|

2013-050-06-058

58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení

Date2016-10-26
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/058
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b22205801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený zákon uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Ještě než udělím slovo, požádám pana poslance Josefa Uhlíka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení. Ještě požádám sněmovnu o klid. chápu, že po schválení státního rozpočtu je atmosféra vzrušená, ale prosím diskuse, které se týkají rozpočtu, v předsálí, diskuse, které se netýkají stavebního zákona, také v předsálí a zde budeme mít pouze stavební zákon. Paní ministryně, máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, doufám, že novela stavebního zákona a debata o tomto zákoně bude také nanejvýš vzrušená, protože jak jsme i dnes slyšeli, jedná se o nejklíčovější zákon této vlády a této koalice. Dne 21. září 2016 vláda svým usnesením číslo 828 schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, takzvaný stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. Tady pro informaci vám uvádím, součástí je 44 souvisejících zvláštních právních předpisů. Je to přes 40 změnových zákonů, to v podstatě znamená, že všechny resorty byly zapojeny skrz tyto technické změny změnových zákonů do přípravy novely stavebního zákona. Návrh tohoto zákona byl zpracován na základě programového prohlášení vlády České republiky a plánu legislativních prací vlády. Dovolte, abych uvedla nejklíčovější změny, které tato novela obsahuje. V první řadě mi dovolte uvést, že se tomuto zákonu říká stavební zákon, jedná se o zákon o územním plánování, což znamená územní plánování měst, krajů a státu, trasování. Máme územní plány měst, máme zásady územního rozvoje krajů a máme takzvanou politiku územního rozvoje. Další část tohoto zákona se týká již stavebního řádu. vám zmíním v obou těchto částech stavebního zákona ty nejklíčovější změny a samozřejmě přínosy. Nejdříve bych vás seznámila s klíčovými změnami, které jsou právě na úseku územního plánovány a které byly vládou schváleny. Dochází k následujícím změnám. Novela zcela zásadně zkrátí pořizování aktualizací zásad územního rozvoje krajů a změn územních plánů a regulačních plánů, pokud nebude potřeba změnu řešit ve variantách. Odpadne také etapa zadání a bude sloučena etapa společného jednání s dotčenými orgány a veřejné projednání. Tím dojde k úspoře cca 3/4 roku, přitom nikdo nebude krácen na svých právech. U liniových staveb, u kterých se prokáže, že je objektivně nelze umístit do koridoru vymezeného v územním plánu například na podkladě geologického průzkumu nebo dalšího relevantního průzkumu, bude na základě rozhodnutí krajského úřadu možné v nezastavěném území možné vybočení z koridoru. Toto je velice přínosné pro výstavbu dálnic. Tím odpadne nutnost změny územního plánu před realizací liniové stavby a realizace se v těchto případech podle našich odhadů urychlí cca o dva roky. Orgány územního plánování budou zodpovídat za koordinaci záměrů, když jako dotčené orgány budou vydávat závazná stanoviska z hlediska souladu záměrů právě se státní politikou územního rozvoje, ale také územně plánovací dokumentací a dále z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování. Nově budou v jednom území rozhodovat a stavby umisťovat různé stavební úřady, od ministerstev po stavební úřady na obcích. Území je jen jedno, a proto je nutné také zajistit koordinaci těchto záměrů. Protože není reálné, aby každá obec měla vedle územního plánu i regulační plán pro část svého území, bude smět zastupitelstvo obce rozhodnout o pořízení územního plánu s prvky regulačního plánu. To dosud nebylo možné. Odstraňuje se také stav, kdy dotčené orgány diktovaly své požadavky bez toho, že by tyto požadavky zdůvodňovaly a držely se zmocnění ve svém zákoně, co mohou činit. Náležitosti stanovisek k opatřením obecné povahy i závazných stanovisek uplatňovaných ve správním řízení budou upraveny v § 149 správního řádu. Podmínkou nabytí účinnosti aktualizace nebo změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění jejího úplného znění o aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností při rozhodování, co platí, což je také velice výhodné. Územní studii bude smět nechat zpracovat i investor, a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměrů na provedení změny právě v území. Schválení této studie bude ponecháno orgánu územního plánování. Informace o území, které územní plánování shromažďuje pro svou potřebu, budou uvolněny pro celou veřejnou správu, tzn. státní a územní veřejnou správu, všechny samosprávy. Budou zkráceny lhůty pro podání návrhů na přezkum nebo zrušení opatření obecné povahy na jeden rok, což je zkrácení o dva roky ode dne nabytí jeho účinnosti, a to shodně pro všechna opatření obecné povahy. Dokumenty územního plánování budou povinně, a to úplně všechny, zveřejňovány na internetu. Také se odstraňuje stav, kdy dotčené orgány diktovaly své požadavky bez toho, že by tyto požadavky zdůvodňovaly a držely se zmocnění ve svém zákoně, co mohou činit. Návrh zákona byl připravován se snahou přispět právě ke zjednodušení ve všech etapách přípravy a realizace staveb, tzn. umisťování, povolování a kolaudace. Toto jsou tři procesy, kterými se zabývají všechna rozhodování, všechny části povolení v rámci stavebního řízení. V oblasti územního rozhodování a stavebního řádu je prioritní zavedení úplně nového společného řízení, které umožní investorovi posouzení umístění i povolení stavby v jednom řízení a získání jednoho povolení na stavbu či soubor staveb také v případech, kdy tomu v současnosti brání rozdílná příslušnost stavebních úřadů. Navíc souběžně dojde také k posouzení vlivu na životní prostředí, tzv. EIA, je-li vyžadováno. Navrženou úpravu společného řízení považuji za maximum, kterého bylo možné dosáhnout při zachování současné organizace veřejné správy a v rámci formátu novely, nikoliv návrhu nového zákona, který v tuto chvíli Ministerstvo pro místní rozvoj také připravuje. Novela stavebního zákona žádným způsobem nezasahuje do počtu existujících obecních stavebních úřadů. Do budoucna počítáme a předpokládáme upřesnění jejich správních obvodů, a to prováděcí vyhláškou ze strany Ministerstva pro místní rozvoj. Je také pochopitelné, že všeobecná kritika zdlouhavé přípravy staveb se soustředí na stavební zákon, protože se staví podle stavebního zákona, ale spousta staveb podléhá právě jiným zákonům. Z pohledu investora samozřejmě stavební zákon představuje tu konečnou fázi povolovacího procesu. Vedle stavebního zákona, tzn. obecného předpisu, je řada dalších, zvláštních zákonů, které upravují povolování speciálních staveb, ochranu jednotlivých veřejných zájmů nebo mají další vazbu na stavební zákon. Úpravy provedené ve stavebním zákoně si vyžádaly, jak jsem již zmínila, změny ve více než 40 zákonech, např. zákon 416 o urychlení výstavby silniční, železniční a energetické sítě, a dokonce i horní zákon, dokonce i zákon o lázeňství. Toto všechno jsou změny, které jsou vyvolány novelou stavebního zákona. Návrh, který je vám předložen, je slučitelný s právem Evropské unie. Ačkoliv se nepodařilo úplně zachovat návrh novely v jeho původní podobě ze strany Ministerstva pro místní rozvoj a tak, jak byl ve spolupráci s meziresortní pracovní skupinou připraven, a také s vámi - a za to bych chtěla poděkovat mnohým z vás, členům všech politických klubů, protože z každého klubu jsem měla nominovánu jednu dvě osoby, se kterými jsme projednávali vůbec kostru novely stavebního zákona. A tady musím říci, že to Ministerstvu pro místní rozvoj velmi pomohlo, než jsme tento zákon pustili do meziresortního připomínkového řízení a samozřejmě dalších debat. Přestože vláda o některých zásadních otázkách a následně rozporech rozhodla jinak, než právě byly představy Ministerstva pro místní rozvoj, je tato novela silným a opravdu dalším krokem ke zlepšení situace. Návrh zákona obsahuje řadu nástrojů, které pomohou zrychlit územní přípravu, umisťování a povolování staveb a také přispějí ke zlepšení investičního prostředí a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky, především našich firem. Nyní mi ještě dovolte stručnou informaci ke změnám v zákoně EIA, tzn. v zákoně o posuzování vlivu na životní prostředí, kde Ministerstvo životního prostředí je spolupředkladatelem tohoto zákona. Ačkoliv původním cílem bylo provést transpozici směrnice 2014/52/EU, kterou byla revidována směrnice 2011/92/EU, tzv. směrnice EIA, již v rámci předložené novely, s ohledem na velmi napjatý harmonogram a rozsah ustanovení, která bude třeba transponovat v rámci novely zákona o EIA, nebylo možné tuto transpozici vložit již do novely stavebního zákona. Transpozice revidované směrnice EIA proto bude provedena Ministerstvem životního prostředí samostatnou novelou, ve které budou rovněž obsaženy další úpravy reflektující snahu o zjednodušení a zkrácení procesu EIA. Novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí navazuje na změnu stavebního zákona, která zavádí územní řízení s posouzením vlivu na životní prostředí a společné územní a stavební řízení s posouzením vlivu na životní prostředí. Jsou to velice složité názvy, nicméně jsou to názvy, které navrhovala Legislativní rada vlády, kde byl vyloučen název jedno povolovací řízení nebo jedno koordinované řízení. Jedná se tedy o společné řízení s posudkem ohledně EIA. Princip je nastaven tak, že žádost s jednou dokumentací bude podávána u stavebního úřadu a stavební úřad v úzké součinnosti s posuzujícím orgánem EIA zajistí v první fázi řízení posouzení vlivu stavebního záměru na životní prostředí a v druhé fázi teprve poté stavbu umístí, popř. povolí. Na jednání vlády o rozporech dne 21. září také byl vyřešen rozpor ohledně počtu podpisů. Zde si dovolím vás o tom informovat. Samozřejmě je to součástí návrhu zákona, ale domnívám se, že je důležité to zde zmínit. Jedná se o podpisy v tzv. podporující podpisové listině, kdy zvítězila varianta navýšení počtu podpisů nad 500 osob namísto dnešního požadavku 200 podpisů. Zároveň je návrhem zákona nově omezena doba platnosti této listiny na 18 měsíců od data uvedeného v záhlaví listiny, což jsou sice možná drobné změny, ale jsou to velice významné změny právě pro získání posudků EIA. bych vám ráda poděkovala za pozornost. Jsem připravena samozřejmě následně při jednání ve výborech i se svými kolegy na velice detailní debatu. Velice si uvědomuji závažnost této novely. A jak jsem již zmínila, ambice Ministerstva pro místní rozvoj byly mnohem větší. A vím, že je apel na jedno kontaktní místo, jeden stavební úřad, nicméně to musí být podmíněno změnou kompetenčního zákona. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name