|

2013-053-01-011

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení

Date2016-11-29
Meeting2013/053
Agenda Item2013/053/011
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/bqbs/b02501101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Jan Bartošek 11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi předložit v rámci druhého čtení návrh zákona, kterým se mění zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon. Jak jsem vás informovala v rámci prvního čtení, předmětným návrhem zákona usilujeme o odstranění nerovného postavení jednotlivých příjemců podpory státu, tzn. krajů i jednotlivých krajských a obecních škol. Usilujeme o zajištění skutečně účinného vynakládání finančních prostředků státního rozpočtu, tzn. aby finanční prostředky následovaly jak realitu poskytovaného vzdělávání, tak i platovou úroveň v jednotlivých školách. Přejeme si také transparentnost pro školy i jejich zaměstnance, větší předvídatelnost pro ředitele škol. Domníváme se, že zajistíme takto větší možnost cílené realizace podpory prioritních zájmů státu v oblasti vzdělávání. Proto tedy navrhujeme zohlednit objektivní rozdíly vzdělávacích soustav v jednotlivých krajích, odstranit rozdílné financování stejných oborů vzdělání, nerovnosti v odměňování zaměstnanců a negativní dopady spojené s takovým snížením počtu žáků, které je z pohledu organizace vzdělávání bezvýznamné, avšak ve stávajícím systému může školu přivést k vážným ekonomickým problémům. Také eliminujeme u středních škol ekonomický tlak na přijímání co největšího počtu žáků. Upouštíme tedy od financování regionálního školství prostřednictvím republikových a krajských normativů. Tento systém zůstane zachován pouze pro financování vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními s výjimkou financování mzdových výdajů pro pedagogické pracovníky školních družin. Ráda bych se v úvodu vyjádřila také k debatám, které byly na školském výboru nebo které se objevují v rámci veřejného prostoru. Chtěla bych říct, že ačkoli samotný zákon logicky neobsahuje konkrétní počty dětí v jednotlivých třídách, nařízení vlády, která tento zákon doprovázejí a která jsou dojednána s odbornými asociacemi škol a s dalšími partnery, takovéto standardy zajišťují. Zjednodušeně řečeno se říct, že počítáme s 24 dětmi na třídu, se 17 dětmi jako minimálním počtem. U určitých typů škol, např. u škol, které jsou plně organizované, avšak mají jednu, maximálně dvě třídy v ročníku, počítáme s průměrem 15 dětí na třídu jako nejnižším možným počtem. Současně jsou zpracována speciální pravidla pro malotřídky nebo speciální pravidla, která zohledňují specifika financování středních odborných škol a učilišť. Chtěla bych vás ubezpečit, že na této změně jsme pracovali velmi dlouho. Existuje velmi důsledná shoda odborných školských asociací a odborů, stejně tak zřizovatelů. A chtěla bych vás ujistit, že také jednomyslné hlasování školského výboru ukazuje, že jsme se snažili maximálně najít cestu, která bude znamenat pro naše školy lepší financování, a tím zajistí kvalitnější vzdělávání našich dětí v budoucnu. Prosím vás tedy o propuštění tohoto návrhu zákona přes druhé čtení. Děkuji vám.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name