9. Návrh poslanců Kristýny Zelienkové, Jany Pastuchové, Margity Balaštíkové, Jeronýma Tejce, Miloslava Janulíka, Radima Fialy, Miloslavy Vostré, Jitky Chalánkové, Jaroslava Zavadila, Jaroslava Krákory, Jaroslava Faltýnka, Martina Stropnického, Igora Nykla, Karla Raise, Bronislava Schwarze, Antonína Sedi, Josefa Vondráška, Pavla Čiháka, Heleny Langšádlové, Milana Brázdila, Jiřího Petrů, Jiřího Holečka, Romana Procházky a Bohuslava Chalupy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 219/ - druhé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ZpravodajkaústavněprávníhovýborupaníposlankyněWernerovájeomluvena,takjsempožádalpanapředseduTejce,zdabyseujalrolezpravodajezaÚPV.(Poslanec Tejc mimo mikrofon vznáší pochybnost.)Pokudtonejde,musímenajítněkoho,kdojeschopensetohotozhostit.Alemyslím,žetozvládneme.Stačí,kdyžnásbudeteinformovatotom,jakproběhlojednánívýboru.Poslanec Jeroným TejcVáženékolegyně,váženíkolegové,nenítonicsložitého.Ústavněprávnívýbortaképřijalkomplexnípozměňovacínávrh,aleprotožejsmebylidohodnutiskolegyzrozpočtovéhovýboru,takjeúplněshodnýabylpřijatpodtiskem219/3.Takžepozměňovacínávrhjetotožný.To,cobylopodstatnéacosezměnilo,je,žejsmepřidaliosvobozenínejenprodětivdětskýchdomovech,aleproseniory,kteřísenacházejínapř.vdomovechproseniorynebospečovatelskouslužbou.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.Otevírámobecnourozpravu.(Hlásí se navrhovatelka poslankyně Zelienková.)Samozřejměžepanínavrhovatelkamůževystoupit,pokudjíostatnípřihlášenídajípřednost.(Nikdo se nehlásí.)Nenínámitek,takprosím.Potébudemepokračovatpodlepořadínatabuli.Prosím.Poslankyně Kristýna ZelienkováDěkujizaslovo.Jábychjenomvkostceshrnulaněkterézákladníinformacekesněmovnímutisku.Cílemnavrhovanénovelyzákonaomístníchpoplatcíchjeodstraněnídlouholetéhonegativníhostavu,kdysedětijižokamžikemsvéhonarozenístávajídlužníkysamotnýmpůsobenímzákonavespojenísobecnězávaznýmivyhláškamiobcí.Přizavedenímístníhopoplatkuzaprovozsystémushromažďování,sběru,přepravy,třídění,využíváníaodstraňováníkomunálníchodpadůvroce2002zákonodárceopomenulřešitvýslovnýmustanovenímzákonasituacinezletilýchpoplatníkůtohotomístníhopoplatku.Vdůsledkuneplacenítohotopoplatkurodičisezdětístávajídlužníci,anižbydětitutosituacizavinilyamělyjakoukolimožnostjiovlivnit.Kezlepšenívřaděpřípadůnepomohlaaninovelazákonaomístníchpoplatcích,kteráodroku2013umožňujeobecnímuúřaduvyměřovatpoplatekzákonnémuzástupcinezletiléhopoplatníka,avšakněkteréobecníúřadystálevyměřujímístnípoplatkypřímodětem.Tentostavpovažujemezaneúnosnýajsmepřesvědčeni,žejenutnézákonemjednoznačněvýslovněstanovit,žezadětiplatírodiče.Dalšímcílemnavrhovanénovelyjeosvobozeníurčitýchskupinosobodplacenímístníhopoplatkuzaprovozsystémushromažďování,sběru,přepravy,třídění,využíváníaodstraňováníkomunálníchodpadů.Jsoutoosoby,kterésevmístěsvéhoevidovanéhotrvaléhopobytu,snímžjespjatapoplatkovápovinnost,prokazatelněvůbecnezdržujíanaopakjsouumístěnyvzařízení,kterénákladyspojenéslikvidacíkomunálníhoodpaduhradí.Jsoutodětivdětskýchdomovechaobdobnýchzařízeníchaosobyumístěnénapř.vdomovechproosobysezdravotnímpostižením,domovechprosenioryapod.Neexistujetedyžádnýospravedlnitelnýdůvod,pročbytytoosobymělyplatitmístnípoplatkyvmístěsvéhoevidovanéhotrvaléhopobytu,kdesevůbecnezdržují,azároveňjsounákladynalikvidacijimivyprodukovanéhokomunálníhoodpaduhrazenyzařízením,kdejsoutytoosobyumístěny.Navícsejednáonejbezbrannějšíčlenyspolečnosti,tedyděti,okterésejejichrodičenebylischopnistarat,osobyzdravotněpostiženéaseniory.Vzhledemktomu,ženavrhovanáosvobozeníodmístníhopoplatkuzaprovozsystémushromažďování,sběru,přepravy,třídění,využíváníaodstraňováníkomunálníchodpadůlogickynemohoupostihnoutvšechnyindividuálnípřípady,vekterýchexistujívážnédůvodyproto,abytentopoplateknebylplacen,navrhujemeumožnitobcipromíjenítohotopoplatkunazákladěindividuálnížádostipoplatníka.Stejnětakbyobecmělamítmožnostpromíjetplacenívšechmístníchpoplatkůzmociúřednípřimimořádnýchudálostechvšemdotčenýmpoplatníkům.Pravomocpromíjenímístníchpoplatkůobcejiždříveměly,avšakbylajimodňatavsouvislostispřijetímdaňovéhořádu.Nenívšakdůvod,pročbyzastupitelstvoobce,tedyorgán,kterýrozhodujeiozavedenímístníchpoplatkůapodrobnostechjejichvybíránívčetněosvobozeníobecnězávaznýmivyhláškami,nemohlrozhodnoutioprominutímístníhopoplatku.TextprůvodníhonávrhbylpřipravenprávníkyKancelářeveřejnéhoochráncepráv.PřijehoprojednánívrozpočtovémvýboruzdiskusesezástupciMinisterstvafinancívyplynulyzávažnélegislativnětechnickénedostatkytohotonávrhu,aprotobylpřipravenkomplexnípozměňovacínávrhpodčíslem1821,najehožpřípravěsezlegislativnětechnickéhohlediskapodílellegislativníodborMinisterstvafinancí,kterýzachovávávěcnýrámecpůvodníhonávrhu,anavícbylydonějzapracoványicílesenátníhonávrhupředloženéhojakotisk287,atokonkrétnězásada,žezapoplatníkasomezenousvéprávnostímusípoplatekplatitopatrovník,jakožiosvobozeníosobsezdravotnímpostižením,vdomovechprosenioryapod.Předkladateléjsoupřesvědčeni,ženavrhovanázměnanapravujedosavadnísituaci,kdyvinounedokonalélegislativníčinnostistátunastalstavextrémněnespravedlivývůčidětem,tedypřímopůsobenímprávníchnoremvznikádluhjižokamžikemjejichnarození.Působenítěchtoprávníchnoremtakstojívpříkrémrozporusezákladnímiobecnězávaznýmiprincipyhumanity,cožbydlejudikaturyÚstavníhosouduodůvodňovaloiužitípřímézpětnéúčinnostinavrhovanýchzměn.ProtoževšakvůčitomutonávrhubylyzestranyMinisterstvafinancívznášenyzásadnínámitkysodůvodněním,žebytímdošlokzásahudolegitimníhoočekáváníobcíidalšíchsubjektů,bylovtomtokomplexnímpozměňovacímnávrhuodzpětnéúčinnostinavrhovanýchzměnupuštěno.Protoževšakzáměrempředkladatelůjecomožnánejrozsáhlejšínápravakřivd,knimžvdůsledkudosavadníprávníúpravydocházelo,jealespoňvpřechodnémustanovenínavrhováno,abysemožnostpromíjenípoplatkůvztahovalainapoplatkyvzniklévminulosti.Děkujizapozornost.Jájsemsepokusilashrnoutvšechno,cojeobsaženovkomplexnímpozměňovacímnávrhu,apředámslovodalšímpřihlášenýmdodiskuse.Děkuji.