prostředky budou významně větší . Zdá se , jako bychom se tady pohybovali mezi dvěma extrémy . Zatímco v uplynulém období to byly kraje a jejich samosprávy , které odpovídaly za regionální rozvoj a za čerpání prostředků při regionálním operačním programu , a tady je třeba říci , že regionální operační programy , jakkoliv byly často kritizovány a jakkoliv někdy docházelo k trestnímu anebo soudnímu stíhání představitelů těchto orgánů , tak odvedly veliký kus práce a jejich zásluhou peníze do krajů plynuly velmi plynule a byly úspěšně zhodnoceny . Já si myslím , že tím , že to přenášíme znovu na města , v podstatě se pohybujeme mezi dvěma jakýmisi póly samosprávné soustavy . A opět , umíme si představit , co paragraf , který je tam zařazen a který paní kolegyně Fischerová navrhuje vypustit , může pro fungování městských samospráv znamenat . Dobře víme přece , že nejenom je zde hmotná odpovědnost , ale častokrát jsou představitelé obecních samospráv trestně stíháni za to , jak při svém uplatnění mandátů jako zastupitelů rozhodovali . Jsou soudně stíháni za to , jakým způsobem hlasovali v radách nebo v zastupitelstvech . Teď k tomu přichází tahle hmotná odpovědnost . Je možné se obávat toho , že to bude směřovat k tomu , že svoboda , volnost jejich rozhodování bude výrazně omezena a že se budou vždycky rozhodovat , ne co je prospěšné pro jejich region , co je prospěšné pro kraj , pro to území , ale co nám způsobí nejmenší množství problémů , co nás nejvíce ochrání před případnou hmotnou odpovědností nebo před případným nedej bože soudním stíháním . Proto i já se budu připojovat k tomu , abychom podpořili pozměňovací návrh B 2 paní kolegyně Fischerové . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name