14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.Pozměňujícínávrhjepakpotřebanačístvpodrobnérozpravě.Evidujizdejednufaktickoupoznámku,kteroumápanposlanecKořenek.PoněmsepřipravídorozpravypanposlanecRadimHoleček.Poslanec Petr KořenekJásijenomdovolímjednupoznámku.Chcitroškuupravitnepřesnost.Nikdenepadlažádnáinformaceotom,žebysemělměnitdiagnostickýnástrojDSM-5.Tojenástroj,kterýsepoužívávAmerice,kterýjeurčenproAmeriku.EvropskáunieaniČeskárepublikanemůžetentonástrojužívat.Jedináinformace,kterávtétosouvislostipadla,je,žetentonástrojzohledňuje,čilitaDSM-5,ivlivprostředí.Tobylajenomjakobyinformace.AleunásplatíMKN-10apodletésepostupuje.VpodstatěDSM-5nenídiagnostickýnástroj.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.NynítedypanposlanecRadimHolečekaponěmjepřihlášenápaníposlankyněNinaNováková.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Radim HolečekVáženýpanepředsedající,váženýzbytkuvlády,váženédámy,váženípánové,jábychsechtělkrátcepozastavit,nebovysvětlitdůvod,pročnesouhlasímsregistrempedagogickýchpracovníků,atohlavnězpoziceochranysoukromí.Samozřejměrozumímtomu,žestát,potažmoresortškolstvípotřebujeznátdataavědět,pojakéspecializaciučitelůjepoptávka,znátdostupnostlidskýchzdrojůveškolstvíatd.,jakzdedobřeřeklpankolegaKořenek.Aleřešittutootázkuvytvořenímregistru,kterýbudesdružovatdataocitlivýchosobníchúdajíchpedagogickýchpracovníků,aťužanonymizovaně,anebopseudoanonymizovaně,považujizaneodůvodněné.Jakozásadníproblémvidímkupříkladusdružováníúdajůopohlavíavěkupedagogickéhopracovníka,atopředevšímzdůvodu,žepožadovánítěchtoúdajůjevpřípaděucházeníseojakékolizaměstnánízhlediskapracovníhoprávajednoznačnědiskriminační.Návrhtaképředpokládásdružovatúdajeodosaženémvzděláníaprobíhajícímvzdělávání,rozsahuaobsahučinnostipedagogickéhopracovníkačitrváníjehopracovněprávníhovztahu.Toalevšejsouosobníúdaje.Vsoučasnédobě,kdyvětšinanabídekapoptávekprácejeuskutečňovánapomocínejrůznějšíchwebovýchserverů,jsempřesvědčen,MŠMTmůžepodobnáapotřebnástatistickádata,neboalespoňjejichvýznamnoučást,získatnapříkladsystematickýmsběremdatztěchtoinzercíamnohemsnadnějitakzjistit,ojakéaprobacepedagogickýchpracovníkůjenatrhuprácezájem.Existuje-lipotenciálnínebezpečíspočívajícívpřípadnémúnikuosobníchdatpedagogickýchpracovníkůzpříslušnéhoregistru,atotonebezpečíexistujeukaždéhotakovéhoregistru,je,myslím,zcelanamístěvelmipečlivězvažovat,zdanejsoupotřebnástatistickádatadosažitelnázpůsobem,kterýbypedagogicképracovníkyrizikuúnikujejichcitlivýchosobníchúdajůnevystavoval.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkujiapožádámpaníposlankyniNinuNovákovou.PřipravísepaníposlankyněMartaSemelová.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Nina NovákováDěkujizaslovo,panepředsedající.Paneministře,dámyapánové,dřívenežsidovolímpředstavitvámazdůvodnitpozměňovacínávrh,kterýjsemužvložiladosystému,dovoltemikrátkoupoznámku.Jednáníonoveleškolskéhozákonakromětoho,ževykazujejistéznakytoho,žekaždýznásukazuje,zjakýchvýchodiseksenavěcvzděláváníavýchovynovégeneracedívá,vykazujejednupromnevelicenepříjemnouvěcatojevšeobecnánedůvěra,atonedůvěravzájemnějednotlivýchsociálníchskupinksoběanedůvěraijednotlivýchprofesí.Kdyžsehovoříoindividuálnímvzdělávání,ukazujesejasnánedůvěrastátuvůčirodičům,jakobychomjimnedůvěřovali,žeprávějimnejvíceležínasrdci,jakjejichdětivbudoucnuuspějí.Jetamještěvpodtextudalšínedůvěraatoje,ževrámciindividuálníchvzděláváníbysemožnámohlispoludostávatdointenzivníchkontaktůlidé,kteřímajítřebanějakýtrochualternativnínázornaživotvtétospolečnosti.Dalšídůkaznedůvěry.Kdyžhovořímeo§16,zejména16a,apotomsenašedebatyzúžilyužjenomnajedenodstavec,zasejetampatrnánedůvěra.Mystálepředpokládáme,ženěkdoněcozneužije.To,cobylposlednívýraznedůvěry,tojedvouprofesí,psychiatřiakliničtípsychologovépracujícíveškolskýchporadenskýchzařízeních.Dámyapánové,pročjevícpsychiatrnežklinickýpsychologčikvalifikovanýpracovníkveškolskémporadenskémzařízení,kdyžsenejednáonemocdítěte,kdyžsejednáoto,abysekonkretizovalzpůsobpodpůrnéhoopatření?Ateďužmidovolte,abychseobránilakesvémupozměňovacímunávrhu.Týkáseškolskýchrad.Užvdobě,kdysenašespolečnostsnažilaodemokratizacisvéhoživota,toznamenánazačátkudevadesátýchlet,vzniklavrámcizákonačíslo564,kdesejednaloostátnísprávěasamosprávě,možnostzříditškolskouradu.Jábychsidovolilaupozornit,školskouradumohlzříditzřizovatel,alemohlajitakénavrhnoutvelkáčástrodičůčizákonnýchzástupcůškolynebojimohlinavrhnoutpedagogové.Čiliodpočátku...(Poslankyně se odmlčela a dívá se na skupinu poslanců, kteří se v sále hlasitě baví.)Odpočátkubylasnaha,abyvzniklnějakýprostor,nějaképrostředí,kdesemohoustýkatzřizovatel,kterýzastupujeobčany,komunity,vnichžješkola,abysemohlistýkatrodiče,pedagogovéazletilížáci.Tojejistěnápadazáměrvelicechvályhodný.Zdůrazňujiale,ženazačátkudevadesátýchletzřízeníškolskéradybylodobrovolné.Kdyžpotombylozřízeníškolskéradyuzákoněnovroce2004,mnohéškolyamnozísenatodívalitaktroškubezradněamnozíznás,kteříjsmetehdyveškolskémsystémubyli,siříkali,žetojevlastněorgánjakýsinadbytečný.Ontotiž-atozůstáváivnoveleškolskéhozákona-tentoorgánmávpodstatěvelikémožnostihovořitdochoduškoly.Jásijendovolímupozornit-školskáradaschvalujevýročnízprávuočinnostiškoly,schvaluješkolnířád,toznamenáinternípředpis,nakterémbysevzásaděmělipodíletti,kteřísejímpotommusířídit,aškolnímřádemsetedymusíříditvedeníškoly,pedagogovéažáci.Dáleškolskáradaschvalujepravidlaprohodnocenížáků,toznamená,můžedoškolskéhosystémuzasahovatažtak,žetřebadoporučujeřediteliškoly,abynedávalihodnocenípomocíznámek,aledoporučujetřebaslovníhodnocení,atd.Čilidochoduškolymůžezasahovatopravduhodně.Školskáradasevyjadřujeknávrhůmškolníhovzdělávacíhoprogramu,cožjezákladnívlastnědokumentkaždéškolyaklíčovýdokument.Projednávánávrhrozpočtu,ano.ProjednáváinspekčnízprávuČeskéškolníinspekceamůžesamozřejměpodávatpodnětyanávrhnavyhlášeníkonkursu.Čilikdyžzačnemepřemýšletoškolskéradětak,ženebudememysletvtom,jaksechovajílidévČeskérepublicevelmičasto,atojeněcojinéhojenapapířeaněcojinéhojepakvpraxi,čilito,cojedeiure,bysetakéměloodehrávatdefacto,školskáradamáopravduveliképravomociamůžeškolepomoci.Alemusítambýtopravdulidé,kteříjsouktomukompetentní.Jájsemsidovolilaještěpředtím,nežjsemdefinitivněvložiladosystémupozměňovacínávrh,uspořádatkulatýstůl,nakterémbylizástupcizřizovatelů,bylitamzástupciSvazuměstaobcí,alebylitamtakézástupciasociacízákladníchškolabylitamilidézpraxe,bylitamrodiče.Hovořilijsmeotom,žekdybyškolskáradanaplňovalatuideu,kterájevloženadozákonnénormy,skutečněbymohlavmnohémbýtpozitivní.Musísealeněkdezačít,abyto,žebudenaplňovatto,codeiuremůže,bylokvalifikované.Protosidovolujizačíttam,kdezméhopohledujetonezbytné:Zřizovatelzřizuješkolu,mátedymítpředstavuotom,cobymělataškolaprojehokomunitu,prokomunitu,kdepůsobí,proměsto,obec,kdepůsobí,naplňovat.Aočemužvícbysemělodiskutovat,atozpůsobemkomunitnímvrámciobceneboměsta,jakbymělavypadatnašeškola,kteroumámevesvémměstě,protožetaškolajeněco,nacobymělobýtkaždéměstočiobechrdé.Atadyjepřesnětenprostor,kdyvdebatěvlastněscelouobcí,vnížtaškolaje,bymohlzřizovatelvpodstatěvygenerovatsvojipředstavuoškole,jakoumátaškolanaplňovatjehopředstavu.Jinávěcje,jakhodnotíškoluČeskáškolníinspekce.Tamjsousamozřejměkritériazcelajasnědanáakaždýučitel,každýředitelví,comásplňovat.Aleteďtadymámedalší-zřizovatel.Amyuždosudmáme-vsoučasnédoběmámevzákoně,žezřizovatel,chce-lihodnotitpráciškoly,májihodnotitpodlekritérií,kterápředemzveřejnil.Dámyapánové,mnozízřizovateléžádnákritériaještěnemají.Čilijetotenbod,kterýmmyskutečněmusímezačít.Amůjpozměňovacínávrhspočívávjednéjedinévěci.V§12-játopotomnačtu-v§12sejednáoto,žezřizovatel,kdyžchcezřizovatškolu,dávátamprostředkyfinančníataškolahománějakreprezentovat,takmájasněříct,jakmápodlenějtaškolavypadat,amátakritériazveřejnit.Pakmásmysltaširokákompetenceškolskérady,kterámůžejakojednuzvěcí-kromětoho,cojsemteďjmenovala-můženavrhnout,ovšemvnovelezákonavperioděšestileté,můženavrhnoutvypsáníkonkursníhořízení,čilivpodstatědátimpulskeventuálnívýměněředitele.Aletahletaškolskárada,abymohlanaplňovatto,cojízákonumožňuje,bysemělapředemseznámitskritériizřizovatele,protožeškolskouraduzřizujezřizovatel.Aužvůbecnemluvímotom,žeškolskáradaokamžikemsvéhozvolení-dámyapánové,veškolskéradějsouzhustajenomtřilidé,nebonejčastějšíje,žejetamšestlidí,cožjevelicemálo-dvazazřizovatele,dvatřebazarodičeadvazapedagogy.Nebojedenzazřizovatele,jedenzapedagogy,jedenzarodičevpřípadězákladníchškol.Ataškolskáradavůbecnenívnávaznostinažákovskousamosprávu,kteránavětšiněškolje.Jetamžákovskýparlament,mámestudentskýparlament,mámetřebaUniirodičů,kdesepřirozeněsdružujírodičezevšechtřídtédanéškoly.Ataškolskáradavůbecnemápovinnostnějakseohlížetnato,cosimyslívlastněti,kteréreprezentuje.Aleprotožejetoorgán,kterýzřizujezřizovatel,minimum,kterébysemělonaplnit,je,žeškolskáradahodnotípráciředitelepodlekritérií,kterápředemzveřejnilzřizovatel.Můžemetakédebatovatotom,žeškolskáradabymělamítprávonavrhovatvypsáníkonkursníhořízeníimimotudobušestiletavcelémprůběhuceléhofunkčníhoobdobíředitele.Děkujizapozornost.