16. Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipanuzpravodajianyníprosím,abysepostupněujalislovapanzpravodajvýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojpanposlanecPetrBendl-mázájemovystoupení?Nemázájempanposlanec.Děkuji.ApanzpravodajvýboruprobezpečnostpanposlanecVáclavKlučka.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Václav KlučkaDěkuji,panepředsedající.JábychchtělseznámitSněmovnususnesením66výboruprobezpečnostz16.schůze,kteráseuskutečniladne22.dubna2015kvládnímunávrhuzákonaoprevencizávažnýchhaváriízpůsobenýchvybranýminebezpečnýmichemickýmilátkaminebochemickýmisměsmiaozměnězákonačíslo634/2004Sb.,osprávníchpoplatcích,vezněnípozdějšíchpředpisů,zákonoprevencizávažnýchhavárií,sněmovnítiskčíslo399.VýborprobezpečnostPoslaneckésněmovnyParlamentuČeskérepublikypoúvodnímvystoupenínáměstkyněministraživotníhoprostředíIng.BerenikyPeštové,pozpravodajskézprávěpřednesenézpravodajemvýboruIng.VáclavemKlučkouapoobecnéapodrobnérozpravězaprvédoporučujePoslaneckésněmovněParlamentuČeskérepubliky,abysvládnímnávrhemzákonaoprevencizávažnýchhaváriízpůsobenýchvybranýminebezpečnýmichemickýmilátkaminebochemickýmisměsmiaozměnězákonačíslo634/2004Sb.,osprávníchpoplatcích,vezněnípozdějšíchpředpisů,vyjádřilasouhlas.Zadruhé-pověřujepředseduvýboru,abytotousnesenípředložilPoslaneckésněmovně.Zatřetí-zmocňujezpravodajevýboru,abystímtousnesenímseznámilPoslaneckousněmovnuParlamentuČeskérepubliky.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuzpravodaji,panuposlanciVáclavuKlučkovi,aotvírámobecnourozpravu,dokterésejakoprvnípřihlásilpanposlanecJanZahradník.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jan ZahradníkVáženýpanepředsedající,dámyapánové,panministrživotníhoprostředínámpředkládádalšízřadyzákonů,kteréjsouvynucenylegislativouEvropskéunie.Takjetomu,skorobychřekl,jižpravidlem.Bohuželjednímzezákonů,kterénejsouUniívynuceny,jezákonoochraněpřírodyakrajiny,kterýmámenaprogramutétoschůze,atenbohuželbudemítvelminegativnídopad.Aletímsezabývatnechci.Chtělbychsezabývattímtozákonem,kterýjevyslovenětechnickýaskutečněprolaikavelmisložitý.JájsemkonzultovaljehotextspracovníkyKrajskéhoúřaduJihočeskéhokrajeadošeljsemknázoru,žejsoutamněkterévěci,kteréminimálněvedruhémčtenízasloužídiskuzi.Napříkladjezde§31odst.3,kterýříká,žekzpracováníposudkuposouzenírizikzávažnéhaváriekrajskýúřadbudemusetzískatprovozovatele,budemusetzískatpověřenouprávnickouosobu,tedykrajskýúřadzajistízpracováníposudkukposouzenírizikzávažnéhaváriepředloženéhoprovozovatelempodleodst.1pověřenouprávnickouosobu.PřitompodletohotozákonatoutoosobouzřejměbudeVýzkumnýústavbezpečnostipráce.Přitomexistujezákonč.312/2002Sb.,oúřednícíchúzemníchsamosprávnýchcelkůaozměněněkterýchzákonů,kterývesvém§21odst.1říká,žesprávučinnostistanovenéprováděcímprávnímpředpisemzajišťujeúzemnísamosprávnýcelekprostřednictvímúředníků,kteříprokázalizvláštníodbornouzpůsobilost.Tedypříslušnézávaznéstanoviskobyvtomtopřípaděmělvydávatúředník,kterýsložilzkouškuzvláštníodbornézpůsobilosti.Zákonodárcepředpokládá,žeposouzenírizikproúčelyzávaznéhostanoviskanemusívycházetznatolikpodrobnýchinformací,kteréjsounutnéproúčelyzpracováníbezpečnostnídokumentace,zčehožpaklzeodvodit,žetotoposouzenírizikbyzvládlvypracovatúředníkkrajskésamosprávypřivyužitíprávníhopředpisuobdobně,jakojetomunapříkladpřistanovenízónyhavarijníhoplánovánínebovpřípadězpracováníaposkytováníinformacíveřejnosti.Protosedomníváme,žeten§31odst.3jevzákoněnadbytečný,adovolujisiprotonavrhnoutpozměňovacínávrh,kterýspočívávtom,žetentoodstavec3§31navrhujizpředloženéhozákonavypustit.Jináustanovenípředloženéhozákonanenínutnonazákladětétozměnyupravovat,protožepovinnostzpracováníposudkuzůstávánedotčenavpřípaděschvalováníbezpečnostnídokumentace,tedyubezpečnostníhoprogramu,bezpečnostnízprávy,jejichaktualizaceanebonávrhuzprávyoposouzeníbezpečnostnízprávy.Čilitojemůjpozměňovacínávrh,kterýpotompřednesuvpodrobnérozpravě.Dálesedomnívám,ževtomzákonějsouobsaženydalšínedostatky,kterépoměrněnepřílišvýrazněreagujínato,čehojsmebylisvědkynapříkladpřihaváriíchveskladechmunicevobciVrbětice,případněpřinálezunepovolenéhomateriáluvobciSlatinauVysokéhoMýta.Tadyjecelkemnejasněřečeno,kdykrajskýúřadrozhodujeozákazuužíváníobjektunebojehočástí,přitompodleměbytatoopatřenímělabýtještědalekopřísnější.Tadysialenetroufámraditpředkladateliadojehoustanovení,kekterémuzřejmědospělsvědomímtoho,coveVrběticíchnastalo,zasahovat.Stejnětakjezdediskutabilní§51odst.2,kdejsouvyjmenoványokolnosti,zakterýchmůžebýtzakázánoužíváníobjektu.Tadymožnábymělobýtještěřečeno,žeprovozovatelbymělskončitsužíváním,pokudbyporušilzákazužívánívydanýpodle§49odst.6.Čilitojemůjnávrh,poměrněnepřílišobsáhlýcodoformy,alepodlemědůležitývzhledemtedykpravomocisamosprávnýchkrajůajejichkrajskýchúřadů.Vpodrobnérozpravěsepotompřihlásímaještěznovutentonávrhpřečtu.