2013-023-07-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , já se omlouvám , ale hluk je tady opravdu značný . Chvilku počkám , než se sněmovna uklidní .
Poslanec Michal Kučera
Tedy jak jsem říkal , bude mít obrovský dopad do environmentální udržitelnosti energetiky , bude mít dopad do konkurenceschopnosti průmyslu , bude mít dopad na konečné ceny energií , a tudíž i kapsy a peněženky občanů České republiky . Bude nově účtovat platby za obnovitelné zdroje energie nebo za jejich podporu . Je tam celá řada změn a celá řada novel , které se sebou navzájem nesouvisí a tvoří docela výbušnou směs , která je posouvána , nebo je snaha ji posunout směrem k dopracování ve výborech . Abych řekl pravdu , je mi docela záhadou , proč tato rozsáhlá , nehomogenní a nedobře projednaná novela je v tomto stavu předkládána do Sněmovny . Máme ještě živé paměti a víceméně ta kauza ještě je teď živá , kdy podobná novela , a to je novela tzv . EIA , vlivů , dopadů na životní prostředí , byla téměř dotvářena ve čtyřech poslaneckých výborech . Podobný osud čeká tuto novelu energetického zákona . Když říkám , že tato novela je nepřipravená , a už jsem to tady zmiňoval ve své faktické poznámce , když jsme tento bod začali projednávat , podívejme se prosím na důvodovou zprávu , která se jmenuje Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad RIA k návrhu novely zákona . Pokud v této novele zákona měníme například podporu k obnovitelným zdrojům , měníme a nastavujeme poplatky za činnost Energetického regulačního úřadu , zjednodušujeme podmínky pro výrobu elektřiny s instalovaným výkonem a nastavujeme další parametry , tak tady se dočteme , že dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty tato novela nemá . Nemá ! Jak už jsem říkal , měníme například náš vztah k podpoře obnovitelných zdrojů , rušíme podporu decentrální výroby elektřiny z důvodu tzv . neprokazatelnosti veřejného zájmu , což bude mít určitě také přímý vliv jak na státní rozpočet , tak na životní prostředí . Když se podíváme do oné důvodové zprávy , o které se bavím , dopady na životní prostředí : Ne . Já si nedokážu představit , co by mělo mít větší dopady na životní prostředí než novela energetického zákona . A s takto chabě zpracovanou důvodovou zprávou sem přichází pan ministr průmyslu Mládek a říká nám : vážení poslanci , dotvořte ji k obrazu svému . Já se dotknu samozřejmě ještě dalších částí v této novele a to je tolik diskutované sporné zřízení rady Energetického regulačního úřadu . Rada má být pětičlenná a funkční období členů má být pět let . Tady cituji z té novely . Člen rady musí mít magisterské vysokoškolské vzdělání a sedm let praxe byl energetice , z toho tři roky ve vedoucí funkci . Členy rady jmenuje vláda . Rada schvaluje plán činnosti ERÚ , návrh rozpočtu , závěrečný účet , zprávu o činnosti atd . Dosavadní předseda Energetického regulačního úřadu se stane předsedou rady , vzorem pro zřízení rady je podle důvodové zprávy obdobné uspořádání v sektoru telekomunikací . Podle mého názoru a textu novely je vzorem spíše kolegium Nejvyššího kontrolního úřadu , případně Bankovní rada České národní banky . Podle mého názoru to není systémově správný krok , protože ERÚ je spíše exekutivní orgán na rozdíl od České národní banky , případně NKÚ , a zřízení této rady bude mít velké riziko na rozmělnění odpovědnosti vedení ERÚ . Dnes totiž za činnost Energetického regulačního úřadu zodpovídá předseda . Po navrhované změně bude za činnost ERÚ zodpovídat kolektivní orgán . Je to asi podobné , jako kdyby v čele ministerstva nebyl ministr , ale nějaká rada ministerstva , která by přijímala svá rozhodnutí . Chtěl bych podotknout , že i v sousedních státech , v Německu a v Rakousku , je oddělená exekutivní role předsedy a místopředsedů od role kontrolní , tedy od úlohy dozorčí rady . O těch změnách , které novela přináší , jsem už tady několikrát mluvil . To znamená o tom , že se zvyšuje poplatek na činnosti ERÚ , že se zjednodušují podmínky pro výrobu elektřiny , že se upravují ochranná pásma energetických zařízení , a znova zase připomenu tu velmi nedůsledně zpracovanou důvodovou zprávu . Podrobněji bych se však ještě chtěl dotknout harmonizační úpravy , kterou je změna způsobu platby na podporu obnovitelných zdrojů energie . Dosavadní způsob podpory byl shledán jako diskriminační vůči dovážené elektřině z obnovitelných zdrojů , tedy z jiných států . Nově se tedy platba nebude vybírat v ceně dodané elektřiny , ale v ceně za přípojné místo podle výše rezervovaného příkonu či jmenovité hodnoty hlavního jističe . Po přechodnou dobu do plného zavedení nového systému bude operátor trhu vracet částku odpovídající platbě na podporu obnovitelné energie těm , kteří prokážou , že odebírají energii z obnovitelných zdrojů ze zahraničí . Řekl bych , že to je poměrně dost zoufalé a lehce zneužitelné . Důvodová zpráva vyčísluje náklady státního rozpočtu související se změnou systému výběru prostředků na podporu výroby elektřiny z obnovitelných a dalších podporovaných zdrojů na 2,4 mld . v roce 2015 a na 4,8 mld . v roce 2016 . To cituji tady z té důvodové zprávy . Už jenom na závěr takovou menší poznámku . Ruší se podpora decentrální výroby elektřiny z důvodu údajné neprokazatelnosti veřejného zájmu . Ukončení provozní podpory decentrální výbory elektřiny - tam je , tuším , a tady to vidím , něco přes 19 tisíc výrobců elektřiny , kteří byli v roce 2013 - by mělo být tedy ukončeno . Na druhou stranu proti tomu jde trend , který se jmenuje decentralizace . Tento krok taky považuji za poměrně nešťastný . Jak už jsem zmiňoval tady na začátku , novela takto připravená ministrem průmyslu panem Mládkem je novelou nepřipravenou , když to řeknu velmi slušně , a bude ve výborech skutečně podrobena doslova smršti pozměňovacích návrhů , které budou přicházet samozřejmě z řad odborné veřejnosti , a jak jsme toho byli svědky i u projednávání novely zákona o vlivu životního prostředí , taky z řad ministerstva prostřednictvím poslanců . Vzhledem k velmi špatné novele , kterou nám ministr Mládek tady předkládá , bych navrhl vrátit tuto novelu vládě k přepracování . Myslím , že to je férové rozhodnutí . Když nám vláda tady předloží novelu , která je projednaná , která odstraňuje ty nejzávažnější chyby , tak bude menší tíha na výborech a menší tíha na tom , aby poslanci byli nuceni tuto novelu svými poslaneckými návrhy přetvářet . Tedy opakuji ještě jednou - navrhuji vrátit tuto novelu zákona vládě k přepracování . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name