Místopředseda PSP Jan BartošekJáseobávám,paneposlanče,žeužjstevyčerpalčasurčenýnainterpelaci,apožádámvás,abystepoložilotázku.Poslanec Simeon KaramazovZtěchtodůvodůbychsevás,panepremiére,chtělzeptat,zdazastávátepodobnýnázorjakojáamnozíznás,žefakultyvysokýchškolmajíbýtveřejnýmzadavatelem,apodpořilbystevtomtosmysluzměnuzákona.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paneposlanče.Máteslovo,panepremiére.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Hezkéodpoledne,váženéposlankyně,váženíposlanci.Ktomuproblému,kterýzmínilpanposlanecKaramazov.Jávím,žeontototématadynezmiňujepoprvénaplénuPoslaneckésněmovny,totémazjehostranyjižbyloopakovaněotevřeno.Myjsmetadyvloňskémroceprojednávalitechnickounoveluzákonaozadávánízakázek.Vdobě,kdyjsmejiprojednávali-jájsemrád,žejsmejischválili,protožesevřaděpřípadůukazuje,žetobylkroksprávnýmsměrem-taksoučasněvládaslíbila,žepřipravínovýzákonoveřejnýchzakázkách.Typrácevtutochvíliintenzivněprobíhají.Nenítosamozřejměvůbecjednoduché,jásepakktomuještěvrátím.Alepředpokládám,žebytomělopřinéstipozitivníposunvtéproblematice,kterázdepanemposlancembylazmíněna.Čilipokudjdeotennovýzákonoveřejnýchzakázkách,věcnýzáměrvládaschválila16.březnaletošníhoroku,návrhbymělbýtpředložennavládudokoncetohotoměsíce.Účinnostsezatímpředpokládá,žebybylavdubnuroku2016.Vtutochvílijezákonvmeziresortnímpřipomínkovémřízeníato,žejetoostřesledovanýzákon,otomvypovídáifakt,žebylouplatněnovícenežtřiapůltisícepřipomínekvšemipřipomínkovýmimísty.Takpřirozenějetourčitádaňzato,želegislativníprocesužjedneskavČeskérepublicetransparentní,žedávámožnostvelkémurozsahusubjektů,abyseknávrhůmzákonůvokamžiku,kdyjepřipravujevláda,vyjádřily.Takžetřiapůltisícepřipomínek,kterésevtutochvílivypořádávajíabudouvypořádávatzpohleduMinisterstvapromístnírozvoj.Pokudjdeototéma,kterézdezmínilpanposlanec,kterébymělobýtnověuchopeno,počításestím,žebudezakotvenopravidloprostanovenípředpokládanéhodnotyvpřípadězadávánízakázekjednotlivýmiprovoznímijednotkami.Čilitadychciocitovattonověnavrženéznění,kterébymělobýtv§16Provozníjednotky,kdebysemělotedyuvádět"zadavatelstanovípředpokládanouhodnotuveřejnézakázkyzavšechnysvéprovozníjednotky".Současněale"jde-livšakoprovozníjednotku,kterávykazujefunkčnísamostatnostpřizadáváníveřejnýchzakázekneboněkterýchjejíchkategorií,můžesepředpokládanáhodnotaveřejnézakázkystanovitnaúrovnitétojednotky".VpřípaděČeskérepublikysemázato,žeorganizačnísložkystátumajífunkčnísamostatnost.Čilitojenávrh,kterýjeobsaženvtomzákonu,kterývtutochvíliprocházílegislativnímprocesemamělbybýtprojednávánnavládě.Musímtakézmínit,žeexpertníkomiseMinisterstvapromístnírozvojvtédanévěcipotvrdilamožnostrealizovatzadáváníveřejnýchzakázekjednotlivýmisamostatněhospodařícímijednotkamiuždlestávajícíprávníúpravy.Čilitadybychsidovolilocitovatztohostanoviska:Proúčelyposuzovánívěcnésouvislostipřistanovenípředpokládanéhodnotyveřejnézakázkylzezohlednitiorganizačnístrukturuzadavatele,pokudjitvořísamostatněhospodařícíjednotky.Skládá-liseveřejnýzadavatelzvíceoddělenýchprovozníchjednotek,můžesepředpokládanáhodnotaveřejnézakázkystanovitsamostatnězatakovéjednotky,avšakpouzetehdy,pokudjetakovájednotkasamostatněodpovědnázazadávánítakovýchzakázek,nezávisleprovádízadávacířízení,rozhodujeovýběrunejvhodnějšínabídkyamávyčleněnésamostatnépeněžníprostředkysloužícíkúhraděveřejnézakázky.Příklademmohoubýtměstskéčástistatutárníchměst,fakultyuniverzit,školyaškolskázařízeníbezprávnísubjektivity,nejednásevšakoodděleníčiodboryministerstevnebosamosprávnýchúřadů.Takovýzpůsobhospodařenímůžebýtdánjakprávnímipředpisy,takvnitřnímiorganizačnímipředpisyčisměrnicemi.Tytopředpisyzpravidlastanovírozděleníkompetencítak,ženěkteréoblastihospodařenídelegujínadílčíprovozníjednotky.Veřejnézakázkytýkajícísetěchtooblastíhospodařeníbymělybýtposuzoványjakověcněnesouvisející,zatímcojinézůstávajívkompetencicentrálníčástizadavatele.Předpokládanéhodnotyveřejnýchzakázekzadávanýchcentrálněsemusísčítat,ikdybypředmětyzakázekvyužívalyrůznéčástizadavatele.Vkaždémpřípaděsemusíjednatodlouhodobýsystémhospodaření.Nelzezohlednitjednorázovépověřenízadánízakázkyčijinéúčelovéobcházenípovinnostisčítatproúčelystanovenípředpokládanéhodnotyobdobnáplněnízadavatele,viz§13a16zákonaoveřejnýchzakázkách.TojetedystanoviskoexpertníkomiseMinisterstvapromístnírozvoj,kterésetýkáinterpretacestávajícíprávníúpravy.Nicménětennovýnávrhbymělobsahovatexplicitníformulace.Nebudetosamozřejmějedinázměna.