|

2013-019-03-133

133. Ústní interpelace

Date2014-10-23
Meeting2013/019
Agenda Item2013/019/133
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/bqbs/b08713301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   030 < Page 031 > 032

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Seďovi za přednesení interpelace v časovém limitu. Nyní pan ministr Prachař ve své odpovědi. D1 - na to se těšíme všichni. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, co se týká vůbec oprav na dálnici D1, mám tady připravený souhrnný materiál podle všech úseků a samozřejmě panu poslanci ho dám v rámci písemné odpovědi. Ale co se týká tohoto konkrétního úseku Lhotka - Velká Bíteš. Skutečnost je taková, že když jsem přišel do úřadu, tak zpoždění tohoto úseku bylo více než 220 dní. Na tomto úseku byly zčásti provedeny pouze práce ve středním dělicím pásu a nebyly zahájeny žádné práce na modernizaci krytu kanalizace a kabelů, které jsou součástí celého procesu modernizace. My skutečně neměníme jenom vrchní kryt vozovky, ale v souladu s podmínkami Evropské komise a v souladu se znaleckými posudky Českého vysokého učení technického děláme skutečně modernizaci. Pro to používáme finanční prostředky Evropské unie a neděláme opravu, na které by tyto finanční prostředky nemohly být využity. Skutečnost je taková, že jsem přišel do úřadu a tam bylo 220 dní zpoždění a vypadalo to tak, že v letošním roce nebudeme schopni dokončit výměnu krytů, dokončení kanalizace, práce ve středním dělicím pásu. jsem se v této souvislosti dvakrát setkal se španělským velvyslancem, protože ŽS OHL španělské akcionáře. Požádal jsem pana velvyslance o zprostředkování jednání s vedením španělské matky, společnosti OHL. Toto jednání se uskutečnilo a na základě tohoto jednání došlo k radikální změně. tam nestáli tři dělníci opření o lopatu, ale skutečně se podařilo výměnu celého krytu, máme dneska dobetonováno. Dělají se veškeré práce pro to, abychom mohli ve druhé polovině listopadu otevřít dálnici v obou pásech. Uspořádání 2+2. Skutečnost je taková, že celá modernizace, tak jak byla naplánována v tomto úseku, nebude dokončena. Jedná se tam o mosty. Nicméně na zimu zabezpečíme plný průjezd bez toho, aniž by tam byla jakákoli omezení. To bylo naším strategickým cílem. Společnost ŽS OHL namítala, že stát udělal chybu, nepředal staveniště včas a byly tam vady v projektu. Na to konto bylo dohodnuto se zhotovitelem, se společností ŽS OHL, že buď bude nalezena možnost dohody do 15. 9., v případě, že tato dohoda nebude, bude o míře zavinění zpoždění - předání staveniště nebo chyba v projektové dokumentaci - rozhodovat soud. Když jsme řešili zkrácení dodatkem a nápravu, tak se nám podařilo dohodnout se zhotovitelem ŽS OHL zvýšení penalizace na částku o 900 tis. korun za každý den víc, původní byla jeden milion, že se nám podařilo dohodnout zvýšení penalizace v rámci náhradního termínu, kdy bude předáno tak, abychom mohli otevřít plný provoz. A na tuto částku případné penalizace ŽS OHL složilo bankovní garanci ve výši 20 milionů, abychom se potom netahali s tím, kdo to zaplatit a kdy. Takže z naší strany již byly učiněny veškeré kroky. V současné době podle informací, které mám, k 15. 9. nebyla učiněna shoda o tom, kdo to celé zavinil, a bude toto řešit soud. Soud bude řešit nezávisle na míře zavinění. Pro nás je důležité, že práce kontinuálně budou probíhat tak, abychom v příštím roce mohli celou modernizaci dokončit včetně mostů. Ty mosty nebrání plnému provozu. Mosty nemůžeme dokončit v zimním období, a proto bude modernizace dálnice dokončena někdy do poloviny příštího roku. Přesný termín teď nemůžeme určit, protože bude záviset na počasí, na zahájení stavební sezóny. Samozřejmě průběžně jsem schopen vám, pane poslanče, dávat harmonogram. Pro je podstatné to, že soud bude řešit, kdo zavinil předání staveniště, případně chyby v projektu, a jaké tam bude zpoždění. V této chvíli se nejedná o žádné penalizace, o žádné dodatečné náklady státu.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name