2013-017-02-014
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 256/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji za přednesenou zpravodajskou zprávu . Ještě než otevřu obecnou rozpravu , budu konstatovat dvě omluvy došlé panu předsedovi , a to pana poslance Jiřího Koskuby od 15.30 a stejně tak pana poslance Stanislava Humla od 15.30 z dnešního jednání z pracovních důvodů . Nyní otevřu rozpravu a s přednostním právem se hlásí pan poslanec Tomio Okamura , předseda hnutí Úsvit , pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a potom řádně přihlášení písemnou formou . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Tomio Okamura
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , co se týče tohoto zákona , tak jsem rád , že navzdory okaté nechuti pana ministra Dienstbiera se podařilo ve vládě prosadit zákon , který snad alespoň zčásti vyřeší parazitování spekulantů na lidské bídě a zastropuje zneužívané dávky . Samozřejmě mohl být problém již dávno vyřešen a státní pokladna mohla být o miliony korun bohatší , kdyby Sněmovna již v zimě odsouhlasila návrh hnutí Úsvit , který jsme připravili společně se starosty Šluknovska , se starostou Bystřice pod Hostýnem a dalších postižených oblastí a který celý problém jasně řešil . Bohužel se tady ve Sněmovně politikaří a na prvním místě tak není zájem občanů , ale to , aby náhodou neměla nějaká strana politické body navíc za dobrý nápad . Kdybyste náš zákon připravený společně se starosty postižených míst , to znamená , že na rozdíl od členů vlády se tam nemusí jezdit opakovaně za reflektorů televizních kamer dívat , protože v tom žijí , a já sám pocházím po mamince z Bystřice pod Hostýnem , máme to přesně na náměstí mezi kostelem a radnicí , tu ubytovnu s 200 nastěhovanými Romy . To znamená , my víme , o čem je řeč , a už to mohlo být dávno hotové . A kdybyste v zimě ten náš zákon přijali , zákon , který připravovali skutečně lidé , kteří tam žijí , tak mohli mít spekulanti v kapsách za těch několik měsíců o pár milionů korun z veřejných peněz méně a v naší veřejné kase mohlo být o pár milionů více a tyto miliony jsme mohli použít navíc třeba na důchody nebo na sociální péči , tedy na to , čím se tady zástupci vlád neustále ohánějí , přitom když peníze mohly být k dispozici , tak hlasují proti . Funkčnost vládního návrhu , když se na něj tak dívám , ukáže samozřejmě praxe . Samozřejmě se ale stále domnívám , že naše myšlenka , to znamená , myšlenka Úsvitu a starostů Šluknovska a dalších postižených oblastí na zastropování příspěvku na bytovou jednotku podle cenové mapy , je systémovější . Cenová mapa je totiž jednoznačná a nelze v ní podvádět . Samozřejmě by se musela zřídit úplně funkční cenová mapa nájemného , protože dnes je neúplná a orientační . Má ji na starosti Ministerstvo pro místní rozvoj , ale o tom víme a jsme o tom před pár měsíci tady ve Sněmovně hovořili . Místo toho vládní novela dává mnoho podmínek , které se ale budou muset přezkoumávat . Skutečně zarážející je konstatování zástupců vlády v médiích , že se obvyklá cena v místě bude určovat mimo jiné na základě nabídky místních realitních kanceláří . Co když tam tedy žádná není ? Nebo je domluvená přímo s majitelem ubytovny ? A je vůbec rozumné dávky na úrovni stamilionů veřejných korun rozhodovat na základě jakýchsi nabídek realitních kanceláří místo cenové mapy Ministerstva pro místní rozvoj , kterou nelze zpochybnit ? Bylo by dobré se zamyslet , jestli je lepší zafinancovat pořádnou cenovou mapu , anebo donekonečna kontrolovat , jestli se všechno dodržuje . My v Úsvitu jsme rozhodně pro to první . Zákon by měl také fixně zastropovat limit příspěvku na bytovou jednotku s ohledem na velikost rodiny . Pokud je někdo v nouzi a chce dávky , tak musí podle toho řešit bydlení . Na druhé straně tady ale vidím úkol státu , aby aktivní politikou zaměstnanosti zajistil lidem důstojně placenou práci , to znamená vytvořil podmínky pro vytváření pracovních míst a nebo důstojný důchod , a samozřejmě pokud jim tohle nezajistí , je třeba , aby se uměl o lidi postarat , tedy zajistit sociální bydlení , což znamená motivovat obce , aby kupovaly a spravovaly obecní byty pro sociálně potřebné občany . A zdůrazňuji , že nyní nemluvím o dlouhodobě parazitujících skupinách . Bohužel ohledně slibovaného zákona o sociálním bydlení jsme se tady minule od paní ministryně dozvěděli , že prý bude předložen do Sněmovny až v roce 2016 . Tenkrát , když to tady paní ministryně řekla , tak na to reagoval i tady pan poslanec Stanjura , na to si velice dobře vzpomínám , že k tomu byla tehdy diskuse , takže já vůbec nerozumím tomu , proč to má tak dlouho trvat , když to vládní strany od začátku slibují . Co se týče těch problémových skupin obyvatelstva , tak málokdo ví , že problém není jen ve spekulantech , ale někdy také v nepraktičnosti některých obcí . Byl jsem v obci , právě protože já na ta místa jezdím již dlouhodobě , kde si starosta stěžoval , že klesají ceny bytů v problémové lokalitě , byt se tu prodal přednedávnem za pouhých 30 tisíc korun . Samozřejmě ho koupil hned lichvář a pronajal dalším nepřizpůsobivým občanům za 15 tisíc měsíčně . Samozřejmě které plynou z toho doplatku na bydlení . Kamarád bývalý policista se chytl za hlavu a zeptal se starosty : " Sakra , proč jste to nekoupili sami ? " " A proč ? " zeptal se starosta . " No přece proto , abyste byt dali třeba zdarma městskému nebo státnímu policistovi , a ten by se už postaral , aby byl v domě klid , a normální lidé by se už odtud už nestěhovali . " A tady je zakopaný pes . Nejde samozřejmě jen o zastropování dávek . I nově stanovené dávky na bydlení můžou být výdělkem pro lichváře . Cíl je ovšem jiný a takový by měl být náš cíl : musíme nastavit systém sociálního bydlení tak , abychom sociálně vyčleněné neshromažďovali v ghettech , ale naopak musíme ghetta rozbíjet . V zákoně samozřejmě vidíme mezery i v dalších oblastech . To , že na dávky mají nárok u nás cizinci bez občanství a jejich rodinní příslušníci , to už je jen třešnička na zkaženém dortu . O tom jsem již ale tady ve Sněmovně mluvili v minulosti a bohužel marně . Takže byť budeme hlasovat pro tuto novelu , jelikož i nedokonalá a opožděná snaha je lepší než nic , tak zároveň říkáme , že tím práce na zákoně nekončí a naopak práce na komplexním řešení této problematiky začíná . Děkuji za pozornost a těším se na spolupráci .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name