Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.Ještěpanministr.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkujizaslovo,panepředsedající.Jábychdokoncetudebaturádvedl,protožeinformace"mámtutoinformaciodnějakýchpracovníkůškolství"-takbychchtělvědět,odjakýchpracovníků,protožejeužpryčdoba,kdyučitelnapříkladanglickéhojazykanazákladníškolebylotřilekcepředžáky,protožetobylpřeškolenýučitelruskéhojazyka.Naopak,myvámdnesrádipředstavímerůstzájmuojazykovévzdělávání.Dokoncevámukážemejazyky,kteréjdoumimořádněnahoru,zájemoněmezidětmi.Napříkladmimořádněsezvýšilzájemoruskýjazyk.Provašiinformaci,vestředujsmemělijednánísvelvyslanciNěmeckaaRakouska,kterésetýkaloprávěodbornéhovzdělávání.Onisialeanitaknestěžujínaproblematikujazykovévybavenostiobecné,aleodborné.Toznamená,ženašistudentiseumějívtéřečinapříkladdomluvit,alenemajíodbornouznalost,atammyteďvedemedebatu,jaknaodbornýchškoláchsezavádídruhýjazyk,jestlibytřebamístodruhéhojazykanebylanabídkamožnostivtomsamémjazyceodbornéhovzdělávání,toznamenáodbornáangličtina,odbornáněmčinaatd.Mámetadycelouřaduněmeckýchfirem,kterétadymajípobočky,astěžujísiprávěnasnižujícísekvalituněmeckéhojazyka.Tadybychvámdalčástečnězapravdu,alenenítoanitakužákůdevátýchtříd,alecojedalšíukazatel,žeklesáúroveňtřebanaúrovnistředníškoly,alespíšeodbornéhosměru.Tojekzáležitostijazyků.Vyjstesedotklioblastitechnickéhovzdělávání.Tambychvámtakérádukázalkroky,kteréčinímevtétooblasti.Kdyžbudetechtít,mítčas,chuťanáladu,takkromětohotokulatéhostoluvásještězvuknárodnímukulatémustoluvoblastitechnickéhovzdělávání.Předseda PSP Jan HamáčekAno,sfaktickoupoznámkoupaníposlankyněSemelová.Poslankyně Marta SemelováDobrédopoledne.Jáskutečnějenompárslovkjazykovémuvzdělávání.Jepravda,ženakoneciČeskáškolníinspekcepotvrzuje,ženazákladníchškoláchsejazykovévzdělávánízlepšilo,zvláštěunižšíchročníků,aleproblémjepotompřipřechodunastředníškolu,kdedocházíkurčitéstagnaci.Podleméhonázoru,adiskutovalijsmeotom,kdyžsejednaloorámcovýchvzdělávacíchprogramech,tobylozaminulýchvlád,takbyseskutečněznovumělaotevřítapřehodnotitotázkadruhéhopovinnéhojazykanazákladníchškolách,kdysestává,žežáci,kteřímajínadánínaněcoúplnějiného,napříkladnatechnicképředměty,přírodověduatd.,nebonemajínadánínateoreticképředmětyvůbec,jetamřadažákůsespecifickýmiporuchamiučeníatd.,taktadysimyslím,žebysemělopřistoupitktomu,abydruhýcizíjazyknazákladníchškoláchnebylpovinný,alebylvolitelný.Onosetotižmnohdystává,ženakonectytoděti,třebarůznídyslekticiatd.,neumějíanijedenjazykpořádněadruhýjazyknezvládajívůbec.Myslímsi,žebydětimělymítmožnostsivybratvevolitelnýchpředmětech.Někdo,kdojenajazykovévzdělání,prosím,aťseučídruhýcizíjazyk,pročne,jetodobře,alejinýaťsivyberetřebaprávěztechnickýchpředmětůnebozpředmětůjiných,jakojenapříkladpracovnívyučování,protožetonámnaškoláchtakéchybí-školnídílny,kdesemohouseberealizovatprávětitožáci,kteřínemajívlohyprostudiumjazykanebojinéhoteoretickéhopředmětu.Děkuji.