|

2013-031-02-054

54. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - prvé čtení

Date2015-09-16
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/054
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b08005401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   006 < Page 007 > 008

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Dolejšovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec František Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Mně je líto, že zrovna toto je tady předkládáno u stolku obžalovaných. Promiňte, u předkladatele a zpravodaje by měl sedět Babiš podle mého názoru, s výjimkou první části zákona, kde je něco o dokumentaci. A odzpravodajovat by si to taky mohli příslušníci hnutí ANO 2011, bude líp. se nestačím divit, kam se posunují jejich zástupci a co tady řekli. A skutečně si i říkám, jak tenhle absurdistán ještě půjde daleko. Oni prostě s klidem kvůli nějaké jedné epizodě krachující firmy uvrhnou regiony do dalšího problému a vytěžení a na druhé straně jim seberou peníze. A ti lidé je za to ještě volí. bych si vám dovolil připomenout, jak celá tahle záležitost vlastně vznikla, co se týká těch poplatků. Je to ve výlučné kompetenci Ministerstva průmyslu. Nicméně iniciátorem nebyl pan ministr, takže doufám, že si moje vystoupení nebude brát osobně, protože skutečně za toto nemůže, a dokážu si představit, že v ANO plátcích časem po nějaké době vyjde: Však za to němoh, u toho něbol, to je věc MPO. Prvně to, že budou násobně zvýšeny - padaly šesti-, desetinásobek - poplatky za vytěžení nerostu, bylo v souvislosti s tím, že do ekonomických problémů se dostalo OKD. A samozřejmě na jednu tu stranu misky vah někdo dával získané miliardy a na druhou, že teď nejsou peníze na sanaci a jak málo se platí poplatky za vytěžení nerostů. A tam to potom vzniklo. Byl to Babiš. Pak jsme se dostali do fáze, že věděl, že by to mohlo narazit ve Sněmovně. My jsme na to upozorňovali. Dokonce na letošní rok se vyskytla položka ve státním rozpočtu, že získá 600 mil. korun navíc právě ze zvýšení poplatků. Opozice tady upozorňovala na to, že to není reálné, a že dokonce je to položka, která nemá oporu v zákoně. Odehrála se epizoda s tím, že to vláda může udělat, anebo ministerstvo financí či průmyslu vyhláškou a že na to není potřeba změna zákona. Teď se ukazuje, že to také tak nebylo. To znamená tato položka v rozpočtu, jak jsme upozorňovali od samého počátku, byla falešná, vylhaná a protizákonná. Když vezmu věcnou stránku věci, tady padlo, že to bude potřeba projednat detailně ve výborech. V materiálu není žádná analýza, takže je nám tady zase něco předkládáno. Víte, se domnívám, že jestli bude někdo řídit stát ve stylu: zkusím desetinásobek, těžaři nastoupili na pana ministra Mládka, drželi se za hlavu, že desetinásobek neutáhnou, tudíž došlo k licitaci jak na nějakém trhu, jestli to bude šesti-, pěti-, jedno-, dvojnásobek, tady najednou máte toto. Rozhodně jsem si jistý, byť u těch jednání nejsem ze zcela jasných důvodů, že zatím nebyla žádná analýza. To se přece netýká jenom OKD, nebo ukázat na jednu jedinou společnost. Sami víte, když vezmu segment těžby uhlí, že cena uhlí je hodně dole. Znova není vyloučeno, že se otevře záležitost, jak dlouho bude ještě schopno i se státní podporou a zda vůbec se státní podporou fungovat OKD. Obrovské tlaky jsou, co se týká ekonomické situace Mostecké uhelné. A do toho tady někdo nastřelí, že se toto zdraží. Vedle jasných uhelných, předpokládám vzhledem k tomu, že se to týká všech nerostů, že to zasáhne republiku i v řadě dalších komodit, o kterých se nemluví. pocházím z Vysočiny a vím, že to byla po roce 1990 obrovská práce, lidé dělali v kamenných dolech téměř za hubičku. Řada jich zkrachovala. Předpokládám, že i toto do toho patří. To bych řekl jako otázku na pana ministra. Jsou to kraje zpravidla velice chudé. Dneska pokrok, technologický rozvoj a další a další věci jsou někde jinde ve velkých městech. Ale skutečně toto není, jak to bývalo v minulém a předminulém století, byznys snů. V žádném případě. Za další. Víme, jak dramatické dopady zejména povrchové, ale i hlubinné těžby, a bylo to viditelné u uhlí, ale ono se nemluví ani o dalších záležitostech, těžba uranu. Gigantické haldy na Příbramsku, jak tam zrovna teď běží problém, jak je odstranit, jestli tendr bude, nebo nebude, který způsob je lepší. A v případě takového vytěžení a zrušení haldy že by bylo potřeba statisíce pohybů nákladních vozidel na jednu jedinou haldu, a jak to zatíží životní prostředí, jak to znepříjemní život lidí. To znamená, že následků je všude obrovské množství. Za této situace si brát ve zvýšené míře peníze, aby se stát hojil zrovna na těchto regionech, kde shodou okolností je největší nezaměstnanost. Když se podíváte na poslední statistiky, tak kde to je. Je to Karviná - mezi 11 a 12 %. Takže když tady pan Sobotka mluví, jak jsme na tom superskvěle a můžeme se dohadovat podle jedné metodiky, jak jsme se dohadovali v jedné debatě s panem ministrem Mládkem, jestli podle jedné metodiky je to pouhých 5,1, podle jiné 6,2, tak vás upozorňuji, že v Karviné je to - nevím, jestli 10, 11,5 nebo 11,8, nechytejte za slovo. Druhý je Most. Když se podíváte na to, jak se v těchto regionech vyvíjí minulost, současnost a budoucnost, tak tam vidíte obrovské zátěže. Když si začnete analyzovat například hrubý domácí produkt regionální, jak stagnuje či klesá, tak najednou vidíte, že regiony s sebou ještě desítky let ponesou tuto zátěž. Vláda na jedné straně nezodpovědně rozdává peníze, nabírá úředníky. Naprosto naplňuje základní axiom krizového přístupu, když vznikne krize ve společnosti. Ekonomové vám řeknou, že když vypukne krize, i když vládne hodně levicová vláda, tak první, kdo na to doplatí, a nejvíce na to doplatí, jsou ti nejchudší. Je to absurdní. A to i poté, co zdaňujete bohaté a zdaňujete majetky, zestátňujete majetky, tak ale plošně na to vždycky doplatí ti nejchudší. bych to přenesl na úroveň regionů, a ono to začíná zase platit. Páni poslanci z hnutí ANO za Ústecký kraj, je mi líto, před rokem jste měli k této záležitosti sympatické postoje. Teď se nestačím divit, jestli skutečně zastupujete své voliče, tak tedy nevím. My podpoříme návrh na zamítnutí, na vrácení k přepracování. Nevím, jestli by mělo šanci, to tedy navrhovat nebudu, nicméně prodloužení. Co bych rozhodně chtěl, aby všechny výbory, do kterých to bude posláno, dostaly ekonomické analýzy, ve kterých bude, jaké to budou peníze, jak to bude po přerozdělení, byť tady to navýšení - stát se zahojí více, obcím zůstane totéž, ale sami víte, že ve všech komoditách sanace následků v regionech poroste, to znamená, že v absolutním poměru, když se to vezme, tak regiony budou mít čím dál méně peněz i při nízké inflaci, ale je to tak. A také analýzu, jak to dopadne na všechny obory těžby nerostů v celé republice. Doufám, že Ministerstvo průmyslu a obchodu si po Babišových ad hoc nápadech toto nechalo zpracovat. Pokud nenechalo, tak to urychleně nechá. Považoval bych za hazard nechat toto projednávat ve druhém a třetím čtení, pokud by takovéto analýzy neexistovaly. Je mi líto, že pouhé vytěžení více peněz do bezedné státní kasy je prostě upřednostněno. Vzal bych, kdyby konečně přišla novela horního zákona. Marně čekáme řadu a řadu měsíců na to, abychom dali lidem jistotu poté, co byste projednali, doufám úspěšně, novelu horního zákona, kde by byla zakázána nejenom těžba, ale i výzkum břidlicových plynů. Sami víte po letošním klimatickém lapsu v naší zemi, velkém suchu, že se bude muset naše reprezentace více zabývat problematikou pitné vody, spodních vod a vůbec vody v České republice. A pouštět sem takovéto technologie? Celé obrovské oblasti Berounska jsou zcela zbytečně znejišťovány, Berounska, Pardubicka, Hradecka. Nevím, kam ještě by šli další plynokopové jenom proto, že tady kvůli nějakým politickým důvodům tuto jasnou a pro Českou republiku absolutně nevhodnou technologii nechcete zakázat a dát lidem elementární jistotu, že se nebude v jejich domovech odehrávat zvěrstvo. Takže bych poprosil za sebe minimálně, nevím, který je garanční výbor, ale samozřejmě to patří do gesce hospodářského výboru, tato problematika. Domnívám se, že by se tím určitě měl zabývat výbor pro životní prostředí, to je úplné minimum. Nasnadě jsou další výbory, rozpočtový, protože celé to vzniklo jako snaha vydřít někdo další peníze, ale ty dva výbory jsou absolutní minimum, kde by to mělo být náležitě projednáváno i s těmi analýzami, které jsem tady zmiňoval. Poslance z Ústeckého kraje, z Moravskoslezského kraje za ANO bych vyzval, aby se skutečně, jestli chtějí myslet na budoucnost těchto tak zatížených a postižených regionů, začali chovat jinak. Anebo ne, ale pak aspoň těm voličům říkejte pravdu. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name