|

2013-027-05-102

102. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - třetí čtení

Date2015-05-20
Meeting2013/027
Agenda Item2013/027/102
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/bqbs/b16310202.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Další se do rozpravy hlásí pan zpravodaj Kalousek. Máte slovo. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, jen pro oživení. Máme dnes na programu dvě novely zákona o spotřební dani. Není to standardní práce vlády, většinou se novelizuje zákon takzvaně jedním vrzem. Vláda usoudila, že ho bude novelizovat dvěma novelami. Tak jen teď připomenu, že původním motivem této novely bylo zdanění surového tabáku na úroveň tabáku zpracovaného a fermentovaného, což je sice v Evropě neobvyklé, ale nikoli ojedinělé, a většina z nás se domnívá, že vzhledem k vysokému množství zneužívání surového tabáku ke konečné spotřebě je změna zcela namístě. Druhá část se netýká spotřební daně a je to zákon o palivech a týká se oněch kaucí, které ještě prosadila naše vláda, pokud se mohu přihlásit k jejímu členství. Zjistili jsme, jak my, tak naši nástupci, že kauce jsou velmi účinným nástrojem proti daňovým únikům u spotřební daně z pohonných hmot, leč narazili na jistou námitku ústavní nekonformity u Ústavního soudu a Ústavní soud uložil termín 30. 6. sladit tuto normu s Ústavou České republiky. Vláda se s tím vypořádala podle mého názoru velmi přijatelně. A tady bych chtěl apelovat na to, abychom si uvědomili, že termín 30. 6. je jakýmsi hlavním motivem, mementem, signálem, nálepkou tohoto návrhu zákona, a to ze dvou důvodů. Za prvé. Do 30. 6., pokud Parlament neuvede do ústavně konformního vztahu, což podle mého názoru vládní návrh činí, kauce s nálezem Ústavního soudu, pak kauce nebudou moci platit a celé úsilí nejenom správce daně a zákonodárného sboru, ale i úsilí poctivé podnikatelské veřejnosti, která daně platit chce, přijde vniveč, protože od 1. 7. nebude možné kauce aplikovat. Z tohoto důvodu si myslím, že je mimořádně důležité tento návrh schválit. Druhý důvod je neméně závažný. Ten trochu souvisí s tím tiskem 418, což je druhá novela zákona o spotřební dani. Podotýkám, že vláda se tu chová, jako kdybychom měli dva různé zákony o spotřební dani. Ujišťuji každého, kdo se nevěnuje daňové legislativě, že tomu tak není, že máme jen jeden zákon o spotřební dani. To pouze vláda se občas tváří, že máme dva a ke každému máme rozdílný přístup. Tak ta druhá novela zákona o spotřební dani obsažená v tisku 418... (Poslanec Kalousek se obrací k telefonující poslankyni.)Nejsem schopen mluvit do sofistikovaného telefonického rozhovoru. Promiňte, počkám, paní kolegyně dotelefonuje... (Vyčkává.) bych počkal, paní kolegyně, nechtěl jsem vás přerušovat, jen jsem to prostě nedal, dva mluvit nemůžeme. Buď jeden, nebo druhý. Druhý tisk, tisk 418, kde se vláda tváří, že je to nějaký jiný zákon, tak ho předkládá úplně jiný předkladatel, ten se týká biopaliv. Je více než zřejmé, že ho tato Sněmovna nedoprojedná, a také by to bylo kontraproduktivní, kdyby to udělala, do 30. 6. tohoto roku, což je v zásadě kritické datum, protože program daňové úlevy čistých biopaliv je notifikován Evropskou komisí do 30. 6. tohoto roku. Nebude-li notifikován a schválen dle notifikace nový zákon, ocitá se Česká republika k 1. 7. 2015 ve velmi nekomfortním režimu nepovolené veřejné podpory, čímž se jednak chová jako nespolehlivý partner s nerespektem k právu EU, za druhé tím riskuje poměrně značné následky jako každá země, která svým právním řádem připouští nepovolenou veřejnou podporu na svém území. Bylo by tedy tristní, kdyby zejména ti, kteří se v otázce biopaliv odvolávají stále na směrnice a právo EU, teď odmítali sladit český právní řád s pravidly EU a nechtěli ukončit daňovou podporu čistých biopaliv k 30. 6., neboť to je termín, dokdy je program notifikován a dokdy je nám veřejná podpora povolena. Respektuji, že s tím někdo nebude chtít souhlasit, ale pak přebírá plnou odpovědnost za to, že od 1. 7. ČR nebude plnit své smluvní závazky s EU. Druhá část návrhu, který se týká biopaliv, je... Pardon, na tuto problematiku sladění českého právního řádu s pravidly EU reaguje jeden text předložený dvakrát, dvěma poslanci - poslancem Raisem a poslancem Kalouskem, který k rozhodnému datu 30. 6. ukončuje daňovou podporu čistých biopaliv. Pak je tam ještě jeden pozměňovací návrh, podle mého názoru velmi důležitý, méně důležitý, když návrh poslance Raise/Kalouska projde, více důležitý, když neprojde, a to je odpověď na otázku, jakému biopalivu tady chceme poskytnout veřejnou podporu. Vedli jsme mnoho sofistikovaných diskusí, jestli paliva druhé či třetí generace jsou, nebo nejsou dostupná, jak moc jsou dostupná, jestli to jsou chiméry, lži nebo něco jiného, ale upřímně řečeno to může rozhodnout jenom trh. A trh to může rozhodnout jedině tehdy, pokud tomu jednomu jedinému biopalivu nebude poskytována exkluzivní veřejná podpora a těm ostatním ne. V našem právním řádu totiž veřejná podpora daňové úlevy je poskytována pouze metylesteru řepkového oleje, čímž logicky jsou demotivováni všichni, reální, nebo potenciální producenti jiných biopaliv, protože nemají šanci konkurovat. Jenom řepka veřejnou podporu, všechno ostatní nic jiného. A můj návrh pod písmenem B neříká nic jiného, nechť mají srovnatelnou veřejnou podporu všichni, pak je to férová soutěž. Je-li řepka v konkurenci nejlepší, tak to bude dál ta řepka, ale když to řepka nebude, tak to bude něco jiného. to samozřejmě význam, že se dominantní výrobce produktů z řepky dostává pod konkurenční tlak, a tím, že se dostává pod konkurenční tlak, tak si také nemůže diktovat ceny tak svobodně, jak si diktuje. To je jeden důvod. Druhý důvod... (Odmlka pro hluk v sále.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name