|

2013-050-04-180

180. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 83/2013 Sb., o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití /sněmovní tisk 653/ - třetí čtení

Date2016-10-21
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/180
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b11818001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 180. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 83/2013 Sb., o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití /sněmovní tisk 653/ - třetí čtení Nacházíme se ve třetím čtení tohoto výbušného tématu. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, zpravodaj garančního hospodářského výboru pan poslanec Martin Novotný. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 653/3, který byl doručen 16. září. Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 653/4. (V sále je silný hluk.)Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci - Místopředseda PSP Petr Gazdík Pane ministře, moc se omlouvám, ale páni poslanci vás příliš nesledují, takže si dáme ranní minutu ticha. (Chvilku čeká.) Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek S návrhem zákona o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě jste se podrobně seznámili již v prvním a druhém čtení. Novela zejména zapracovává požadavky směrnice 2014/28/EU týkající se výbušnin pro civilní použití. Sjednocuje pojmy zákona o výbušninách a zákona o zbraních, zpřesňuje proces rozhodování v pochybnostech, zda některá věc je, nebo není výbušninou, zavádí závazná stanoviska obvodních báňských úřadů ve stavebním řízení týkající se staveb pro nakládání s výbušninami a rovněž provádí některé dílčí změny dosavadní právní úpravy na základě požadavků praxe. Sněmovní tisk 653 byl projednán hospodářským výborem a v rámci druhého čtení byly načteny tři pozměňovací návrhy, které mají výlučně legislativně technickou povahu. S ohledem na již uvedené a na skutečnost, že se jedná o transpozici směrnice EU, navrhuji Sněmovně schválení tohoto návrhu zákona, a to ve znění tří legislativně technických pozměňovacích návrhů, které jsem vám zmínil. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. Otevírám rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Simeon Karamazov. Prosím, pane poslanče, máte slovo. (V sále je trvalý hluk.) Poslanec Simeon Karamazov Vážené kolegyně, vážení kolegové, nebudu dlouho zdržovat. Vše podstatné zaznělo v krátké rozpravě při prvním i druhém čtení. Dovolím si však několik poznámek, týkajících se přepravy výbušnin. Za bezesporu kladný rys novely hodnotím změnu lhůty pro ohlášení přepravy Policejnímu prezídiu z 24 hodin na jednu hodinu, pokud jde o vozidlo vybavené sledovacím zařízením s GPS. Podél plánované trasy přepravy totiž rozhodně nestojí policejní těžkooděnci, aby převážený náklad chránili, takže nahlášení přepravy slouží spíše k tomu, aby policie měla přehled o tom, zda se vozidlo neodchýlilo ze své trasy, nikoli k tomu, aby stačila přijmout nějaké bezpečnostní opatření. V této situaci, kdy policie přehled o aktuální poloze každého nákladního automobilu, je naprosto zbytečné nahlašovat přepravu 24 hodin předem. Vždyť subjekty obchodující s výbušninami jsou často běžné obchodní společnosti, které reagují na potřeby svých zákazníků. Pokud se zákazník v úterý dopoledne rozhodne, že potřebuje koupit výbušninu a ještě týž den ji doručit, není důvodu takovému postupu bránit, pokud je náklad převážen se systémem GPS. Na závěr pak, byť to není předmětem této novely, mi dovolte několik podnětů, které v praxi zaznívají a jimiž by se myslím měla policie, potažmo Ministerstvo vnitra zabývat. Jde zejména o stávající elektronický systém pro nahlašování trasy přepravy výbušnin. Některá místa, a to dokonce i na území měst, v něm zcela chybí, a proto je nutné jako výchozí či konečný bod přepravy v elektronickém systému zadat místo sice blízké, ale nikoliv totožné. To ve svém důsledku pouze zvyšuje riziko, že policie bude telefonicky kontaktovat řidiče, jenž si žádného porušení nahlášení trasy přepravy nebude vědom. S tím souvisí i moje druhá výtka, a sice že stávající systém neumožňuje vytisknout naplánovanou mapu s přesnou trasou. Řidiči tak místo přesné mapy dostávají seznam nejrůznějších bodů, což samozřejmě snižuje uživatelský komfort a opět pouze zvyšuje riziko, že se řidič od naplánované trasy neúmyslně odchýlí. Zkusme se prosím těmito body do budoucna zabývat. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name