|

2013-029-05-028

28. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření /sněmovní tisk 494/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2015-07-07
Meeting2013/029
Agenda Item2013/029/028
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/bqbs/b17002801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   019 < Page 020 > 021

Poslanec Zbyněk Stanjura Tak pane ministře, za prvé my jsme připraveni na debatu o důchodové reformě. jsem říkal, že nejsem překvapený, že jste to za dva měsíce nestihl a že si myslím, že se to stihnout nedá. To není žádné ponižování, kritika. My jsme připraveni. To, jestli říkají sociální demokraté, že to není váš byznys, to nezajímá. Podle je to věc, která by měla zajímat všechny politické strany, které jsou v Poslanecké sněmovně a měly by se snažit najít nějaké řešení, ale ne na formátu Potůčkovy komise, ale na nějakých politických jednáních. Takže za nás říkám, že jsme připraveni na to jednání bez toho, že bychom si kladli nějaké předběžné podmínky, bez toho, že bychom říkali, že to musí být tak nebo onak. Nikoho v debatě dneska určitě neponižujeme, snažíme se debatovat věcně. A když na nás chrlíte ta čísla, tak mám s sebou za poslední čtyři roky měsíční plnění státního rozpočtu v klíčových položkách. A podle jsou to vaše čísla. A jestli se v loňském roce 2014 např. na sociální zabezpečení vybralo o 10 mld. více - to je teda včetně důchodů, nemůžeme (nesrozumitelné)- o 10 mld., a vyřeknete 20, tak nevím, kdo tady plácá. To jsou čísla z vašeho... Podívejte se na prosincové plnění státního rozpočtu, máte to na webu Ministerstva financí. Ve výdajích je položka, to jsou příjmy vybrané na sociální zabezpečení, 382,75 mld. To je stoprocentní příjem státu. V roce 2013 372 mld. Je to rozdíl 10 mld. Ale když vás poslouchám, tak mám pocit, že vy zaměstnáváte všechny občany a všechny zaměstnavatele. Tak to prostě není, i když jich zaměstnáváte relativně dost. Ano, díky tomu - a jsem o tom mluvil a kvitoval jsem to, že díky tomu, že je nižší nezaměstnanost a rostou mzdy, tak se za šest měsíců vybralo o 11 mld. na sociálním zabezpečení více, z toho bylo 9 mld. na důchodové pojištění. Kdo , jak to funguje, tak , že se to skládá z několika částí. Ale to je zásluha především zaměstnavatelů. Tím, že nabízejí více pracovních pozic a že těm zaměstnancům dávají lepší mzdy, a je to dobře. To nikdo z nás nebude kritizovat. Ale není to žádná zásluha vlády, ani této ani minulé ani budoucí. Kromě - a za to vás oprávněně kritizujeme - kromě platů státních zaměstnanců, kde ty počty neúměrně rostou, počty náměstků počínaje a absolutní počet úředníků na ministerstvech také. Myslím, že to můžeme kritizovat, to vláda skutečně v rukou, a když zvyšuje počet zaměstnanců a vytváří zbytečná pracovní místa, tak tím samozřejmě nepřímo prospívá i státnímu rozpočtu v malé položce sociální a zdravotní pojištění a možná u daně ze závislé činnosti, ale škodí v velké položce výdaje na výkon státní správy. A takhle bych mohl mluvit o každé dani. Například spotřební daně se v roce 2014 vybralo méně o 2 mld. než v roce 2013. Mluvím o státním podílu, zase spotřební daň je stoprocentní příspěvek, příjem státního rozpočtu. Ta čísla jsou jasná. A jestli říkáte s velkou slávou, že letos vyberete o 20 mld. víc, tak je to prostě málo. Jestli bude čtyřprocentní růst, a všichni ekonomové se shodnou, že 1 % HDP autonomně produkuje 13 mld. do státního rozpočtu, tak 13 krát 4 je 52. A všechno nad 52 je úsilím vlády a 52 přesně znamená, že vláda neudělala nic, ani plus, ani minus. Všechno pod 52 jde na vrub vlády, že špatně vybírá daně. Takhle se bavme, to není žádné ponižování, to je normální debata nad čísly a nad fakty. A jsou to čísla, která opravdu roky - mám to tady od roku 2007, měsíční plnění všech rozhodujících daní. Myslím, že nikdo nezpochybňuje, že 1 % HDP dělá plus 13 mld. Na tom se shoduje ekonomická obec, to není číslo, které si vymyslela opozice. A my jsme říkali konzervativně, že se uvažuje o růstu 2,5 % za rok 2015. Takové byly odhady na začátku letošního roku nebo na konci loňského roku a to by dělalo nějakých 30, 32 mld. do státního rozpočtu. Jestli ekonomika bude výkonnější a růst bude větší, tak by to mohlo být kolem těch 50 mld. Účet ale uděláme v lednu. Když se vám nelíbila kritika některých - a jsem k nim nepatřil, protože vás kritizovali po dvou měsících výběru a jsem patřil k těm, kteří říkali počkejme na delší období, nemá cenu řešit dílčí výsledky. Můžeme se dívat na trendy, můžeme se dívat, můžeme posuzovat vlivy typu zadržené DPH, to je bezesporu vliv, o kterém se bavme. Předzásobení u spotřební daně u tabáku, to je také vliv, o kterém se bavme. Ale to předzásobení znamenalo, že někdy se vybralo více, když se letos vybere méně. A to jsou logické argumenty, které každý, kdo se tím chce zabývat poctivě a korektně, přece uzná. Takže pořád mi v debatě chybí argumenty ekonomické, proč rušit ten druhý pilíř. Dověděli jsme se, kolik vláda vybere víc, a říkám, že je to málo při tak dobrém hospodářském růstu - a jsme rádi, že ten hospodářský růst je takový. Tak 20 mld. plus je prostě málo, i když započtu ty vlivy např. zadržené DPH, protože když jsem se ptal na jednání rozpočtového výboru, tak vaši náměstci odhadovali, protože zajímal stav na konci roku 2014, abychom to mohli porovnat se stavem na konci roku 2015, odhadovali, že na konci roku 2014 by to zadržené DPH mohlo být mezi 1 a 2 mld., což určitě v tom objemu přes 300 mld., které se vyberou na DPH, není číslo rozhodující. Takže opravdu si pak počkejme na ta data za celý rok, ale mělo by tam být plus 52 mld., pokud bude čtyřprocentní růst. Pokud bude tříprocentní, tak plus 39. Myslím, že takto musíme postupovat. Anebo - a to nevylučuji - pokud to číslo zpochybňujete, tak je třeba přesvědčit ekonomickou obec, že její výpočty nebyly správné a že při jednoprocentním růstu HDP není automaticky plus 13 mld. do státního rozpočtu. Říkám, to číslo není opoziční, to je číslo, které považují všichni ekonomové za správné a se kterým pracují ve svých úvahách a komentářích k plnění rozpočtu každé vlády a každého ministra financí.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name