|

2013-017-07-049

49. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 299/ - prvé čtení

Date2014-09-25
Meeting2013/017
Agenda Item2013/017/049
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/bqbs/b31304901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které jako první eviduji faktickou poznámku pana poslance Urbana. Prosím, pane poslanče. Poslanec Milan Urban Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nezávidím panu ministrovi, že se musí pokusit tady projít a proklestit něco, co by znamenalo, že to vyhoví evropské směrnici a na druhou stranu nebude činit ještě větší problémy z hlediska stavebních investic v České republice. Myslím, že je třeba mu poděkovat, že se o to pokouší, o tento přístup. Na druhou stranu myslím, že to musí jít do výborů, dva tady zazněly, pravděpodobně si to vezmou ještě nějaké jiné výbory, ale to nechci předjímat. se jenom obávám toho, že kdyby to bylo schváleno v této podobě, tak vlastně ani ty evropské peníze nepotřebujeme, protože je nemáme za co utratit. Tak se pokusme to nějak předělat tak, abychom se vešli do toho úzkého koridoru, který bude znamenat, že přepíšeme z 80 % nějakou evropskou směrnici, vyhovíme tedy nějakému přechodnému období v Evropské unii a přitom nezabrzdíme stavebnictví v České republice. Děkuji pěkně. (Potlesk v levé části sálu.) Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Urbanovi. Dále se do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, na to, jak významný zákon projednáváme a jak významně může tento zákon ovlivnit naši ekonomiku, je nás tady pramálo. Kde je pan premiér, kde je pan ministr průmyslu a obchodu, kde je pan ministr financí, jejichž resortů se tento zákon určitě dotkne? Kde tito pánové jsou? Nejsou tady mezi námi. Pan ministr životního prostředí prezentoval tento návrh jako návrh, který jakoby hasí požár, jako by skoro u nás hořelo a my jsme přibíhali s pumpami a začali hasit. myslím, že není třeba být takto hrrr. Především je třeba říct, že tato novela, kterou nám ministerstvo předkládá, jde vysoko nad rámec výtek, které nám adresovala Evropská komise. Zahrnujeme na naší národní úrovni taková ustanovení, která vůbec od nás nejsou vyžadována a která významně rozšíří byrokracii. Vezměme si namátkou třeba takový problém stanovení rozsahu staveb, které budou muset být zahrnuty do procesu posouzení podle zákona o posouzení vlivu na životní prostředí, zákona o EIA. Nové průmyslové zóny a záměry rozvoje průmyslových oblastí jsou tam zařazeny, aniž by byla stanovena jejich rozloha. Prostě jakýkoli takovýto záměr bude muset projít tím svízelným procesem posuzování podle EIA. Nebo například parkoviště nebo garáže musí mít kapacitu, která podle zákona představuje 100 stání na celou stavbu, a pak musí projít procesem EIA. Nebo záměry rozvoje měst, zejména obchodní komplexy, nákupní centra, jiná střediska se podrobí EIA od zastavěné plochy 3 000 metrů čtverečních. V Rakousku, které pan ministr zmiňoval, je to 150 tisíc metrů čtverečních, 1 500 parkovacích míst. Jsou tady na sebe daleko méně přísní. Žádné takové prahové hodnoty ten vytýkací dopis, který nám Komise poslala, neobsahuje, nic takového nám Komise nepředpisuje. Naopak říká, že si členské státy mohou tyto prahové hodnoty, tyto limity, nastavit samy. My si je ovšem nastavujeme přísněji, než je nutné. Dalším velkým problémem, který v tom zákoně můžeme najít, je ustanovení, že žaloba, kterou může podat takzvaná dotčená veřejnost, odkladný účinek. To je něco, co významně prodlouží a také prodraží přípravu staveb, schvalovací proces. Samostatnou kapitolou je účast veřejnosti v procesu EIA. V této novele, která je upravená podle požadavků Evropské komise, se neziskové organizace, ta občanská sdružení, dělí na dva typy. Na jakési již dříve etablované nevládní organizace zabývající se tedy ochranou životního prostředí, mající historii alespoň tři roky, ty mohou všechno, ty jsou všemocné, a pak takové ty ad hoc k projektu samému, v místě samém sestavené nevládní organizace, které musejí získat 200 podpisů. Je to jednoznačný ústupek nevládním ekologickým aktivistům, nevládním ekologickým organizacím. Ty tím získají vysloveně exkluzivní a privilegované postavení, aniž by musely přesvědčit veřejnost, občany v daném místě, že skutečně zastupují jejich zájmy. Ty staré, již zkušené ostřílené organizace neziskové, nevládní, budou moci mluvit takřka do všeho. Budou moci zablokovat takřka vše. Mohou se tyto organizace odvolat k závěrům tzv. navazujícího řízení, aniž by předtím byly účastníky řízení. Mohou tam vstoupit v procesu již probíhajícího řízení. I to je něco, co můžeme klidně označit jako vytváření prokorupčního prostředí. Prostě neziskovky, nevládní organizace, ekologičtí aktivisté, kteří se zaštiťují tím, že chrání životní prostředí, mohou tedy do řízení svévolně vstupovat, odvolávat se, i když nebyli účastníky řízení, a to jenom na základě faktu, že mají za sebou více než tři roky dlouhou historii. Tak tento vyděračský mechanismus určitě způsobí mnoho problémů státním i soukromým subjektům a všechny velké strategické projekty budou určitě tím významně paralyzovány. Dopad přijetí této novely je tragický. Znamená v podstatě zastavení povolování nových staveb. Hospodářská komora České republiky odhaduje škody, které by přijetí této novely způsobilo, následovně: ztráta nebo nevytvoření 15 500 pracovních míst přímo ve stavebnictví a 30 000 pak v celé ekonomice. Šest a půl miliardy korun ztráta nerealizovaných staveb, pokud zahrneme další multiplikativní efekty, tak je to dvojnásobek, 13 miliard korun. A tím, že nebudeme projektovat, nebudeme připravovat, nebudeme stavět, tak nebudeme ani moci čerpat, to tady pan kolega Urban jasně řekl. Nebudeme moci čerpat, přijdeme podle odhadu Hospodářské komory České republiky o zhruba 179 mld. korun. Pan ministr hrozí ztrátou 100 mld. Rozumím tomu, je to tak. Ovšem co je důležitější, co je významnější? Ztráta našich tradičních odvětví? Utlumení stavebnictví, jednoho z klíčových odvětví naší ekonomiky? To si všichni musíme uvědomit, nežli budeme pro tento zákon hlasovat. To znamená, že jsme opět, tak jak to u nás bývá, papežštější než papež. Tohle okřídlené úsloví jsem myslím tady jednou řekl. Ono to dokonce v tom evropském newspeaku své vyjádření, gold-plating tomu říkají. Jsme tedy realizátory onoho gold-platingu. Navíc tady sledujeme zásadní rozpor mezi ministerstvy. Na jedné straně pan ministr životního prostředí zoufale volá po přijetí tohoto zákona. Paní ministryně ještě pořád pro místní rozvoj Věra Jourová zase volá po zintenzivnění rozvoje hospodářství, pro zprůchodnění systému povolování staveb, abychom mohli projektovat, stavět. Abychom neměli potíže, které takhle jsou veliké, když přihlédneme k zákonu o zadávání veřejných zakázek. Možná jste včera slyšeli debatu, která probíhala mezi zadavatelem a dodavatelem jedné významné pražské podzemní stavby, kdy se oba vyjadřovali s velkou mírou zoufalství o tom, co jim způsobil zákon o zadávání veřejných zakázek, který také byl přijat v jakémsi svatém nadšení, že zabrání všem nepravostem světa. V této Sněmovně jsme se tím na mnoha platformách zabývali. mám takový pocit, že výbor pro evropské záležitosti byl, aspoň si myslím, prvním orgánem Sněmovny, který se tímto zákonem zabýval v dubnu letošního roku, vůbec než to sem bylo doručeno z ministerstva. Tehdy se tím výbor zabýval proto, že právě k nám dopadla jakoby ta požadovaná norma od Evropské komise. A tehdy jsme přijali usnesení, které si dovolím tady ocitovat a které bylo přijato průřezově přes všechny politické strany ve výboru: "Výbor pro evropské záležitosti vyjadřuje vážné obavy, že návrh novely zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivu na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, výrazně omezí postup veřejných staveb v České republice. Zároveň žádá vládu, aby vzala v úvahu připomínky podnikatelských subjektů k návrhu této novely." Vzhledem k tomu, že Hospodářská komora předložila samozřejmě své připomínky, ale také zároveň teď si zoufá a předkládá pozměňovací návrhy, které jsou zásadní, které zásadně mění dikci toho zákona. Ve Sněmovně proběhl seminář. Mnoho z nás poslanců tam jsme se zúčastnili. Ne možná na celém semináři, ale mnoho z nás tím seminářem prošlo a sledovali jsme prezentace, sledovali jsme vystoupení kolegů a kolegyň. A zaznamenali jsme, že průřezově zní hlas: Je to špatná norma! Zabrzdí to rozvoj České republiky! Proč to budeme přijímat? Nicméně jsme tady konfrontováni s návrhem ministerstva, tedy s výrazným strašením, že když si dovolíme to nepřijmout, tak se na nás snesou hromy a blesky z Olympu Evropské komise. Ti, kteří podporují přijetí této novely, a pan ministr to zmínil, hovoří o tom, že oni si asi mohou být vědomi těch tragických důsledků, ale přesto hovoří a mají obvykle takový nešťastný výraz v tváři. Říkají: To je taková záplata. bude lépe, se vzmůžeme, tak si koupíme nové kalhoty a záplatu nahradíme pořádným suknem. No, nevím, pánové a dámy, tedy, nevím, zdali ministerstvo takto záplatovanou ekonomiku opraví. mám obavu, že se nic takového nestane. Protože dobře víme, že prostor, který si ekologičtí aktivisté vydobyli, již nikdy nepustí. Pořád budou jejich požadavky tomu zákonu dominovat. A jakákoli další verze, která se bude snažit opravit tuhle záplatu, bude ještě horší. Dámy a pánové, myslím si, že nám nezbývá nic jiného než předloženou novelu zamítnout, přestat se bát Evropské unie. Dovoluji si požádat poslance vládního hnutí ANO, aby na svého kolegu pana ministra Brabce apelovali, aby se vymanil z vlivu ekologických aktivistů a přikázal svému ministerstvu připravit zákon pořádně, tak aby neškodil českému hospodářství. Dovoluji si proto navrhnout, abychom tento zákon v prvním čtení zamítli. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name