|

2013-059-08-121

121. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 998/ - třetí čtení

Date2017-07-14
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/121
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b25112101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Radek Vondráček 121. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 998/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal své místo opět pan ministr dopravy Dan Ťok a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, pan poslanec Karel Šidlo. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 998/3, který byl doručen dne 29. června 2017. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 998/4. Ptám se pana ministra, zda jako navrhovatel zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Není tomu tak. Otevírám rozpravu k tomuto bodu, do které eviduji v tuto chvíli přihlášku pana poslance Václava Zemka, kterému dávám slovo. Poslanec Václav Zemek Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, hezké ještě dopoledne. jsem ani nechtěl vystupovat, ale nedávno jsem se o sobě dočetl, že jsem nějaký agent cizích firem, a dokonce jsem se o sobě dočetl, myslím, že ve středu to bylo v nějakém jednom deníku, že jsem proslul podáním jakéhosi pozměňovacího návrhu. Upřímně řečeno jsem netušil, že stačí proslout podáním jednoho návrhu. Ale dobře, budiž. Jak již víte, celá věc nebo celá debata kolem této novely se poněkud smrskla a točí se kolem společnosti Uber. Je to určitý fenomén v našem prostředí. Není divu, je to populární, i když poněkud kontroverzní záležitost, nicméně je tam asi 150 tisíc registrovaných uživatelů u nás, takž asi nemůžeme úplně toto ignorovat. jsem svým pozměňovacím návrhem chtěl rozproudit určitou debatu, což se podařilo, nicméně, a to ani nezaregistroval ten hodný hoch, ten pisatel, který psal v tom deníku svůj článek, že pozměňovák, o kterém se tam zmiňoval, tak jsem se k němu nepřihlásil a podal jsem jiný, méně kontroverzní pozměňovací návrh. A možná protože se rozproudily různé pověsti, nepravdy a spekulace, tak bych to možná rád uvedl v tuto chvíli na pravou míru. Budu tam i navrhovat v rámci procedury hlasování určitou úpravu, tak i z tohoto důvodu bych to chtěl trošku objasnit. Můj návrh se týká vlastně dvou věcí. Jedna část se dotýká všech taxikářů, všech přepravců bez rozdílu a pokládám to za určité zjednodušení. Je to ta část návrhů B7 B9, která řeší to, aby taxikáři a smluvní přepravci nemuseli dělat psychotesty. nevím, k čemu to prospěje. Jestli necháme dělat psychotesty i všem ostatním řidičům. Nebo aby nemuseli skládat zkoušku z místopisu a funkce taxametru. Dámy a pánové, přiznejme si to, kdo z vás používá navigaci v autě. myslím, že skoro každý. A to samé i ti přepravci používají satelitní navigaci. Tak proč v této době, jsme v 21. století, vyžadovat zkoušku z místopisu. myslím, že to je zbytečná administrativní překážka a zbytečná šikana. Ale budiž. Další věc, která tam je, je B9. Proč nařizovat přepravcům, jak auto vypadat, když tam mají to označení, proč ještě nařizovat, jakou mít barvu, jaký být typ, jaký mít výkon. To je obrovský prostor pro korupci. Tam se někdo dohodne s někým: vám tady povolím to provozování taxislužby, když tady si odeberete auta od mého strýčka třeba. Tak to navrhuji právě v tom bloku věcí, které se týkají všech - podotýkám všech - taxikářů a provozovatelů smluvní přepravy. A teď ta druhá část. Víte, mně je upřímně jedno, jestli tady poveze Franta, Lojza nebo Máňa, s odpuštěním. Mně záleží z pohledu zákazníka na tom, abych byl spokojen. Je mi jedno, kolik ten přepravce vydělá, nebo nevydělá. chci být jako klient prostě spokojen. A to si nejsem jist, jestli dneska úplně je splněno a jestli to řeší i tato novela. Můj návrh spočíval v tom - když to vztáhnu k dnešnímu stavu, tak vy vlastně máte dvě možnosti. Buďto máte klasického taxíka s taxametrem, anebo máte tzv. smluvní přepravu, kde taxametr nahrazuje písemná smlouva. ve svém pozměňovacím návrhu dávám alternativu elektronické podoby. To znamená, že ten dotyčný nějakou aplikaci, prostřednictvím které on se do toho přihlásí a kliknutím vlastně stvrzuje tu smlouvu. To, že se zavazuje k přepravě, a naopak ten klient k tomu, že bude odvezen. Opět, jsme v 21. století. Uvědomme si, nakupujeme přes e-shopy, provádíme platby přes telefon. Co je na tom jiného? Proč to blokovat? Navíc tam dávám možnost ministerstvu, aby podzákonnou normou stanovila jasná pravidla. Ve vztahu k EET je to úplně bezproblémové. Ta aplikace vám pošle fakturu, která IČO, která jasné parametry. Je bezproblémové z toho dát i tu účtenku o EET. Takže tady vidím obrovský pokrok, a my tady se snažíme možná něco trochu zabrzdit. si myslím, že nás to stejně do budoucna převálcuje, jak to bylo hodněkrát v minulosti. Když to řeknu ze svého pohledu. jsem během posledních tří let, a využívám i taxislužbu, použil různé typy dopravy. A abych tomu trochu porozuměl, tak jsem si samozřejmě stáhl i tu aplikaci Uber, takže mohu to porovnat. Když to vezmeme, máme tady asi takové tři typy. Máme klasickou taxislužbu, když si mávnete na ulici. Máme tady radiotaxi, kde si dáváte nějakou objednávku dopředu, a pak tady máte ty nové aplikace typu Uber. Můžu říct, že jediný problém jsem měl s klasickou taxislužbou. Tím nechci říct, že jsou taxikáři všichni stejní. To určitě ne. myslím, že většina je poctivých, dobrých. Ale jsou tam prostě výjimky. Mně se stalo několikrát, že jednak mi na ulici nezastavil. jako klient chci, když se chci někam přepravit, aby ten přepravce odvezl, a ne aby si vybíral, jestli odveze, nebo ne. Třikrát se mi za poslední půlrok stalo, a to bylo ještě před projednáváním tohoto zákona, podotýkám, že mně prostě ráno nezastavil. Měl normálně to označení taxi, byl rozsvícen. To znamená, že pro nikoho nejel. Jel prostě dál, bez povšimnutí. Dobře, OK. Také se mi stalo to, kupodivu, i když se říká, že to nefunguje, že ten taxikář měl tzv. turbo. Nebo resp., že měl upravený taxametr. Jak je možné, že vám na stejně dlouhý úsek účtují poměrně rozdílné velké částky? Musí to mít nějakým způsobem upravené. To se mi také stalo. Toto všechno odpadá u těch zbývajících dvou. U toho radiotaxi a u Uberu. V jednom případě vám dopředu řeknou částku, kterou vás to bude stát. V druhém případě máte možnost přímé kontroly prostřednictvím GPS, která vám ukáže, kolik jste skutečně ujeli. Tam neexistuje, že by vás ten člověk prostě vozil po ulicích, aby najel kilometry nebo aby tam měl upravený taxametr. A o tom je ten spor. Tam my trváme na zachování toho zařízení, toho taxametru striktně. A pak je tady alternativa, kterou nedokáže žádný taxikář podle ovlivnit, a to je ta kontrola prostřednictvím GPS, což je obrovská výhoda tady těch aplikací. V tom vidím ten zásadní komfort pro klienta, který si může během jízdy kontrolovat, kam jede. Navíc je to výhodné i pro toho přepravce, protože on vidí, vy jste v aplikaci registrováni, s kým jedete, a naopak on vidí, koho veze. To znamená, takové ty věci, jako že někdo třeba zavraždil čtyři taxikáře před časem... Ten taxikář , koho poveze. Tady mu to zobrazí. A naopak, i vy tam máte zpětnou vazbu. Tady je nutno přiznat, že toto funguje částečně i u služby třeba Liftago, což je takový přechod, protože Liftago používá klasický taxametr a tam je ten zásadní rozdíl. se prostě domnívám, že nemůžeme úplně zavírat oči před tím, že tady vzniká něco nového. V tuto chvíli je to na hraně zákona. jsem měl takovou ambici rozproudit tu debatu, aby se s tím něco udělalo prostě proto, že to tady je a že to 150 tis. uživatelů. A před tím prostě zavírat oči nemůžeme. Abych nekončil úplně vážně. Je samozřejmě na vás, do jaké míry ty pozměňovací návrhy podpoříte, nebo nepodpoříte. Ale abych to trochu odlehčil. Kdyby naši předchůdci v dobách, kdy vznikaly mobilní telefony, a koukám, každý si tady hraje s mobilním chytrým telefonem, kdyby tady měli stejný přístup, jako byl přístup na hospodářském výboru, pak bychom asi tady nikdo ten mobilní telefon neměli. Chodili bychom na chodbu do budky telefonovat, protože v době byste řekli jo, mobilní telefon, vždyť to je vlastně nekalá konkurence těm našim pevným linkám. Proč to tady zavádět? Dokonce v tom se nechají posílat esemesky. To je přece konkurence naší pošty. Přece nebudeme tady tolerovat, že si tady někdo posílá esemesky. Tak na tomto chci jen ukázat, že kdyby tady byl stejný přístup v minulosti, asi bychom se nikam neposunuli dál. Tím samozřejmě vás nechci tady nutit k nějakému hlasování. Ale zvažte prosím, je tady určitá nová věc. Můžeme ji tady zamáznout v zárodku, anebo to podpořit. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name