2013-027-05-032
32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi školství , mládeže a tělovýchovy Marcelu Chládkovi , a ještě než dám slovo panu zpravodaji , budu konstatovat omluvu došlou předsedovi sněmovny od poslance Ivana Gabala , který se omlouvá od 17 hodin do konce jednacího dne . Nyní tedy prosím zpravodaje pana poslance Jiřího Miholu , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Jiří Mihola
Vážený pane předsedající , vážení kolegové , vážení členové vlády , já se omezím na stručné shrnutí některých nejvýznamnějších věcí a několika připomínek k předkládané novele vysokoškolského zákona , poněvadž pan ministr všechny důležité věci tady připomenul a nechtěl bych se opakovat doslova . Na začátek konstatuji jako zpravodaj , že skutečně je tato obsáhlá novela vysokoškolského zákona jednak v souladu s plánem legislativních prací a v souladu s programovým prohlášením vlády , a také , poněvadž jsem byl jako předseda podvýboru pro vědu a vysoké školy opakovaně přítomen diskusím nad touto novelou , mohu říci nebo konstatovat , že je v souladu s představiteli České konference rektorů i Radou vysokých škol . Klíčová témata , která návrh zákona obsahuje , tedy zavedení nového systému hodnocení kvality vysokých škol a jeho provázání s činností Národního akreditačního úřadu , dále úprava nových pravidel akreditace studijních programů a zavedení systému institucionální akreditace , vytvoření podmínek pro nezávislé odborné rozhodování o akreditacích . Zákon upravuje postavení a kompetence akreditačního úřadu a vymezuje jeho vztahy k vládě a Ministerstvu školství , postavení a působení zahraničních vysokých škol a jejich poboček na území České republiky , dále podmínky přezkumných řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby dizertační práce a o vyslovení neplatnosti habilitačního řízení , dále obsahuje zvýšení sociálních stipendia , možnost zřizování vědecko - výzkumných institucí vysokými školami a počítá také se zavedením registru uměleckých děl , vysokých škol , docentů a profesorů . Nyní k připomínkám k tomuto vládnímu návrhu nebo novele vysokoškolského zákona . Vnímám tady určitý rozpor , v rámci diskusí zazněl , s Akademií věd ČR . Problémem bez jasného řešení je navrhovaná možnost veřejných vysokých škol zakládat vědecko - výzkumné instituce , jak jsem již konstatoval . Proti tomuto záměru se právě ohrazuje Akademie věd ČR . Možnost zřizovat tyto univerzitní vědecko - výzkumné instituce by ovšem na druhé straně pomohla současným centrům excelence , která se pohybují např . v režimu obchodních společností . Pak je tady spíše drobnost , ale určitý rozpor s Ministerstvem zdravotnictví , kdy uchazeči o studium by měli podle Ministerstva zdravotnictví doložit požadavky vysoké školy na zdravotní způsobilost lékaři , který způsobilost potvrzuje . Je zde tedy protiargument Ministerstva školství , které říká , že tyto skutečnosti si lékaři mohou dohledat sami . Byla tady konstatována spojitost s předchozím ministrem školství prof . Fialou . Z návrhu zákona ovšem zcela vypadl požadavek víceletého neboli kontraktového financování vysokých škol . Z hlediska řízení toku veřejných financí je podle mě požadavek víceletého financování namístě . Ovšem zároveň vnímám také , že představitelé vysokých škol to v tuto chvíli nechtějí nebo na tom netrvají . Otázka sociálních stipendií , kterou jsem vzpomněl rovněž , systémově do zákona o vysokých školách nepatří . Měla by přejít spíše do gesce Ministerstva práce a sociálních věcí a stát se součástí dávek státní sociální podpory . Tento názor původně zastávala i Česká konference rektorů kvůli administrativní zátěži , ovšem tento názor změnila a na převodu pod Ministerstvo práce a sociálních věcí již netrvá . Pravděpodobným důvodem je související otázka alokace finančních prostředků ve státním rozpočtu . A potom otázka akreditací a soukromých škol . Zjednodušení stávajícího stavu akreditací zavedením institucionální akreditace na oblast , zejména u velkých veřejných vysokých škol , odstranění nutnosti akreditace každého jednotlivého studijního programu . Riziko snahy o získání institucionální akreditace malou soukromou vysokou školou je omezeno potom přísnými podmínkami pro získání institucionální akreditace a omezením pro spolupráci s jinou vysokou školou . Na závěr bych doporučil přijmout novelu vysokoškolského zákona v prvním čtení a navrhuji její projednání ve výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name