2013-017-06-120
120. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 252/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Nechci lichotit poslancům ČSSD , ale ruší tady takřka všechny poslanecké kluby , pane poslanče .
Poslanec Tomio Okamura
Možná mám zalehlé pravé ucho .
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Prosím ctěné poslance o klid . Pak začnu jmenovat jednotlivé poslance a zahájíme tady tabuli hanby .
Poslanec Tomio Okamura
Dostupné studie ukazují , že největší vliv na porodnost slušných a řádných rodin má celkové zázemí , které rodiny mají . Tedy zda mají kde bydlet , zda jsou místa v jeslích a školkách a zda se matka může bez problémů vrátit co nejdříve do práce . Tady všude máme stále co dohánět . V uplynulých 20 letech nám tu pravicoví , ale leckdy i levicoví politici na komunální i celostátní úrovni prakticky zlikvidovali stoprocentně funkční systém předškolních zařízení s tvrzením , že trh nedostatek jeslí a školek vyřeší . Trh nic nevyřešil a je načase , abychom se toho chopili my . Je třeba masivně motivovat slušné a pracující rodiče , aby měli děti . Proto pod jiným tiskem , který budeme dneska projednávat , předkládáme návrh , aby dával porodné stát bezúhonným matkám s pracovní minulostí na každé dítě . Je třeba dále poskytnout daňovou slevu na každé dítě . V rámci EU je výše našich slev zhruba v polovině průměru . To znamená , navrhovaný vládní návrh je samozřejmě z toho pohledu , že vymíráme , nedostatečný . Jak ale víme , nelze mechanicky přepočítávat . Životní úroveň našich rodin je daleko nižší než ve vyspělých zemích na západ od nás . Stávající slevy na děti , které navrhuje vláda , proto jsou spíše symbolické a samozřejmě nejsou vůbec dostačující . Kdo z nás vypravuje děti do školy , ví , že jen nástup do školy stojí řádově tisíce a každý měsíc jsou jen náklady na běžnou režii , tzn . obědy , kroužky , družina a další věci , obvykle přes tisícovku měsíčně , a to minimálně . Pochopitelně je třeba diskutovat , proč je stávající škola tak drahá . Proč nemáme v rámci povinné školní docházky učebnice zdarma . Proč kroužky nezajišťují školy , ale stává se to výdělečným byznysem pro soukromé firmy . V kostce řečeno , ano , jsme vděčni za to , že vláda se odhodlala alespoň trochu slevy na dani pro pracující rodiče zvýšit , ale bereme to jako symbolický krok , který v praxi mnoho neřeší . V této souvislosti znovu a opakovaně žádám vládu , aby předložila ucelenou dlouhodobou koncepci podpory rodin s dětmi a zvýšení porodnosti tak , aby český národ přestal vymírat . Tady to zřejmě nikoho nijak nefrustruje , ale mně to vadí . Já bych rád zachoval i na desítky let dopředu český , moravský a slezský charakter České republiky . K tomu potřebuje mít jasnou podporu a koncepci na podporu slušných a pracujících . Doufám , že se takové koncepce ještě během tohoto volebního období dočkáme . A my na ní rádi budeme pracovat . Jako jiný symbolický krok bereme zrušení paušálu pro živnostníky s obratem nad dva miliony . V prvé řadě je třeba říct , že toto zrušení je zdánlivě opodstatněné . Ano . Proč by měl mít paušál poradce , který nemá žádné náklady , stejně jako zemědělec nebo instalatér , kteří musí do své práce skutečně investovat . Těch , co pracují bez nákladů , tj . např . vybrané poradenské obory , není ovšem zas tolik a systémově lze toto řešit jejich specifikací a vynětím z působnosti zákona . Také samotná hranice dva miliony hrubého obratu ročně je v mnohých oborech nízká . Jsou obory , kde se pracuje se skutečně vysokými provozními náklady a velmi nízkou marží . Daňový paušál je velmi dobrý nástroj k tomu , aby ušetřil stát i živnostník . Záleží na tom , z jakého pohledu se na to díváme . Například v Praze , kde finanční úřady absolutně nestíhají a nezvládají množství daňových poplatníků kontrolovat , by bylo naopak nejlepším řešením , aby se okruh těch , co daní paušálem , rozšířil , otázkou je potom nastavení paušálu samozřejmě , a ne naopak . V tomto ohledu jsme absolutně proti návrhu , který zvyšuje daně živnostníkům . Daně nebo daňové zatížení , můžeme si to pojmenovat jakkoli , já jsem ohledně této diskuse zaznamenal různá vyjádření , která jako by omlouvala zvýšení daní živnostníkům , nebo se ho snažila vysvětlit , ale je to tak . Zátěž živnostníků se tímto vládním návrhem zvyšuje . S tím rozhodně nemůžeme souhlasit . Ani se začátkem toho trendu , protože tady máme více než 600 tisíc nezaměstnaných , a ono to začíná pomalu , tento trend , ale je potřeba si říci , že dokud tady nebude jasná vládní koncepce na vytváření pracovních míst , nemůžeme bránit lidem , aby se jakoukoli formou sebezaměstnávali , když jim stát nedokáže nabídnout prostor k tomu , aby vytvořil pracovní místa . Protože nezaměstnanost je skutečně rekordní . A samozřejmě v této souvislosti , přestože odmítáme tento návrh na zvyšování daňové zátěže živnostníků v době současné nezaměstnanosti přes 600 tisíc českých občanů , tak jsme samozřejmě ochotni diskutovat a budeme pracovat rádi společně na tom , aby byl daňový systém co nejprůhlednější a nejspravedlivější . To samozřejmě . Průhledný spravedlivý daňový systém , kde nejsou daňové úniky . To je jasně priorita Úsvitu . Vzhledem k tomu , závěrem , že zákon na jedné straně podporuje děti a seniory , což velmi vítáme a jsme všemi hlasy pro , ale na druhou stranu zvyšuje daně živnostníkům , což odmítáme , bohužel nezbývá , než aby se hnutí Úsvit při hlasování ve třetím čtení zdrželo . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name