|

Text view

131. Návrh na zřízení Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při realizaci stavby dálnice D47 /sněmovní dokument 1142/

Date2014-10-23
Meeting2013/019
Agenda Item2013/019/131
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/bqbs/b07813101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   009 < Page 010 > 011

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji, pane poslanče. Prosím k mikrofonu pana poslance Okamuru. Prosím, aby se připravil pan poslanec Fiedler. (Posl. Okamura sděluje, že přihlášen není.)Mám vás tady nahlášeného s přednostním právem. (Pobavení.)Dobrá, tedy poprosím k mikrofonu pana poslance Fiedlera. Poslanec Karel Fiedler Dobré poledne. Děkuji za slovo, paní předsedající. opravdu jen krátce. Mně by stačil možná čas faktické poznámky, protože řadu tady řekli předřečníci, kteří si vzali faktické poznámky, takže své vystoupení velmi upravím a také velmi zkrátím. Určitě podporujeme, jsem z poslaneckého klubu Úsvit, zřízení komise. Tady v věci souhlasím s tím, co řekl přede mnou kolega Laudát. Pokud v stavbě jsou materiály, a tyto informace veřejně jsou dostupné, které tam být nemají, tak si myslím, že je to naprosto jasné. odešel bohužel ministr dopravy Prachař, který tady před chvílí hovořil o tom, že na jiných stavbách jsme přišli o částky za valorizaci, které prostě nebyly nárokovány. A by zajímalo, jak pan ministr vyžaduje odpovědnost, nebo pokud vyžaduje odpovědnost, od osob, které jsou za toto odpovědné. A stejné je to u D47. Pokud tam jsou materiály, které tam být nemají, a indicie jsou zjevně takové, že tam takové materiály použity byly, tak minimálně - nechci být soudcem - ale minimálně vidím odpovědnost, tam se shoduji s kolegou Laudátem, v dozoru stavby. jsem nějakou dobu působil jako stavbyvedoucí, setkával jsem se s dozorem stavby, tak se proboha ptám - co tam dělal ten dozor stavby? si myslím, že odpovědnost můžeme hledat jednoznačně také tady. A ještě bych chtěl zmínit jednu věc, která mi několikrát probleskla hlavou, která se vám bude zdát, že nesouvisí s touto záležitostí, ale obecně tam souvislost je. Budu velmi krátký. Když jsme byli na jedné ze zahraničních cest, tak jsme v Arménii mluvili s arménským ombudsmanem a ten nám řekl informaci, že měli sektor, který byl trvale problematický, nefungoval, byl to sektor, kde byly absolutní problémy dlouhodobě, trvale. A dnes jim údajně poměrně slušně funguje. Nezměnili vůbec nic, nezměnili žádný zákon, nezměnili žádný systém, nezměnili žádné mechanismy. Změnili pouze jediné - toho nejvyššího šéfa odboru a celý odbor začal fungovat. A tady jsme u odpovědnosti všech osob, které se podílely na řízení ŘSD, Ministerstva dopravy. si myslím, že pokud bude personální politika dělána tak, že tam bude nominován člověk, který opravdu chce tyto věci řešit, tak nebudou muset vznikat různá jiná opatření a ty věci půjdou samy. Samozřejmě podporuji zřízení vyšetřovací komise a věřím, že odstartuje to, o čem se tady dlouho mluví, že máme dálnice, silnice předražené, že se u nás plýtvá, že tyto zakázky častokrát nerealizuje ten, kdo je vyhrál, ale třetí, čtvrtý, pátý subdodavatel v nějaké větvi subdodavatelů, takže zisky zůstávají někomu za nějakou přefakturaci a za málo peněz to pak realizuje ten chudák na konci, což jsme možná i v tomto případě tady toho svědky. Takže jeden z důvodů je určitě osobní odpovědnost manažerů a ti manažeři byli na postech šéfů ŘSD, šéfů těch firem nebo Ministerstva dopravy. A kladu si ještě jednu otázku. My jsme tady v naší republice byli svědky toho, že došlo k nějakým haváriím a neštěstím při stavbě mostů. A jestli si dobře pamatuji, tak jména firem, které jsou s tím spojeny, nám kontinuálně procházejí těmito kauzami, stejně jako nám kontinuálně procházejí těmi předraženými stavbami zase stejné názvy firem. Jak je to možné? Děkuji za slovo.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name