|

2013-056-02-035b

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 924/ - prvé čtení

Date2017-04-05
Meeting2013/056
Agenda Item2013/056/035
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/bqbs/b06103501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 924/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Ještě jednou děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Cílem návrhu zákona je provedení částečné transpozice směrnice Rady 2015/652/EU, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty, a částečně transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2015/1513/EU, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty. Evropská unie změnou legislativy zvýhodňuje používání biopaliv vyrobených z odpadních tuků, což jsou např. použité kuchyňské oleje a kafilerní tuky, a biopaliv, která mají nízký dopad v souvislosti s nepřímou změnou ve využívání půdy, tzv. pokročilá paliva. To jsou biopaliva vyráběná z odpadů a nepotravinářské biomasy, např. biopaliva ze slámy, glycerolu, řas a další, a to tím, že pokud jsou do pohonných hmot přimíchávána právě tato biopaliva, tak jejich příspěvek k naplnění povinnosti zajištění minimálního podílu biopaliv určitým dodavatelem pohonných hmot je započítáván dvojnásobně. Evropská legislativa dále nově umožňuje dodavatelům pohonných hmot splnit své závazky ve snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot i prostřednictvím tzv. alternativních paliv a elektřiny. Návrh tedy dává dodavatelům motorového benzínu a motorové nafty možnost do minimálního povinného podílu biopaliv zohlednit dvojnásobně množství biopaliv, která jsou vyrobena ze surovin obsažených v příloze 9 části A i B směrnice, tj. biopaliva z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva. Návrh doplňuje ustanovení, na jejichž základě si dodavatelé motorového benzinu a motorové nafty budou moci do povinného snížení emisí skleníkových plynů z jimi dodaných pohonných hmot zohlednit také zemní plyn CNG nebo LNG či zkapalněný ropný plyn LPG, čistá a vysokoprocentní biopaliva, elektřinu a případně vodík, které pro dopravní účely dodali oni sami, či je dodala jiná osoba, se kterou uzavřou smlouvu o společném plnění povinností. Návrh dále upravuje sankci za nesplnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů. Platné znění zákona umožňuje uložit pokutu pouze do výše 10 mil. korun, která by však u velkých dodavatelů motorového benzinu a motorové nafty nebyla odrazující, nebyl by tedy naplněn požadavek legislativy Evropské unie, a naopak u malých dodavatelů by takto vysoká pokuta byla zcela likvidační. Nový způsob sankcionování, který výši pokuty stanoví na základě skutečně nesníženého množství emisí skleníkových plynů, bude spravedlivější v porovnání se současným stavem. Obdobný způsob je využíván v Německu. Konkrétně vlastně jde o násobek kilogramů CO2, kde nedošlo k požadovanému snížení množství emisních plynů, násobených deseti korunami. Tedy deset korun za každé kilo CO2, které nebylo sníženo dle požadavku. Vzhledem k tomu - pak se k tomu vyjádřím ještě v obecné rozpravě - že termín první transponované směrnice uplyne již 21. dubna letošního roku a druhá směrnice potom 10. září letošního roku, bych si vás dovolil požádat rovněž o zkrácení termínu na projednání ve výborech na třicet dnů. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name