|

2013-024-01-001

1. Informace vlády České republiky k situaci ohledně muničního skladu ve Vrběticích

Date2014-12-12
Meeting2013/024
Agenda Item2013/024/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/024schuz/bqbs/b00100101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   018 < Page 019 > 020

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Pokud bude souhlasit paní poslankyně Bebarová-Rujbrová, tak si dovolím dát teď slovo hostovi, panu náměstkovi hejtmana Zlínského kraje. Prosím, pane náměstku, máte slovo. Náměstek hejtmana Zlínského kraje Jaroslav Drozd Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, bych vedle toho, že trošku chci přiblížit chronologii toho, co Zlínský kraj, hejtman, bezpečnostní rada a orgány integrovaného záchranného systému konaly, i opřel některé věci o ta fakta. Protože i tady zatím v diskusi padaly citace z hlediska krizového zákona a jiných věcí, a dokonce se zaměňovaly stavy nouze se stavy nebezpečí, paragrafy ze zákona o integrovaném záchranném systému a paragrafy ze zákona o krizovém řízení. Všechno svoje náležitosti. A protože jsme v právním státě, tak nezbývá než abychom vycházeli z těchto faktů. Dne 16. 10. došlo k požáru a výbuchu budovy číslo 16. Na místě v rámci krizového řízení byla prováděna koordinace a předání velitele zásahu Hasičského záchranného sboru veliteli zásahu policie právě podle příčiny a toho důsledku. Bylo provedeno vyrozumění a varování okolních obcí, standardně, velitel zásahu rozhodl, že bude situace řešena v režimu zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému. Informován byl ředitel krajského vojenského velitelství s žádostí, aby situaci nahlásil na Ministerstvo obrany, protože se jedná o objekt v majetku státu v působnosti Ministerstva obrany. Od 17. 10. do 22. 10. byly prováděny pyrotechnické práce pod velením Policie České republiky a zkoušky z hlediska hygieny, zda nedochází k úniku nebezpečných látek. Dne 22. 10. v rámci prohlídek budov byla nařízena preventivní evakuace z důvodu kontroly skladu v okrajových částech objektu. Dne 23. 10. byla provedena preventivní evakuace obcí Lipová, Vlachovice za řízení Zlínského kraje, starostů obcí s rozšířenou působností a starostů obcí. Dne 24. 10. preventivní evakuace obcí Vlachovice, Bohuslavice, opět za řízení uvedených orgánů. Dne 24. 10. odešla písemná žádost ministrovi obrany, aby se této mimořádné události věnovalo Ministerstvo obrany, a byl informován předseda vlády. Dne 27. 10. po kontrole skladu na žádost policie o svolání bezpečnostní rady kraje proběhlo zasedání bezpečnostní rady rozšířené o starosty z obcí s rozšířenou působností. Přímo z jednání na základě bezpečností zprávy policie byl seznámen se situací telefonicky i předseda vlády. Dne 30. 10 bylo jednání ministra obrany a ministra vnitra ve Vlachovicích a rozhodnuto o odvozu veškeré munice dle možností a pyrotechnické situace. Dne 3. 11. pak projednávala situaci vláda za účasti hejtmana Zlínského kraje. Dne 6. 11. došlo k převzetí koordinace a likvidačních prací hejtmanem Zlínského kraje v souladu se zákonem 239 o integrovaném záchranném systému a byl zaveden systém pravidelných koordinačních porad, stanovena stálá koordinační skupina. Dne 8. 11. jednání předsedy vlády, policejního prezidenta a ředitele Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru přímo na místě ve Vlachovicích. Dne 8. 11. 3. 12. bylo prováděno pyrotechnické čištění areálu, příprava na odsun munice, koordinace prací na úrovni štábu Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru a Zlínského kraje s termínem zahájení odvozu munice 3. 12. Dne 3. 12. při připraveném odvozu munice došlo k výbuchu budovy číslo 12. Dne 3. 12. pak zasedala mimořádně Bezpečnostní rada Zlínského kraje, opět rozšířená o starosty obcí s rozšířenou působností. Ve dnech 4. 7. 12. docházelo k preventivní evakuaci obcí Vlachovice, Lipová, Haluzice za řízení Zlínského kraje, starostů obcí a starostů obcí s rozšířenou působností. Dne 5. 12. pak proběhlo mimořádné jednání bezpečnostní rady s ohledem na zjištění dělostřeleckého náboje na dalším objektu a rizika exploze munice v tomto objektu. Toto proběhlo za účasti policejního prezidenta, ředitele pyrotechnické služby a ministra vnitra. Dne 9. 12. opět zasedá koordinační skupina. Nyní tedy vedle chronologického stavu věci, jak kdo konal v rámci složek integrovaného záchranného systému, a dále bych chtěl konstatovat, že v souladu se zákonem č. 240, to je ten krizový zákon, při každém vyhlášení stavu nebezpečí musí být vyhlášena krizová opatření, jsou v zákoně uvedena, avšak nelze nařídit pracovní povinnost, neboť činnosti musí vykonávat profesionální pyrotechnici, policisté a další odborníci. Nelze nařídit poskytování věcných prostředků. Jsou používány obrněné transportéry, tanky, speciální technika. Nelze nařídit bezodkladné provádění staveb nebo terénních úprav. Vykonávání péče o mládež. Nelze nařídit přednostní zásobování či náhradní způsob rozhodování o dávkách sociální péče. Nechci citovat celou část, co vyhlášení stavu nebezpečí obsahuje a k čemu slouží. Stav nebezpečí může vyhlásit hejtman, pokud není možné odvrátit ohrožení činností složek integrovaného záchranného systému. Výbuch munice v muničním skladu, a zde to padlo několikrát, je tak specifickou mimořádnou událostí, že při jejím řešení v žádném případě není možné použít prostředků a jiných sil než vysoce profesionálních složek IZS. Od počátku nešlo připustit, aby se na řešení této situace podíleli laici či ti, u nichž by mohlo dojít k ohrožení zdraví a života z hlediska neprofesionality či nekompetence. Stejně tak při zdvojkolejnění velení, tak jako podle rozsahu nebezpečí, kdy ze složek IZS buď velí velitel záchranky, velitel hasičů, nebo velitel policie, bylo jednoznačné, že zde musí jako velitel zásahu rozhodovat policie a s využitím pyrotechniků mapovat další možnosti. Řešení tedy mimořádné události v režimu zákona č. 239/2000 Sb. bylo jediným možným řešením, které tehdy bylo možné učinit. V závěru mi tedy dovolte jenom faktograficky s ohledem na další obecně závazné právní předpisy konstatovat toto: Došlo k mimořádné události u státní organizace zřízené Ministerstvem obrany v objektu v majetku státu. Vojenský technický ústav byl zřízen usnesením vlády č. 456 19. června 2012 a zabezpečovat strategické požadavky státu v oblasti obrany a bezpečnosti ČR. Vojenský technický ústav uzavřel místo realizace tohoto účelu, pro který byl založen, nájemní smlouvy pro skladování munice v inkriminované lokalitě. Kolaudační souhlas s užíváním stavby vydalo Ministerstvo obrany, Úřad státního odborného dozoru Olomouc jako věcně příslušný stavební úřad. V kolaudačním souhlasu s odvoláním na zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR, se uvádí, že jde o objekt důležitý pro obranu státu. Zasahování do těchto kompetencí státu je bohužel nepřípustné. Snad jen v závěru odcituji dva zákony, a to č. 229/2013 Sb., o nakládání s bezpečnostním materiálem, a zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu. Chtěl jsem tedy říct, že určitá improvizace, a mám pokoru před Poslaneckou sněmovnou jako zákonodárným sborem, ale právě proto výklad zákona by měl být ten, který umožní, abychom nalézali správná řešení, protože jak pan starosta tady v úvodu poděkoval složkám integrovaného záchranného systému, i my se skláníme před jejich profesionalitou. Přes dva zmařené životy chci říct, že jsme rádi, že nedošlo k ohrožení zdraví a života dalších lidí a že je to alespoň tak, jak je. Ale občané přilehlých obcí čekají na řešení. Oni se cítí ohroženi a v nebezpečí a čekám, že všechny odpovědné orgány opravdu budou hledat to řešení, které umožní, aby je tohoto strachu zbavily. I proto jsme sem dnes přišli. Ne proto, abychom slyšeli některé polopravdy a kombinace z hlediska interpretace různých protichůdných terminologií ve znění zákona. Děkuji vám za pozornost a za to, že jsem zde mohl vystoupit. (Potlesk poslanců ČSSD.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name