2013-006-05-018
18. Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších zákonů /sněmovní tisk 23/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Stanislavu Polčákovi a žádám pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Chvojku , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Jan Chvojka
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dobrý večer , dámy a pánové . Pan předkladatel v zásadě řekl všechno podstatné , takže já možná jenom některé věci pro jistotu zopakuji . Jde o tisk číslo 23 , který novelizuje zákon č . 82 / 1998 Sb . , o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č . 358 / 1992 Sb . , o notářích a jejich činnosti , notářský řád , ve znění pozdějších zákonů . Tisk byl doručen poslancům dne 29 . listopadu 2013 a vláda jej projednala , tuším , 20 . prosince 2013 . Já zde krátce podotknu , že obdobný tisk byl předložen , jak již řekl pan navrhovatel , v minulém funkční období , kde tuším došel až do třetího čtení , kde nebyl schválen několika hlasy . Já to mám celkem za škodu , protože ten návrh zákona považuji za správný . Určitě souhlasím s některými stanovisky vlády , myslím si , že je potřeba ještě o některých bodech jednat , že například ten rozdíl mezi běžnými úředníky a soudci by nebyl spravedlivý , nicméně principiálně s tímto zákonem souhlasím . Určitě je potřeba , aby úředníci byli více odpovědni za svoji práci , aby byli více pod kontrolou , a možná tato novela zákona by toho docílila . Pokud si dobře pamatuji , v tom minulém funkčním období dokonce důvodová zpráva obsahovala statistiku , tento tisk už ji neobsahuje . Pokud se dobře pamatuji , tak je vymáhána jenom nějaká jednotka procent škod , které jsou způsobeny nesprávným úředním postupem nebo nezákonným rozhodnutím . Takže já poprosím , nebo navrhuji , aby tento tisk prošel do dalšího čtení s tím , že si zaslouží určitě nějaké zhodnocení a případně nějaký komplexní pozměňovací návrh , ale principiálně lze s tím , aby byli úředníci více odpovědni za svoji práci a aby bylo zvýšeno vymáhání regresních nároků jak státu , tak územně samosprávných celků , tak tento princip považuji za správný . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji Janu Chvojkovi a otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Radek Vondráček . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Radek Vondráček
Pane předsedající , děkuju za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dostáváme se k tomuto návrhu , který je svou podstatou velmi stručný a jednoduchý . Pokusím se být také stručný a jednoduše přednést svoje stanovisko . Já se názorově nacházím mezi stanoviskem vlády a stanoviskem předkladatelů . Jednoduše se nahrazuje slovíčko , že " stát může vymáhat škodu " a bude nahrazeno slovíčkem " musí vymáhat škodu " . Dostáváme se tady jakoby od jednoho mantinelu k druhému . Já souhlasím s tím , že situace je tristní , že se státe nestará o své peníze a že nejsou vymáhány regresivním způsobem tyto nároky . Existuje jakási falešná solidarita mezi státními úředníky a určitě si tato problematika zaslouží řešení . Nejsem zcela přesvědčený o tom , že rigidní pravidlo o tom , že stát je povinen za každé situace vymáhat tuto škodu , nepovede zase k nějakým negativním jevům . Ze strany předkladatelů byl možná trochu zlehčen případný psychologický dopad . Představte si , že nad každým tím úředníkem skutečně bude viset ten Damoklův meč . Skutečně vím , jak funguje české prostředí , jak funguje myšlení úředníka . Může se stát , je reálné , že v případě nějaké sporné agendy , finančně náročné agendy , bude docházet třeba k obcházení formálnímu , aby nedocházelo jaksi k správnímu posouzení a rozhodnutí ve věci samé , které by bylo sporné , nebo bývalo by nebezpečí u toho kterého úředníka . Nemůžeme se automaticky dovolávat jakési odvahy , že ten který úředník navzdory tomu riziku rozhodne po právu , jak to bude cítit , bez ohledu , že by přemýšlel o případné náhradě škody . Je zde samozřejmě nějaký demonstrativní výčet , za jakých okolností by toto pravidlo uplatněno nebylo . Zde bych se přimlouval určitě , aby se tam přidalo více položek , třeba sociální důvody . Nebudu zdržovat . Chtěl bych na závěr poznamenat , že si tato problematika určitě zaslouží diskuzi , ta změna je daného předpisu je žádoucí , a v každém případě doporučuji , aby tento tisk prošel do druhého čtení a abychom se mu ještě dále věnovali , například na půdě ústavněprávního výboru . To je vše . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name