2013-006-05-017
17. Návrh poslanců Zuzky Bebarové-Rujbrové, Vojtěcha Filipa, Stanislava Grospiče, Miloslavy Vostré a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se zrušují zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské federativní republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 279/1992 Sb., o některých dalších předpokladech pro výkon některých funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním příslušníků Policie České republiky a příslušníků Sboru nápravné výchovy České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 21/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu Pavlu Kováčikovi . Ještě faktická poznámka předsedy klubu ODS pana Zbyňka Stanjury . Pane předsedo , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Musím říct , že mám z té debaty radost , že buď celé kluby , nebo členové jiných poslaneckých klubů , samozřejmě s výjimkou komunistického klubu , říkají , že podpoří náš návrh na zamítnutí toho zákona už v prvním čtení , a opravdu mám z toho radost . Na druhé straně , abychom to neměli tak jednoduché s bojem proti relativizování minulosti a komunismu a podobně , tak chci připomenout , že to je návrh komunistické strany , její předseda sedí o dvě řady nade mnou , je to místopředseda Poslanecké sněmovny a v tajných volbách - podotýkám v tajných , kdy jsme mohli svobodně vyjádřit svůj názor - získal od vás 151 hlasů . Tak aby to nebylo tak jednoduché s tím bojem proti komunismu a tomu , jak se relativizují vzpomínky na minulý režim .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu předsedovi klubu ODS za jeho faktickou poznámku i za dodržení času . Poslední faktická poznámka , paní poslankyně Marta Semelová . Paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Vážený pane předsedající , vaším prostřednictvím bych chtěla ještě také krátce reagovat na pana poslance Blažka . Chtěla bych trošku poopravit to , koho my jako KSČM zastupujeme . My zastupujeme mladé rodiny , my zastupujeme lidi bez zaměstnání , bez práce , my zastupujeme ty lidi , kteří nemají na toho doktora , protože když tady mluvil pan Svoboda o SANOPZu , tak bych chtěla jenom upozornit , že teď si musejí platit všude . My tady zastupujeme důchodce , kteří nemají peníze na to , aby vyžili . A zastupujeme ty lidi , kteří , a je to více než dvě třetiny , nemají ani průměrnou mzdu . A pokud tady mluvíte ostatní o neustálé diktatuře z období před listopadem 1989 , tak bych chtěla upřesnit , že teď je tady diktát lží a peněz . (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Martě Semelové za dodržení času k faktické poznámce . A máme . . . Pan kolega Kučera k faktické poznámce . Už jsem chtěl vyvolat řádně přihlášeného kolegu Hájka , ale nemám šanci . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Michal Kučera
Ještě jednou dobrý den . Já bych jenom velice krátce k paní poslankyni Semelové prostřednictvím pana předsedajícího : Prosím vás , mou mámu důchodkyni nezastupujete , tu si z toho seznamu škrtněte . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Nyní řádně přihlášený pan poslanec Josef Hájek v přihlášce do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Josef Hájek
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , při projednávání služebního zákona jsem tady vystoupil s poněkud emotivním vystoupením . Jsem horník a emoce ve mně určitě jsou . A přestože patřím k těm , kterých se taky období komunistů dotklo , protože jsem byl společně s vaším bývalým předsedou ODS propuštěn z politických důvodů z vojenské školy , přesto bych chtěl dneska k projednávanému tématu přistoupit poněkud pragmaticky . Před tímto vystoupením jsem prostudoval řadu odborných materiálů a textů , které se týkaly problematiky lustračního zákona . V této souvislosti mě nejvíce zaujala publikace nazvaná Komunistické právo v Československu , která byla dokončena v Mezinárodním politologickém ústavu Masarykovy univerzity v Brně v roce 2009 . Mimo jiné v době , kdy byl rektorem této univerzity současný předseda ODS . V této publikaci se problematikou českých lustračních zákonů zabývá kapitola nazvaná Lustrace a běh času . Autor této kapitoly , pan David Kosař , v ní podrobně hodnotí nejen funkčnost českých lustračních zákonů , ale také se zabývá otázkou , jak dlouho v kontextu s českou Ústavou a judikaturou Evropského soudu pro lidská práva by tyto lustrační zákony měly fungovat . Připomínám , že se sice jedná o text z roku 2009 , ale dle mého názoru jsou myšlenky a závěry tohoto autora vysoce aktuální i dnes , po pěti letech . Autor v úvodní části své práce uvádí - cituji : Ačkoliv byly oba lustrační zákony z let 1991 a 1992 původně přijaty pouze na dobu pěti let , zůstávají dvě dekády po sametové revoluci stále součástí platného právního řádu . A nejen to , lustrační zákony pořád vyvolávají emoce a ve vypjatých chvílích dokonce ovlivňují politickou scénu . Toho jsme tady svědky dnes i při minulém projednávání . Autor při hodnocení lustračních zákonů dále uvádí - cituji : Specifické okolnosti spojené s přechodem k demokracii , jež ospravedlňovaly přijetí českých lustračních zákonů po sametové revoluci , s postupem času pominuly , a lustrační zákony by tudíž měly být prohlášeny Ústavním soudem za protiústavní , případně zrušeny samotným zákonodárcem . Autor tento argument opírá o tvrzení , že české lustrační zákony jsou v dnešní době , to znamená již v roce 2009 , v rozporu s Listinou základních práv a svobod . Toto stanovisko sdílel i prezident Havel . Ten , jak známo , vetoval jak v roce 1995 , tak i v roce 2000 prodloužení lustračních zákonů s odůvodněním - cituji : Tyto zákony byly určeny pouze pro revoluční fázi a je čas přijmout úpravu v souladu s právním státem , která neakceptuje kolektivní vinu . Nejsem právník , ale neznám v naší legislativě další zákon , v kterém se upřednostňuje presumpce viny namísto standardní presumpce neviny . Po téměř 25 letech od sametové revoluce by občanovi mělo být umožněno , aby okolnosti každého případu byly individuálně posouzeny a každý občan naší demokratické republiky musí mít jistotu rovnosti před zákonem . Autor při hodnocení období platnosti lustračních zákonů dále konstatoval : Za prvé . České lustrační zákony neposkytly žádnou spravedlnost pro oběti komunistického režimu , o čemž jasně vypovídá negativní postoj řady disidentů , jakým byl prezident Havel , Petr Uhl nebo Jiřina Šiklová . Za druhé . Příběhy například Josefa Tošovského či Františka Lamberta , kteří představují špičku ledovce , jednoznačně prokázaly , že smysl lustračních zákonů jako nástroj určité odplaty za podíl na příkořích způsobených komunistickým režimem se často minul účinkem . Za třetí . Co se týká profylaktických účinků lustračních zákonů pro budoucnost , autor uvádí - cituji : Pokud spravedlnost lustračních zákonů spatřujeme v nezbytném opatření do budoucna , jež má zabránit infiltraci osob spolupracujících s totalitním režimem do veřejných funkcí nově vznikajícího státu , tak tento argument stojí na vodě , neboť tohoto cíle lze dosáhnout vůči základnímu právu šetrnějším způsobem než lustracemi a síla tohoto argumentu klesá s postupujícím časem od sametové revoluce . Konec citátu . A s tímto názorem se já osobně beze zbytku ztotožňuji . Autor dále uvádí - cituji : K požadavku politické loajality osob ve státní správě a ve veřejných službách dodáváme , že ačkoliv souhlasíme s tím , že státy mají legitimní zájem vyžadovat od zaměstnanců ve veřejné správě zvláštní pouto důvěry a loajality , zkoumání loajality zaměstnance veřejné správy musí být založeno na materiálním , a nikoliv formálním pojetí loajality vůči ústavnímu systému České republiky . To znamená , že porušení povinnosti loajality musí splňovat přinejmenším následující zásady . Za prvé . Musí dosahovat závažné intenzity . Zde musí být posuzována zejména aktuálnost rizika neloajálního chování . Zdali byla loajalita porušována aktivním , nebo pasivním způsobem a zdali se jednalo o jednorázové , či opakované porušení loajality , případně jak dlouhého trvání . Za druhé . Musí dostát požadavku individualizace . To znamená , musí brát v potaz individuální okolnosti každého případu , například porušení loajality pod nátlakem , či dokonce v důsledku použití násilí . Za třetí . Porušení loajality musí být hodnoceno především s ohledem na konkrétní funkci , kterou zaměstnanec zastává , popřípadě hodlá zastávat . Tyto zásady má splňovat služební zákon . Konec citátu . Dnes , téměř 25 let od sametové revoluce , nastal opravdu čas diskutovat nad revokací či zrušením lustračního zákona . Dle mého názoru ale nejprve musíme schválit služební zákon . Pokud bude služební zákon letos schválen , v což pevně věřím , měli bychom se k problematice lustračního zákona opět vrátit a do té doby budu hlasovat proti zamítnutí návrhu KSČM . Děkuji . (Potlesk poslanců ANO.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name