2013-027-07-022b
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Paní kolegyně , na chvilku vás přeruším a požádám sněmovnu o klid . Pokud ostatní chtějí diskutovat jiné body nebo jiná témata , případně musí dojít k dohodě předsedů klubů , tak ji jistě mohou uzavřít v předsálí a tady respektovat usnesení Poslanecké sněmovny , že dokončíme debatu . Opravdu o to prosím všechny . Děkuju . Pokračujte , paní kolegyně .
Poslankyně Margita Balaštíková
Kolegyně Havlová říká , že se bojí , že se omezí čeští dodavatelé . Já si to právě nemyslím , protože kdyby se omezovali , tak za to ti čeští dodavatelé tak nebojovali , aby se zákon o významné tržní síle posunul dál . To je z mého místa všechno .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . S faktickou poznámkou pan kolega Velebný , paní kolegyně Havlová a poté pan předseda vlády . Prosím , pane poslanče . Pan předseda vlády s přednostním právem .
Poslanec Ladislav Velebný
Pane místopředsedo , děkuji za slovo . Chci uvést jen něco na pravou míru . Není pravdou , že Česká republika je jediným státem , ve kterém existuje regulace dodavatelsko - odběratelských vztahů . Myslím si naopak , že jsme se zařadili mezi ty státy , v nichž se tady toto děje a dodržování je kontrolováno orgány veřejné moci . Takže jenom na upřesnění . Děkuju .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní paní poslankyně Havlová také s faktickou poznámkou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Olga Havlová
Děkuji za slovo . Jenom bych se ohradila ohledně toho , co tady bylo řečeno vůči mé osobě , že se o tento zákon málo zajímám , že jsem zřejmě s nikým nemluvila . Mluvila jsem se všemi obchodními řetězci . Mluvila jsem i s malými odběrateli . A nebudu tu říkat , s kým vším jsem mluvila . Ale chtěla bych ještě podotknout , že o tento zákon se už dávno zajímaly v minulém volebním období Věci veřejné a tam jsme prosazovali , aby se týkal nejenom odběratelů , ale také dodavatelů . A na tom trvám . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní vystoupení pana předsedy vlády . Prosím , pane předsedo vlády , máte slovo .
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka
Děkuji . Vážený pane místopředsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , hlasoval jsem pro přerušení tohoto bodu , ale vzhledem k tomu , že k přerušení zatím nedošlo , dovoluji si také se zapojit do rozpravy k tomuto návrhu zákona . Dovolte mi , abych reagoval alespoň na některé věci , které tady v diskuzi zazněly , a vyjádřil se tedy meritorně k návrhu zákona , který předkládáme , s tím , že avizuji , že bych pak ještě na pokračování schůze příští týden doplnil své vystoupení a reagoval také konkrétně na dotazy , například pana poslance Stanjury nebo některé další , které tady dnes zazněly . Prosím , berte to jako první část mého vystoupení k tomuto návrhu zákona . Jsem samozřejmě připraven ještě reagovat potom příští týden . Vážené poslankyně , vážení poslanci , k tomu , jakým způsobem vůbec došlo k tomu , že u nás tato regulace byla do legislativy zahrnuta . Nevyvážený vztah mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli je problémem , který začal vyvstávat už v průběhu devadesátých let , a to zejména po příchodu nadnárodních maloobchodních společností do České republiky . Na trh v České republice postupně vstoupilo 15 obchodních řetězců a ve vztazích mezi odběrateli a jejich obchodními partnery se začaly objevovat zcela nové postupy a zcela nové praktiky , které doposud v České republice realizovány nebyly . Tyto praktiky postupně sílily jak s úbytkem malých , nezávislých prodejen , tak i s nástupem velkých hypermarketů v období zejména po roce 2000 . K čemu docházelo ? Pozdní splácení faktur . Platby za zařazení na seznam dodavatelů . Platba k narozeninám příslušného obchodního řetězce . Platba za reklamní akce či za umístění zboží na výhodnější místo v regálech supermarketu . Všechny tyhle věci se staly běžnou praxí v českém maloobchodním prodeji potravin a v řadě oblastí pokračují bohužel dodnes . Dodavatelé přitom nemají proti tomuto jednání žádné možnosti obrany . Musím připomenout , že na evropské úrovni je tento fakt zdůrazňován opakovaně . Zatímco řetězec má zpravidla vždy na výběr z více dodavatelů obdobného zboží , pro řadu výrobců a distributorů potravin je smlouva s daným obchodníkem často existenční otázkou . A získání obdobných odbytových možností je v tvrdé konkurenci minimálně velmi nesnadné . Po velmi dlouhých diskusích , které byly vedeny , po mnoha pokusech , které byly podniknuty , se v roce 2009 podařilo prosadit poslanecký návrh , který směřuje k úpravě nekalých praktik řetězců , a to v podobě zákona č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů . Ten zákon nabyl účinnosti 1 . února roku 2010 . Významnou tržní sílu předpokládá u soutěžitelů , jejichž roční obrat přesahuje 5 miliard korun , pokud tuto domněnku nevyvrací okolnosti spojené se strukturou trhu , překážkami vstupu na trh , tržním podílem dodavatele a odběratele , jejich finanční silou , velikostí obchodní sítě odběratele či velikostí a umístěním jeho jednotlivých prodejen . Tohle cítím potřebu zdůraznit , protože skutečně nejde o otázku obratu , ale musí být posuzovány také tyto faktory a také tyto skutečnosti . Do současné doby , a k tomu se vztahovala řada otázek ze strany vystupujících poslanců , do současné doby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v této oblasti provedl sektorové šetření , aby se seznámil s tímto novým polem působnosti po roce 2010 , a zahájil téměř desítku správních řízení . Při aplikaci zákona v těchto řízeních však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže narazil na výkladové obtíže , které se týkají základního konceptu významné tržní síly . Setkal se také se značnými obstrukcemi ze strany řetězců , kterými přirozeně se snaží protahovat celé řízení , a proto se může zdát , pokud se na takovou věc podívá běžný občan svýma očima , že se všechna tato řízení vlečou a že vlastně zákon k ničemu není . Ze správních řízení , která zahájil ÚOHZ pro možné porušení zákona , byla už dvě tato řízení pravomocně ukončena , a to řízení se společností Ahold a se společností Kaufland . Dále jsou úřadem vedena správní řízení se společnostmi Tesco , Globus , Lidl , další správní řízení se společností Kaufland . Tato řízení však dosud nebyla ukončena . Velmi často se tady zmiňuje fakt , že tato předloha je čímsi výjimečným . Není to tak . Není to tak . Řada jiných členských zemí EU má obdobnou formu regulace ve svém právním řádu . Tím , že tuto regulaci nyní máme , se řadíme mezi státy , v nichž specifická regulace prostřednictvím norem veřejného práva , jejichž dodržování je kontrolováno orgány veřejné moci , jež rozhodují o jejich porušení a případném uložení sankcí , byla přijata už v minulých letech . Chci připomenout , že v té oblasti regulace se nacházejí země , jako je Rakousko , jako je Lotyšsko , jako je Finsko , jako je Maďarsko , jako je Velká Británie , jako je Litva , jako je Německo , Francie , Itálie , Portugalsko , Španělsko . Chci také připomenout , že v informačním listu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z roku 2013 , který se věnoval problematice významné tržní síly , je například provedeno srovnání maďarské , britské a také litevské právní úpravy . To znamená , že je evidentní , že ČR není osamělým ostrovem v rámci EU , který by se snažil reagovat na nekalé praktiky ze strany odběratelů , ale že na tyto praktiky reagovala v uplynulých letech velká část členských států EU . Je také myslím dobré zmínit , že Evropská komise v poslední době zaměřila svoji pozornost na vztahy mezi dodavateli a odběrateli při dodávkách zboží pro maloobchodní prodej konečným spotřebitelům . Důvodem pro tento zvýšený zájem je skutečnost , že dochází stále častěji k situaci , kdy silnější strana , kterou je v drtivé většině případů odběratel , obchodní řetězec , předkládá druhé smluvní straně , dodavateli , návrh obchodních podmínek , které jsou jednostranně výhodné pouze pro tento obchodní řetězec . Evropská komise provedla rozsáhlé šetření mezi všemi členskými státy s cílem zjistit , jak probíhají obchodní vztahy mezi dodavateli a odběrateli . S cílem zjistit , jaké jsou nejčastější formy nátlaku obchodních řetězců na jejich dodavatele . Komise se zaměřila na vztahy mezi podniky v oblasti obchodu s potravinovým i nepotravinovým zbožím . Zjistila , že v převážné většině případů dochází k nerovným vztahům právě při dodávkách potravin pro maloobchodní prodej konečným spotřebitelům . Na úrovni EU byly nekalé obchodní praktiky v odvětví potravinářství poprvé projednávány v roce 2009 . V roce 2010 byla zřízena odborná platforma pro smluvní praktiky mezi podniky , která potom v roce 2011 vydala soubor zásad a příkladů poctivých a také případů nekalých praktik ve vertikálních vztazích v rámci potravinového dodavatelského řetězce . Ze Zelené knihy o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravin a také nepotravinového zboží jednoznačně vyplývá , že nejenom v České republice , ale i v rámci EU jsou řešeny stejné problémy v dodavatelsko - odběratelských vztazích při dodávkách zboží . Zelená kniha také obsahuje definici a příklady nekalých obchodních praktik , příklady možných dopadů těchto nekalých obchodních praktik a věnuje se také právnímu rámci k potírání těchto praktik v jednotlivých členských zemích . V této souvislosti myslím stojí také za zmínku stanoviska Evropského hospodářského a sociálního výboru , která jsou velmi striktní a požadují přísnou regulaci dodavatelsko - odběratelských vztahů . Naposledy byla problematice nekalých obchodních praktik věnována pozornost také v Evropském parlamentu , když 24 . března letošního roku uspořádal výbor IMCO workshop na téma nekalých praktik , který znovu ukázal , jak jsou nekalé praktiky odběratelů problematické napříč všemi státy EU , s jednoznačným závěrem nutnosti přijmout regulaci a tu důsledně vymáhat . Já bych tedy chtěl jednoznačně odmítnout ty argumenty , které se v debatě objevily a které tvrdily , že za prvé ten problém vůbec neexistuje a za druhé že Česká republika toto téma řeší izolovaně , že ho řeší sama a že to je něco , co je neobvyklé v rámci Evropské unie . I řada dalších zemí EU potvrzuje , že toto je reálný problém , a postupně přijímají regulace , které směřují k napravení nerovného postavení . Vážené poslankyně , vážení poslanci , ještě několik dalších poznámek k tomuto návrhu . Velmi často jedna strana dodavatelsko - odběratelských vztahů argumentuje nutností vytvořit rámcové etické kodexy s tím , že obě strany je budou velmi snadno dodržovat . Jedna z těchto iniciativ prosazuje řešení na základě etických norem podnikání dodržováním správných obchodních praktik a zaváděním mechanismu pro interní řešení sporu . Hlavními aktéry těchto iniciativ jsou řetězce , které je podporují a prosazují . Otázkou však je , do jaké míry je udržitelné řešit spor před nezávislým ombudsmanem , kterého zřizuje pouze jedna smluvní strana dodavatelsko - odběratelského vztahu . Navíc praxe v Evropě jednoznačně ukázala , že etické kodexy mohou fungovat pouze za podmínky , že jejich dodržování je tvrdě vymáháno , jako je to například ve Velké Británii . Zákon o významné tržní síle v současné době způsobuje bezesporu určité výkladové obtíže . Zároveň také vyvolává některé pochybnosti koncepčního charakteru , ale je předmětem nebývalého tlaku Svazu obchodního a cestovního ruchu ČR na jeho zrušení . Po řadě diskusí nad tím , zda zákon úplně zrušit , nebo ne , zda jej zakomponovat do zákona o ochraně hospodářské soutěže , do nějž však z principu předmětu právní úpravy nepatří , přistoupila nakonec naše vláda k novele zákona , na níž se aktivně podílel i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . Cílem této novely , kterou jsme předložili do diskuse , je dosažení takové právní úpravy , která bude efektivnější , snáze aplikovatelná a přispěje ke zkvalitnění podnikatelského prostředí v České republice . Vážené poslankyně , vážení poslanci , jsem přesvědčen o tom , že návrh o významné tržní síle , který vláda předložila , zlepšuje a zkvalitňuje stávající legislativní úpravu , a podle mého názoru je v zájmu občanů , v zájmu spotřebitelů , v zájmu dodavatelů i odběratelů , aby Poslanecká sněmovna tuto novelu zákona podpořila . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name