|

2013-017-07-049

49. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 299/ - prvé čtení

Date2014-09-25
Meeting2013/017
Agenda Item2013/017/049
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/bqbs/b31304901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   005 < Page 006 > 007

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. S další faktickou poznámkou pan poslanec Bronislav Schwarz. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Bronislav Schwarz Děkuji, pane místopředsedo. Chtěl bych mít na pana zpravodaje spíš dotaz. Kolegyně, kolegové, asi tomu nerozumím. bych se zeptal pana zpravodaje. To chcete říct, pane kolego prostřednictvím pana místopředsedy, že v Evropské unii v rámci EIA každá země jiná pravidla? (Hlasy z pléna: Ano.)Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík S faktickou poznámkou pan poslanec Kučera, po něm s faktickou poznámkou pan poslanec Novotný. Prosím, pane poslanče. Poslanec Michal Kučera Ano, mají. Místopředseda PSP Petr Gazdík Tak to byla opravdu efektivní faktická poznámka. Pan poslanec Novotný s faktickou poznámkou, pak pan poslanec Benešík s faktickou poznámkou. Poslanec Martin Novotný bych to možná řekl trochu košatěji a uvedl jeden příklad konkrétní z jedné oblasti našeho života. Doporučil bych prostřednictvím pana předsedajícího panu kolegovi Zlatuškovi, aby se v případě, že navštíví v nejbližší době Brusel, seznámil i s fungováním dopravy v tomto městě, které by mělo být výkladní skříní Evropské unie, seznámil se zároveň s nejrůznějšími předpisy v této oblasti, které fungují v naší zemi, a zamyslel se nad tím, jestli ten Brusel stejná pravidla jako naše země, anebo jsou si tam trošku rovnější. Ano, evropské země mají v mnoha oblastech, v kterých my jsme přijali a nadále jsme ochotni přijímat ta nejtvrdší možná a představitelná pravidla různá a velmi často mnohem liberálnější. Místopředseda PSP Petr Gazdík Pan poslanec Benešík s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ondřej Benešík Děkuji, pane místopředsedo. Opět obecně. Taky často slýcháváme výtky na to, jak je složité požádat o dotace z evropských fondů. Ale skutečně my si ty záležitosti komplikujeme velmi často sami. Pokud žadatel o nějakou investiční akci doložit stavební povolení nebo něco podobného, tak skutečně záleží na českém právním řádu, jak se on k tomu stavebnímu povolení dopracuje. A to, že například dopracování se k určitým záležitostem u nás je podstatně složitější, ale naší vinou, než třeba v Irsku nebo v Litvě, je náš problém. Čili mějme na paměti, že často si tady ty záležitosti komplikujeme my sami, ale ještě častěji jako výmluva slouží zlý Brusel. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Benešíkovi. Neeviduji teď žádnou faktickou poznámku, takže s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Myslím, že je dobře, že zaznělo tolik faktických, aspoň můžu reagovat na některá vystoupení. Nejdřív pan poslanec Pilný, jestli můžu vaším prostřednictvím. Máte pravdu, ale končíme sedmý jednací den, od rána s vašimi šéfy klubu vyjednávám a stejně nejsem domluven na zítřejší, a pořád neexistuje návrh. A je 19.09. to beru jako sebekritiku, ne jako (nesrozumitelné)opozice. Nám žádná změna programu nikdy zatím neprošla za těch devět měsíců, co jsme. Celé to diktujete vy sami - řazení bodů, přehazování a podobně. si fakt myslím, že vzhledem k závažnosti problému je nedůstojná účast hlavně členů vlády. Procentuálně je tady mnohem méně členů vlády než procentuálně počet poslanců. Přestože je nás tady 90, to by tady muselo sedět asi sedm ministrů, aby to vycházelo zhruba na procenta stejně. A určitě je to sedm resortů, které by se o to měly zajímat. Myslím, že pan ministr říkal, že to řeší osm resortů. Ale není tu osm resortů a nevím, jestli to řeší resort ministra kultury, který tady poctivě sedí. Takže tu chybí sedm kolegů pana ministra. A neberte to jako lacinou kritiku, ten bod je opravdu mimořádně závažný. A nezlobte se a nemůžete to vyčítat opozici, že sedmý jednací den v 19. hodin to sem přichází na pořad. Sami si proberte, jestli všechny body, které byly doposud, byly důležitější. Samozřejmě když to vnímáme a díváme se, jak se řadí body, tak je jasné, že někteří ministři mají větší vliv a své body řadí někde jinde než jiní ministři. Ale to není věcí naší, to je věcí vás. A jestliže jste říkal, že máme infantilní jednání nebo chování někdy, tak bych možná k tomu, jak fungují naše schůze, použil takové ostřejší adjektivum, ale nepoužiji ho. Nemyslím sprosté slovo nebo pejorativní, ale asi bych použil slovo amatérské. Neustálé změny. Ani naši zpravodajové, jako že v každém klubu jsou kluboví zpravodajové kromě sněmovních, prostě nevědí. My nevíme, co bude zítra, my nevíme, jestli bude příští týden, pokud ano, jestli budou výbory, nebo nebudou atd. A teď to neberte ani jako nějakou kritiku, ale spíš jako konstatování faktů. A teď k samotnému návrhu. Mně tedy opravdu vadí, že se bojíme Evropské komise, která teprv byla jmenována! To je, jako kdybychom se báli toho, že minulá vláda třeba Jiřího Rusnoka nám něco provede, protože vláda Jiřího Rusnoka měla na něco názor, teď je nová vláda, ale parlament se bude bát, protože vláda Jiřího Rusnoka někde něco slíbila nebo někomu něco slíbila nebo měla svůj legislativní plán, který nestihla splnit apod. Takže logická otázka zní: kdo, kolikrát, s kým, o čem a s jakým výsledkem v Bruselu jednal. A my prostě v těch jednáních jako stát dlouhodobě selháváme. říkám dlouhodobě, tudíž nemířím kritikou pouze na tuto vládu. jsem z moravskoslezského regionu, kde máme podniky těžkého průmyslu, a hned za hranicemi máme stejné podniky z Polska. A zkusme si říct a porovnat podmínky, aspoň některé podmínky a výjimky, které si vyjednala ČR při vstupu do EU před rokem 2004 a které si vyjednala Polská republika. Například polské podniky, polské ocelárny, polské hutě nemusí plnit přísné emisní limity. Nemusí! To znamená, je to přímý konkurent našich podniků, mají mnohem nižší náklady. To svinstvo, které leze z jejich hutí, samozřejmě díky převažujícímu směru větru jde k nám. Každá vláda se snaží s polskými ministry vyjednat změnu a polští ministři se sice tváří vstřícně, jednají, ale neuhnou. A my jsme si vyjednali sníženou sazbu DPH na dětské pleny pro přechodné období. Ale to nechci karikovat. Jenom si porovnejte, co je pro stát a pro průmysl a hospodářství země důležitější. Včera jsem naposledy slyšel o nižší sazbě DPH na dětské pleny a mohl bych dát úplně stejný dotaz. My jsme tvrdili, že to není možné, ale vláda, a to i ve vládním prohlášení, že se o to pokusí. Tak myslím, že bychom měli energii směřovat sem, a ne k dětským plenám, ale i kdyby: stejný dotaz - ne na pana ministra životního prostředí, to bych se ptal asi někoho jiného, asi ministra financí nebo nevím přesně koho, kdo, kdy, s kým, o čem a s jakým výsledkem jednal v EU. Jednali jsme o snížené sazbě? Co nám řekli? Také víme, že Velká Británie vyjednánu nulovou sazbu na DPH na léky a podle stávajících směrnic to není možné. Ale vyjednat se to , nebo nedá. A my jsme velmi rychle jako ČR dali naše hlasy při volbě šéfa Evropské komise. Podívejte se, jak dopadli Poláci při volbě evropských funkcí jako naši sousedé a jak jsme dopadli my. A to byla příležitost, kdy jsme třeba mohli za podporu nového šéfa Evropské komise vyjednat, že nám dají ten rok zpátky a budeme mít o 12 měsíců víc na těžkou debatu, která nás čeká. Návrh, který máme na stole, podle našeho názoru opravdu výrazně zhorší podmínky. A jestliže vláda říká, že chce povzbudit investice, my ji v tom částečně podporujeme. Jenom říkáme, nemá to být na dluh, ale jinak je to rozumný plán, tak se obávám spolu s nějakým z předřečníků, myslím, že to byl pan poslanec Urban, že nakonec ty investice zastavíme. A abych nebyl jenom tak v obecné rovině, tak mám dva konkrétní dotazy na pana ministra a pak dva návrhy. První dotaz je: úplně jsem přesně nepochopil, jaký bude osud žádostí o územní rozhodnutí, které se podle přechodného ustanovení přeruší. Rozumím těm, které přejdou jakoby do režimu ohlášení. A za druhé, jestli jsme dobře rozuměli tomu návrhu zákona, tak to, že to někdo podá k soudu, odkladný účinek. Tak si představme, že zahájíte stavbu, třeba dopravní, někdo to podá k soudu, a v tom okamžiku podle návrhu zákona okamžitě musíte ukončit práci. To nevím, jestli se vůbec konzervovat třeba ta stavba, jestli to nebude porušení zákona. Podle našeho názoru, tak jak je to napsané, nedá! Je tam sice, že soud musí rozhodnout do 150 dnů, ale tady ten střet moci zákonodárné a soudní prohrajeme. si myslím, že nejsme schopni soudní moc zákonem donutit, aby do 150 dnů rozhodla, a ještě k tomu vůbec pravomocně. To si vůbec neumím představit! Bylo by to fajn, kdyby to tak bylo, bych byl první pro, ale jak to prakticky bude fungovat, když někdo zastaví stavbu a soud do 150 dnů nerozhodne v první instanci? Anebo rozhodne v první instanci a někdo se odvolá? A mnozí z nás mají zkušenosti napříč republikou, napříč politickým spektrem, kdy z ideových a ideologických důvodů někdo brzdí stavbu dopravní infrastruktury, průmyslové zóny, továrny, ale i cyklostezky, i dětského hřiště. Prostě když se někdo rozhodne, tak to prostě dělá. A proto máme obavy a proto si myslíme, že je lepší ten návrh zamítnout, dál o něm jednat, protože skutečně to potřebujeme, a reálně jednat v Bruselu o tom, nám ten rok vrátí k diskusím, protože ten termín je šibeniční, dneska v zásadě nesplnitelný. A propříště pro nás všechny u tak důležitých zákonů by bylo fakt dobře, kdyby nás tady bylo víc. jsem zase zaslechl, že budeme navrhovat zkrácení lhůt. Sice můžete, můžete to i prohlasovat, ale opravdu u tak důležitého a u tak složitého zákona to smysl? Honem honem rychle, abychom zavolali do Bruselu: to máme? Přece naší novou komisařkou bude členka české vlády. Bezesporu o těch problémech . Myslím, že i její ministerstvo logicky z agendy se muselo a účastní se těch prací nejenom na EIA, ale i na tom, že opravdu potřebujeme změnit stavební zákon. A podle můžeme dát jenom jednu jedinou šanci těm odpůrcům v celém procesu. A nevím, jak je to provázáno s tím - dneska jsme se bavili o tom, že jeden náš kraj nemá zásady územního rozvoje z důvodu soudního rozhodnutí. První šance. Pak územní plány krajů, nebo jednotlivých měst. Další šance. Územní řízení, stavební povolení. Bodů, kdy vám odpůrci mohou vstoupit do procesu projednávání, je nesmírně mnoho, a souhlasím s panem kolegou Zahradníkem - pan ministr sice kroutí hlavou, ale si myslím, že pan ministr těmto hlasům příliš naslouchá a příliš ustupuje a příliš respektuje jejich hlas. Oni jsou totiž dobře zorganizovaní, jsou dobře slyšet, mají výbornou PR politiku. To nemyslím ironicky, ale to myslím jako ocenění. Jsou výborní lobbisté, jsou schopni zorganizovat takové ty mailové nálety, články, kdy odpůrci jsou zesměšňováni, skandalizováni, pomlouváni apod. Ale ti druzí, kteří se snaží o rozvoj území v rámci republiky, regionu, obce, či města, často slyšet nejsou a ty problémy prostě denně řeší. A my se obáváme, že tímto návrhem zákona pozici těch druhých ještě zhoršíme a naopak vylepšíme pozici těch prvních. A kdyby náhodou - je to velmi pravděpodobné, když koalice většinu - návrh na zamítnutí neprošel, tak navrhujeme, aby kromě výboru pro životní prostředí se tím zabýval i výbor pro evropskou politiku, protože to vztah na Brusel a naše poslance v EU, a samozřejmě hospodářský výbor, který tedy považuji v tomto návrhu zákona za důležitější než výbor pro životní prostředí, protože si myslím, že ten hlas by měl být slyšet, a na názor celého odvětví hospodářství, a tím pádem i na názor našeho hospodářského výboru by měl být brán zřetel. Děkuji za pozornost i v této pozdní odpolední či večerní hodině a minutě. (Potlesk poslanců ODS.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name