2013-026-05-057
57. Návrh poslanců Martina Plíška, Leoše Hegera, Jiřího Skalického, Jiřího Štětiny, Jaroslava Krákory, Bohuslava Svobody, Soni Markové a Rostislava Vyzuly na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 391/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji zástupci navrhovatelů . A nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ludvík Hovorka . Prosím , máte svoji zpravodajskou zprávu .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážení paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tomuto tisku . Předkladatelé zdůvodňují návrh novely zákona potřebou vytvořit účinnější mechanismy pro snížení prostoru pro korupci a neetická jednání v oblasti zdravotnictví , speciálně na úseku reklamy na humánní léčivé přípravky , a pro potírání korupčního a neetického jednání ve všech jeho formách a projevech na tomto úseku . Novela sjednocuje výkon dozoru nad reklamou na humánní léčivé přípravky s výkonem dozoru nad reklamou na potraviny pro zvláštní výživu a na doplňky stravy , aby tuto působnost napříště vykonával stejný kontrolní orgán - Státní ústav pro kontrolu léčiv . Zavádí bez bližšího upřesnění pojem pobídkové programy zdravotních pojišťoven za účelem hospodárného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění , aniž by bylo alespoň minimálně vysvětleno , co konkrétně tyto pobídkové programy jsou . Současně návrh zákona tento nový pojem označuje za aktivity , na které se zákon o regulaci reklamy nevztahuje . Při setkání odborníků konaném za účelem podpory předepisování , prodeje , výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků nebo při jejich setkání na vědeckých kongresech a jiných obdobných odborných akcích může být sponzorem nebo pořadatelem poskytnuta účastnícím se odborníkům , myšleno především předepisujícím lékařům , pohostinnost formou zajištění dopravy či úhrady cestovních nákladů , přiměřeného ubytování a stravy a také registračního poplatku . Za reklamu na humánní léčivé přípravky novela nově považuje i neintervenční poregistrační studie , ale zpracování poregistračních studií bezpečnosti , které nesledují podporu předepisování , prodeje , výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků , se za reklamu na humánní léčivé přípravky nepovažuje , přičemž není stanoveno , kdo bude posuzovat , zda studie bezpečnosti sleduje , či nesleduje podporu předepisování léčivých přípravků . Novela zpřesňuje pravidla pro poskytování vzorků humánních léčivých přípravků osobám oprávněným je předepisovat a omezuje se poskytování vzorků těch přípravků , které jsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění . Upravuje a rozšiřuje se definice sponzorování vědeckých kongresů , a to na jiné obdobné odborné akce . Zavádí se režim ohlašování setkání lékařů a lékárníků , kteří předepisují a vydávají humánní léčivé přípravky , Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv před jejich uskutečněním a po skončení setkání odborníků oznamování specifikace poskytnutého plnění a zveřejnění , co bylo poskytnuto . Návrh zvyšuje horní hranici pokut trojnásobně , aby hrozba uložení sankce byla údajně účinnější a více odrazovala od spáchání protiprávních jednání . Nově se také stanoví i odpovědnost fyzických osob za nabízení , slibování a poskytování darů či nepřiměřeného pohostinství či ubytování , aby fyzické osoby nemohly být využívány jako prostředníci sponzora - právnické osoby . Novela dále vyjímá ze zákazu reklamy zveřejňování prodejních ceníků nebo katalogů takových léčivých přípravků , pokud zároveň neobsahují žádné informace o vlastnostech nabízených léčivých přípravků k nasměrování pacienta do lékárny s nejnižším doplatkem za léčivý přípravek , a tím se pokouší vymezit mantinely hospodářské soutěže mezi lékárnami . Tento návrh má tedy evidentně zvýhodnit řetězce lékáren , které dosahují nejnižší marže od dodavatelů . Současně novela zakazuje šíření reklamy na pohřební služby ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních služeb . Pro úplnost dodávám , že vláda vyslovila s tímto návrhem nesouhlas z vícero důvodů , především poukazuje na současné projednávání zákona o regulaci reklamy , sněmovního tisku 363 , na nepřiměřenost navrhovaných sankcí , na rozdílnou regulaci léčivých přípravků a potravin pro zvláštní výživu - to je odlišná kompetence Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Ministerstva zemědělství . Současně upozorňuje na použití taxativního výčtu jednotlivých forem pohostinnosti v § 5 b odst . 5 - riziko rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2001 / 83 / ES - a na množství legislativních nedostatků . To je má zpravodajská zpráva a současně se hlásím do rozpravy . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name