14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,dámyapánové,debataonoveleškolskéhozákonajepoměrnědlouháztohodůvodu,ženasamotnémvýborusenepodařilodojítkuspokojivěshodnémustanovisku,tavětšinatamnebylataková,abytobylomožnéoznačitzakonsensus.Ajezdetakéstanovisko,doporučenívýborusociálního.Jednoznačněseklonímktomu,cozdeužpoměrněkvalifikovaněapodrobněříkalapaníkolegyněposlankyněBerdychová.Uvádělakonkrétnídůvodyproto,pročbysemělataproblematickáustanoveníz§16avypustit.Uvedlatakécelouřadupodporujícíchodbornýchispolečenskýchuskupení.Vjednání,kterénavýborutadykolemtohotobylo,bychtensporcharakterizovaljakospor,vekterémstojíněkolikskupin,několikzájmovýchskupin.Jednaznichjsoupsychiatři,vedlenichpsychologové,tamještěkliničtírespektiveporadenští,avedletohospeciálnípedagogové.Tadyvtomtověcnémsporu,kterýmělbýtposuzovánpředevšímdialogemajakýmsiterminologickýmzpřesňovánímtoho,ocosejedná,sebohuželpředkladatelpřikloniljenkjednéztěchskupinatyzbyléserozhodlignorovat,nebratjevpotaz,atopřesto,ževustanovení,vlastnímtextuténovely,jetamodkaznaparametry,kteréjsouveskrzelékařské,takjaktadyzcelasprávněpoznamenávalpanposlanecSvoboda.Lékařsképosuzovánínavzdorytéobecnédeklaratorníroviněvzákonějesvěřovánonelékařůmsevšemisekundárnímidůsledky,kterétomá,kolizesezákony,kteréurčují,jakýmzpůsobemsevykonáválékařskáprofeseajakájetamodpovědnost,ikolizesodpovědnostízatadytakovéposuzování.Čilidalšíspor,kterýjetam,jetenspormezilékařinelékaři.Kdybychchtělcharakterizovatto,jakvdnešnípodoběnavrhovanéministerstvemustanovenítohozákonatamje,takvpoloze,kdysetotýkáproblematikyveskrzepsychiatrické,lékařskéversuspsychologickéneboporadenské,ministerstvovolídeklaratorníustanovení,kteréříká:udělámetoodborně-aledávátodorukouneodborníků.Bylobytoasi,jakokdybychompopisovalibezpečnostjadernéelektrárny.Dopředpisu,kterýmbysetořídilo,bychomdali,žesetořídípodlepoznatkůvědyatechniky,zejménajadernéfyzikyapodobnýchdisciplín,aprováděníbychomtímtéžzákonemsvěřilijakozájmovouaktivitudětívmateřskýchškolkáchpřihranísinapískovišti.Totojeextrémnívypodobnění,aletaktocháputenproblém,jakstojí.NavýborusamotnémnatoupozorňovalpandoktorMatys,kterýpoukazovalnato,žeustanovení,takjakjetamdnesnapsáno,jenomzastíráskutečnýstavvrozsudkuDMajetamvlastnějakoobejitískutečnéhostavuvůčitěmnáslednýmsoudnímjednáním,kterámohouvbudoucnunaČeskourepublikudopadnout.Považujizadůležitétadytotozmínit,protožepokudpřijmemetumyšlenku,žesestímrozsudkemmůžemevypořádattak,ženebudemeevolučněpostupovatsměremkezmenšovánípodílůtěchvyčleňovanýchdětí-zasepaníposlankyněBerdychováužtadyříkalatakonkrétníčísla,nebudujeopakovat-takpokudsenatohletopostavíme,takmůžemenaopakzhoršitsituaciČeskérepublikyvůčitěmmezinárodnímorgánům,kterénásvminulostikritizovaly.Stímsouvisítakéto,jakáopatřeníjsoukolemtadytohotopraktickyprováděnaačemusloužítadytahletazástěrkatéřekněmevědeckosti,odbornosti,kterájetamtímtozpůsobemdozákonadávána.PanposlanecKořenekzdezmínil,žejezbytečnésebavitomanuáluDSM-5,protožejetomanuál,kterýunásnenípoužitelný,platíjenomproSpojenéstáty,aženikdotadytakovýtomanuálnezmiňoval.No,vzákoněsamotnémtenmanuálzmíněnnení,alebylzmíněnnakulatémstolehnedvúvodnímvystoupenívkulatémstole,kterýMinisterstvoškolstvíorganizovalo8.prosince2014,mimochodemkulatémstole,kterýbylorganizovánvpauzemezidvěmajednánímiškolskéhovýboru,kterábylazaměřenanato,abyseprojasnilastanoviska.Nicménězápisztohokulatéhostolujsmedostalidenpředzasedánímpodvýboruanavíctodostalijenomúčastnícitohokulatéhostolu,takžetadyMinisterstvoškolstvíbohuželpromarnilopříležitostpřispětktomu,abysedospělokvětšímukonsensu.Aletotojejednomísto,kdebylmanuálDSM-5zmíněn.Druhémísto,kdebylzmíněn,bylaprezentaceMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovyknaplňováníakčníhoplánu,kteráproběhla20.března2014.Bylatozprávaoimplementacizměnvoblastidiagnostickéatamsehnednaprvnístráncetéprezentaceříká:"Diagnostikajakonástrojpodporydětízkulturněodlišnéhoasociokulturněznevýhodněnéhoprostředí.OdbornícivEvropěiveSpojenýchstátechseshodujínatom,žeroleinteligenčníchtestůpřistanovováníškolníúspěšnostižákůzkulturněodlišnéhoasociálněznevýhodněnéhoprostředíjenaústupu.Testysamynedokážízachytitdalšídůležitéukazateleproškolníúspěšnostasocializacitěchtožáků."Atřetíodrážka:"VýchodiskemsestaneDSM-5(The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disordes),kterýumožňujerozšířenípostupůodalšíkvalityadovednostižákadůležitéprojehovzdělávání."Takžetohlejeoficiálnístanovisko,kteréČeskárepublikaprostřednictvímMinisterstvaškolstvídáváevropskýmorgánům.Anenípravda,coříkalpanposlanecKořenek,žebyseomanuáluDSM-5nemluvilo.Naopak.Pracujesesnímapracujesesnímjakosezáklademprodalšíprojekty.Mimochodemjetotroškuoříšekprostenografy-jetam"testysaminedokáží",tosamimáměkkéinakonci.Pravděpodobněpřipřepisubytamčlověknapsaltvrdé.Aleitojeúroveň,sekterousebohuželvtétooblastipracuje.Dálebychchtělupozornitnato,ževážnýmproblémemtoho,pročtadyvznikajítakovénejasnostiadiskrepancevtom,jakmábýtvlastnětadytahletazáležitostošetřena,mohoubýtprostětyprojekty,kteréserealizujípodzáminkouzlepšovánítestování.PaníposlankyněBerdychovátozasevelicepřesněcharakterizovala.Nepotřebujemedalšívelképrostředkynaprojekty,potřebujemeinvestovatdodětí.Potřebujemeinvestovatdokonkrétníchpodpůrnýchopatřeníapotřebujeme,abyMinisterstvoškolstvívrámcitoho,cojelegeartis,vrámcitoho,cojeivyučovánojakostandardnísoučástvýukyvšechaťužpsychiatrů,nebopsychologů,pracovalonatom,abysesjednotilyparametry.Natotožádnédalšíustanovenínenípotřeba.To,comůžebýtpotřeba,tojeodůvodňovánírůznýchvýdajůnadalšíprojektytypuprojektuefektivníhoporadenskéhosystémuveškolství,kteréjsoutypickyorganizoványvrozsahustovekmilionůkorunapraktickyneprodukujívýsledky,kteréjsouvnichdeklarovány,neboprodukujívýsledky,kterésipotomporadenskácentramusejíkupovat,anemajíprostředkynato,abytonakupovala.Kdybychjenomvyjmenovalnázvy:RAMPS,VIP,DIS,SPIV,CPIV.Tohlevšechnojsouminuléprojekty,kterévokamžiku,kdyspočítátesumy,kterédonichšly,taktyseblížíjednémiliarděkorun,ajednásezdepřevážněoto,žejetopráceprozcelakonkrétnízainteresovanélidi,kteříjsouplaceniztěchhleprojektůakterépoténacházímejakoúčastníkyrůznýchvyjadřovacíchřízení,kteráorganizujeMinisterstvoškolství.Nevím,jestliotomhleMinisterstvoškolstvíví,neboneví,nebojestlijetojenomnáhoda,alejetotak.Kdyžbylanaškolskémvýborukolemtohotodebata-pomohusijenomdrobnoucitacípanídoktorkyZapletalovéztohotojednání:"DalšíprojektztohotoRŠPPbylvroce2008aždoléta2011stím,žejájsembylaodvolánapanemministremDobešemk30.dubnu2011.Psychologovénemělivčasprojekt,kterýzastavilpanministrDobeš-projektRAMPS,který,jaktadyzmiňovalpanposlanecZlatuška,bylza250milionůkorun,taktobylprojekt,vekterémsenekoupilanijedendiagnostickýnástroj.Jistětolzeprokázat.ProjektřídildvarokypandoktorMertin.Apoté,protožesetamprostěukázalynějaképotíže,takjsemzačalatenprojektřešitjástím,žejsmeodevzdaliřádněvšechno,covtomprojektubylo.Nástrojesenekoupilyvůbecžádné."Rozjedeseprojektza250milionůkorun,čtvrtmiliardy.Tenprojekthavarujenatom,žeministrtoadhocpřidělíjednomuřešiteli.Zdůrazňuji,nenítosoučasnýministr,mluvísezdeoministruDobešovi.Potésezkonstatuje,žetennovýřešiteltadytohleneníschopnýdělat.Alejedesedál,přestoževýstupyfaktickyztakovýchhlevelkýchprojektůnejsou,nejsoutakovéhodruhu,abyseprojevilykonkrétněvpéčioděti,kamtyprostředkymělybýtsměřoványpřednostněakdejsoupotřeba.Takžetotobychvýraznýmzpůsobempodtrhlvtom,coříkalapaníposlankyněBerdychová.Podtrhujemefinancesměřovatdopodpůrnýchopatření,dotoho,abymělaporadenskácentraskutečněmožnostpříslušnouporadenskoučinnostvykonávatanezastavovalasenatom,ženemajíprostředkynato,abysitřebanakupovalatadytykomerčnítesty.Nepotřebujemenovéprojekty,prokterésetadytímtozpůsobemsekundárnězavádíjakésiopodstatněnívokamžiku,kdyseposuzujeúčelnostvynaloženýchnákladů.Zdalšíchvěcí,cozdebylyzmiňovány,drobnoupoznámkukregistrupedagogickýchpracovníků.Jsemprofesíinformatik,takževokamžiku,kdyvidímtakmasivnídistribuovanoudatabázi,nakterénebudoumítbezprostřednězájemjednotlivířediteléškol,alepouzecentrálníministerstvo,navíctamjsouanonymizovanéúdaje,nevěřím,žebudenaplněnaúdaji,kterébybylynějakýmzpůsobemhodnověrné.Jetodobrýzpůsob,jakutrácetpeníze,alebylobyúčelnějšíudělatpouzeevidencipotřeb,čilievidencinekvalifikovanýchpracovníků,resp.evidencitěchspecializací,kterénaškoláchchybí,nikolizmnožovatevidencistátuovšechučitelích.Audomácíhovzdělávání-paníposlankyněSemelovátadyměladlouhývýklad-aleudomácíhovzděláváníjeproměpodstatné,žeodbornéstanoviskobylodoporučujícíproto,abyseodbornévzdělávánírozšířilozprvníhostupněnadruhý.Atendruhýfakt,kterýjevelicevýznamný,je,žesetotýkáméněnežjednohopromiležáků,kteřísenaškoláchučí.Méněnežjednohopromile!Vtěchtopočtechnenírozumnépředpokládat,žesedáudělatnějakávypovídajícístudie,kterábudemítbůhvíjakouvypovídajícíhodnotu.Jednásezdeskutečnějenomorespektovánívůlerodičůzanedbatelnéhopočtudětí.Počtudětí,kterýbudemnohemmenšínežpřirozenývýskytnějakýchvyšinutýchosob,kterénaněpůsobíběhemceléhojejichživotavmnohemvětšímíře.Děkuji.