2013-017-02-012
12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane poslanče . Prosím k mikrofonu pana poslance Bendla . Prosím , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo , paní předsedající . Dámy a pánové , na začátek bych si rýpl , neboť musím zde připomenout , že stát už velmi dlouhou dobu v podstatě už vůbec nezřizuje žádné organizace , které poskytují sociální služby . Zřizují je převážně města a obce a ty významnější , řekněme , a důležitější zřizují kraje . A podotýkám , že krajům vládne sociální demokracie už téměř sedm let a že se ta situace dostává do téměř až absurdních úrovní v oblasti poskytování sociální péče , protože jsme svědky toho , že seriózní poskytovatelé sociálních služeb nemají na svůj provoz , a to jak ti zřizovaní krajem či obcemi , tak ti z nestátního sektoru , ale objevuje se zde čím dál tím více tzv . poskytovatelů sociálních služeb , kteří fakticky poskytovateli sociálních služeb nejsou . Jedno číslo za všechny a nechytejte mě úplně za slovo . Ale někdy v roce 2002 měl Středočeský kraj poskytovatelů sociální péče zhruba 200 , dneska jich má něco kolem 700 . Podíváte - li se na jejich strukturu a na to , co často poskytují za tzv . sociální službu , byli byste asi kolikrát zděšeni z toho , čemu všemu my říkáme poskytování sociální služby . Souhlasím s tím , že stát by neměl mít 14 států nebo 14 různých úrovní sociálních služeb v tom smyslu , že někde to nesmí být katastrofa , a když to někde bude dobré , tak to je asi v pořádku . Myslím si , že stát by měl hlídat jakousi základní úroveň a jakýsi standard poskytování sociální péče v České republice a měl by vyžadovat po krajích stejně tak , jako to dělá v oblasti zdravotnictví , protože kraje jsou povinny předkládat Ministerstvu zdravotnictví a diskutovat na základě zastupitelstvem schválené koncepce , diskutovat svoji problematiku ve zdravotnictví s Ministerstvem zdravotnictví . V oblasti školství , která má zase regionální působnost , je kraj povinen schválit si každý rok koncepci školství a jít s tím na Ministerstvo školství a tam diskutovat o tom , jestli má být více gymnázií , nebo více učňovských škol , nebo více průmyslových škol apod . - a v oblasti sociálních věcí takto důležité oblasti toto není . Pak se nedivme , že si každý kraj dělá , co vlastně chce . Některé kraje prostě evidentně nepovažují za prioritu poskytování sociálních služeb . Podíváte - li se do výdajů jednotlivých krajů , tak to není možné nezkonstatovat . Někde o to pečují více , někde méně . Někde podlehli tomu pocitu , že evropské peníze , které tečou do téhle oblasti , protože jsou obrovské a veliké , tak se téměř každý , kdo se přihlásil o to , že chce poskytovat tzv . sociální službu , no tak mu to bylo umožněno , ale ve skutečnosti , jak říkám , v řadě případů sociální služba našim občanům poskytována opravdu není . A je třeba na to dohlédnout a přinutit kraje , aby na efektivitu vynaložených peněz v oblasti sociálních služeb dohlédly , protože jak říkám , opravdu platí , že spousta peněz , které by se měly dostat k potřebným , se k potřebným v žádném případě nedostávají . My potřebujeme stabilní prostředí , protože v oblasti poskytování sociálních služeb není možné , abychom klienty nutili každých čtrnáct dní měnit poskytovatele sociálních služeb . Není možné je neustále stěhovat a říkat jim : dneska už nemáte podporu , nebo kraj už dneska ze dne na den nepodpoří tu či onu instituci apod . Je třeba na delší dobu nasmlouvávat takováto zařízení a zároveň je třeba si být jistí v tom , že splňují jistý standard , který je nutné splnit . Na jaký standard stát bude ze svých prostředků mít , to je otázka . Do jaké míry to pro něj bude nebo nebude priorita . Ale dneska , věřte mi , na tom sociálním systému nebo poskytování peněz do této oblasti je navěšena spousta těch , kteří tam už dlouhou dobu být nemají , a mělo by být naším cílem , aby prostředky zůstaly u těch , kterým opravdu patří . Proto bych se přimlouval za to , aby Ministerstvo práce a sociálních věcí vzalo tuto záležitost v potaz , vynutilo si a přinutilo kraje k tomu , aby předvedly a řekly , jak si představují poskytování sociálních služeb ve svých teritoriích , aby Ministerstvo práce a sociálních věcí také řeklo , co je ten standard , a ten vyžadovalo , ale pak nechalo na samostatnosti jednotlivých zastupitelstev a krajů , do jaké míry budou cítit , že to je pro ně tato oblast priorita , či nikoliv . Krajům byla posílena jejich samostatnost , finanční zdroje , které dostaly z rozpočtového určení daní , se v minulé době zvýšily , což sice mělo za dopad i tu skutečnost , že když kraj získával méně finančních prostředků z daní , získával je i stát , často si to kraje najednou vysvětlovaly tak , že stát jim posílá méně . V okamžiku , kdy tady byla finanční a ekonomická krize , to zkrátka platilo , protože kraje dnes více , nebo jejich rozpočty více dýchají s tím , jak je státu , tak je i kraji , protože jsou navázány nikoliv na dotace nebo ve velké míře na dotace , ale na významnou část takzvaných vlastních příjmů z jednotlivých daní . Proto si toho kraje musí být vědomy a měly by v této oblasti říci , co tedy vlastně chtějí . Stát ať řekne , co je standard . A připomínám opravdu sociální demokracii , že už téměř dvě volební období má poskytování sociálních služeb na starosti a nemůže se vymluvit na to , že to zavinila něčí nebo někoho jiná vláda . Myslím si , že to , že tady vzniklo čtrnáct systémů , a je to evidentní , za to stát jako takový v minulosti nemůže .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name