2013-025-01-002
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 294/6/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , já se moc omlouvám , ale je tady značný hluk . Poprosím naše kolegyně a kolegy , aby ztišili své hlasy , abyste je nemusel překřikovat . Děkuji .
Poslanec Vladislav Vilímec
Děkuji , paní místopředsedkyně . Chci jenom uvést , že se to netýká pouze Ministerstva financí , že se to týká všech resortů a že je to jakási rakovina , která vůči samosprávám postupuje . V Poslanecké sněmovně v diskusi k tomuto návrhu byl po diskusi na podvýboru pro územní finance zpracován pozměňovací návrh , který jsem v rozpočtovém výboru podal společně s panem zpravodajem Zemánkem a který v těch nejkontroverznějších bodech část administrativních povinností obcím snížil . Některé věci zpřesnil , protože bylo evidentní , že ani předkladatel nedokáže přesně formulovat původní text . Samozřejmě byl už v té době - a teď se blížím k reakci na stanovisko pana ministra financí - velmi diskutován odkladný účinek tohoto zákona , tak , aby tady byla nějaká legisvakanční lhůta , aby se na něj samosprávy vůbec mohly připravit . Předkladatel v průběhu projednávání souhlasil pouze s dílčím odložením účinnosti ve vztahu ke zveřejňování smluv s poukazem na požadavky Evropské komise . Dámy a pánové , projednání se evidentně nestihlo . Protože dnes nemáme 1 . ledna 2015 , jak předpokládá návrh zákona , který schválila Sněmovna . Máme 20 . ledna 2015 , a jak je vidno , nic dramatického se neděje . Podobně byla diskutována samozřejmě i lhůta , pro kterou mají být smlouvy zveřejněny na úřední desce . Původní návrh byl neuvěřitelných deset let . V rámci kompromisu a dohody s předkladatelem se snížil na tři roky , byť souhlasím s tím , že roční lhůta , lhůta jednoho roku , je nejrozumnější alternativa , pokud nechceme zaplevelit úřední desku mnoha neaktuálními údaji . Z tohoto pohledu je určitě namístě přivítat pozměňovací návrhy Senátu . Já jsem velmi překvapen , a nepříjemně překvapen , že pan ministr financí si neuvědomuje , že dnes není 1 . ledna 2015 , ale 20 . ledna 2015 . A pokud tedy hájí návrh , který vzešel z Poslanecké sněmovny , tak musí hájit retroaktivnost , řekněme , tohoto návrhu zákona . Myslím , že si to starostové nezaslouží . Že si nezaslouží to , aby se 20 . ledna se dozvěděli , že zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nabyl účinnosti o dvacet dní dříve , protože se tak rozhodla Poslanecká sněmovna . Myslím si , že je to naprostá absence úcty vůči právu , vůči očekávání nebo nějaké slušnosti ve vztahu ke starostům a samosprávám . Proto bych vás chtěl požádat především ve vztahu k tomu odkladnému účinku účinnosti zákona , abyste podpořili senátní návrh , protože přece není normální , abychom se 20 . ledna rozhodli , že nějaká norma bude platit od 1 . ledna . To jsem tady fakt za těch sedm nebo osm let v minulých volebních obdobích nikdy nezažil . Proto bych apeloval na pana ministra financí , aby změnil své stanovisko . Nevím , jestli si toho byl vědom , protože četl nějaký připravený text úřednický , nechci ho za to peskovat jako pan poslanec Kalousek , ale žádám ho , aby změnil své stanovisko , protože to je věc nebývalá , která téměř volá podnětem k Ústavnímu soudu . Chtěl bych na závěr ještě apelovat nejen na pana ministra financí , ale na všechny ministry , aby výkonná moc zanechala pokušení neustále odkrojovat pozici samospráv , přenášet na ně byrokratické a obrovské administrativní zátěže , a to nejen ve spojení s výkonem přenesené působnosti , tzv . státní správy , ale i v případě samosprávného působení obcí a krajů . Nevím , kdo na takové politice vydělá . Možná několik úředníků , kteří budou moci si své kontrolní portfolio zvětšovat . V žádném případě na tom ale nevydělají běžní občané obcí ani potažmo Česká republika . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name