2013-023-05-133
133. Informace předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády o fungování státních organizací České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v době ledové kalamity.
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Miroslavu Opálkovi . Slova se ujme Ludvík Hovorka a připraví se pan poslanec Václav Klučka . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . Vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěl bych říct , že skutečně za situaci která nastala , to znamená mimořádné nepříznivé klimatické podmínky , určitě nikdo nemůže , ale společným jmenovatelem krizové situace na dráze byla neinformovanost , neexistovalo spojení , bez spojení nebylo velení , nefungovalo krizové řízení , chyběly prostředky náhradní přepravy . Zjistil jsem , že České dráhy mají v podstatě na dálkovou dopravu deset funkčních dieselových lokomotiv pro celou republiku . Myslím , že pokud se někdo honosí názvem národní dopravce , pak musí mít funkční krizové scénáře a rovněž musí mít náhradní prostředky na zajištění přepravy při mimořádných situacích , a to nemusí být jenom námraza , může to být rozsáhlý výpadek elektrického proudu , potrhání trolejí ve větším rozsahu apod . Pokud je kalamitní situace , rovněž není možné pouštět vlaky na obsazenou trať a ucpanou trať . Měl jsem tu zkušenost , že jsem cestoval z Uherského Hradiště do Prahy 19 hodin . To , že je něco v nepořádku , jsem zjistil , když jsem si chtěl koupit místenku na pendolino a v Uherském Hradišti mi paní jenom s úsměvem řekla , že mi to neprodá , že asi to mé pendolino nestihneme . V Otrokovicích jsme stáli asi hodinu a potom nás zavezli někde před Přerov . Tam jsme zůstali stát , od deseti hodin vlak přestal topit a průvodčí se snažil , chodil každou hodinu a říkal , že si myslí , že za hodinu už pojedeme . Potom oznámil , že nás asi odtáhnou zpátky do Hulína , aby nás vytopili , ale nakonec přijela dieselová lokomotiva a o půl třetí ráno nás dovezla do Přerova . Tam nám řekli , že si můžeme vzít taxík do Olomouce , tak jsme přejeli do Olomouce taxíkem a tam jsme čekali dál , protože nikdo nebyl schopen říct , kdy co pojede . Vůbec nikdo nevěděl , kdy co konkrétně pojede . U vlaků , které se objevovaly , naskakovala informace : nejede , nejede , zrušen a zhruba , já nevím , tisícovka a možná více lidí čekalo na to , co se bude dít . První vlak , který vyjel z Olomouce , resp . už předtím někde z Bohumína , byl IC vlak 540 Hutník s hodinovým zpožděním , který nás potom nakonec ve 12 hodin druhého dne dovezl do Prahy . Skutečně si myslím , že řadoví zaměstnanci za to nemohli , ale oni neměli informace . Dokonce když jsem žádal o nějaké informace k tomu Hutníku , tak mi řekli : On stejně nepojede až do Prahy , protože za Zábřehem zcela určitě padají stromy a on se dál nedostane . Ten vlak se dostal až dál do Prahy . Lidé na přepážkách telefonovali na dispečink , ale pochopitelně nemohli se dovolat dispečerovi , protože jeden dispečer v Přerově nemůže obsáhnout všechny telefony , které na něj směřují . Takže tady já vidím cestu k nápravě , to znamená v zajištění kvalitního krizového řízení a samozřejmě zajištění i těch prostředků , a to myslím zcela vážně , protože České dráhy se v minulosti zbavily velkého počtu dieselových lokomotiv . Uznávám , že je asi neekonomické zajišťovat dieselové lokomotivy pro celou republiku , ale myslím si , že České dráhy jako mateřská firma má smlouvy třeba s ČD Cargo apod . a musí umět zajistit náhradní přepravu , náhradní trakci v dohledné době . A tady si myslím , že je úkol pro Ministerstvo dopravy , a proto jsem si připravil i návrh usnesení k tomuto bodu , který má tři části . Je to : Poslanecká sněmovna žádá vládu ČR , aby prostřednictvím řídicího výboru Českých drah , a . s . , uložila Českým dráhám , akciové společnosti : 1 . zajistit dostatečný počet dieselových lokomotiv pro zajištění nouzového provozu dálkové dopravy pro vlaky kategorie EC , IC , expres a rychlík při nepříznivých klimatických podmínkách a rozsáhlých výpadcích elektřiny ; 2 . prověřit připravenost Českých drah , a . s . , na zajištění provozu při mimořádných situacích a nepříznivých klimatických podmínkách ; 3 . zajistit provoz krizového štábu a přiměřeného krizového hlasového centra při mimořádných situacích pro zajištění informovanosti zákazníků a především personálu Českých drah , a . s . V souvislosti s tím mi dovolte přednést ještě jeden návrh na usnesení , který souvisí i s tím , jak se zachoval management Českých drah , nikoliv ti řadoví zaměstnanci , protože ti většinou tu vinu nenesli : Poslanecká sněmovna současně žádá vládu České republiky , aby přehodnotila přiměřenost výše odměn vrcholového managementu ČD , a . s . , v návaznosti na dosahované výsledky ČD , a . s . , v osobní a nákladní dopravě . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name