2013-017-05-004
4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 173/4/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi . Ptám se , jestli se chce vyjádřit pan poslanec Pavel Čihák jako zpravodaj . Ano . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Pavel Čihák
Dobrý večer , vážený pane předsedající , dámy a pánové . Jen bych chtěl vyjádřit své stanovisko jako stanovisko kladné k pozměňovacím návrhům .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobře , děkuji zpravodaji . Otevírám rozpravu a jako první v ní vystoupí pan senátor Jiří Bis , připraví se pan předseda klubu ODS a pak pan kolega Koubek . Věřím , že to bude velmi racionální , pane senátore . Děkuji .
Senátor Jiří Bis
Děkuji taky . Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , odůvodnění stanoviska Senátu je celkem jednoduché . Botička neřeší uvolnění parkovacího místa , naopak ho blokuje . To znamená , nemá smysl řešit nějakou situaci tím , že způsobím větší obtíže , než získám . Získal bych to , že by vozidla , kromě jiných také poslanců a senátorů , nebylo možné odtáhnout . Nemyslím , že je to vhodné udělat za tu cenu , že nabourám systém rezidenčního parkování . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji za velmi racionální přístup pana senátora Jiřího Bise a nyní pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Prosím , pane předsedo . Také věřím , že to bude velmi racionální .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Jako vždycky , pane místopředsedo , jako vždycky . Tak proč to vlastně řešíme znova ? Protože když chceme nějaké řešení prosadit , tak podle mě je dobrá cesta to udělat přímo , a ne takhle pokrytecky . My to celé řešíme proto , že pan poslanec Huml a s ním já nevím kolik desítek poslanců z pěti sněmovních frakcí s výjimkou našeho klubu a klubu KDU to podpořili , a cílem je zabránit tomu , aby se poslancům odtahovala vozidla . A protože se to bojíme říct rovnou , tak řešíme obecnou úpravu . Mysleli si ti navrhovatelé pravděpodobně , že to schovají . A ejhle , všichni si toho všimli , protože to tak jednoduché schovat prostě není . Tak byl by jiný návrh , který by zněl takhle otevřeně - jsme proti tomu , když už nám nemohou dávat botičku , aby nám nemohli ani to auto odtáhnout . To je podle mě návrh , který je jasný , a každý z nás by mohl být pro , nebo proti . Ale pan poslanec Huml , specialista na agenty CIA , tak nevím , jestli mu i tohle napověděli , vymyslel , že z toho uděláme obecnou úpravu , a navrhl a většina poslanců to schválila . Vzal jsem si s sebou tu sjetinu , kterých 64 výtečníků to bylo , kteří říkají úplně nelogicky : Aby vám odtáhli auto , tak tam musí být botička 24 hodin . V tom okamžiku ale trestáte ty lidi dvakrát , ty , kteří porušili nějakou věc , protože zaplatí jak botičku , tak odtah . A celý vtip spočívá v tom , že nám nemohou dát botičku , takže před odtahem musíme mít botičku 24 hodin , což nemohou udělat , takže tím pádem nám naše auta neodtáhnou . To je sice možná fajn , ale bylo by lepší , kdyby pan poslanec Huml to navrhl rovnou a neskrýval se do obecné úpravy . To , jestli jsou botičky , nebo nejsou , je především rozhodnutí městské samosprávy . My jsme v Opavě třeba botičky zrušili , když jsem byl primátor , a používali jsme to jenom pro ty permanentní porušovatele , městští strážníci měli u sebe databázi , a když to bylo třeba popáté , tak mu tam botičku dali . Ale ten , kdo to udělal , a každý z nás občas zaparkuje , kde nemá , zejména v cizím městě , kde prostě nezná parkovací místa a potřebuje něco vyřídit , tak prostě občas ten prohřešek spáchá , a pak je podle mého názoru jednodušší to řešit normálně blokovou pokutou . A není pravda , že sto procent blokových pokut nevyberete . Zase ti slušní , kterým se to občas stane , blokovou pokutu , pokud nepřeháníte výši , prostě zaplatí . Když chceme argumentovat tím , že odtahy mají být , protože to brání silničnímu provozu , tak jakou logiku má , že 24 hodin to zafixuje botička ? Pak to auto dalších 24 hodin vytváří překážku . A pokud tedy 24 hodin nevadí , tak není třeba ho odtahovat . Protože když to nevadí 24 hodin , tak to nevadí ani 25 , 26 hodin , a teď bych mohl dál počítat . Takže návrh nemá ani logiku . To , že mnohá města zneužívají odtahy , je jiný problém a měli by jim to spočítat voliči v komunálních volbách , těm , kteří to nadužívají a vyrobili si z toho kšeft ať už pro městskou , nebo pro privátní firmu , protože někde na tom vydělávají městské firmy , a tím pádem městská kasa , někde na tom vydělává privátní firma . Ale opravdu . Zákon říká , že odtahovat se má , pokud vozidlo vytváří překážku v provozu . A my teď říkáme , že 24 hodin , než to odtáhneme , být může . Ale pak ten důvod pomine . Buď se to musí řešit bezprostředně , že to skutečně stojí uprostřed křižovatky a ohrožuje to bezpečný provoz , anebo to těch 24 , 48 nebo 72 hodin může zůstat . Nemůže platit obojí současně . Logicky pokud bychom setrvali na sněmovní verzi , možná by to bylo dobře , protože bychom neodtahovali nikdy . Myslím , že každý řidič by s logikou této obhajoby říkal : Když to nevadilo 24 hodin v bezpečnosti a plynulosti provozu , proč to vadí 25 . hodinu a proč mám platit odtah ? Já v této chvíli navrhuji podpořit postoj Ministerstva dopravy , které jako resort za to zodpovídá a je proti . A jestli pan poslanec Huml chce navrhnout zákon , který zakáže naše auta odtahovat , ať napíše takový jednoduchý paragraf . Já ho sice nepodpořím , protože ho považuji za zbytečný , ale aspoň bychom nevytvářeli nelogičnosti v návrhu zákona . De facto tímto návrhem se řeší přesný opak , že v dikci toho , co jsem říkal , nemůžete odtáhnout nic , možná to bylo vaším cílem , aby nebyly odtahy . Pak zase stačí jednoduchý paragraf : auta se neodtahují . A nemusíme to řešit na nějakých 24 hodin . Vím , že tady bylo orientační hlasování . Už to je komické , že jsme orientačně rozhodovali , jestli překážka může být šest hodin , nebo 12 , nebo 24 . Pak si většina vybrala 24 . Ale je to špatně a tentokrát to Senát nezhoršil jako v některých předchozích případech zákonů , které jsme dneska projednávali , tentokrát to opravdu vylepšil . Takže náš klub bude hlasovat pro senátní verzi tohoto návrhu zákona .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name