Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám.AnyníjeřádněpřihlášenpanministrPrachař.Ministr dopravy ČR Antonín PrachařVáženýpanepředsedající,váženákolegyně,váženíkolegovézvlády,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,jáchápustarostpravicovéopoziceaněkterýchdalšíchpolitickýchstranostavMinisterstvadopravy,infrastrukturysilnic,dálnic.Coovšemmocnechápu,jefakt,žejdeostejnéstranyastejnéosoby,kteréza25letvtétozemisinfrastrukturouneudělalyvůbecnic.Jábychsijenomproty,kteřímělitučestvloňskýchpředčasnýchvolbáchzasednoutpoprvédoposlaneckýchlavic,aproty,kteříbyliopětovnězvoleni,dovolilkrátkýexkurzaoživenípaměti.Ministerstvodopravyjsempoosmiletechpravicovýchvládzdědilvtotálnímrozkladu,zdecimovanépersonálněakoncepčně.Výstavbainfrastrukturybylazastavena,bylyzastavenéazablokovanéprojekty,plánovánístaveb,výkupypozemků.Namístorozvojedopravníinfrastrukturyopanovalyrezortskupinylidí,kterýmšloovlastnípenězovody.Impotenciposledníchosmiletvedenírezortukorunujenapř.absurdníchlubenínedávnépravicovévládyvčelesministremfinancíKalouskem,ževrozpočtuzarok2013ušetřilneuvěřitelných11mld.nainvesticíchdoinfrastruktury.Jánaopaktvrdím,žebylotragickouchyboutěchto11mld.efektivněneinvestovat.Možnájsemsimohlnatenúřadsednout,nedělatnicatakétzv.šetřit.Rozhodněbychměldnesvětšíklid,vystačilbychsispolitickýmiproklamacemi,frázemi,sekterýmitadypřežívalizapenízedaňovýchpoplatníkůmípředchůdci,tzv.pravicovípolitici.Prooživenípamětisiúvodempřipomeňmesmutnouhistorii,zekteréplynefakt,žetadydnespředvámistojím.Kdybytotižnebylonekonečnéřadykorupčníchkauz,promrhanýchmiliardanaprostéhošlendriánuminulýchvlád,cosetýčevýstavbydopravníinfrastruktury,takbychasiosobnědopolitikynikdynešel,nestalbychseministremazřejměbyaninevzniklohnutíANO.Absolutněsouhlasímspředsedounašehohnutíaministremfinancí,žesezdenejvíczačalokrástvdoběTopolánkovyvlády.JménoAlešŘebíčekjesynonymemprozneužitífunkceministradopravyksoukromýmzájmům.SpolumajitelfirmyViamontpanŘebíček,členODS,přednástupemdofunkce,kdebylod4.září2006do23.ledna2009,prodalsvůjpodílvespolečnostiViamontza700mil.Vmajetkovémpřiznánívroce2009uvedlmajetek342mil.,čímžporušilzákonostřetuzájmů.Podlemédiíadostupnýchzdrojůzískalajehofirmaodroku2007doroku2009,kdypůsobilvefunkciministradopravy,zakázkyza10,4mld.Vzpomeňmejenomjedenzkrásnýchpříkladů-mostvKolíněza1,3mld.,kterýskončilvBruselu,anásledovalykorekceuplatněnéEvropskékomisívůčičerpánírozpočtuvČeskérepublice.KdosivzpomenenadodávkunefunkčníhomanažerskéhosystémuIMISza1mld?Dalšízakázkydostávalyfirmy,kterésponzorovalyODS.KdebylvtédoběpanStanjura?Fungoval?Pročnekřičel?ProtožestejnějakopanŘebíčeknaMinisterstvudopravyfungovalpanStanjurajakoprimátorměstaOpavy,kteréplatilozakázkyurčitéfirměEskon.AbypanStanjuranebylvestřetuzájmů,přepsaltutofirmunamanželku.KdetehdybylpanKalousek?Nebylministremfinancíod9.ledna2007do8.května2009?Pročnekřičel,žeministrdopravyobírástátodesítky,možnástovkymilionů?ProtožešlookamarádapanapremiéraTopolánka.Někteřípánovétadymajíkrátkoupaměťavelmisilnouhrošíkůži.Alezexkurzuzpětkrezortudopravy.ŘebíčkastačilaještěTransparencyInternationalzažalovatkvůlispornézakázceza400mil.naexterníprávníslužby.Kteréprávníkancelářevkauzefigurovalyanakterépolitickéstranyjsounapojené,simůžekaždýzjistitzotevřenýchzdrojů.TakésipamatujemepřípadMichalaHalyadalšíchřídícíchpracovníků,kteříkradlivmilionech.Oodpovědnostitehdejšíchministrůdopravyalenikdonemluví.DodnesnaMinisterstvudopravyřešímeŘebíčkovodědictvívpodobědodatkůsespolečnostíKapsch,kterétajněuzavřelspomocísvéhovýběrčíhosupernáměstkaHodačezadobyministradopravyzaODS.TakésetehdyŘebíčkovistoutofirmoupodařilobezotevřenésoutěžedojednatzakázkunavybudováníinformačníchtabulíza4mld.Nikdostímaždonástuputétovládynicnedělal.Sedmletsenicneděloapodobnékšeftypravicovévládyvšemožněkryly.Řebíček,kterýsámuznal,žekradeažmocaokatě,skapsounaditouveřejnýmipeněziodešelnakoupitSlavii.Začalorychléanesystematickéstřídáníministrů.PanBendl,dalšíčlenODS,kterýrozumívšemu,oddopravykzemědělstvíažpoprodejstředočeskýchnemocnic,vydrželvresortučtyřiměsíce.PoténastoupilGustavSlamečka,opětnominantODS,kterémuministrdopravyAlešŘebíčekjakořediteliStátníhofondudopravníinfrastrukturyposílaldesetitisícovéažstatisícovéodměnyročně.TentoblízkýpřítelMarkaDalíka,toskánskéhojachtařeMirkaTopolánka,vydrželvčeleresortu14měsíců.Zatutodobuzdražilmýto,abysekamionyzačalyvyhýbatdálnicím,Českýmdráhámprodloužilmonopolna15let,cožjednesvyčítánomně.BývalýministrSlamečkapřipravilsystémmemorandozajištěnífinancováníslužebveveřejnémzájmuvdálkovéaregionálníželezničnídopravě.ZaceléobdobívládyPetraNečase,tedyministrůBárty,Šmerdy,DobešeaStanjury,ovšemnebylatatomemorandadodržována,nebobyladodržovánajenzčásti.Nebylypřiznáványinflačnídoložky.TatoskutečnostpřispělakdestabilizacifinančnísituaceČeskýchdrahakezhoršeníjejíhozadlužení.***Opětminezbývánežsepozastavitnadtím,jakkrátkájepaměťpánůzODS,ikdyžchápu,žetatostranabyseodsvýchbývalýchčlenůaministrůnejradějiodstřihla.Nevím,jestlimátakécenuzmiňovattragickádataVítaBártyzVěcíveřejných,proinformaci13.července2010až21.dubna2011,ajehověrných,kteříseobohacovalipenězidaňovýchpoplatníkůvkoaličnívláděpanaNečasezODS.Málokdosiužpamatuje,žepojehopříchodudostalovýpověď17%ministerskýchúředníků.FluktuacezaměstnancůnaMinisterstvudopravyzajehovedenídosáhladokonce30%.Kroměkvapnéhozadávánízakázekprodesítkystranickýchsoukmenovcůvšakneudělalvůbecnic.Naopak,všechnystavbyaprojektyzastavil,abypakmohlpanKalousekukázat,jakumísnižovatschodky.PročODSaTOP09tenkrátnekřičely?Protožešloozachováníjejichvlády.VtétosouvislostijerovněžnutnézmínitpůsobenídlouholetéhoprvníhonáměstkaministradopravyLukášeHampla,kterýnejdřívejakovrchníředitelministraBártypřípravustavebzastavoval,abyzadvarokyjakoprvnínáměstekministratlačilinvestorykconejrychlejšípřípravěadočerpáníOPD.NečasovavládatakneustálýmomezovánímfinančníchprostředkůStátníhofondudopravníinfrastruktury,dokonceispolufinancovánímstaveboperačníhoprogramuDopravatentodeficitdáleprohlubovala.Cosetedypovedlo,vuvozovkách,bylnákupnovéhoregistruvozidelza27mil.,panposlanecStanjuratadyoněmdlouzehovořil,nakterýpanBártanevypsalvýběrovéřízeníakterývroce2012několikměsícůkolaboval.Potéseprokázalo,jakfungovalafirmapanaBárty.TehdymimochodemKalouskovýmfízlům,kteřívšechnosledovalianahrávali,nevadilo,žesezadvarokystalministrempanRadekŠmerda.PoněmpřevzalopratěčlennarychlovznikléstranyLIDEMPavelDobeš,kterýdoplatilnanefunkčníregistraspojenísnechvalněznámouKarolínouPeake.Vzpomínátesinatutodobu?BylotehdyMinisterstvodopravyvlepšíkondici,nežjednes?Chápu,ževneustálekolabujícívláděODS,TOP09aVěcíveřejnýchmělkaždýministrspíšeudržovacífunkci,zvlášťkdyžsenestavělysilnice,investicebylyzastaveny.ZbyněkStanjura,12.prosince2012až10.července2013,sestalministremdopravyjenomproto,žebylposlednímspojencemPetraNečasevODS.Jehopomýlenásedmiměsíčnímisemělaopětpouzeudržovacícharakter.PanministrStanjurabylzvolen6.prosinceadovánočníchsvátkůnaMinisterstvodopravynepřišel.Existujíotomzáznamy.Kdebylcelých14dní?Stejnějakojsemdnesjá,bylionkritizovánzapomaléopravydálniceD1,ikdyžjepotřebaříct,žetehdyseprovádělyvnepoměrněmenšímrozsahu.Mydnesdohánímedědictvítěchtošpatněnaplánovanýchoprav.PanStanjurasvounečinnostíaneustáleseměnícímirozhodnutímiprohloubilchaosazpožděnívlegislativníčinnostiministerstva.ZastavilnabídkynaPPPprojektydálniceD3doČeskýchBudějovic.Jakzvládlnefunkčnícentrálníregistrvozidel?VyřešilhozadánímbezvýběrovéhořízenízrukyspolečnostiICZ,včetněneveřejnéčástiregistruvozidel.ZcelazabrzděnybylypřípravynapojenísystémuEUCARIS,kterýdovolujeaumožňujevyhledávatdataoregistrovanýchvozidlechzostatníchčlenskýchzemíEvropskéunie.Tojsouproblémy,kterétadynavařilanechaljeledabylezasebou.Nevím,jestlipanStanjurapřianalýzáchastudiích,kterésinechaludělatvoblastimýta,vůbeczjistil,žeevropskásměrnicezroku2009nařídilaČeskérepublicedotříletzavéstevropskouslužbuelektronickéhomýta,odroku2009doroku2012,9.října.Musímsmutněkonstatovat,žezatotoobdobísenestalovůbecnicanynídohánímedeficit,kterýmáme,adostávámeupozorněnízezemíEvropskéunie,žeČeskárepublikavzaváděníevropskéslužbyelektronickéhomýtaneudělalatéměřnic.DnespanStanjurakritizujezpožděnívýběrovéhořízenínamýtnýsystém.Totodědictvíposledníchosmiletaosmiministrů,kdyseovýstavbějenomžvanilo,aleprodopravuvČeskérepubliceseneudělalonic,jsemjakobývalýmajiteldopravnífirmy,člověkzpraxe,naministerstvupřebral.SituacevrezortuakostlivciveskříníchvpodobězvlněnédálniceD47snarušenýmimosty,zastavenévýstavbysilnicadálnic,neexistujícíprojekty,problémynaD8,nevykoupenépozemky,pokračovánídálniceD11akolemD3nevypsanýnebošpatněrozběhnutýtendrzakázek,dělenýchzakázek,kterýněkolikrátkonstatovalNejvyššíkontrolníúřad,zpožděnénebonekvalitněpřipravenélegislativy,napříkladopodmínkáchprovozunapozemníchkomunikacích,neboabsolutníšlendriánpřipřípravězákonaodráhách,systémovápochybenípřičerpáníinvestičníchprostředků-tovšechno,včetnělidívevedeníministerstvaaŘeditelstvísilnicadálnic,jsempotěchtotristníchosmiletechaosmiministrechzdědil.Jájsemsinatonikdynestěžoval.Začaljsemhledatkompetentnílidi,kteříbybyliochotnitotošílenéarozkradenédědictvínéstsemnou.Věřte,žetoneníjednoduché.Obnovujemerezortdopravyještězdoutnajícíchtrosek.MožnábychměltakézmínitposlednínápadvládyPetraNečasespojitMinisterstvodopravysMinisterstvemprůmysluaobchodu.Asiužtobylovtakovémstavu,žebybylomožnájednoduššítotoudělatazaméstzatímstopy.Jakomidnesvyčítají,ženechcitransformovatŘeditelstvísilnicadálnic.Buďmerádi,žetakovýtonápadnevyšel,ževládaskončiladřív,nežmohlatutoděsivoupředstavudokončit.Narozdílodsvýchpředchůdcůseproblémyrezortunebojímpojmenovatahlavnějekonečněřešit.Nejsemsijistý,žebymimělyraditstrany,kterésenarozvraturezortupřímopodílelynebonadnímkvůlizachovánívládyzavíralyoči.Proilustraci,jenomčachrysezakázkaminaŘSDzobdobílet2006až2013,správnídeliktyzpochybnýchvýběrovýchřízení,neschopnostřádněrealizovatstavbyvtermínechastopnoutsiporušenírozpočtovékáznějsoujiždnesfinančnímúřademaÚřademnaochranuhospodářskésoutěžeoceněnyplatebnímivýměryapokutamivsouhrnnévýšipřes7mld.korun.Odhadovanédalší,ukterýchseještěsnažímezachránituznatelnostnákladůaneporušenírozpočtovékázně,mohoumíthodnotudalších5,5mld.Promlčenépovinnostidodavatelskýchfiremvrátitinkasovanépenízenazfušovanoupráciseblíží1mld.Tojevkostcestav,vekterémrezortdopravynechalypravicovévládysvýmnezodpovědnýmamožnáizáměrnězlodějskýmřízením.Cojsmeudělalizaosmměsíců?Jámocneumímžvanit,nechciseanimocchlubittím,cosevrezortupovedlo,ikdyžjsempřesvědčen,žesetohopovedlovícenežjakémukolivministrovi,kteréhojsemtujmenoval.Jeovšemmoupovinnostíkrezortudopravyasoučasněvšemobčanůmnašízemě,abychzdepřecejenomuvedlstručnývýčetněkterýchúspěchů.Vkrátkédoběosmiměsícůazaobtížnýchpodmínekpřiplnémprovozujsmezačaliřešitzávažnéproblémyzminulostiatakéjsmeznovunastartovalipráceavýkonrezortu.Jehoobnovabudeještěvyžadovatnějakýčas,přestosejižpřespopsanépotížedíkyřaděkvalitníchpracovníkůrezortudopravypodařilodosáhnoutúspěchuvřaděoblastí.Voblastilegislativyjsmevkrátkémčasezpracovali,předložiliavprocesulegislativyobhájilinávrhzákonanovelyč.416,ourychlenívýstavbydopravníinfrastruktury.Pročhopřijímalyvroce2009pravicovévládyastanovilytaknízkoucenuvýkupupozemků,kterávedlakneskutečnýmprůtahůmvyvlastňovacíchřízeníaznamenalazrušenímnohajiždřívenavrženýchsmluv?Téměřpodvouletechneschopnostimůžemeopětakcelerovatmajetkoprávnípřípravu,kterázásadnímzpůsobemlimitovaladokončenípřípravyklíčovýchprojektů.Podařilosenámzpracovatadomezirezortníhopřipomínkovéhořízenípředložitpočátkemříjnanávrhvěcnéhozáměruzákonaoliniovýchstavbách,25lettadynictakovéhonebylo,kterýposchválenívládouaschválenínanějnavazujícíhozákonaoliniovýchstavbáchvpříštímrocevýraznězjednoduší,urychlíazefektivnívýstavbuklíčovýchliniovýchstavebdopravníinfrastruktury.Zároveňušetřívýznamnéfinančníprostředkystátnímurozpočtu,respektiveumožnípostavitvýrazněvícestavebarychlejizaméněpeněz.MinisterstvodopravykonečněaktivněparticipujenapřípravěnovelystavebníhozákonazestranyMinisterstvapromístnírozvoj,stejnějakospoluvýraznýmzpůsobemkomunikujemepřiprosazovánízákonaozadáváníveřejnýchzakázek.PanposlanecLaudátměnapadá,ženemámezákonozadáváníveřejnýchzakázek,žesevšechnozpožďuje.Asisivesvéřečiaeuforiineuvědomil,žetentozákonjevgesciMinisterstvapromístnírozvoj,nikolivMinisterstvadopravy.Našímcílemjeprosaditjednotnéintegrovanépovolenísjednímodvoláním,jednímsoudnímpřezkumemdlepovinnostístanovenýchEvropskouuniíazefektivnitproblematickéoblastivpřípravěstaveb.***NaMinisterstvudopravyprobíhalyodroku2012prácenanovémzákoněodráhách.ExministrStanjuravbřeznu2013prácizastavilnavěcnémzáměru,kterýbylz80%hotov,amístotohouložilurychleněvytvořitalternativnímateriál,kterýneměloporuvlegislativníchpravidlechvlády,anikdozvrcholnýchúředníkůMinisterstvadopravytoúčinněnerozporoval.TímpanStanjurazpůsobilvýraznézpožděníakomplikaciceléhoprocesu.Tentoalternativnímateriálbyldálenepoužitelnýazdůvodučasovéhomuselonakonecbýtpřistoupenonamístonovéhozákonapouzekvelkénovelezákonaodráhách,kterourezortMinisterstvadopravydokončujeadokoncelistopadupředložívládě.Zdeopětvidíte,jakdohánímevobrovskémčasovémpresuřešeníproblémů,kterézpůsobilinekompetentníministřivminulýchletech.Jepříslovečné,žejdeotytéžosoby,codnesnejvícekřičízopozičníchposlaneckýchlavic.Budunynídálpokračovatvpozitivnějšíchzprávách.Pokračujemevoblastiinvesticdorozvojedopravníinfrastruktury.Voblastivodníchcestvroce2014podlouhémobdobínečinnostibylyzestranyStátníhofondudopravníinfrastrukturyaMinisterstvadopravykompletněrekonstruoványnovéprojekty.Vsoučasnédobějsouvrealizaciprojektyzavícenežjednumiliardu.JednáseomodernizaciplavebníchkomorBrandýsnadLabemaVelkýOsek,kterébylyvhavarijnímstavu.NeopomenupřístavHluboká,přístavPetrovnebovýznamnédokončenívltavskévodnícestyvúsekuvodníhodílaHněvkovice-Týn.Veřejnézakázky,kterébylydřívterčemzájmuNejvyššíhokontrolníhoúřadunaŘeditelstvívodníchcestzaérymýchpředchůdců,jsouvedenyprokazatelnětransparentněavsouladusezákonem.DokončenabylarovněžanalýzapředchozíchstudiíproveditelnostiajejichdílčíchetapkanáluDunaj-Odra-Labe,kteráumožnízadatstudiiproveditelnostivrozsahu,nakterémvybranýzpracovatelnebudemusetzkoumatjižvyzkoumané.Těchstudiíbylozaérymýchpředchůdcůzadáno43.VoblastiželezničnídopravynaSprávěželezničnídopravnícestypokračujemevuvolněnízdrojůnapřípravutzv.náhradníchprojektůoperačníhoprogramuDoprava1,kdyznačněnarostlobjemfinančníchprostředkůnapokrytípřípravyakcíprotipředchozímuobdobí.Probíhárealizacemnohaúsekůvrámcisnahykompletnídokončenostitranzitníchželezničníchkoridorů.Samijstesvědky,vmédiíchjsouoznámení,kdyuzavírámedílčíčástidálnicezejménavnočnímobdobíaovíkendu,abychommohlimontovatnovémosty,kteréjsousoučástítěchtoželezničníchkoridorů.Dokončenajevětšinatechnickýchstudiívysokorychlostníchtratípromožnostzpracováníobjektivnístudiepříležitosti,kterábyrozsahvysokorychlostníchtratínaúzemíČeskérepublikymělapotvrdit,stabilizovatadálenasměrovatSprávuželezničnídopravnícestykdalšíreálnéasmysluplnépřípravětěchtonovýchtratí.To,cotadyvykládalpanposlanecLaudát,žejetoposunutézasenalistopad-ano,mámněkolikdoplňujícíchpřipomínekkjednotlivýmzpracovatelůmachcememítmateriál,kterýbudemítabsolutnívypovídacíschopnost,abudetentomateriálnaprostokomplexní.Zjednodušilijsmeprocesyuvnitřrezortu.UdělalijsmeoptimalizaciorganizačnístrukturygenerálníhoředitelstvíSprávyželezničnídopravnícesty.Zrušiljsemzbytečnoupoziciprvníhonáměstkagenerálníhoředitele,jímřízenéútvarybylypřevedenydořídicíkompetencegenerálníhořediteleaostatníchnáměstků.DošlokzintenzivněnípracícentrálníinvestičníkomiseMinisterstvadopravy,kterákonečnězasedáaprojednávádokumentyjakSprávyželezničnídopravnícesty,takŘeditelstvívodníchcest,takiŘeditelstvísilnicadálnicjednoutýdněoprotibývalémujednáníjedenkrátzaměsíc.Největšíproblémyvšakstíhalyoblastsilničnídopravy.Zdepřessložitoupersonálnísituaciavyprázdněnostvidímehmatatelný,výraznýpokrok.KonečnějefunkčníúsekvýstavbysilnicnaŘeditelstvísilnicadálnic.Uvšechstaveb,kterémělyjítletosdotendru,sepodařilovýběrovéřízenínazhotoviteleminimálnězahájit,vevybranýchpřípadechdokončit,nebotomutakbudedokonceroku.Cosetýkáoprav,bylaprosazenavyhláška,kterávelmiusnadňujepovoleníkprováděníopravpozemníchkomunikacítam,kdejenutnéstavebnípovolení,cožumožnilovnebývalevysokémrozsahuzahájitrekonstrukceucelenýchúsekůdálnic,rychlostníchsilnicasilnicprvnítřídy.Tomusívidětkaždý,kdosepohybujeporepubliceautem.NikdysenepracovalonadálniciD1vnoci,osobotáchanedělích.Rádbychsetoutocestouomluvilřidičům,aleopravypoosmiletechnečinnostiminulýchvládjsounezbytněnutnéajejichrozsahmůženamnohamístechkomplikovatdopravnísituaci.Vletech2011až2013nebylapraktickyzahájenavýběrovářízenínazhotovitelevýznamnýchstaveb.Výběrovýchřízenínaakcenad200milionůbylozahájenocelkem11zatřirokyvobdobí2011až2013,ztohodvěbylazrušena.Zároveňzanašíérybylyvytvořenynovéobchodnípodmínky,kteréprošlyvelkýmizměnaminazákladěobrovskéhomnožstvídotazůvrámcivýběrovýchřízenínazhotoviteleamodernizacidálniceD1.Tím,žezamýchnekompetentníchpředchůdcůdošlopraktickykzastavenízahajovánívýběrovýchřízení,došloikezměněnastavebnímtrhuanabídkyuchazečůjsouhlubokopodpředpokládanouhodnotouzakázky.Tovdůsledkuvedekvelkýmproblémůmpřihodnocenínabídekzejménazhlediskanepřiměřeněnízkéceny.Dlouhodoběsenedařilozahájitstavby,nakterébylvybránzhotovitelvroce2009,tzv.řebíčkovskéstavby.Podmýmvedenímsepodařilovětšinutěchtostavebzahájit,atopodepsánímdodatkůkesmlouvě,vekterýchzhotoviteléposkytlipoměrněvýraznéslevyzonéužtadydiskutovanévalorizace.JednáseostavbysilnicI/27Velemyšleves,stavbyOsičky-HradecKrálové,I/9Dubá,obchvat,R6Lubenec-Bošovapostupněsekzahájenípřipravujíizbyléstavby.Konečněsednesspouštínovávýběrovářízenínazhotovitele.Vroce2014bylojižzahájeno10výběrovýchřízení.Zaroky,kteréjsemtadyuvedl,jichbylozahájeno11,znichždvěbylazrušena.Zarok2014bylo10výběrovýchřízenínazhotovitelestavbyuakcínad200milionůkorun,cožjestejnýobjemjakozaposlednítřiroky.Dalšíminimálnětřizakázkysechystajídokonceroku2014vypsat,např.dalšístavbynadálniciD3.Zároveňsevelkémnožstvízakázekpřipravujenarok2015.Mluvímeažo31zakázkáchspředpokládanouhodnotoukaždénad200milionůkorun.Tojeobrovskýpokrokpoobdobínečinnostianeschopnostizrušitmarasmus,kterývsektorudopravynastolilypravicovévlády.Bududálepokračovat.Bylazahájenarealizacedlouhoočekávanýchnovostaveb-silniceI/11naTřineckuadalšínovostavbynasilniciprvnítřídyStaňkov-ČervenohorskéSedlojih.Tahovéstudiejsouzpracoványaschválenoznačnémnožstvírychlostníchkomunikací,kterélegitimizujídalšíprojektovoupřípravunazákladěprůkazuekonomickéefektivity,nezbytněnutnápodmínkaprofinancovánízEvropskéunie,národníchzdrojůstátníhofondu.SchválenyjsoutahovéstudienaR3,R6,R7,D11/R11,R35Opatovice-MohelniceaR48.TěsněpředschválenímjenaR35HradecKrálové-Jičín,R52severníčást.Dokonceroku2014budoudokončenyaschválenyvšechnytahovéstudie-zbýváR4,R49,R55jižníčást.Schvaloványjsoudesítkyaktualizovanýchzáměrůprojektůnajednotlivéstavby,opětnazákladěprůkazuekonomickéefektivity,kterýjenutnýprodalšílegitimnípostupvpřípravěstaveb.Postupnějsouuzavíránygenerálnídohodysesprávciinženýrskýchsítíospoluprácipřipřípravěarealizacistavebvoblastipřeložekinženýrskýchsítí.Vyladěnojezněníobchodníchpodmínek,kteréjižnenírozporovánouchazečivýběrovýchřízení.***BylaprosazenasměrniceŘeditelstvísilniciadálnicprovětšípodrobnostzadávacíchdokumentací,cožbymělovéstkmenšímumnožstvízměnběhemvýstavbyasníženírizikaneuznatelnýchvýdajů.FinalizovánjeprogrampromožnostopravsilnicII.aIII.třídyvroce2015zeStátníhofondudopravníinfrastruktury.Jsemprvníministr,kterýnamístozakázekprospřátelenéfirmyprosadilpomockrajůmnaopravysilnicII.aIII.třídyveforměfinančnípodporyzeStátníhofondudopravníinfrastruktury.Metodickýpokynbudehotovvprůběhulistopadu.Jasněstanoví,jakbudouvrámcinovéstavebnísezónyčerpány.Prácenaschválenýchprojektechsebudoumocirozjetodbřezna2015apřipravujemevyčlenitčástku2-3mld.korun.Kdyžjsmeusilničnídopravy,nezapomeňmenamýto.JdeoproblémkomplikovanýchsmluvníchdodatkůuzavřenýchzaŘebíčkovydiktatury.Dnesjedokončovánvýběrprojektovéhomanažeranazajištěnípracínutnýchpropokračovánívýběrumýtaporoce2016formouotevřenésoutěžebeznutnostizadávatspolečnostiKapschvjednotnémřízeníbezuveřejněníprodlouženístávajícísmlouvy.Konečněřešíme,jakjsemseužzmínil,transpozicievropskésměrniceoslužběelektronickéhomýta,kterouzanechalypředchozívlády.Řešímetoužpětminutpodvanácté.Jevůbeczázrak,žedopravavtétozemiještěnezkolabovala.Dovolímsiještězmínitvkrátkostivýsledky,kteréjsmedosáhlivoblastiveřejnédopravy.Došlokestabilizacifinančníhorámcezajišťováníželezničnídopravy,vespoluprácisMinisterstvemfinancísepodařilozajistitfinančníprostředkynaregionálníželezničnídopravuveshoděsjižcitovanýmmemorandemzroku2009.Přestoževrozporusdohodaminebylyvyplácenydotaceoinflaci,podařiloseproroky2014a2015inflačnínavýšeníprodálkovouaregionálnídopravuzajistit,tedystátikrajenebudounucenyvtěchtoletechsnižovatrozsahobjednanéželezničnídopravy.Prosadilijsmeobjednávkuveřejnýchslužebvdálkovéželezničnídopravěprojízdnířád2014/15.VprůběhupřípravyobjednávkysepodařilovrámcijednánísČDstabilizovatrozsahdopravy,zavéstobjednávkunovýchvlakůaobnovitněkterérychlíky,kterébylyvpředcházejícíchdobáchzrušeny.Vládoubylschválenpostupnýplánliberalizaceveřejnýchslužebvželezničnídopravě.Svýmusnesenímzedne15.září2014vládaprojednalamateriálopostupuotevíránítrhuveřejnýchslužebvpřepravěcestujících,vdálkovědopravěaschváliladalšípostupliberalizace.Zároveňdošlokestabilizacisektoruželezničnídopravytím,žebylavymezenačásttrhu,kterávnejbližšímobdobínepředpokládázadáníslužebČeskýmdráhám.Kdotodřívprosadil,abytovládaschválila?Otěchtokrocíchsejenompopulistickyblábolilo,jakébylyveřejnésoutěže.PanposlanecLaudáttadyzmiňovaltraťPlzeň-Most,onseasispletl,kterábylapředmětemsoutěže.Nebyla!Žádnásoutěžnatonebylavypsána.SpolečnostArrivapožádalavbřeznuSprávuželezničnídopravnícestyopřiděleníkapacityabezjakékolivsoutěžedalastátunabídku,stejnětakjakodalynabídkuČeskédráhy.Myjsmetytonabídkyvyhodnotili,požádalijsmeodoplněníazároveňzaslalinávrhsmluv.Kdyžjsmeporovnávalidalšíkolotěchtonabídek,zjistilijsme,žespolečnostArrivapodalanabídkupouzedo20.zářínebo30.září-narozdílodČeskýchdrah,žespolečnostArrivamáojednomístoobsaditelnostivesvýchvozovýchjednotkáchméněažetoaletynevyhovujípropoužitíprohendikepované.NazákladětohoadoporučeníodborníkůzMinisterstvadopravyakomisejsemrozhodl,abytutozakázkunajedenrokdostalydáleČeskédráhy,národnídopravce.Došlorovněžkvydánínovévyhláškyojízdníchřádechveveřejnélinkovédopravě.Tatovyhláškapřizpůsobilaprocesschvalováníaformuzpracováníjízdníchřádůvývojiobjednávekveřejnýchslužebtechnickémupokrokuvinformačníchtechnologiích.Vsouladuspožadavkynaotevřenostveřejnésprávyřešínověiproblematikuzveřejňovánídatojízdníchřádech.AtotonemáasicenuposlancůmzODSaTOP09vysvětlovat,protožeoniootevřenostiveřejnésprávynikdyanineuvažovali.Jakohistorickyprvníministrdopravy,abylototadyrovněžkonstatovánozestranyopozice,jsemserozhodl,ženebudupřebíratstavby,ježnebylyzhotovitelipředányvsouladusparametryzakázky.Mynarozdíloddříveproklamovanýchzpůsobůřešenístavbyreklamujeme,podávámežaloby,soudímese,trvámenaplněníobchodníchpodmínek.Neberemežádnýbakšišzato,žepřebírámenekvalitnídíla.KvůlinečinnostiministrůŘebíčka,Bártyadalšíchtadymámenejvětšíproblémy.Ještěbychsekrátcezmínilotom,coužtadyrovněžzaznělo.ZavládypanaministraStanjurybylanepodánímsoudníchžalobvoblastivalorizacínastavběD47pravděpodobnězpůsobenaškodapromlčenímřádovějednémiliardy,kteroubydodavatelskéfirmymělystátuvrátit.Vdnešnídoběmámčtyřisoudnírozsudky,kdejepovinnostvrátitfinančníčástku.Zároveňjeuvedeno,ženěkteréčástkybylypromlčeny.PodiskusíchsenámpodařiloobnovitšetřenípolicieprokorupčnípodezřenísvýstavboudálniceD47,kterépolicietrvaleodmítala.DnesužsložkyprotikorupčnípolicievOstravětotořízeníopětobnovily.Váženýpanepředsedající,váženávládo,poslankyně,poslanci,ještěbychdlouhomohlmluvit,alejáskutečněnatonejsemzvyklý.Jájsemzvyklýradějiněcodělat.Nepamatujisi,žebyseveSněmovněsvolávalymimořádnéschůze,kdyžtuministřiODSpodkontrolouaspřispěnímtehdejšíhoministrafinancíbezostyšněkradliarozdělovalizakázkybezvýběrovýchřízení.Toalenebylotím,že-protožetobylovjejichvládáchzcelaběžné.Dokudbuduministremdopravy,anehodlámvžádnémpřípaděrezignovat,takbudeobnovarezortudopravypokračovatvčetněproněkohomožnánepříjemnýchkroků,kteréodhalují,jakšpatněminulévládyaminulévedenívčetněŘeditelstvísilnicadálnicvrezortudopravynašizemivminulostispravovaly.PanministrStanjuraříkal,jakémělkrásnéadobréodborníkynaŘeditelstvísilnicadálnic.MožnábystálozaúvahuříctPoslaneckésněmovně-paníPošvářová,okterétadybylarovněžřeč,pracovalanaúsekukontrolyakvalityŘeditelstvísilnicadálnic,bylačlenemmajetkovékomiseproD47azároveňodpanagenerálníhořediteleČermákadostávalazakázkyjakoosobasamostatněvýdělečněčinnánazpracováváníposudků.Možnátímtobysemělazabývatkomise.AjáplněpodporujinávrhhnutíÚsvitprozřízeníkomiseproD47.Jepotřeba,abyněkdoužkonečněřekl,kdozatotadyvšechnomůže.Děkuji.(Potlesk poslanců hnutí ANO.)