|

2013-018-01-000

2013-018-01-000

Date2014-10-15
Meeting2013/018
Agenda Item2013/018/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/018schuz/s018001.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   009 < Page 010 > 011

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a jen pro informaci, proč dostal slovo pan poslanec Schwarz. Je to řečník našeho klubu a též i místopředseda a v nepřítomnosti pana předsedy Faltýnka ho zastupuje. A nyní dovolte, abych přečetla pár omluv. Dalším přihlášeným v pořadí je pan poslanec Sklenák. Prosím, aby se připravil. Z dnešního jednání se z důvodu zahraniční cesty omlouvá pan poslanec Bendl. Paní ministryně Válková se omlouvá od 13.30 hodin z dnešního jednání. Pan poslanec Gabal se z dnešního jednání omlouvá od 12 hodin z pracovních důvodů. Pan poslanec Schwarzenberg mezi 12. a 19. hodinou z osobních důvodů. A pan poslanec Kostřica z pracovních důvodů. Nyní prosím pana poslance Sklenáka. *** Poslanec Roman Sklenák Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, asi před rokem vydal Nejvyšší kontrolní úřad svůj kontrolní závěr, který se týkal nákladů na výstavbu českých dálnic a rychlostních komunikací v letech 2008 2012. A si z něj dovolím odcitovat: "Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepčních materiálů Ministerstva dopravy z 90. let dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se předpokládalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy. Od roku 2007 nemá Česká republika žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil priority a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích." Tolik tedy citace ze závěru rok staré kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu. vnímám, že to je jen střípek v složité mozaice problémů v resortu dopravy, ale ho zmiňuji proto, abychom si uvědomili, kdo že to nese reálnou zodpovědnost za stav v resortu dopravy. Které politické síly to jsou. Samozřejmě v resortu dopravy je asi více než kde jinde velká setrvačnost a ta se počítá ne na měsíce, ale na roky. V takových podmínkách nejde změnit kurz ze dne na den a samozřejmě každý ministr dopravy sklízí následky rozhodnutí, které udělali jeho předchůdci dávno a dávno před ním. To tedy není omluva současného ministra, ale to je prostě realita. Proto musím říct, že když jsem poslouchal své kolegy z pravé části spektra, tak považuju za určitou otrlost takovýmto způsobem chtít pranýřovat současného ministra. Když se podíváme na tu plejádu ministrů v minulých vládách, například zmíním pana Aleše Řebíčka a jeho miliardové zakázky pro firmu Viamont, nebo v minulém volebním období pana ministra dopravy Víta Bártu, to byl ten odborník zřejmě, který zastavil svým rozhodnutím 27 připravených rozestavěných silničních a železničních staveb. Ale dobře, to je tedy minulost. Tématem této chvíle je otázka zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny v rezortu dopravy v oblasti veřejných zakázek. A nechci být nějak neobjektivně loajální k panu ministru. jsem při sestavování vlády oceňoval přístup hnutí ANO, které deklarovalo, že na tento post posadí krizového manažera, který začne postupně všechny dlouhodobé problémy resortu řešit. Bohužel musím konstatovat, že pan ministr Prachař v tomto ohledu moje očekávání naplnil jen do určité míry. Bohužel například v personálních otázkách bych řekl, že přímo navázal na tápání svých předchůdců. Stále před ním stojí další výzvy - vyhlášení tendru na nového provozovatele mýtného systému nebo převod majetku Českých drah na Správu železniční a dopravní cesty. Byla zde o tom řeč. Bude třeba maximálně urychlit čerpání evropských peněz ze současných operačních programů. Pokud vím, je zajištěno čerpání pouze ze dvou třetin celkové částky. Vidím rezervy v přípravě zákona o liniových stavbách. Je to klíčový zákon, který zjednoduší povolování dopravních staveb a urychlí budování dopravní infrastruktury, tedy tím nejen že práci lidem, ale přiláká další investory, přispěje ke tvorbě pracovních míst a tak dále. Bohužel zatím tedy máme pouze obecný věcný záměr. Ale přes to všechno jsem optimista a předpokládám, že Ministerstvo dopravy bude schopno začít do konce roku všechny tyto věci řešit, a myslím si, že my zde bychom se měli přece jen věnovat spíše legislativní činnosti. Protože poslanci sociální demokracie zde nechtějí tvořit nějakou lacinou stafáž v antikampani před druhým kolem senátních voleb, nepodpoříme program této schůze. Děkuji.

Download XMLDownload textCreate Person name