2013-027-01-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Janě Hnykové . Nyní ve svém druhém vystoupení paní poslankyně Radka Maxová a připraví se pan kolega Ludvík Hovorka . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Radka Maxová
Děkuji , pane předsedající . Nyní tedy přicházím s druhým pozměňovacím návrhem , který se týká úplně jiné kategorie . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , v podrobné rozpravě se přihlásím k pozměňovacímu návrhu , který se týká tzv . dobrovolné spoluúčasti pacienta , tzn . možnosti pojištěnců připlatit si za zdravotnické prostředky . Pozměňovací návrh zní : na poskytnutí hrazených služeb v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem , přičemž poskytovatel nesmí za tyto hrazené služby přijmout od pojištěnce žádnou úhradu ; tím není dotčeno právo pojištěnce sjednat s poskytovatelem při poskytování zdravotních služeb užití zdravotnického prostředku ekonomicky náročnějšího , než jaký odpovídá rozsahu a podmínkám hrazených služeb dle tohoto zákona , a to tak , že tu část nákladů , která přesahuje úroveň hrazených služeb , uhradí pojištěnec sám . Tento pozměňovací návrh odstraňuje nejasnosti ohledně možnosti spoluúčasti pacienta . V současné praxi se nešťastně vykládá ustanovení zákona . Je obcházeno dvěma způsoby : Prostřednictvím seznamu výkonů , kde jsou některé výkony zdvojeny do variant s a bez tak , aby poskytovatel nevybíral za hrazenou službu - např . některé výkony očkování . A za druhé formou darů poskytovateli , ze kterých je dohrazováno pořízení a užití nákladnějšího zdravotnického prostředku . Zvláště druhá metoda darů je velmi nebezpečná z důvodu snížení transparentnosti a bezpečnosti . To pokud poskytovatel z obav před restriktivním výkladem zákona zdravotní pojišťovnou do zdravotnické dokumentace uvede - zdravotnický prostředek zdravotní pojišťovnou schválený , nikoliv skutečně užitý . Takový postup pak rozbíjí postup vigilance , hlášení případných nežádoucích příhod a paradoxně tak snižuje úroveň zabezpečení tohoto citlivého segmentu výrobků . Jak se to provádí v praxi ? Zdravotní pojišťovny , resp . jejich číselníky , jak bylo i soudem opakovaně konstatováno , nemají vliv na úhradu konkrétního zdravotnického prostředku . Pozměňovací návrh - takovýto postup umožní transparentní postup poskytování zdravotních služeb , šetření práva pojištěnců na spolurozhodování o své léčbě . Nikterak přitom nedochází k omezování hrazených služeb . Tím , že bude ve zdravotnické dokumentaci zanesen vždy skutečný užitý zdravotní prostředek , se zvyšuje v případě komplikací bezpečnost pacienta , jeho právní jistota pro případ sporu a v obecné rovině pak umožňuje účinnou vigilanci a hlášení nežádoucích událostí . Obecně bude zamezeno zkreslování údajů o poskytování zdravotních služeb . S novým zákonem o zdravotních pojišťovnách zcela odpadá evidenční úloha číselníků zdravotních pojišťoven coby jediný seznam na trhu , a neexistuje tak důvod , proč by měly zdravotní pojišťovny fakticky regulovat přístup pojištěnců ke zdravotnickým prostředkům . Pokud další , nové , třeba i nákladnější prostředky nebudou znamenat nárůst výdajů prostředků veřejného zdravotního pojištění , není žádný důvod jejich vstupu bránit . Je třeba odmítnout i argument , že zdravotní pojišťovny jsou kvaziregulací číselníky , nějakým způsobem hlídají kvalitu užívaných prostředků . Zdravotnické prostředky jsou regulovány harmonizovanými normami a podléhají přísným procesům ověřování shody . Navíc velice přísnou odpovědnost za poskytnutou zdravotní službu včetně užitých prostředků nese vždy poskytovatel zdravotních služeb , nikoliv zdravotní pojišťovna . Účelem poslaneckého návrhu je tedy jednoznačně umožnit pacientům svobodnou volbu pro rozhodování o jejich vlastním zdraví , a to prostřednictvím možnosti zvolit si i ten zdravotnický prostředek , který není standardně hrazen zdravotní pojišťovnou , bez nutnost uhradit celý zdravotní výkon či obcházení zákona právě prostřednictvím darovacích smluv . Poslanecký návrh tudíž žádným způsobem nezasahuje do byť plánovaného procesu stanovování úhrad zdravotnických prostředků , ale pouze formuluje transparentní postupy ve výše popsaných situacích . Navrhované usnesení zákona nezasahuje nijak do práv pojištěnce na hrazené služby , alespoň ne tím způsobem že by tato práva byla jakkoli omezována nebo rozšiřována . Nárok pojištěnců zůstává jednoznačně stejný . Vychází z jeho zdravotního stavu a měl by tak být i stejně hrazen . Návrh řeší pouze , co s částkou mimo rámec práva na úhradu , aniž by tímto rámcem jakkoli hýbal nebo ho nějak posouval . Dále bych chtěla říci , že tento návrh dobrovolné spoluúčasti vlastně podporují i špičky našeho zdravotnictví . A považuji za neetické , že např . ženy , které prodělají amputaci prsu , si nemohou vybrat kvalitnější prostředek pro svůj další život . Já bych velice požádala kolegy , aby zvážili , zdali by se k tomuto pozměňovacímu návrhu , který předkládám já a pan poslanec Janulík , nepřidali a nepodpořili ho jak v dalším projednávání ve zdravotním výboru , tak při třetím čtení . Děkuji vám .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name