32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.JeštěneždámslovopaníposlankyniSemelové,takpřečtuomluvy.PanministrPelikánseomlouvázpracovníchdůvodůzodpoledníhojednáníapanposlanecProcházkaseomlouvázezbytkudnešníhojednacíhodnezezdravotníchdůvodů.AještětadyjeomluvapanaposlanceKlaškyod14.30do15.30zpracovníchdůvodů.Tolikomluvy.SlovomápaníposlankyněSemelová.PřipravísepanposlanecZlatuška.Poslankyně Marta SemelováVáženýpanepředsedo,dámyapánové,onovelevysokoškolskéhozákonasedlouhomluviloajejípřípravanebylajednoduchá.Změnychystaliužbývalíministřiškolství,alebezúspěchu.Současnáverzejetakvýsledkemdlouhýchjednání,mápodporu-abylototadyužřečeno-ČeskékonferencerektorůiRadyvysokýchškol.Vycházízpotřebspolečnostiapracovníhotrhu,zesituace,vnížsevysokéškolynacházejí,aznutnostiposílitkvalituvysokoškolskéhovzdělání.Právěkvalitavzdělání,apodotýkám,ženepouzevysokoškolského,jetím,ocobynámvšemmělojít.Vposledníchletechjsmebyliopakovaněsvědkymnohaafér,kteréseprávězmíněnékvality,resp.nekvalityposkytovanéhovzdělánídotýkaly.Problémybylynaněkterýchuniverzitáchsdélkoustudia,kdydiplomněkteřírychlostudentizískalizanepřiměřeněkrátkoudobubeználežitéhozpracovánízávěrečnýchprací,čiseprokázalojejichplagiátorství.Těchchybbylosamozřejměvíc.Některésoukroméškolyzasenabírajínepřiměřeněvelkýpočetstudentů,odnichžvybírajíškolné,anižbybylytytoškolyschopnyzabezpečitjejichkvalitnívýukuadůstojnépodmínkytétovýuky.Protojeurčitěpotřebnéřešittytonedostatky,kčemužbymělypřispětzměnyvpředloženénovele,aťužjdeosystémhodnoceníkvalityškol,novápravidlaakreditacestudijníchprogramůvysokýchškolainstitucionálníakreditace,omožnostodebíráníneoprávněnězískanýchtitulůčizvýšenísociálníhostipendia.Můžemesesamozřejměbavitotom,zdajsounavrženézměnydostačující,případnězdabyještěnemělodojítkněkterýmúpravám.Samamámsněkterýmiustanovenímiproblém.Ostatněbyladostdiskutovánaivprůběhukulatýchstolů.Výčetmožnéhoodebráníneoprávněnězískanýchtitulůnapříkladopomíjítitulprofesora.Nedořešenozůstává,cobudestitulemdocentvpřípadě,žedanéosoběbudeodebrántitulmagistra,kterýjepodmínkouprozískánídalšíchtitulů.Otazníkyvyvoláváinovězřízenýtitulmimořádnéhoprofesora.Vnovelejesiceurčitáregulacevustanovení,žepracovnímístomimořádnéhoprofesoramůžezřizovatpouzetavysokáškola,kterámáudělenouinstitucionálníakreditaci,přestomámobavy,abypředevšímsoukroméškolyzrůznýchdůvodů,napříkladpotřebygarantůoboru,nezneužívalymožnostiudělovánítitulumimořádnýprofesor.Drobnéúpravybuduvrámcidalšíhoprojednávánínavrhovativoblastechvzdělávání,konkrétněnapříkladtýkajícísedopravy.Pokudjdeotolikdiskutovanoukvalituvzdělávání,zajedenzfaktorů,kterépřispívajíkesníženíkvalityvzdělávání,považujivelkýpočetvysokýchškolahonbuzavysokoškolskýmititulyvůbec.VČeskérepublicedošlozaposledníchpatnáctletkprudkémunárůstujejichpočtu,předevšímsoukromých,přitommnohéznichmajíproblémspersonálnímzabezpečenímvýuky.Skutečnost,ževroce2000bylonanašemúzemí8soukromýchvysokýchškoladnesjichzdepůsobí44,ktomu26veřejnýcha2státní,jesohledemnavelikostnašehostátuapočetobyvatelnaprostonepřiměřená.Mnohésoukromévysokéškolynavícpřijímajípraktickykaždéhobezjakýchkolivpředpokladů,atočastobezpřijímacíchzkoušek.Dostalijsmesetakdosituace,žediplommákdekdo,aletennenípodloženkvalitouvzdělání.Považujizarozumné,žezákonspecifikujepodmínky,zakterýchmůžeMinisterstvoškolstvísebratsoukroméškolestátnísouhlasnutnýpropůsobenívoboru.Problémemjeiskladbaoborůanerovnoměrnýzájemoně.Izdejepatrnýrozdílmeziveřejnýmiasoukromýmivysokýmiškolami.Lzezaznamenatunejčastějšíchskupinstudijníchprogramů.Zatímconaveřejnýchsvícenež80tisícistudentyvedoutechnickévědyanauky,nasoukromýchmajívelkoupřevahuekonomickéobory.Vroce2013sejimvěnovalopřes21tisíczcelkovéhopočtu43710studentůtěchtoinstitucí.Naveřejnýchvysokýchškoláchpatříekonomickýmvědámanaukámdruhémísto,třetíjsouhumanitníaspolečenskovědníobory.Dlouhodobětakésledujemenízkýzájemuchazečůotechnickéobory.ZúdajůMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovyvyplývá,ženapř.voblastitechnickévědy,výrobaastavebnictvístudujepouze15%vysokoškolskýchtitulů,cožjeodevětprocentníchbodůméně,nežtomubylovroce2001.Přitomzájemotechnicképracovníkyjeznačný.Oprotitomumnozíabsolventihumanitníchoborůnenacházejívesvémoboruuplatněníavykonávajíprácistředoškoláků,aněkdyjsoudokoncenapracovnímmístě,proněžpostačujekvalifikaceučňů.Platíprostě,žeškoljepříliš,vzděláníneodpovídápožadavkůmekonomikyaúroveňvzdělánísenajednotlivýchškoláchvýrazněliší.Pokudjdeonávrhnazvýšenísociálníhostipendiaz1620korunna2100,oceňuji,ženášdřívějšínávrhpřevzaloMinisterstvoškolstvíazapracovalohodopředloženénovely.Vtésouvislostivšakupozorňujinato,žejsmezaKSČMpředložilinávrhnový,vněmjezvýšenísociálníhostipendiana2400korun,azároveňrozšiřujeokruhpříjemců.Budemerádi,kdybychomsevdalšídiskusishodlinatomtonašemnávrhunavýšeníazapracovalihopřímodovládnínovely.Onosetonavýšenísnadnokritizuje,kdyžkritiksámvystudovalzadarmo.Mnohéstudentydnesnutíekonomickásituacektomu,abysipřivydělávali.Vopačnémpřípaděbystudiummuseliukončit.PodleloňskéhoprůzkumuEurostudentVjsoumezivícenež6tisícistudentybakalářských,magisterskýchanavazujícíchstudijníchprogramůnákladyspojenésestudiempalčivýmproblémem.Měsíčnínákladypřesahujíněkdeaž10tisíc.Ikdyžsejednatřetinastudentůtěšífinančnípodpořezestranyrodičů,příjemzbrigádyčizaměstnáníjetakpronědnestéměřnutností.Ekonomickýmčinnostemsevšakvěnujívmíře,kteráješkodlivájejichstudiu,tzn.nejenoprázdnináchavednechpracovníhoklidu,aleivpracovníchdnechanaúkordocházkydovýuky.Takžekaždákorunanavícvrámcisociálníhostipendiajeurčitědobrá.Závěrembychchtělauvést,ženávrhzlepšujesituaci,přičemžnetvrdím,ženejsoumožnéurčitéúpravyazměny,onichžjemožnodáldiskutovatvrámcidruhéhočtení.Protopodporujemejehodalšíprojednávání.Děkujizapozornost.