2013-025-02-014
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Hezké dobré dopoledne . Děkuji zpravodajce paní poslankyni Vlastě Bohdalové a nyní prosím zpravodajku výboru pro sociální politiku paní poslankyni Jitku Chalánkovou o slovo . Prosím , paní zpravodajko , máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo . Dobrý den , pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové . Výbor pro sociální politiku se sněmovním tiskem číslo 288 zabýval na své schůzi dne 14 . ledna a máme před sebou usnesení tohoto výboru : 84 . usnesení výboru pro sociální politiku k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 288 . Po úvodním slově náměstka ministra školství , mládeže a tělovýchovy Petra Mlsny , zpravodajské zprávě poslankyně Jitky Chalánkové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 288 , s těmito změnami a doplňky . . . Kompletní tisk tohoto usnesení máte v systému . Jen bych tady chtěla upozornit na jeden pozměňovací návrh tohoto výboru , který byl schválen , a to bod 3 : V části první čl . I se v dosavadním bodě 7 v § 16 a odstavec 5 zrušuje . - Toto je usnesení výboru sociálního , kterým byla otevřena velká diskuse v mediálním prostoru , politickém prostoru apod . II . Výbor pro sociální politiku zmocňuje zpravodajku výboru , aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy . Děkuji za pozornost .
Předseda PSP Jan Hamáček
Já děkuji , paní zpravodajko , a otevírám obecnou rozpravu , do které je jako první s přednostním právem přihlášena paní místopředsedkyně Jermanová , po ní pan poslanec Kořenek .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Vážené kolegyně , vážení kolegové , pan ministr školství zde předkládá komplexní novelu školského zákona . Tato novela přináší mnoho pozitivních změn , nicméně jsou oblasti , které tato novela měla upravovat , přesto k tomu ale nedošlo . Mám na mysli domácí dikci zákona individuální vzdělávání žáků na druhém stupni základní školy . Domácí vzdělávání na prvním stupni je v České republice již patnáct let standardní součástí vzdělávacího systému . Za tu dobu jím prošly stovky dětí . Všechny úspěšně nastoupily do vyššího stupně vzdělávání , ukončily základní školu a střední školu a řada z nich dnes studuje na vysokých školách . Patnáct let zkušeností tedy hodnověrně prokázalo , že domácí vzdělávání nejenom zajišťuje svým absolventům plnohodnotnou socializaci , ale taky jim umožňuje úspěšné zapojení do dalších stupňů vzdělávání . Obavy z nedostatečné socializace jsou hlavním důvodem rezervovaného postoje části veřejnosti k domácímu vzdělávání . Z pohledu lidí , kteří s domácím vzděláváním a jeho žáky nemají osobní zkušenost , je toto pochopitelné . Nicméně rodiče jsou si rizika nedostatečné socializace vědomi , a proto se aktivně snaží vytvářet příležitost pro společné trávení času s dětmi z jiných rodin i jiných sociálních prostředí . Díky vyšší efektivitě domácího vzdělávání mají děti dostatek času na odpolední zájmové aktivity v různých oddílech , klubech , navštěvují řadu kroužků . To jim umožňuje dostat se do kontaktu s velmi širokým spektrem svých vrstevníků , často širším , než jaké poskytuje běžná školní třída . Kromě toho i samotná výuka také často probíhá ve skupinách . Obvykle se domluví několik rodin a umožní tak vzdělávání svých dětí ve věkově heterogenních kolektivech . Ty jsou navíc pro další život i sociální vazby daleko přínosnější . Kromě docházky do školy se nikdo z nás v dalším životě již ve věkově homogenním kolektivu nepohybuje . Pokusné ověřování domácího vzdělávání na druhém stupni probíhá již osmým rokem a Ministerstvem školství řízený Národní ústav pro vzdělávání doporučil jeho legislativní ukotvení i pro druhý stupeň . V tomto duchu byla příslušnými věcně odpovědnými odbory MŠMT pod vedením předchozího ministra školství Petra Fialy připravena novela stávajícího § 41 školského zákona , jejíž projednávání bylo přerušeno kvůli rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky . Nyní pan ministr Chládek předložil do vnějšího připomínkového řízení vlastní návrh novely , která domácí vzdělávání na druhém stupni nezahrnuje . Z hlediska věcného i z hlediska legislativního procesu důvody proti předložení novely nejsou . Návrh novelizace § 41 již prošel vnitřním i vnějším připomínkovým řízením . Přestože návrh novely školského zákona vítám a oceňuji úsilí , které bylo její přípravě věnováno , dovoluji si upozornit , že oblast domácího vzdělávání v něm není řešena tak , jak by v souladu s doporučeními ministerstvem řízeného Národního ústavu pro vzdělávání měla . Žádné věcné ani legislativní důvody pro to ovšem nejsou . Proto bych ráda předložila pozměňovací návrh , který se pokusí tento nedostatek napravit , a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name