2013-027-08-009
9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, zrušuje zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, a zrušují nebo mění některé další zákony /sněmovní tisk 376/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Karamazovi . Nyní pan poslanec David Kasal , připraví se pan poslanec Leoš Heger . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec David Kasal
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážené kolegyně a kolegové , zákonem č . 250 / 2014 Sb . , o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o státní službě , který nabyl účinnosti 1 . 1 . 2015 , byl v zákoníku práce zrušen institut smluvního platu . Změna zákoníku práce se vztahuje na všechny zaměstnavatele , kteří svým zaměstnancům poskytují plat , nejen na služební úřady . Ukazuje se , že takovéto plošné zrušení možnosti sjednávání smluvních platů je nekoncepční , neboť dopadá i na samostatné právnické osoby , které vůbec nespadají pod režim zákona o státní službě , a na státní fondy , z nichž některé rovněž nejsou služebními úřady . Pozměňovacím návrhem se proto navrhuje navrácení možnosti sjednávání smluvních platů do zákoníku práce , avšak oproti původní úpravě pouze v omezené míře vztahující se na státní fondy a příspěvkové organizace , tj . na zaměstnavatele uvedené v § 109 odst . 3 písm . c ) a d ) zákoníku práce . Možnost sjednávání smluvních platů u výše uvedených subjektů pro vysoce kvalifikované zaměstnance ve 13 . a vyšší platové třídě poskytne uvedeným zaměstnavatelům vyšší míru volnosti při sjednávání odměn za práci za účelem určitého zvýšeného ocenění a stabilizace výjimečně schopných zaměstnanců a zvýšení konkurenceschopnosti zaměstnavatelů na trhu práce ve vztahu k podnikatelské sféře . S ohledem na specifické postavení a činnosti státních fondů je přitom účelné obnovit možnost sjednávat smluvní plat pro tyto subjekty bez rozdílu , tj . i v případě , že se na ně vztahuje zákon o státní službě . S ohledem na znění obecných ustanovení o odměňování státních zaměstnanců se odkazuji na úpravu zákoníku práce v § 144 zákona o státní službě . Jedná se v zásadě jak o oblast dopravy , tak i oblast zdravotnictví . V podrobné rozpravě se potom ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásím . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Davidu Kasalovi . Nyní vystoupí pan poslanec Leoš Heger a připraví se paní poslankyně Nytrová . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážení členové vlády , dámy a pánové , já si dovolím navázat tématem velmi podobným , které zde přednesl pan kolega Kasal , a to pozměňovacím návrhem , který již byl projednáván v sociálním výboru , který vrací zpět možnost implementace smluvního platu v oblasti zaměstnavatelů , kteří provozují zdravotnické zařízení . Tento návrh nebyl v sociálním výboru schválen , ale přesto ho předkládám k rozhodnutí na plenárním hlasování . Jenom bych si dovolil říci , že v podstatě se jedná o návrh , který je podmnožinou návrhů , které předkládá pan poslanec Kasal , takže v případě , že by prošel návrh jeho , pozměňovací návrh můj již ztrácí svůj význam , protože je do něj inkorporován . Mnou předkládaný pozměňovací návrh má jedno další specifikum , on zužuje oblast , do které je implementován , nejenom na zdravotnická zařízení , ale on také zavádí pojistky , a to v tom smyslu , že smluvní plat je možné sjednat do nejvyšší míry sedminásobku průměrné mzdy v národním hospodářství a maximálně u 10 % zaměstnanců příslušného zaměstnavatele . Tolik tedy k dikci zákona nebo k návrhu . A ještě mi dovolte krátký komentář , proč je pozměňovací návrh předkládán . Institut smluvních platů se ve zdravotnických zařízeních mimořádně osvědčil a v žádném případě nebyl po dobu té implementace nikterak zneužit . Takže pojistky , které tam jsou dány , zdaleka nebyly naplněny a je to jenom jakási vstřícnost vůči obavám , aby ke zneužití někdy nedošlo . Aplikace smluvního platu se týkala opravdu jenom velkých a v uvozovkách bohatých , dobře hospodařících a prosperujících nemocnic , protože to jsou jediné instituty ve zdravotnictví , které na ty platy mají a celkem si je zaslouží , a to jak na straně managementu těchto nemocnic , protože ředitelé zhruba dvaceti příspěvkových nemocnic v gesci Ministerstva zdravotnictví obhospodařují objemy financí , které ročně dosahují mezi pěti až šesti miliardami u těch největších subjektů , a týkají se dále několika málo stovek špičkových zaměstnanců , zejména lékařů , kteří jsou odborníky na světové úrovni . Celá řada z nich je de facto ve výzkumných nemocnicích , jako je například IKEM . U těchto pracovníků je to významná možnost pro zaměstnavatele , jak si je udržet , protože o tyto špičkové pracovníky je obrovský zájem na trhu soukromých subjektů a samozřejmě je o ně zájem i v zahraničí . Je to důvod , proč si tento návrh dovoluji předložit ještě jednou na plénu . Přihlásím se k němu v podrobné rozpravě . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name