2013-027-05-032
32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobré odpoledne , vážení paní a pánové . Budeme pokračovat . Než dám slovo k faktické poznámce panu předsedovi klubu TOP 09 , dovolte mi , abych nejdřív konstatoval omluvy , a to omluvu pana ministra obrany Martina Stropnického od 17 hodin do konce jednacího dne , paní poslankyně Jitky Chalánkové od 15.30 hodin po zbytek jednacího dne . Pan kolega Klaška se omlouval do 15.45 hodin z pracovních důvodů , pan poslanec Jakubčík od 16.30 do 19 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Jiří Štětina z dnešního jednání od 18 hodin z pracovních důvodů . Nyní tedy faktická poznámka pana poslance Miroslava Kalouska jako předsedy klubu TOP 09 . Připraví se pan kolega Grebeníček . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miroslav Kalousek
Děkuji za slovo . Dámy a pánové , rád bych vám řekl , že v tuhle chvíli poslanci TOP 09 stáhli celkem pět kritických vystoupení k návrhu tohoto zákona , protože obsah našich kritických vystoupení věcně zcela obsáhl pan profesor Zlatuška z vládní koalice . My se chceme přihlásit k tomu , co on řekl . Pevně doufáme , že pokud zvítězí zdravý rozum a zvítězí názory , které tady prezentoval pan profesor Zlatuška , tak nic takového nemůže být schváleno . Obáváme se však , že to tak nedopadne , že nakonec vládní koalice v duchu toho , co tady předvedla dopoledne , v duchu společné lži a korupce prohlasuje to , co je předloženo . Kdyby se to panu profesorovi nelíbilo , tak bude odvolán u piána (pobavení) , popřípadě utopen u pozounu . Nicméně ještě jednou , rád bych zdůraznil , že se přihlašujeme k názorům , které tady přednesl předseda školského výboru , proto je tady nebudeme opakovat vlastními ústy . A nemáme žádné přehnané představy , že pravda zvítězí , byť zní z vašich vlastních řad . Já dobře vím , že pravda se u vás říkat nesmí .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji i za dodržení času panu kolegovi Kalouskovi . A nyní poslední písemně přihlášený do rozpravy , pan poslanec Miroslav Grebeníček . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miroslav Grebeníček
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , i pro mne je zřejmé , že vládní návrh novely zákona o vysokých školách reaguje na složitou a mnohdy problematickou situaci , do které se dostalo naše vysoké školství . Současně reaguje i na některé samozřejmé potřeby vysokých škol . Do jisté míry složitá situace není až tak nová , některé nepříznivé trendy byly založeny už před lety a některé vývojové tendence a rizika s nimi spojená naznačovaly nutnost legislativních změn a nových úprav stále naléhavěji . Přesto mnohdy diskuze o nutnosti komplexněji reagovat na potíže i na nové okolnosti vyznívala velmi , velmi rozporně a přes všechny přísliby nevedla včas ke shodě na vhodných úpravách a k potřebným závěrům a výstupům . Po předchozích marných nebo nezavršených přípravách proto přichází s jistým ucelenějším návrhem na řešení až současná vláda . Je nutné připomenout , na co chce , nebo by měl , předložený materiál reagovat , a to s tím vědomím , že některé v něm obsažené úpravy nelze předem a s jistotou označit jako skutečně efektivní . Prokázat se to může až při uplatňování novely , bude - li ovšem schválena a vstoupí - li v účinnost . Rozumím zejména snaze vlády zefektivnit kontrolní mechanismy a některé procedury organizace a řízení . Jestliže se stát jako celek i Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy v minulosti postupně zříkaly a zbavovaly některých kompetencí , nebylo to spojeno s odpovídajícím a zejména mnohdy ne s efektivním nahrazením odpovědnosti vysokých škol samotných . O selhávání kontrolních mechanismů v samotných vysokých školách , a to jak veřejných , tak i soukromých , a o potřebě posílení kontroly kvality škol a vzdělávací nabídky se koneckonců stále více mohla přesvědčovat nejenom odborná veřejnost . Pověstný případ plzeňských práv , který padal , a nemohl pochopitelně nepadnout , i na vedení celé Západočeské univerzity , ostatně jako exemplární selhání velmi jasně ukazoval , kam až lze v úpadku a v odpovědnosti akademické obce , úpadku kvality i neutralizací kontrolních prvků systému dojít i na veřejné , státem financované univerzitě . Dnes už ale po letech také víme , že se tento případ nestal pro řadu dalších vysokých škol dostatečným varováním a že nenásledovala dostatečně účinná opatření k tomu , aby se v celé řadě variant neopakoval stav neuchopitelnosti a pozdních reakcí na podobné jevy , jak se o tom znova a znova přesvědčujeme . Pokud dnes v počtu vysokých škol předstihuje Česká republika daleko lidnatější země a pokud v počtu vysokoškolských studentů v populačních ročnících překročila všechny myslitelné meze , tak to nešlo ve významném rozsahu ruku v ruce ve vzestupu , ale mnohdy ani s pouhým udržením úrovně terciárního vzdělávání . Pokud se v určité omezené formě objevuje v návrhu i cesta , jak se vypořádat s podvody kolem falešných a podivných studií , s plagiátorstvím a podváděním v honbě za diplomy a tituly , pak je to trochu po špinavé pěně nad kalnými spodními proudy . Proto vítám , že novela deklaruje úsilí o úpravy i zefektivnění hodnocení kvality vysokých škol . Ale až praxe v případě navrhovaných změn , pokud jde o akreditace studijních programů a institucionální akreditace , mne přesvědčí o tom , zda jde o opatření nejen nová , ale rovněž účinná . Zřízením Národního akreditačního úřadu pro vysoké školy má vzniknout personálně silná instituce . Jde o to , aby měla odpovídající kompetence a odpovědnost . Tak jak se Ministerstvo školství v konfliktní situaci postupně zříkalo odpovědnosti za činnost Akreditační komise , chci věřit , že vznik nového úřadu povede k jednoznačné situaci , že nedojde k rozmělnění a podvázání jeho odpovědnosti a funkčnosti . Dámy a pánové , vnímám jako žádoucí i úpravu pravidel působení zahraničních vysokých škol na území České republiky . Jsem přesvědčen , že český stát se nemůže zříci své odpovědnosti nejen za to , jaké vysoké školy a za jakých podmínek na našem území působí s ohledem na jejich působnost ve vztahu k českým studentům a jejich kvalifikacím . S ohledem na pověst českého státu by ale měly existovat i určité garance toho , že cizí subjekty zaručují určitou úroveň a na území republiky nebudou z důvodů benevolence poškozováni ani případní zahraniční studenti . Osobně považuji za nutné zdůraznit vedle zvýšení kvality i sociální dostupnost vysokoškolského vzdělávání . Zaznamenávám , že vláda do svého návrhu začlenila i úpravu - tedy navýšení - sociálních stipendií a že tak reagovala na oprávněný požadavek , který byl již dříve vyjádřen poslaneckým návrhem . Je možné diskutovat o tom , zda je to dostatečné při všech překážkách , které musí tito studenti ve snaze získat vysokoškolské kvalifikace zdolávat . V každém případě ale jde o starý dluh vůči studentům ze sociálně slabých rodin . Na zvýšení z důvodů , které nelze ničím ospravedlnit , čekají tito studenti už od roku 2007 a vláda v tomto ohledu navrhuje , alespoň podle mého názoru , rozumný krok . Zcela závěrem znovu zdůrazňuji : předkládaná novela určitým způsobem reaguje na stav , který buď dlouhodobě není dobrý nebo který s ohledem na vývoj systému , jeho mezery , je žádoucí měnit . Mohu mít a mám pochybnost o tom , zda některé navrhované úpravy budou skutečně efektivní , zda některé jsou dostatečným a vhodným řešením problémů . V každém případě ale považuji předložený dokument za solidní základ , o kterém je možné , a dokonce nutné seriózně jednat . Proto podpořím jeho postoupení k projednání příslušnému výboru . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name