|

2013-012-09-025

25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení

Date2014-08-27
Meeting2013/012
Agenda Item2013/012/025
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/bqbs/b22102501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Paní kolegyně, pánové kolegové, prosím, abyste ztišili své hlasy, popřípadě si důležité věci sdělili mimo tento sál, abychom se tady nemuseli překřikovat. Poslanec Tomio Okamura Takže když se podívám o pozici níže, to znamená pod náměstka pro státní službu na Ministerstvu vnitra, tak státního tajemníka, který bude na každém ministerstvu, jmenuje vláda na návrh příslušného ministra na dobu pět let podle výsledků výběrového řízení. A kdo že vliv na výběrové řízení? Rozhodující slovo ve výběrové komisi ministr. Pojďme se tedy podívat ještě o pozici níže. Jakým způsobem probíhá výběr státních zaměstnanců? Tříčlenná komise je vybírá. A podívejme se, že dva členy z této tříčlenné komise, to znamená většinu, vybírá státní tajemník, který byl ovšem vybrán politicky, a na návrh příslušného ředitele odboru pouze vybere tři nejvhodnější uchazeče. To znamená, dokonce i závěr výběrového řízení v rámci výběrové komise není závazný. Oni nevybírají nejlepšího. Oni si vyberou tři a z těch tří vybírá služební orgán v dohodě s bezprostředně nadřízeným představeným toho jednoho jediného. To je teda vrchol skutečně! Když se tedy podíváme dál, tak aby i náměstek pro zvláštní službu náhodou nezvlčil, aby náhodou nebyl nezávislý, tak může být odvolán, když poruší služební kázeň nebo se dopustí zaviněného chování, jímž narušil důstojnost své funkce. Ovšem chybí mi zpřesnění, o co vlastně přesně jde. No tak tuším, že je to takto vágně záměrně, aby když tak šlo nepohodlného člověka pro jistotu ještě dovyměnit. A podíváme se také na ty politické náměstky, o kterých mluvil prezident Zeman. Ministr může jmenovat dva náměstky člena vlády a svůj kabinet, kteří nejsou podřízeni služebnímu zákonu. Dobře, o jejich počtu a platech rozhoduje sám ministr na svoji odpovědnost. Všichni pracují jako političtí nominanti ministra. Provádí se tady tedy politická hra podle hesla vlk se nažere a koza zůstane celá. Vládní koalice ČSSD, ANO, KDU-ČSL spolu s TOP 09 a ODS odmítly pozměňovací návrh Úsvitu, který jsme ve Sněmovně před dvěma týdny podali, aby šéfa státní služby jmenoval na návrh vlády prezident, abychom zajistili nezávislost této pozice, tak jak - Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane poslanče, se moc omlouvám, nezbývá mi nic jiného, než chvilku vyčkat, se ostatní zklidní. Poslanec Tomio Okamura si skoro říkám, že přerušujete zrovna v nejlepších okamžicích. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ne, není to úmysl, je to pro váš komfort, abyste nemusel překřikovat. Poslanec Tomio Okamura Zrovna teď mi ten hluk nepřipadal takový. No dobře. Ale děkuji. Vládní koalice odmítla pozměňovací návrh Úsvitu, aby šéfa státní služby jmenoval na návrh vlády prezident, abychom zajistili nezávislost této pozice tak, jak ostatně bylo navrhováno v původním návrhu zákona a jak navrhovala i Rusnokova vláda, a jak je dokonce i ve služebním zákoně z roku 2002, který by v případě, že bychom nepřijali tento, vstoupil od 1. 1. 2015 v platnost. Ve finálně dohodnutém návrhu těchto pěti stran nejde tedy o odpolitizování státní správy, ale pouze o jiný systém jejího řízení zájmovými skupinami stojícími za jednotlivými politickými uskupeními. Zaslechl jsem argument, že v Německu pozice generálního ředitele státní služby neexistuje. Ani my v Úsvitu jsme na tomto modelu za každou cenu netrvali. Takže jen doplním, že na německých ministerstvech pracují státní tajemníci, kteří jsou jmenováni doživotně a jsou díky tomu imunní vůči politickým tlakům, které do státní správy prostě podle hnutí Úsvit nepatří. A právě imunita vůči politickým tlakům na obsazování pozic v případě přijetí této verze služebního zákona v České republice nenastane. Vrácení do druhého čtení nyní podpoříme, jelikož si myslíme, že je zákon třeba jako takový dopracovat, a pokusíme se vložit ještě také některé naše pozměňovací návrhy. Ostatně vrácení do druhého čtení jsme ve Sněmovně během projednávání sami navrhli. Počkáme na finální znění zákona, přičemž sděluji, že pakliže nedojde ke změně, tak hnutí Úsvit nemůže v závěrečném hlasování podpořit stávající podobu dohody vládní koalice ČSSD, ANO, KDU, ODS a TOP 09, protože tato dohoda neobsahuje ani jeden z možných mechanismů garance dlouhodobé profesionality naší státní správy. Hnutí Úsvit není součástí této pseudoopoziční smlouvy, která zajišťovat politickou kontrolu ve státní správě. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name