|

2013-018-01-000

2013-018-01-000

Date2014-10-15
Meeting2013/018
Agenda Item2013/018/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/018schuz/s018001.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   002 < Page 003 > 004

Předseda PSP Jan Hamáček znovu prosím kolegyně a kolegy, v této fázi tedy kolegyně, aby nerušily pana poslance Laudáta. Pokud tam máte něco vtipného, tak si to prosím běžte číst mimo jednací sál. Poslanec František Laudát Pokud s vámi nepohne ani tragická situace na našich silnicích, pak nevím co. Za prvé - chaotická situace na Ředitelství silnic a dálnic. V rovině faktů snad nejlépe v rámci mých možností dostat se k datům vypovídá zápis mimořádné schůze závodního výboru odborové organizace Praha, konané dne 2. 9. 2014. Cituji: Mimořádná schůze závodního výboru odborové organizace se uskutečnila na základě dohody předsedy pana Skoupila s paní ředitelkou Křítkovou, pověřenou vedením organizace ze dne 29. 8. 2014, týkající se plánované organizační změny. Materiály předložené vedením organizace byly na mimořádné schůzi závodního výboru odborové organizace projednány a k organizační struktuře máme následující připomínky. 1. Žádáme, aby navrhovaná organizační změna byla realizována po jmenování nového generálního ředitele. Tato naše připomínka vychází ze skutečnosti, že od začátku roku byla v naší organizaci provedena řada organizačních změn, které vedly ke zhoršení již tak špatného stavu zaviněného politickou reprezentací našeho státu." - Jelikož neposloucháte, zopakuji podstatnou část: Tato naše připomínka vychází ze skutečnosti, že od začátku roku byla v naší organizaci provedena řada organizačních změn, které vedly vždy ke zhoršení již tak špatného stavu zaviněného politickou reprezentací našeho státu. 2. Zásadně nesouhlasíme s prováděním personální politiky v naší organizaci panem Tomešem, poradcem ministra dopravy, a panem Petrákem, poradcem pana Jančury. 3. Odbor životního prostředí 10700 navrhujeme zařadit zpět pod úsek výstavby, kam systémově patří. Dále navrhujeme snížit počet oddělení. - Prosím poslouchejte: Čtyři oddělení mají čtyři zaměstnance a čtyři vedoucí. 4. Odbor vnitřní správy 12300 navrhujeme zařadit do úseku správního. Zařazení do provozního úseku postrádá jakoukoli logiku. 5. Odbor správy dohledu elektronického mýta navrhujeme převést zpět na úsek. Tento útvar byl vždy úsekem. Pro tento náš návrh také hovoří připravované změny vyhlášené ministrem dopravy. 6. U odboru komunikace navrhujeme snížit počet oddělení. - Prosím poslouchejte: Tento odbor čtyři vedoucí a dva zaměstnance. Opakuji: Tento odbor čtyři vedoucí a dva zaměstnance. 7. Oddělení inteligentních dopravních systémů 19610 navrhujeme zařadit zpět do provozního úseku jako samostatné oddělení. Toto oddělení systémově do provozního úseku patří. Obracíme se na vedení organizace s žádostí o komentář ke včerejšímu tiskovému prohlášení ministra dopravy inženýra Prachaře v ihned.cz týkající se restrukturalizace závodů a omezování krajských správ. Tolik tedy citace ze zápisu závodního výboru odborové organizace Praha, konané dne 2. 9. 2014. Při hlubší analýze zápisu odborářů - podotýkám, že jsem to získal bez jejich vědomí - musím konstatovat, že by to bylo k smíchu, pokud by se nejednalo o organizaci, přes kterou stát ročně investuje cca 30 mld. korun včetně financí z Evropské unie. Jediné, o co panu Prachařovi jde, je v případě Ředitelství silnic a dálnic vytváření koryt. Mohl byste nám, pane ministře, sdělit tajemství, jak se manažersky realizuje řízení ve struktuře, kde na jednoho vedoucího připadá půl zaměstnance? Viz bod šest zápisu, PR oddělení, podotýkám. Chápu, že odbor komunikace musí být v éře vládnutí hnutí ANO nejsilnější složkou investorské organizace, která podle statutu stavět a udržovat dálnice, rychlostní silnice, silnice I. třídy, železnice a vodní dopravní díla. Mediálním kouskem hodným uznání bude vysvětlit lidem, že jsou dálnice, i když nejsou. Jako inspiraci doporučuji závěrečnou scénu z filmu Bílá paní komonická. Pan Babiš vykřikoval na náměstí v Plzni, že jsem mimozemšťan. Pan premiér v neděli mluvil o UFO majetku. Vládní koalice ale pro českou, moravskou a slezskou veřejnost zjevně chystá UFO dálnice. Dále, pane ministře Prachaři z hnutí ANO, bude líp. Proč destruujete organizační strukturu, která se stará o elektronické mýtné? Je to jen vaše neznalost, nebo úmysl? Jak daleko půjde vaše devastace klíčové státní organizace? Po změně organizační řádu jste na ŘSD navýšil počet úseků. Tedy přeloženo pro laickou veřejnost, navýšil jste počet náměstků generálního ředitele. *** Těmto jste přidělil velkorysé platy na úkor zaměstnanců. Slyšíte! Přidělil platy na úkor zaměstnanců. Skutečně jste strana pravicová se sociálním cítěním. Na Ředitelství silnic a dálnic to sociální cítění v podání ANO běžní odborní pracovníci pocítili. Žádná odměna za práci, ale futrování korytářů na úkor odborníků. To je vaše politika! Jedním z průvodních jevů provazování stavebního byznysu a politiky je úpadek kvality realizovaných investic. Stačí připomenout D47, nekvalitní mosty, nekvalitní opravy a v neposlední řadě i otázku kvality povrchu obnovených úseků na D1. Logicky by se tedy nabízelo, že v investorské organizaci vybuduji, nebo posílím úsek kontroly kvality, který v hierarchii organizace bude hodně vysoko. Co však udělal pan Prachař z ANO? Úsek kontroly kvality staveb byl degradován na pouhý odbor, čímž jsou silně okleštěny jeho pravomoci ve vztahu k přípravě a realizaci investic. Můžete, pane ministře, sdělit Sněmovně, jakou odbornou způsobilost vámi jmenovaný vedoucí tohoto odboru? Jen podotýkám, že šéf tohoto odboru se ani neobtěžuje vykonávat svoji funkci v centrále. To potom jasně vysvětluje vaše kroky, kterými jste se zbavil nepohodlné paní Pošvářové. Nejsem si jist vzhledem k obrovské fluktuaci ředitelů, podředitelů a pracovníků, zda tato informace je ještě aktuální. Jestli se nemýlím, ve svých začátcích jste přivedl na ŘSD svůj tým. Měl údajně 12 lidí. Dnes z nich zůstává paní Křítková a pan Čížek. Podle kuloárních informací vy se chcete zbavit paní Křítkové, paní Křítková se chce zbavit pana Čížka, kterého vy ale chráníte. Vážení, tohle není milostný trojúhelník, tohle je ANO trojúhelník na ŘSD. Že již není čas dále otálet s radikálním řešením, dokládá následující záznam, opět získaný bez vědomí autorů. Pokud vás, pane premiére nepřítomný, pane Babiši, ani tohle nepohne k radikálním krokům, tedy okamžitému odvolání ministra Prachaře, potom skutečně nevím. Cituji: Stanovisko sdružení závodních výborů odborových organizací Ředitelství silnic a dálnic České republiky k současné situace v ŘSD ČR. Sdružení závodních výborů odborových organizací ŘSD ČR je velmi vážně znepokojeno situací v organizaci, hlavně v oblastech personální a organizační. Od začátku roku se vystřídali ve vedení organizace již čtyři generální ředitelé a na místa odborných ředitelů byli dosazeni vedením Ministerstva dopravy ČR bez výběrového řízení opakovaně nekompetentní lidi. Od nástupu nového vedení nastal na generálním ředitelství personální kolotoč. Měsíčně odchází a vzápětí je přijímáno velké množství řadových zaměstnanců. - A teď prosím poslouchejte: Za celou dobu existence naší organizace nedošlo k takovéto doslova personální genocidě. Další oblastí, která je velmi znepokojivá, jsou časté organizační změny. V řadě případů jsou to změny nesystémové a hlavní roli v nich hrají ostré lokty odborných ředitelů, kteří nechtějí převzít osobní odpovědnost vyplývající z jejich funkcí za jim svěřené úseky. Námitky odborové organizace k navrhovaným organizačním změnám vedení organizace ve větší části akceptovalo jako odůvodněné. - Neuvěřitelná věta prosím: Dochází k úsměvným situacím, kdy sami zaměstnanci pátrají, v jakém úseku pracují. Sdružení závodních výborů odborových organizací ŘSD ČR na jednání s vedením organizace dne 19. 6. 2014 velmi důrazně varovalo před odvoláváním vedení jednotlivých správ a závodů, včetně jejich slučování, a tím jejich destabilizaci. Vedení organizace zatím tlakům z Ministerstva dopravy nepodlehlo a k těmto krokům nepřistoupilo. Prohlášení ministra dopravy ČR Ing. Antonína Prachaře pro Týden.cz ze dne 7. 10. 2014, ve kterém se opět zmiňuje o nutné revizi současného vedení v některých krajských závodech, přineslo z řad zaměstnanců řadu negativních reakcí a následnou oprávněnou obavu o další fungování naší organizace. Všechny tyto kroky vedení organizace vedly vždy ke zhoršení již tak špatného stavu zaviněného v minulosti politickou reprezentací našeho státu. Pro dokreslení celkové situace uvádíme, že od roku 1992 se vystřídalo ve vedení Ministerstva dopravy České republiky 16 ministrů a od roku 1997, kdy bylo založení Ředitelství silnic a dálnic ČR, 13 generálních ředitelů. Sdružení závodních výborů odborových organizací ŘSD ČR konstatuje, že časté personální změny včetně změn organizačních provedené v letošním roce velmi ztížily činnost naší organizace na několik dalších let. - Na několik dalších let! Obracíme se tímto na vedení Ministerstva dopravy ČR s výzvou, aby přestalo diletantsky zasahovat do vnitřních záležitostí naší organizace. V opačném případě budeme nuceni využít všech zákonných prostředků k ochraně jak organizace, tak jejích zaměstnanců, včetně možného vyhlášení stávkové pohotovosti, v krajním případě vyhlášením stávky. Deklarujeme, že v naší organizaci pracuje celá řada velmi schopných odborníků, kteří vědí lépe než poradci pana ministra dopravy, jak organizaci řídit a jak by měla fungovat. Shrnutí této části. ŘSD je ve stavu naprostého organizačního a personálního rozvratu a chaosu. Zkrachovalo výběrové řízení na ředitele organizace, odborníci jsou nahrazováni laiky, vracejí se lidé, kteří byli vyhozeni ze závažných důvodů. Ministr Prachař zřejmě odborně chystá devastace krajských správ, čímž zničí logistickou vazbu mezi kraji, investorskou organizací. Situace zaměstnanců ŘSD ČR je zoufalá a nelze vyloučit stávku. Otázka na nepřítomného pana premiéra. Domníváte se, pane premiére Sobotko, že pan ministr Prachař je kompetentní osobou, která urychleně stabilizovat Ředitelství silnic a dálnic? Myslíte vážně, že stabilizovat firmu by měl ministr, který ji destabilizoval? Proč nečinně přihlížíte hrozbě rozvratu krajských správ? Vždyť kraje řídí vaší lidé. To je vám jedno? Prosím, urychleně konejte! Za druhé. Obnova fungování šedé zóny. Předem říkám, že v tomto bodu se pouštím na tenký led. V prostředí kmotrů jsem se nikdy nepohyboval, oni sami se o při svých aktivitách nezajímali či se mi vyhýbali. Nikdy jsem nepracoval na Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC, abych si z osobního působení uměl zmapovat, kdo v minulosti vytvářel tzv. šedou zónu. Aby bylo jasno, za šedou zónu považuji prostředí a osoby, které zprostředkovávají a zajišťují transfer veřejných peněz do rukou kmotrů a vybraných ekonomických struktur. Proto budu velice opatrný s konkrétními jmény. Nerad bych poškodil nevinné lidi. I v minulosti lidé byli vyhazováni ze svých postů necitlivě, někomu překáželi, někdy nadřízený měl kamarádíčka, kterého potřeboval umístit. Řadu let si nepamatuji, že by probíhaly takové čistky jako v éře pana Prachaře z hnutí ANO, bude líp. Odborníci pracovníci jsou nahrazováni diletanty bez kvalifikace a s často podivnou minulostí. Nikdo nemůže dohlédnout 13. komnaty každého, ale v rezortu dopravy existují indicie, že se nemůže jednat o náhodu. Buď pan ministr neví, co se mu v rezortu děje, což by byla ještě lidsky pochopitelnější a pro nás příjemnější varianta, anebo se jedná o úmyslný systémový přístup. Vzhledem k citlivosti tématu můžeme dojít ke zjištění skutečného stavu pouze prostřednictvím vyšetřovací komise. Ta jediná by se mohla dostat k citlivým datům a před vynesením veřejného verdiktu eliminovat možnost, že bude ublíženo nevinným lidem. Poměrně složitě se dařilo v éře vládě premiéra Nečase. Postupně vytěsňoval lidi s nevalnou pověstí, kteří vytvářeli v rezortu dopravy šedou zónu. Dnes se tito lidé pod praporem ANO vracejí, často na ještě klíčovější místa. Zřízená vyšetřovací komise by měla získat informace o důvodech, proč tito lidé byli v minulosti ze svých postů odvoláni. Dnes se údajně vracejí manýry "s řízením" zakázek. *** Pane ministře, můžete potvrdit, že na post provozního ředitele jste přijal jistého pana Maříka? Můžete sdělit, zda se jedná o tutéž osobu, která v minulosti působila na správě Chomutov, dále na generálním ředitelství, provozní úsek, a následně jako poradce generálního ředitele Poruby? Víte, co se v době na inkriminovaných místech dělo? Podle mých informací již dotyční odešli. Je to pravda? Pane ministře Prachaři z hnutí ANO, můžete vyloučit, že nový šéf právního oddělení ŘSD Petřík nemá nic společného s losovačkami pro ROP Severozápad? Je dotyčný mimo pracovní poměr? Ano, či ne? Pane ministře, nevíte náhodou, zda se okolo vašeho resortu nepohyboval člověk známý svojí vazbou na pana Rittiga? Pány kolegy z ANO bych upozornil, že se údajně zaštiťoval jedním z vás. Můžete vyloučit, že se nevrátí lidé z poloviny minulé dekády s nevalnou pověstí? Pane ministře, vycházím ze zápisu odborářů. Jak je možné, že do chodu organizace ŘSD ingeruje i váš poradce Tomeš a údajný poradce pana Jančury pan Petrák? Můžete nám říci, zda se jedná o téhož Petráka, který stál v čele firmy Mott MacDonald v době, kdy se stavěl Trojský most, který místo 400 milionů vyšel Pražany na 1,3 miliardy? (Náhlé zvýšení hluku v sále.)Je to tentýž Petrák, který figuruje v kauze D1 - přerušení rekonstruovaného úseku u Jihlavy? Považujete možné vazby podnikatele Jančury v dopravě za normální? Nebojíte se, že tohle všechno zjistí orgány Evropské unie, zastaví nám čerpání všech dotací? Shrnutí. Existují indicie, že dochází k obnově šedé zóny. Situace je o to horší, že Ministerstvo dopravy zřejmě zcela ztratilo kontrolu nad ŘSD. Do personálních otázek samostatné organizace zasahují lidé vně této instituce bez zákonných pravomocí a odpovědností. Nelze vyloučit střet zájmů. Za éry pana ministra Prachaře z hnutí ANO, bude líp na některých místech je dokonce i třetí vlna zaměstnanců. Pane nepřítomný premiére vlády - přítomný, omlouvám se. Co se ještě musí stát, abyste situaci řešil? Proč tolerujete potenciální budování korupčního prostředí v rezortu dopravy? Jak dlouho ještě? Za další. Legislativa - chaos v přípravě nových staveb, destrukce dlouhodobě připravovaných investic. Legislativní úsilí Ministerstva dopravy a vládní koalice. Projektová, majetková a dodavatelská příprava nových investic je u akcí v gesci Řízení silnic a dálnic v naprostém chaosu. Jako velké vítězství koalice bylo ohlášeno protlačení novely zákona o urychlení výstavby liniových staveb. Pan ministr se do novelizačního úsilí vrhl skutečně s velkou energií. Svůj záměr nejdřív kvůli PR veřejně vyhlásil, tím zastavil veškeré výkupy pozemků, dokonce došlo ke stornování dojednaných smluv. Majitelé oboustranně podepsané smlouvy údajně již neodeslali investorovi. Následně pan ministr zastavil všechna vyvlastňovací řízení. Pan ministr z důvodu neznámého zastavil zpracování znaleckých posudků na cenu pozemků. Koalice arogantně odmítla pozměňovací návrhy Stanjura-Laudát, odmítla návrh poslance Šidla. Pochybuji o ústavnosti této novely. Zakládá nerovné postavení majitelů při výkupu pozemků. Obsahuje v sobě velký korupční potenciál - při indikaci regenerace šedé zóny velmi aktuální. Poslanci a poslankyně za hnutí ANO, ČSSD a KDU, dovoluji si vám sdělit, že svou nechutí naslouchat racionálním argumentům opozice nesete přímou politickou a občanskou odpovědnost za paralyzaci krajských a obecních investic. Občané totiž nerozlišují, zda přicházejí o pozemek v zájmu státu, kraje, nebo obce. Mám velké indicie, že při komunálních investicích teď odmítají jednat, pokud nedostanou šestnáctinásobek. Svou novelou jste zřejmě zároveň zapříčinili paralyzaci vyvlastňovacího procesu. V zákoně o vyvlastňování je totiž uvedeno, že vyvlastňovat lze po vyčerpání všech ostatních možností. Konečnou reálnou možností je přece vyvlastnění po nabídce šestnáctinásobku. Pokud jsou moje informace správné, jednomyslně prošel vládou návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek. Ale vládo, včetně pana Prachaře z hnutí ANO, bude líp, skutečně myslíte, že tento atrofovaný pokus rozhýbe české stavebnictví? Jak jste, pane ministře, hájil potřeby rezortu? Proč jste se alespoň nepokusili prosadit odečítání méněprací od víceprací? Proč jste jasným způsobem nedefinovali péči řádného hospodáře? Proč jste po vzoru ostatních zemí nezvýšili limity víceprací? Kolik dalších měsíců budete potřebovat na prosté parametrické změny zákona? Kolik roků budete potřebovat na implementaci nové evropské směrnice, která výrazně liberalizuje podmínky při zadávání a realizaci veřejných zakázek? I když je to v gesci Ministerstva pro místní rozvoj, proč na současnou nedostatečnou technickou novelu mlčíte? Tak co to vlastně v legislativě vaše ministerstvo dělá? Jak se shodují vaše stesky na legislativu s hlasováním o novele zákona o vlivu staveb na životní prostředí? Vždyť to, co doputovalo do Sněmovny, je další ranou rezortu stavebnictví v krizi. V jakém stavu je prosím příprava vámi ještě letos slibovaného zákona o liniových stavbách? Co si vlastně, pane premiére, na těch všech vašich tripartitách vykládáte? Vždycky vyjdete před kamery vysmátí a spokojeni, jak vám to šlape. Možná ano. Odborářům to také šlape. Vám také. Panu Hanákovi asi taky. České ekonomice ale nikoliv. Pane premiére, domníváte se, že pan ministr Prachař bude schopen zajistit legislativní proces u zákonů podstatně složitějších, než jsou zákony o zadávání veřejných zakázek, značky na přání a podobně? Jak chcete lidem garantovat, že zvládne například velice komplikovanou legislativu kolem bezpilotních letadel? To, že někdo úspěšnou speditérskou firmu, ještě neznamená, že rozumí dopravě. Všichni, kteří se v oblasti výstavby liniové infrastruktury pohybují delší čas, vědí, jak věcně a zejména časově náročné je získání územních rozhodnutí o umístění stavby, stavebních povolení, výkupy potřebných pozemků. Tomu však předchází často úmorné projednávání zásad územního plánu a vlastního územního plánu. Dnes bez konsensu s politickými reprezentacemi obcí a krajů nemáte prakticky šanci v požadovaném časovém úseku stavbu zrealizovat. Tohle však pan Prachař z hnutí ANO zřejmě nechápe, jinak by se nenechal strhnout k neuváženým výrokům a krokům. (Šum v sále.)Za mnohé. Pražský okruh - stavba 511. Jedná se o navazující pokračování okruhu mezi brněnskou dálnicí D1 a Běchovicemi. Trasování je stabilizované. Na projektovou přípravu byly vynaloženy desítky milionů korun. Před časem Nejvyšší správní soud zrušil zásady územního plánu pro tuto stavbu, mimo jiné, což je nyní řešeno, a územní plán ale ponechal v platnosti. Aktivisté využili jako v mnoha jiných případech formálního pochybení. Nyní se pan Prachař z hnutí ANO nechal slyšet, že lepší bude vzdálenější varianta kolem Říčan. Tím by de facto zničil klopotnou práci snad dvaceti roků a odsunul realizaci okruhu do bodu nula o patnáct roků. (Šum v sále se zvyšuje.)Myslíte, pane předsedo, že by poslanci z hnutí ANO mohli buď být ticho...

Download XMLDownload textCreate Person name